Inhoud blog
  • Taalinitiatie Frans - kinderliedjes
  • 2e & 3e graad LS - Luisteren en spreken (integratie MEDIA)
  • Sociale Vaardigheden - een groeiboekje axenroos
  • Taal - 2e en 3e graad - werkwoorden in de tegenwoordige tijd.
  • W.O. - 2de en 3de graad - Winterproefjes
  • Bijdragen WO op klascement
  • Spreekwoorden - 2de en 3de graad LO
  • Nieuwe bijdragen op klascement
  • Algemeen - 2de en 3de graad - Leren door samen te werken
  • Groepswerk - verdeling van de taken
  • Taal - evaluatie spreken & lezen.
  • W.O. - 3de graad - Topografie van Europa en de Wereld
  • vanaf 2e lj - ICT - maal- en deeltafels
  • vanaf 2e lj - REKENEN - maal- & deeltafels
  • W.O. - 2de Lj Cowboys en Indianen
  • LS - project ICT & Muzische vorming
  • 5e & 6e lj - Leren Leren Mindmaps
  • KS - ICT klik- & sleepoefeningen
  • J-clic downloaden
  • 1e lj - Veilig Leren Lezen (online)
  • 4e; 5e & 6e lj - ICT Algemeen - een klasblog
  • Taal - aanvankelijk lezen
  • LS - ICT - online oefenen algemeen
  • 5e & 6e lj - FRANS - uitwisselingsproject
  • 5e & 6e lj - SPREEKBEURT - stappenplan
  • ICT - stappenplan Power Point
  • 1e,2e & 3e leerjaar - Creatief schrijven / integratie ICT (chronologisch ordenen)
  • 5e & 6e lj. - Creatief schrijven / Sociale Vaardigheden - Een positief toekomstbeeld.
  • BS - SOCIALE VAARDIGHEDEN - een leerlijn
  • vanaf 4e lj - W.O. / groepswerk
  • 1e & 2e lj - TAAL - Creatief schrijven / Luisteren & Spreken
  • 1e & 2e lj - TAAL - Luisteren en spreken (2)
  • BS - SOCIALE VAARDIGHEDEN - de geluidsmeter
  • 1e & 2e lj - TAAL - luisteren en spreken - chronologisch rangschikken
  • BS - TAAL - leesmotivatie
  • 3e & 4e lj - TAAL - creatief schrijven / Vreemde beestjes!
  • 5e & 6e lj - FRANS - extra oefenstof
  • 4e; 5e & 6e lj - TAAL / Drama / Muzische vorming - Stripverhaal samenstellen
  • 1e & 2e lj - TAAL - Luisteren en spreken
  • LS - ICT - Muzische vorming/ beeld
    Foto
    Archief per maand
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 10-2009
  • 07-2009
  • 02-2009
  • 09-2008
  • 03-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 09-2005
    Foto
    Meester Pascal
    Lesideeën en -suggesties.
    12-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5e & 6e lj - FRANS - extra oefenstof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hieronder een aantal suggesties om Frans te integreren in hoekenwerk en/of contractwerk.

    1. Via www.google.be vind je heel gemakkelijk oefeningen om de vervoegingen van werkwoorden in te oefenen of te ontdekken.
    Geef als zoekterm, "prendre vervoegen" (vergeet de aanhalingstekens niet).
    In de zoekresultaten vind je nu zeker een oefening om het werkwoord prendre te vervoegen. Het gaat meestal om Hot Potatoes oefeningen (zelf in te vullen of slepen).

    Als je in je zoekterm 'prendre' vervangt door een ander werkwoord, bekom je hetzelfde resultaat.

    2. Op de website www.fransiscool.net vind je:
    - woordenschat
    - werkwoorden
    - info over Franse cultuur

    3. http://lexiquefle.free.fr
    Een website om woordenschat in te oefenen. De woordenschat wordt voorgelezen (een mooie correcte uitspraak).

    4. Pictionary.
    Gebruik woorden uit de woordenschatlijst van je leesboek.

    5. Woordenketting.
    Met de woorden uit de woordenschatlijst maak je een zo lang mogelijke ketting. De 1e letter van het 2e woord is de laatste letter van het 1e woord, de 1e letter van het 3e woord is de laatste letter van het 2e woord, enz...

    6. Twister.
    Gebruik van 'la main, le pied, gauche, droite, rouge, jaune, vert, bleu, le, la,...'

    7. Wie is het?
    Vragen leren stellen m.b.t. het uiterlijk van iemand. Handig hier is om samen met de kinderen een woordenschatlijst op te stellen.

    8. www.la-conjugaison.fr 
    Een overzicht van de meest voorkomende werkwoorden in alle tijden. Interessante site om vervoegingen op te zoeken. Oefenmogelijkheden te moeilijk voor de lagere school.

    9. Scrabble.
    De letterblokjes worden verdeeld (7 à 8 per lln). De andere blokjes liggen in het midden. Leerlingen trachten bestaande woorden te vormen. Als het tijdens een ronde niet lukt om een woord samen te stellen, nemen ze een letter uit het midden.

    12-03-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4e; 5e & 6e lj - TAAL / Drama / Muzische vorming - Stripverhaal samenstellen

    Via deze link het volledige document te downloaden. (eerst aanmelden!)
    http://www.klascement.net/docs/3663/

    Tijdens deze lessenreeks gaan leerlingen, in groepjes, een eigen (foto)stripverhaal maken. Je kan elke fase van de lessenreeks indelen in een ander leerdomein.
    Een voorbeeld van vakdoorbrekend te werken.

    1. Verhaal uitschrijven.
    Het verhaal wordt in een doorlopende tekst geschreven. Het thema van de strip wordt klassikaal bepaald of je laat je inspireren door WO-thema die dan aan bod komen (vb. beroepen, reizen, iedereen beroemd,...).

    2. Strip uittekenen.
    Tijdens de les muzische vorming laat je de leerlingen het verhaal omzetten naar een (getekende) strip. Ze verdelen een A3-blad in 12 à 15 vakken. In elk vakje tekenen zij een situatie uit het verhaal.
    Bespreek hier met je leerlingen dat een foto een momentopname is.

    De foto's kunnen tussendoor getrokken te worden. Je hoeft hier geen les voor uit te trekken. Zorg ervoor dat het fototoestel is ingesteld op een lagere resolutie. Zo hebben de foto's meteen het geschikte formaat.
    Leerlingen van de 3de graad kunnen gerust zelf het digitaal fototoestel hanteren.
    Eens de foto's op de computer staan, kan je aan de laatste fase van het 'project' werken.

    3. Powerpoint-presentatie maken.
    Aan de hand van een eenvoudig stappenplan leren kinderen heel snel werken met dit programma.
    Leer hen een foto in te voegen (één foto per dia).
    Voeg aan elke fot een aantal tekstballonnen toe. Veel toeters en bellen heeft deze presentatie niet nodig. Hou het eenvoudig!

    Coming soon!
    In het kunsthoekje van onze scholenwebsite vind je hiervan een aantal voorbeelden. Neem een kijkje op www.gbsgooik.be



    bron: www.digikids.be (winnaar digi-award 2006)

    12-03-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    09-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1e & 2e lj - TAAL - Luisteren en spreken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volledig document te downloaden via deze link: (integratie ICT opgenomen in dit document)
    http://www.klascement.net/docs/3664/

    Er bestaan op de markt een aantal luisterleesboekjes voor kleuters en voor beginnende lezers. Zo heeft Nijntje er één uitgegeven.
    Bij het boekje hoort een luistercd.

    Met dit materiaal heb ik een aantal luister- & spreeklessen uitgewerkt voor het eerste leerjaar (1e trimester).
    Als je opteert om deze les later in het schooljaar te geven, kan je er een schrijfopdracht aan koppelen.

    De leerlingen luisteren naar het verhaal.
    Na een eerste luisterbeurt hangt de leerkracht de prenten van het verhaal in willekeurige volgorde op. We luisteren een tweede keer naar het verhaal.
    De leerlingen merken waarschijnlijk meteen op dat de tekening niet juist staan.
    Tijdens de tweede luisterbeurt krijgen de leerlingen de prenten van het verhaal ook individueel.
    Na de tweede luisterbeurt mogen de kinderen de prenten uitknippen en chronologisch rangschikken. Ter controle wordt er nog een laatste keer naar het verhaal geluisterd en indien nodig passen de leerlingen de volgorde van de prenten aan.

    Van het verhaal bestaan slechts 4 à 5 prenten. Het verhaal kan echter met nog andere prenten geïllustreerd worden. De leerlingen kiezen twee passages uit het verhaal. Hun passage gaan ze nu zelf illustreren.
    Hun eigen tekeningen moeten een plaats krijgen in de chronologische volgorde. Als het verhaal volledig is komt het tweede deel van de opdracht (schrijfopdracht):

    We bieden de leerlingen een aantal tekstballonnen aan. Zij brengen de personages aan het praten. Één tekstballon per personage op de prenten. Zo ontstaan er dialogen.

    Deze les biedt een waaier aan mogelijkheden op vlak van luister-, spreek- en schrijfvaardigheden. Je laat leerlingen het aangepaste verhaal aan elkaar vertellen.


    09-03-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    06-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LS - ICT - Muzische vorming/ beeld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Maak leuke kerstkaartjes of carnavalprenten van je leerlingen, zonder ingewikkelde software.

    Digitale foto's bewerken met Paint (staat standaard op elke computer).
    Als je de foto's in kleinste resolutie (640x480) trekt, is het formaat meteen aangepast aan het beeld van Paint.
    Geen geknoei met verkleinen (resizen) van foto's.
    Ook als je deze werkjes wil afdrukken, is dit een ideaal formaat (+/- A5).

    06-03-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5e & 6e lj. - ACTUA - kranten in de klas
    Het project 'KiK' (kranten in de klas) werd dit schooljaar uitgebreid naar de lagere school. In de eerste plaats naar leerlingen van de 3de graad.
    Heel veel scholen hebben hiervan gebruik gemaakt. Twee weken lang ontving je elke dag een reeks kranten, waarmee je aan de slag kon.
    Het gaat hier om een totaalproject. Zowel taal, rekenen (grafieken lezen, tabellen raadplegen, percentages,...), W.O., actua, ICT worden vlot geïntegreerd in het project.

    Op www.krantenindeklas.be vind je nog meer informatie en andere links ter aanvulling van het project of als achtergrondinformatie.

    Tips!

    1. De websites van alle grote kranten bezoeken. Online geven Het Laatste Nieuws en het Nieuwsblad nieuws op maat van uw leerlingen.
    2. Stel tijdens het project een klas- of schoolkrantje op. De leerlingen stellen nieuwsberichten op vanuit gebeurtenissen op school (een uitstap, een interview met de directeur,...). Rubrieken uit de krant worden omgezet naar schoolrubrieken.
    3. Een leuke lessuggestie is het opstellen van een fictief krantenbericht (bv. een krantenbericht over Sinterklaas die van het dak valt). Wel de structuur van een echt krantenbericht bewaren, anders heeft deze schrijfoefening weinig zin.




    06-03-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    04-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KS - ICT - online oefenen voor kleuters
    Hieronder een aantal boeiende, leerrijke en zeer mooie websites voor kleuters. Een schat aan online spelletjes.

    1. www.kleuterspel.be

    2. www.samenslim.nl: interactieve website

    3. http://people.zeelandnet.nl/ribert

    4. www.4kids2play.nl

    5. http://www.bobthebuilder.com/nl/main.html

    04-03-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4e; 5e & 6e lj - ICT - WO quiz

    De alombekende tv-uitzendingen van de Nederlandse omroep zijn ook op het internet terug te vinden. De website biedt een overzicht van de reeksen die op televisie lopen.
    Je vindt er heel veel extra's. Quizzen, ganzenborden, memoryopdrachten die aansluiten bij veelvoorkomende thema's in de lagere school.

    www.schooltv.nl

    Tip!
    Beschikt de school over een beamer (projector), dan kan je de website projecteren en klassikaal quizen. Een interactieve quiz met geluid, beelden en rechtstreekse feedback.    

    02-03-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    28-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BS - ICT - online rekenen
    www.allestelt.nl 
    Uitdagende oefenvormen. Variëren in moeilijkheidsgraad

    www.rekenweb.nl   
    Oefeningen met net dat tikkeltje meer. Zeer uitgebreid aanbod.

    28-02-2007 om 00:00 geschreven door Scally  


    27-09-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vanaf 3e lj - Googelen

    Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig.  Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.

    Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.

    Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".

    Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen.  In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.

    Nu is uw blog aangemaakt.  Maar wat nu???!

    Lees dit in het volgende bericht hieronder!

    27-09-2005 om 16:32 geschreven door Scally  




    Welkom op mijn blog!
    Zoeken met Google



    Zoeken in blog


    Gastenboek
  • leerkrachtblog
  • uw website
  • computerhoek hoekenwerkfiches
  • project de kermis
  • Dik in orde

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • gbs gooik
  • 123lesidee
  • Klascement
  • tetris - doolhof - sudoku
  • Kleutergroep.nl
  • Beeldbank
  • YouTube


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs