Volledig document te downloaden via deze link: (integratie ICT opgenomen in dit document) http://www.klascement.net/docs/3664/
Er bestaan op de markt een aantal luisterleesboekjes voor kleuters en voor beginnende lezers. Zo heeft Nijntje er één uitgegeven. Bij het boekje hoort een luistercd.
Met dit materiaal heb ik een aantal luister- & spreeklessen uitgewerkt voor het eerste leerjaar (1e trimester). Als je opteert om deze les later in het schooljaar te geven, kan je er een schrijfopdracht aan koppelen.
De leerlingen luisteren naar het verhaal. Na een eerste luisterbeurt hangt de leerkracht de prenten van het verhaal in willekeurige volgorde op. We luisteren een tweede keer naar het verhaal. De leerlingen merken waarschijnlijk meteen op dat de tekening niet juist staan. Tijdens de tweede luisterbeurt krijgen de leerlingen de prenten van het verhaal ook individueel. Na de tweede luisterbeurt mogen de kinderen de prenten uitknippen en chronologisch rangschikken. Ter controle wordt er nog een laatste keer naar het verhaal geluisterd en indien nodig passen de leerlingen de volgorde van de prenten aan.
Van het verhaal bestaan slechts 4 à 5 prenten. Het verhaal kan echter met nog andere prenten geïllustreerd worden. De leerlingen kiezen twee passages uit het verhaal. Hun passage gaan ze nu zelf illustreren. Hun eigen tekeningen moeten een plaats krijgen in de chronologische volgorde. Als het verhaal volledig is komt het tweede deel van de opdracht (schrijfopdracht):
We bieden de leerlingen een aantal tekstballonnen aan. Zij brengen de personages aan het praten. Één tekstballon per personage op de prenten. Zo ontstaan er dialogen. Deze les biedt een waaier aan mogelijkheden op vlak van luister-, spreek- en schrijfvaardigheden. Je laat leerlingen het aangepaste verhaal aan elkaar vertellen.
09-03-2007 om 00:00
geschreven door Scally 
|