Inhoud blog
  • Taalinitiatie Frans - kinderliedjes
  • 2e & 3e graad LS - Luisteren en spreken (integratie MEDIA)
  • Sociale Vaardigheden - een groeiboekje axenroos
  • Taal - 2e en 3e graad - werkwoorden in de tegenwoordige tijd.
  • W.O. - 2de en 3de graad - Winterproefjes
  • Bijdragen WO op klascement
  • Spreekwoorden - 2de en 3de graad LO
  • Nieuwe bijdragen op klascement
  • Algemeen - 2de en 3de graad - Leren door samen te werken
  • Groepswerk - verdeling van de taken
  • Taal - evaluatie spreken & lezen.
  • W.O. - 3de graad - Topografie van Europa en de Wereld
  • vanaf 2e lj - ICT - maal- en deeltafels
  • vanaf 2e lj - REKENEN - maal- & deeltafels
  • W.O. - 2de Lj Cowboys en Indianen
  • LS - project ICT & Muzische vorming
  • 5e & 6e lj - Leren Leren Mindmaps
  • KS - ICT klik- & sleepoefeningen
  • J-clic downloaden
  • 1e lj - Veilig Leren Lezen (online)
  • 4e; 5e & 6e lj - ICT Algemeen - een klasblog
  • Taal - aanvankelijk lezen
  • LS - ICT - online oefenen algemeen
  • 5e & 6e lj - FRANS - uitwisselingsproject
  • 5e & 6e lj - SPREEKBEURT - stappenplan
  • ICT - stappenplan Power Point
  • 1e,2e & 3e leerjaar - Creatief schrijven / integratie ICT (chronologisch ordenen)
  • 5e & 6e lj. - Creatief schrijven / Sociale Vaardigheden - Een positief toekomstbeeld.
  • BS - SOCIALE VAARDIGHEDEN - een leerlijn
  • vanaf 4e lj - W.O. / groepswerk
  • 1e & 2e lj - TAAL - Creatief schrijven / Luisteren & Spreken
  • 1e & 2e lj - TAAL - Luisteren en spreken (2)
  • BS - SOCIALE VAARDIGHEDEN - de geluidsmeter
  • 1e & 2e lj - TAAL - luisteren en spreken - chronologisch rangschikken
  • BS - TAAL - leesmotivatie
  • 3e & 4e lj - TAAL - creatief schrijven / Vreemde beestjes!
  • 5e & 6e lj - FRANS - extra oefenstof
  • 4e; 5e & 6e lj - TAAL / Drama / Muzische vorming - Stripverhaal samenstellen
  • 1e & 2e lj - TAAL - Luisteren en spreken
  • LS - ICT - Muzische vorming/ beeld
    Foto
    Archief per maand
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 10-2009
  • 07-2009
  • 02-2009
  • 09-2008
  • 03-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 09-2005
    Foto
    Meester Pascal
    Lesideeën en -suggesties.
    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groepswerk - verdeling van de taken

    Bij groepswerk krijgt elke leerling een taak.

    De kapitein, de verkenner, de schrijfmeester en de tijdsbewaker. Elke taak is van belang voor het slagen van de opdracht.

    Communicatie, luisteren en spreken is zeer belangrijk. De opdracht kan aangepast worden aan elke leeftijd.

    Materialen en toelichting te downloaden via volgende link op klascement: http://www.klascement.net/docs/10713/

    03-02-2009 om 18:11 geschreven door Scally  


    07-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal - evaluatie spreken & lezen.
    Via onderstaande link vind je een aantal evaluatiefiches voor spreek- en leesoefeningen. De punten die leerlingen voor deze opdrachten krijgen worden op die manier een stuk doorzichtiger. In de eerste plaats voor de leerlingen, maar zeker ook voor de ouders.

    Mijn ervaring, heeft mij geleerd dat ik bij het quoteren veel gerichter kan luisteren.

    http://www.klascement.net/docs/6190/

    07-09-2008 om 20:04 geschreven door Scally  


    31-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.W.O. - 3de graad - Topografie van Europa en de Wereld
    Via deze link kunnen de leerlingen van de bovenbouw oefenen op kaarten van Europa en de wereld.

     www.brujon.net/topo 

    31-03-2008 om 12:00 geschreven door Scally  


    09-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vanaf 2e lj - ICT - maal- en deeltafels
    De maal- en deeltafels aanleren is één zaak, maar voldoende afwisseling brengen in het oefenen is een andere zaak.
    Het mag voor leerlingen geen sleur worden en het moet voor leerkrachten een haalbare kaart blijven.

    Hieronder 2 mooi uitgewerkte sites waarbij het mogelijk is om je maal- en deeltafels:
    - afzonderlijk te oefenen
    - aan de hand van gemengde oefeningen
    - met of zonder tijdsinstelling


    http://users.belgacom.net/maal.deel/tempo.tafels.html

    http://users.belgacom.net/maal.deel/

    Tip!

    Kijk ook eens bij maal- en deeltafels oefenen voor andere werkvormen.


    09-03-2008 om 18:34 geschreven door Scally  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vanaf 2e lj - REKENEN - maal- & deeltafels
    Iedereen heeft thuis wel een speldoos waarvan bepaalde stukjes ontbreken.

    Speldoos weggooien? Neen!
    Maak gebruik van de dobbelstenen, schijfjes, pionnen,...om maal- & deeltafels in te oefenen.
    Hieronder een aantal voorbeelden:

    1. Gooi met 2 dobbelstenen. Vermenigvuldig het aantal ogen van de eerste dobbelsteen met het aantal ogen op de tweede dobbelsteen.
    Voor maaltafels boven de 6 gebruik je 3 of 4 dobbelstenen. Maak eerst paren en vermenigvuldig vervolgens het aantal ogen met elkaar.

    2. Een oud kaartspel. Maak een stapel met de kaarten van 1 t/m 10 en een andere stapel met het overschot aan kaarten (goed mengen). Draai telkens één kaart van elke stapel om en vermenigvuldig beide kaarten met elkaar.

    3. Kopieer een honderdveld (A4) en laat met schijfjes alle getallen van de tafel van ... verbergen.

    4. Maak gebruik van dominosteentjes om de maaltafels als tussendoortje in te oefenen. Leg de steentjes met het aantal ogen naar beneden. Draai een steentje om en geef snel de uitkomst van de vemenigvuldiging die je te zien krijgt (links en rechts aantal ogen).

    Coming soon!

    Andere leuke doe-opdrachten voor de maal- & deeltafels op klascement, via de link:

    http://www.klascement.net/docs/4980/


    09-03-2008 om 00:00 geschreven door Scally  


    05-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.W.O. - 2de Lj Cowboys en Indianen
    Via de volgende link vind je een werkbundel geschikt voor het tweede leerjaar rond het thema Cowboys en Indianen.

    http://www.klascement.net/docs/4784/

    Naar aanleiding van een nummer van Zonnekind heb ik dit thema in de klas uitgewerkt:

    - de leerlingen hebben het toneelstuk van Cowboy Bill opgevoerd
    - in de WO-lessen zijn we verder gaan pluizen in het leven van de cowboy en indianen.
    - in de lessen taal hebben de leerlingen het vervolg geschreven van het toneelstuk (het toneelstuk heeft namelijk een open einde)

    Om het volledige document te kunnen downloaden moet je wel geregistreerd zijn bij klascement.

    05-03-2008 om 14:58 geschreven door Scally  


    14-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LS - project ICT & Muzische vorming
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wij werkten op onze school aan een project ter verfraaiing van onze speelplaats. Langsheen onze speelpaats hangen witte borden. (+/-2m²)
    Deze borden werden in de loop van afgelopen schooljaar gevuld met tekeningen die door de kinderen op computer werden gemaakt.

    We gingen als volgt te werk:

    1. Elke klas kreeg een thema toegewezen.
                        1elj Kronlidongdieren                4elj Sport
                        2elj Huizen bouwen                   5elj Toekomst
                        3elj Feest                                  6elj Verre landen
      
    2. Alle leerlingen maakten een tekening (met Paint).
    3. Enkele leerkrachten maakten met Photoshop een collage van deze tekeningen.
    4. De collages werden op de borden aangebracht.
    5. De leerlingen kleurden de borden in.


    14-01-2008 om 00:00 geschreven door Scally  


    15-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5e & 6e lj - Leren Leren Mindmaps


    Via volgende links kan je het programma e-MindMaps gratis downloaden (engelstalige software + Nederlandstalige handleiding).

    http://www.leerhof.be/index.lasso?p=37

    www.averbode.com/leerbeest


    De uitgebreide handleiding voor de leerkracht is zeer goed gestructureerd.
    Het stappenplan voor de leerlingen geeft een overzicht van de belangrijkste functies van het programma. In een handomdraai slagen de leerlingen erin om een mindmap op te stellen

    15-12-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    13-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KS - ICT klik- & sleepoefeningen
    Hieronder nog eens een link voor kleuters (dat was al even geleden...)

    http://preschool.lego.com/en-us/games/default.aspx

    13-12-2007 om 22:47 geschreven door Scally  


    06-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J-clic downloaden

    Zelf oefeningen creeëren! Op klascement.net vind je ook een cursus.

    J-clic downloaden via volgende link: http://clic.xtec.net/en/jclic/download.htm

    06-10-2007 om 12:27 geschreven door Scally  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1e lj - Veilig Leren Lezen (online)

    http://www.danielbilliau.be/potatoes/menubis.htm

    Een ruim aanbod aan leesoefeningen. De opdrachten worden stapsgewijs aangeboden, per kern. Bruikbaar van het eerste leeslesje tot het einde van het eerste leerjaar.

    oefeningen gemaakt met 'Hot Potatoes' , 'Textoys', 'Quandary', 'Memorymaker', 'CALnet', GenEtiket, en andere en bewerkt met frontpage

    http://www.paletbrugge.be/klas/1a/leesoefeningen/leesindex.html

    Alle kernwoorden worden op deze website aangeboden.

    De kernwoorden samenstellen door de letters naar de juiste plaats te slepen.

    De kernwoorden herkennen en naar het juiste plaatje slepen.

    http://basisschool.classy.be/

    Zeer knappe site! Een aanrader. J-clic vereist!

    http://www.devuurvogel.be/oefenen.htm

    Het juiste (kern)woord naar het plaatje slepen. De woorden samenstellen door de letters in de juiste volgorde te plaatsen. Kop – buik – staart oefeningen.

    http://proto.thinkquest.nl/~klb086/

    'Klanken oefenen' Door naar de klanken te luisteren en ze te zoeken in het alfabet leren ze de verschillen tussen de letters en hebben ze daarmee een basis gelegd voor het leren lezen.

    'Woorden herkennen' wordt er telkens een plaatje getoond waar vier woorden omheen staan. Het kind moet hieruit het woord, dat bij het plaatje hoort, aanklikken.

    'Woorden schrijven' Ook hier komt er een afbeelding in beeld en wordt het woord uitgesproken. Naast het plaatje staat het woord op drie manieren gespeld en is het aan het kind om het juist gespelde woord aan te klikken.

    http://leesjemee.classy.be/

    Ook voor deze oefenreeksen wordt het programma J-clic vereist. Zeer knappe oefeningen!

    06-10-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4e; 5e & 6e lj - ICT Algemeen - een klasblog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Via bloggen.be is de opmaak van een blog zeer eenvoudig.
    Eenmaal opgestart is het toevoegen en/of wijzigen van tekst, foto's, links e.a. 'kinderspel'.
    Dat laatste mag je dan ook letterlijk opnemen.

    Kinderen (vanaf het 4e leerjaar) kunnen zo een klasblog houden. Hiervoor kiezen biedt vervolgens een waaier aan mogelijkheden:
    - andere klassen binnen dezelfde school op de hoogte houden van het 'leven' in de eigen klas
    - uitwisselen van ideeën, leuke werkjes
    - leerlingen aanzetten tot spontaan schrijven
    - laagdrempelig
    - het groepsgevoel bevorderen

    Een aantal voorbeelden vind je hier:
    www.bloggen.be/vreemdewezentjes (naar aanleiding van een project muzische vorming gingen de leerlingen hun bevindingen verzamelen op dit blog)
    www.bloggen.be/strijland5 (klasblog)
    www.bloggen.be/oetingen5 (klasblog)


    17-09-2007 om 19:03 geschreven door Scally  


    16-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal - aanvankelijk lezen

    Hieronder twee links naar websites met leesoefeningen.

    Op www.schatkast.nl kunnen kinderen, vanaf 5jaar (3de kleuterklas / groep 2), oefenen op het herkennen van klanken en rijmwoorden.

    Op de website van meester Daniël www.danielbilliau.be worden leesoefeningen aangeboden die aansluiten bij de methode
    Veilig Leren Lezen. Het gaat hier om meer dan 230 leesoefening. Per kern kan je de oefeningen afzonderlijk aanbieden.

    16-09-2007 om 21:06 geschreven door Scally  


    12-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LS - ICT - online oefenen algemeen
    Hieronder een overzicht van websites waarbij online kan geoefend worden voor taal, rekenen, Frans en W.O.
    Samengevat in drie woorden zijn deze websites:
    - gebruiksvriendelijk
    - gevarieerd
    - uitdagend

    www.openleerhuis.be
    Belgische website met een uitgebreid aanbod.

    www.onlineklas.nl
    Zonder te moeten registreren kan je de reeksen online inoefenen. Heel positief aan deze website is het geven van feedback bij een verkeerd antwoord (enkel bij taal).

    Bij elke onderdeel vind je een ruim aanbod aan oefenmogelijkheden:

    1. REKENEN
    - Tafeldiploma: Inoefenen van de tafels. Individueel of de tafels door elkaar.
    - Erbij en eraf : Bepaal zelf de moeilijkheidsgraad en de oefenreeks.
    - Sommenkampioen: Snel, sneller, snelst rekensommen (plus en min) tot 100 oplossen.
    - Sommenkampioen junior: Rekensommen (plus en min) tot 20.

    2. TAAL
    - Werkwoorden oefenen: Bepaal zelf de tijd (T.T. of V.T.) en welke werkwoorden je oefent (zwakke of sterke werkwoorden).
    - Vijf: Raad het vijfletterwoord.


    12-06-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    26-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5e & 6e lj - FRANS - uitwisselingsproject
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Via deze link kan je het document volledig downloaden:
    http://www.klascement.net/docs/3661/

    Leerlingen uit de 3de graad, in zowel Waalse als Vlaamse scholen, krijgen respectievelijk Nederlandse en Franse les.

    Een taal leren gaat natuurlijk het best door de taal in reeële situaties te gebruiken. Op onze school voegen wij de daad bij het
    woord.
    Wij zijn dit schooljaar dan ook gestart met een uitwisselingsproject met een school uit Ittre.
    In dit bericht vind je een overzicht van de activteiten die tijdens de ontmoetingen van beide scholen plaatsvinden. Elke leerling heeft een vaste correspondent. Hiermee worden tussen de ontmoetingen door brieven of mails uitgewisseld.


    Eerste ontmoeting - 15/03/'07.

    De leerlingen van Ittre geven ons een rondleiding in hun dorp. We komen heel veel te weten over folklore, tradities en bezienswaardigheden in dit kleine Waalse dorpje (www.ittre.be).
    Vooraf kregen de leerlingen de kans om elkaar beter te leren kennen. Ze vertelden elkaar waar ze woonden, welke hobby's zij hebben...kortweg ze deelden hun interesses. Het ijs was gebroken.
    De bezoekers uit Herfelingen brachten mattetaarten mee, een lekkernij uit onze streek.

    In de namiddag stond sport op het programma. De competitietopper van 2007 Ittre - Herfelingen stond op de kalender.

    Tweede ontmoeting - 26/04/'07

    De school uit Herfelingen krijgt de leerlingen van Ittre op bezoek. 
    We beginnen de dag met een dorpsspel in het centrum van Herfelingen. In kleine groepjes verkennen de leerlingen aan de hand van een aantal opdrachten ons dorp:
    - leer elkaar een liedje aan
    - vertaal straatnamen in het Frans
    - koop in het winkeltje de ingrediënten van het recept
    - speel samen een pleinspel
    - stuur een brief als antwoord op een Franse pennevriend(in)
    - steek een sketch ineen

    In de namiddag spelen we samen gezelschapsspelen en wordt er ook geknutseld: twister, wie is het, make 'n' break, vier op een rij, vouwpoppen knutselen,...

    Deze tweede ontmoeting werd zeer gesmaakt door alle leerlingen en de leerkrachten van beide scholen. Om dit project nog wat meer in de verf te zetten, nodigden wij de media uit. Het Laatste Nieuws en de Streekkrant (Pajottenland) schreven beide een artikel over de uitwisseling. Ook op de website van de Pajotse internetkrant www.editiepajot.com kreeg het project de nodige aandacht.

    Op het einde van de dag wisselden heel wat kinderen hun e-mailadressen uit. Er werden naar volgend schooljaar reeds nieuwe afspraken vastgelegd om dit uitwisselingsproject verder uit te bouwen.




    26-05-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    24-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5e & 6e lj - SPREEKBEURT - stappenplan
    Via deze link kan het volledige document gedownload worden:
    http://www.klascement.net/docs/3662/

    Leerlingen krijgen in deze bijdrage een stappenplan aangereikt om een spreekbeurt voor te bereiden. Van een 'mindmap' tot tips om materialen op te zoeken en te verwerken.

    24-04-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    21-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ICT - stappenplan Power Point

    Link op klascement:
    http://www.klascement.net/docs/3663/

    Stappenplan bij het maken van een PPT-presentatie. Leerlingen kunnen hier perfect mee aan de slag.

    Voorbeelden: reisfolder, fotostripverhaal, aanvullingen spreekbeurt, verwerken leeruitstap,...




    21-04-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    20-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1e,2e & 3e leerjaar - Creatief schrijven / integratie ICT (chronologisch ordenen)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen krijgen een verhaal waarvan de prenten door elkaar zijn gehaald. Ze rangschikken de prenten chronologisch.
    Na controle door de leerkracht gaan leerlingen het verhaal uitschrijven op de computer.

    * In het 1ste leerjaar beperk je de opdracht tot 1 à 2 zinnen per prent of je werkt met tekstballonnen.
    * In het 2e leerjaar schrijven de leerlingen het verhaal volledig uit en ze verzinnen een passende titel.
    * In het 3e leerjaar kan je de leerlingen het verhaal met eigen ideeën laten aanvullen.

    20-04-2007 om 22:33 geschreven door Scally  


    10-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5e & 6e lj. - Creatief schrijven / Sociale Vaardigheden - Een positief toekomstbeeld.
    De toekomst...spreekt tot de verbeelding. Er hangt wat magie rond het thema.

    Het thema biedt kansen om met leerlingen te filosoferen over de toekomst. Actuele problemen kunnen hierin aan bod komen (gevolgen van de opwarming van de aarde, uitvindingen, op ontdekking in de ruimte,...)

    Een leuke schrijfopdracht die hierbij kan aansluiten, vind je hier.
    Laat leerlingen een toekomstbeeld opstellen voor iemand uit de klas. Denk hierbij aan thema's als werk, relatie, gezondheid,...
    Leg wel de nadruk op een positief toekomstbeeld. Het gaat om een realistisch beeld. Na een grondige brainstorm kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag.

    Tip!

    Leuk aan deze opdracht is dat leerlingen hun geschreven tekst achteraf naar voor kunnen brengen. Zorg voor een 'glazen bol', een aantal doeken, het verduisteren van de klas. De leerling waarover het toekomstbeeld werd geschreven komt dan bij de
    waarzeg(g)(st)er naar zijn/haar toekomst luisteren.

    10-04-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BS - SOCIALE VAARDIGHEDEN - een leerlijn
    Vanuit materialen die ik in de loop van de schooljaren heb verzameld, werkte ik een 'leerlijn' uit m.b.t. Sociale Vaardigheden. Inspiratie haalde ik dus uit verschillende methodes, maar voornamelijk uit bijscholingen. SV worden niet afzonderlijk aangeleerd.
    SV worden geïntegreerd binnen andere lessen. Je geeft geen SV een halfuurtje per week. Aan de hand van de voorbeelden hoop ik duidelijk aan te geven wat ik hiermee bedoel...

    Bij elke pijler horen lessen en/of thema's voor elke graad.

    1. Leren over...liefde

    1e graad   2e graad  3e graad
    - Lieve woordjes. (een verhaal van Carl Norac & Claude Dubois)
    - Lief zijn. Verliefd zijn.
    - Ik vind je lief...(laat leerlingen via briefjes naar elkaar schrijven waarom ze iemand lief vinden)
    - Vrienden
    - Een groot hart voor...(helpen, danken, goed doel,...)
    - Ik vind je lief...(laat leerlingen rond Valentijn een liefdebrief schrijven naar een fictieve figuur waarover je verteld heb in de klas)

    - Vriendschap vs liefde. Liefdeskoffer van CLB
    - Een groot hart voor...(liefdadigheid)
    - Verliefd zijn.


    2. Leren over...het lichaam

    1e graad   2e graad  3e graad
    - Kijk wat ik kan! Ik kan al...(groeiboekje, ik kan lezen, ik kan tellen tot 10,...)
    - Ik groei. Van baby tot schoolkind.
    - Zich wassen! Tanden poetsen! Winter- & zomerkledij.
    - Iedereen is anders.
    - Jongen of meisje? Is het nu Jan of An?
    - EHBO

    - Over verschillen tussen jongens en meisjes.
    - Ik verander in de puberteit.
    - Samenwerking Mega-project.



    3. Leren over...nieuw leven

    1e graad   2e graad  3e graad
    - Ik ben geboren! Geboortekaartjes
    (laat de leerlingen hun eigen geboortekaartje meebrengen)
    - Gevoelens bij geboorte.
    - Nieuw leven bij de dieren.
    - De ooievaar? Maar nee, de bloemkool!
    - Alles is nieuw! Gevoelens bij
    nieuwe ervaringen.

    - Mijn geoorteverhaal.
    - Bloot! De voortplanting



    4. Leren over...genieten

    1e graad   2e graad  3e graad
    - Sherborne
    - 4 hoofdgevoelens: blij - bang - boos - verdrietig (gevoelens koppelen aan verschillende situaties)
    - Dat vind ik (niet) leuk. Omgaan met anderen.

    - Sherborne
    - Ik voel mij... De anderen voelen zich... Gevoelens benoemen.
    - De relatie naar anderen kunnen verwoorden.
    - Sherborne
    - Daar geniet ik van...
    - Mijn relatie met anderen. Een (positief) toekomstbeeld opstellen.

    10-04-2007 om 00:00 geschreven door Scally  




    Welkom op mijn blog!
    Zoeken met Google



    Zoeken in blog


    Gastenboek
  • leerkrachtblog
  • uw website
  • computerhoek hoekenwerkfiches
  • project de kermis
  • Dik in orde

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • gbs gooik
  • 123lesidee
  • Klascement
  • tetris - doolhof - sudoku
  • Kleutergroep.nl
  • Beeldbank
  • YouTube


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs