Ann was 28 jaar toen ze vermoord werd. Hij doodde haar met verschillende messteken. Haar mama Maggie Roëll
Benny was 22 jaar toen hij vermoord werd. Hij doodde hem door wurging. Zijn ouders Johan en Annie Aerts-Moelans
Carola was 21 jaar toen ze vermoord werd Hij heeft haar geslagen met een baseballknuppel toen ze sliep. Haar ouders Marcel en Ingrid De Smedt-Hooft
Glenn was 35 jaar toen hij vermoord werd. Hij doodde hem met een knipmes, recht in het hart. Zijn mama Gabby Dierckx Zijn vrouwke Natasja
Ingrid was 39 jaar toen ze vermoord werd. Hij heeft haar gewurgd. Haar mama Paula Nous
Jo was 19 jaar toen hij vermoord werd. Hij werd dood geslagen. Zijn ouders Daniël en Els De Vlieger-Maes
Jeffrey was 17 jaar toen hij vermoord werd. Hij werd neergestoken. Zijn ouders Chris en Linda Ottevaere-De Meestere
Joris was 9 jaar toen hij vermoord werd. Hij werd doodgestoken met een scherp voorwerp. Zijn ouders Jos en Magda Viville-clinckx
Karoline was 16 jaar toen ze vermoord werd. Ze kreeg een kogel in haar hoofd. Gelukkig was ze op slag dood. Haar mama, Marina Maes
Melissa was 17 jaar toen zij vermoord werd. Hij vermoordde haar op een onbeschrijfelijk gruwelijke wijze. Haar mama Francine Slootmans
Melissa was 27 jaar toen zij vermoord werd. Hij mishandelde en wurgde haar met een touw. Haar mama Reneé Bossuyt Mia was 35 jaar toen zij vermoord werd. Hij doodde haar door verstikking, vuistslagen, stampen en een messteek. Haar ouders Emiel en Greet Verschuren-Faes
Nele was 31 jaar toen ze vermoord werd. Zij doodde haar met messteken. Haar ouders Georges en Annemie Verleene-Dangreau
Patrick was 20 jaar toen hij vermoord werd. Hij werd laffelijk neergeshoten. Zijn mama Monique Matthys
Sandy was 25 jaar toen ze vermoord werd. Hij vermoorde haar op nieuwjaarsnacht. Haar mama Francine Meeuwes
Sally was 20 jaar toen zij vermoord werd. Zij werd dood geslagen. Haar ouders Michel en Lydia Van Hecke-De Decker
Stefanie was 18 jaar toen ze vermoord werd. Haar ouders Gilbert De Mulder Martine Bertelo
Steven was 20 jaar toen hij vermoord werd Zij reed hem opzettelijk dood. Zijn ouders Mil en Sonja Somers-Looymans
Sylvie was 26 jaar toen zij vermoord werd. Haar hoofd werd ingeslagen en hij gaf haar nog 26 messteken. Haar mama en vriend Chantal en Philippe Nerinckx-Depourcq
Ik hoop met het uitbrengen van een boekje, ik mijn steentje kan bijdragen om de dood, van jullie kind iets beter te kunnen verwerken. Ook wanneer niet lotgenoten dit lezen, dan weet ik dat ze meer begrip zullen opbrengen voor ons, “ Ouders van een gestorven kind ”
Het boekje ‘ Gevoelens weerspiegeld ’ is te verkrijgen bij: Marina Maes Maria Van Bourgondiëlaan 6 8000 Brugge Email: marina.maes2@telenet.be
Het boekje wordt opgestuurd na overschrijving van 15 € verzendingskosten inbegrepen. Op rekeningnummer 001-1868856-33
Vraag hulp, neem contact op met een justitiehuis in je buurt.
Weergave van gevoelens en emoties van degene die met moord werden en worden geconfronteerd. BEZOEK OOK DE SITE: WWW.OUDERSVANEENVERMOORDKIND.BE EN WWW.SPORTENVOORNABESTAANDENVANGEWELD.BE
11-12-2005
Terwijl jij
TERWIJL JIJ
Terwijl jij dood bent gaat het leven door... men zegt wel dat "het went" ik vind het niet het goede woord ervoor...
Want ach je hele leven en je naam zijn nooit te wissen - ik zal je altijd, elke dag verwachten en toch missen...
Daarom vraag ik onhoorbaar zacht of jij me toch wil geven een teken, bijna niet te zien, dat je nòg bent nà dit leven
De eerste betekenis van zelfhulp - wat betekent dat je naar een ander toegaat in een gelijke situatie - is dat je erkent dat je het niet alleen kunt. Die erkenning is wijs. Het verlies van een kind is vaak zo ingrijpend dat dit verlies niet alleen verwerkt kan worden. Ieder die de weg van dit verlies heeft te gaan zal momenten en zelfs tijden ervaren dat men zich "alleen" voelt. De ontmoeting met anderen maakt de weg lichter.
De tweede betekenis van zelfhulp is het vinden van een plaats waar herkenning en begrip is. De meeste mensen hebben zich tevoren niet of nauwelijks verdiept in wat rouwen is en welke gevoelens en gedragingen dit teweeg kan brengen. Het is niet vreemd als je denkt dat het vreemd is wat je voelt. Horen dat anderen gelijke ervaringen kennen, maakt je eigen ervaring minder vreemd. Dit kan je bevrijden uit een isolement.
De derde betekenis van zelfhulp is het vinden van begrip voor je behoefte aan herinneren. Het is de schrijnende ervaring van velen dat al na korte tijd de naam van de overledene vermeden wordt, niet meer genoemd wordt. Juist door te kunnen vertellen, door met verhalen te herinneren en daarvoor gehoor te vinden en de emoties te mogen uiten, kan aan het verlies een plaats worden gegeven, kun je door je verdriet heengroeien.
De vierde betekenis van zelfhulp is het vinden van vriendschap en solidariteit. Veel mensen ervaren in het verlies dat hun sociale netwerk ingrijpend verandert. Er zijn mensen van wie men veel verwachtte en die men niet meer terugziet of bij wie men niet meer terecht kan. Er zijn ook minder mensen op wie men echt kan terugvallen. Familiebanden bieden niet altijd die warmte en steun die verwacht worden. Ook binnen de eigen relatie is er vaak sprake van ongelijkheid en ongelijktijdigheid in het omgaan met het verlies. Mannen blijken nog al eens moeilijk over hun gevoelens te kunnen praten of verbergen zich in hard werken en flink gedrag. Dat alles kan de relatie onder grote druk zetten. Juist nu je elkaar erg nodig hebt. Binnen de zelfhulpgroep worden deze ervaringen vaak sneller verstaan omdat meerderen een gelijke ervaring opdoen.
De vijfde betekenis van zelfhulp is de erkenning dat verdriet om een kind niet primair thuishoort bij de professionele hulpverlening. Voor sommigen is hulp van de geestelijke gezondheidszorg nodig omdat er zich gelijktijdig nog meer problemen aandienen. Maar in de meeste mensen is voldoende kracht aanwezig om zelf met dit verlies om te kunnen gaan, als zij daarbij terug kunnen vallen op mensen die de lange weg van de rouw met hen mee willen gaan.
De zesde betekenis van zelfhulp is dat je er van elkaar kunt leren hoe je om kunt gaan met nieuwe vragen waar je voor staat. Dat kunnen zeer uiteenlopende vragen zijn, zoals hoe ga je om met mensen die niet op bezoek durven te komen. Maar ook als één van de partners spreekt over de mogelijkheid om weer in verwachting te raken en je bent daar zelf niet aan toe. Of hoe ga je om met de feest- of gedenkdagen zoals vaderdag en moederdag.
De zevende betekenis van de zelfhulp is het hervinden van je eigen kracht. De zelfhulpgroep kan deels de functie van een soort baarmoeder zijn, waar je kunt schuilen; maar dat is geen einddoel. Het gaat erom dat je opnieuw wordt geboren. Of om het te zeggen met de titel van Heleen Schoots haar boek: opnieuw leren leven.
De achtste betekenis van de zelfhulp is dat zij bijdraagt aan een continu bewustwordingsproces in de samenleving die aandacht heeft voor de positie van rouwenden, in het bijzonder de rouw om een kind. In deze samenleving is het verdriet sterk geprivatiseerd. Verbanden van buurt en kerk zijn voor velen niet meer vanzelfsprekende leefverbanden waar zin en steun wordt gevonden. Op het werk is er vaak weinig of geen aandacht voor de mens in het verlies. De zelfhulp met verhalen in de pers, uitnodigingen naar ouders toe, blijft de samenleving attent maken op deze werkelijkheid. Soms leidt dit tot maatschappelijke actie, zoals op indrukwekkende wijze is gedaan door de werkgroep van ouders met een vermist en/of vermoord kind in hun boek: "Leven met een schaduw".
De negende betekenis kan een pedagogische zijn: leden van de zelfhulp worden uitgenodigd om aan professionele hulpverleners te vertellen wat de behoeften en de noden zijn van mensen die een verlies doormaken. Ik noem als voorbeeld het verlies tijdens de geboorte, waarover Manu Keirse zijn studie deed. Het is van het grootste belang dat professionele hulpverleners weten hoe hier adequaat gehandeld moet worden. Door uit ervaringen te vernemen kan dit handelen verbeterd worden.
De tiende betekenis die ik tot slot noem is die van hoop. Dat op vrijwillige basis zoveel mensen zichzelf beschikbaar stellen voor elkaar om elkaar te steunen. Dàt is een teken van hoop en licht !
Lang is het begrip 'dood' een gevreesd, meestal verzwegen item geweest. Het taboe rond lezen en schrijven is nu - gelukkig - voor een groot deel opgeheven. Er zijn reeds zoveel boeken geschreven rond deze materie dat geen mens nog alles kan lezen. Toch is 'dood' in de 'belevingswereld' nog steeds taboe. De meeste mensen willen leven en geen dood. Men wil vreugde en geen verdriet.
Wanneer een dierbare naaste sterft, komt de nabestaande terecht in een moeilijke, verwarrende periode. Het is alsof grond onder de voeten wegzinkt en men door verdriet overmand alleen nog naar zichzelf en de overledene kan kijken. Ondertussen draait de wereld verder alsof er niets aan de hand is.
Vaak ziet men hetzelfde scenario. Veel volk bij de uitvaart en ook de weken daarna. Het oprecht meeleven van vrienden en bekenden doet deugd. De nabestaande voelt zich door velen gedragen en gesteund om de eerste moeilijke tijd van afscheid en verlies door te geraken.
Dan echter begint het lange, vaak uitzichtloze, rouwen. De kring van meelevende mensen wordt snel kleiner. Een eind verder staat de nabestaande meer en meer alleen. De telefoon rinkelt minder, de deurbel lijkt stom. Weinigen uit de omgeving durven nog te vragen of het wel gaat.
Op het werk moet men evenzeer vooruit, soms alsof er niets gebeurd is. Het leven gaat immers verder, de economie moet draaien.
Ondertussen leven nabestaanden met het gevoel dat het leven voor hen is stilgevallen en geen perspectief meer biedt. Men voelt zich alleen en verloren met zijn verdriet. Soms zou men zo graag zijn verhaal nog eens willen vertellen, nog eens mogen zeggen hoeveel pijn het 'gemis' doet, hoe moeilijk de dagen vaak zijn.
BRUSSEL - De Senaat heeft donderdagavond het wetsvoorstel, dat een nieuw Wetboek van strafprocesrecht invoert, goedgekeurd met 43 stemmen voor en 18 onthoudingen van sp.a-Spirit, Vlaams Belang en de twee leden van het FN. In dit wetsvoorstel wordt het Hof van Assisen onverkort behouden mét één onafhankelijke volksjury.
Het wetsvoorstel, de zogeheten "grote Franchimont", moet nu nog door de Kamer besproken worden.
Maarrr... Lepe La Onkelinx heeft deze Kamer dan weer tegelijk een wetsvoorstel in de maag gesplitst, waarin ze op aanstoken van iemand als Raf Verstraeten, het Hof van Assisen alleen pro forma wil behouden. In werkelijkheid zou alle beslissingsmacht bij de magistraten liggen, zijnde de enige voorzitter.
Wanneer de Kamer ooit de historische dwaasheid zou begaan om dit voorstel goed te keuren, moet het hele gevaarte opnieuw aan de Senaat worden voorgelegd.
Zal tegen die tijd deze regering nog bestaan?
TER VERDUIDELIJKING
Essentieel in deze hervorming "grote Franchimont" van de strafprocedure is dat verdachten en slachtoffers meer rechten krijgen.
Het wetsvoorstel stelt een nieuw Wetboek van strafprocesrecht op. -De huidige strafprocedure dateert grotendeels van 1808. -De basis van de tekst werd gelegd door de Commissie voor het strafprocesrecht die onder leiding van de Luikse professor en gewezen stafhouder Michel Franchimont in 1991 haar opdracht kreeg.
De commissieJustitie van de Senaat besprak het wetsvoorstel van maart 2004 tot november 2005. -De goedgekeurde tekst beslaat dan ook ruim 280 pagina's.
Het werk van de commissie-Franchimont leidde in 1998 reeds tot de zogeheten "kleine" Franchimont-wet, waardoor vooral slachtoffers maar ook inverdenking-gestelden in een gerechtelijk onderzoek bijkomende rechten kregen.
In het huidige voorstel wordt dit principe, zij het in verzwakte vorm, uitgebreid tot het opsporingsonderzoek.
De rechtbank kan in de toekomst, op vraag van het openbaar ministerie of van de beklaagde, in twee stappen oordelen. -Daarbij buigt de rechter zich eerst over de feiten en de schuldvraag, en daarna over de eventuele straf.
Het voorstel voorziet voorts dat iemand die meerdere keren over een crimineel feit waarop minstens 1 jaar cel staat, wordt verhoord, het recht krijgt om te vragen of hij van iets wordt verdacht.
Fouten van politie of gerecht bij huiszoekingen, telefoontaps, fouilleringen en dergelijke maken het onderzoek definitief nietig.
Als de onderzoeksrechter een deskundigenonderzoek laat doen, dan moet dat tegensprekelijk gebeuren: alle partijen moeten erbij kunnen zijn en hun commentaren kunnen geven.
Van iedere verdachte moet een persoonlijkheidsdossier worden opgesteld.
Wie aangehouden wordt, krijgt het recht om een naaste te bellen om hem op de hoogte te brengen van de arrestatie. -Hij mag zich bovendien door een arts laten onderzoeken. -De raadkamer, die nu alleen maar verdachten naar de gewone correctionele rechter verwijst, zal in de toekomst zelf straffen tot 1 jaar cel kunnen opleggen voor kleinere feiten, als de verdachte met deze procedure akkoord gaat.
Justitieminister Laurette Onkelinx kondigde aan dat ze wil dat het wetsontwerp over de hervorming van de assisenprocedure gelijktijdig met de "grote Franchimont" zou besproken worden in de Kamer. De kans is dus groot dat de Senaat zich in de loop van volgend jaar nog eens over dit wetsvoorstel dient te buigen. Gust Verwerft
Bepaalde gedragingen worden beschouwd als strafbare feiten. De wet wordt overtreden en de belangen van de maatschappij worden geschonden. In functie van de ernst van de inbreuk en de zwaarte van de straf, worden de inbreuken onderverdeeld in overtredingen, wanbedrijven en misdaden.
Het doel van een strafrechtelijke procedure is volkomen anders dan dit van een burgerlijke procedure. Een strafrechtelijke procedure heeft tot doel om misdrijven op te sporen en de daders ervan te vervolgen en te bestraffen.
Wanneer een inbreuk wordt gepleegd, zal dit door de ordediensten worden vastgesteld en zal er een proces-verbaal worden opgesteld. Dit wordt aan de Procureur des Konings overgemaakt. Hij onderzoekt het dossier en kan een onderzoek instellen. Hij kan het dossier ook zonder gevolg laten, d.i. het dossier seponeren.
Als er een onderzoek komt zijn twee "scenario's" mogelijk, een opsporingsonderzoek of een gerechtelijk onderzoek.
1. opsporingsonderzoek
In dit onderzoek voert de Procureur des Konings zelf het onderzoek met de hulp van de politiediensten. Als het onderzoek is afgerond, kan hij de dader voor de politierechtbank of correctionele rechtbank dagvaarden. Als de inbreuk niet te ernstig is kan de Procureur aan de dader ook een minnelijke schikking aanbieden.
2. gerechtelijk onderzoek
Dit onderzoek wordt geleid door de onderzoeksrechter aan wie het dossier wordt toevertrouwd op vraag van de Procureur des Konings. Dit onderzoek is verplicht bij de zwaarste misdrijven.
De onderzoeksrechter moet met behulp van de politiediensten alle elementen ten voordele en ten nadele van de verdachte opsporen. Hij kan vrij zijn onderzoeksmethode kiezen : verhoren, confrontatie, reconstructie.
In de loop van een gerechtelijk onderzoek kan de verdachte in voorlopige hechtenis genomen worden wanneer de onderzoeksrechter een aanhoudingsbevel uitvaardigt. Dit aanhoudingsbevel moet op zijn geldigheid en verder nut onderzocht worden door de raadkamer. De raadkamer is een bijzondere kamer gevormd in de rechtbank van eerste aanleg. De raadkamer moet binnen de vijf dagen en daarna maand na maand het aanhoudingsbevel bevestigen.
Het gerechtelijk onderzoek wordt steeds afgesloten met een beslissing van de raadkamer dat de verdachte naar de correctionele rechtbank of het hof van assisen moet worden verwezen om berecht te worden. De raadkamer kan indien er onvoldoende bezwaren zijn de verdachte ook buiten vervolging stellen.
Tegen elke beslissing van de raadkamer is er een beroep mogelijk bij de kamer van inbeschuldigingstelling. Dit is een kamer gevormd binnen het hof van beroep.
het proces
Een verdachte kan enkel door een rechtbank worden bestraft. Een verdachte dient voor de strafrechter te verschijnen nadat hij daartoe is opgeroepen door een dagvaarding, hem betekend door een gerechtsdeurwaarder.
Voor de strafrechter zal het openbaar ministerie (ook wel parket genoemd) namens de maatschappij een veroordeling vorderen van de verdachte. Het openbaar ministerie moet daartoe bewijzen dat de verdachte een misdrijf heeft begaan .
De slachtoffers van het misdrijf kunnen zich voor de strafrechter burgerlijke partij stellen om op die manier vergoeding te vragen voor de schade die zij hebben geleden. De verdachte zelf krijgt als laatste het woord om zijn verdediging te voeren. Nadien neemt de rechtbank de zaak in beraad om op een latere datum haar vonnis uit te spreken. Tegen dit vonnis kan de partij die meent hiertoe reden te hebben beroep aantekenen bij een hogere rechtbank. Bij deze rechtbank zal de zaak opnieuw worden behandeld alvorens het vonnis in beroep wordt uitgesproken. Tegen een vonnis in beroep is enkel een voorziening bij het Hof van Cassatie mogelijk. Indien het Hof van Cassatie het vonnis bevestigt, eindigt de procedure. Wordt het vonnis verbroken, zal het Hof de zaak naar een andere rechtbank in beroep verzenden om de procedure in beroep over te doen. Het proces voor de zwaarste misdrijven wordt gevoerd voor het hof van assisen. Hier oordeelt een jury van 12 burgers over de schuld van de verdachte. Vervolgens bepalen de juryleden met de rechters de straf. Tegen een uitspraak van het hof van assisen is geen beroep mogelijk, enkel een voorziening bij het Hof van Cassatie.
BESCHULDIGDE, STA OP! Geruchtmakende assisenzaken in België
Bij Standaard Uitgeverij (Antwerpen) kwam ons boek uit "Beschuldigde, Sta Op" over de grote processen die ons land teisterden, zoals de zaak Van Noppen, het historisch proces Jespers, de akelige Wurger van de Linkeroever en de Vampier van Muizen, de ophefmakende vrijspraak van Polleke Maes, de klucht rond de ontvoering van Anthony Declerck, de acht kindermoorden in Oostende, het ranzige assisenproces tegen rector Jean Renneboog, enz... Ook de grote advocaten komen aan bod: Jef Vermassen, Piet Van Eeckhaut, Jan de Man, Hans Rieder, Pol Vandemeulebroucke, Jean Vanlondersele, John Bultinck, Leo Martens, René Verstringhe en vele anderen.
Het assisenboek "Beschuldigde, sta op" is na de tweede druk bijna uitverkocht en nog hier en daar verkrijgbaar na bestelling in de boekhandels.
Je kan het boek ook rechtstreeks betrekken via Gust Verwerft. Mailtje (gust.verwerft@assisen.be), belletje of smsje 0475 41 86 72.
Maak 16+3=19 Euro over op onze 063-0159259-20 en het boek wordt toegezonden.
Hoe oud en versleten en treurig zijn onze prisons?
Unieke tentoonstelling: Hoe oud en versleten en treurig zijn onze prisons?
GENT - Overbevolkt, onderbemand, sterk verouderd. Dat zijn de Belgische gevangenissen, allemaal. We wisten het al en nu krijgen we er binnenkort een aangrijpende tentoonstelling over. Fotograaf Lieven Nollet (53) kreeg de kans foto's te nemen in tien prisons. In Gent loopt vanaf vrijdag 25 november in het Caermersklooster een expo met 50 grote kunstfoto's, aangevuld met videofragmenten en zelfgemaakte foto's van gedetineerden uit de Antwerpse gevangenis.
Het thema is de binnenkant van onze prisons.
Lieven Nollet: "De echte oude gevangenissen vind je in Merksplas, Turnhout en ook Sint-Gillis. De zogezegd nieuwere gevangenissen, zoals Andennes en Lantin, zijn zo verouderd dat ze er desolater uitzien dan de oudere, stervormige systemen. Zelfs het nieuwe centrum in Brugge scheurt, omdat de ondergrond niet goed is."
Nollet is met zijn fotocamera in 10 Belgische gevangenissen geweest om er het interieur te fotograferen, van de nok tot de kelder. Hier en daar vond hij ook gedetineerden bereid om te poseren, zij het onherkenbaar.
-"Half 2002 ben ik begonnen in de gevangenis van Sint-Gillis." -"De laatste opnamen dateren van de voorbije grote vakantie." -"Ik mocht geen gedetineerden en penitentiaire beambten herkenbaar in beeld brengen. De bewakingsinstallaties evenmin." -"Maar het was vooral mijn bedoeling de symboliek te zoeken in de gebouwen".
Op de affiche van de tentoonstelling is een lange gang te zien met openstaande getraliede deuren.
-"Het is de gang die leidt naar de zogenaamde leeuwenkooien." -"Kooien waarin gestrafte, geïsoleerde gedetineerden hun dagelijks uurtje lucht happen." -"In de gevangenis heeft iedereen recht op een uur frisse lucht, maar als je gestraft bent, breng je dat uurtje door in dergelijke cellen." -"Boven is er traliewerk in plaats van een plafond en ook het raam is vervangen door tralies. Het is eigenlijk een soort kooi met twee zijmuren."
-"De titel van de fotoexpo 'INSIDE' verwijst naar de gevangenissen waar mensen letterlijk vast zitten." -"Maar het is ook een spel tussen INSIDE/OUTSIDE, want ook in het gewone leven kan je dat gevoel hebben."
"INSIDE, Gevangenissen in België", Lieven Nollet, tot en met 8 januari 2006 Caermersklooster, Vrouwebroersstraat 6 (Patershol), 9000 Gent.
Dit werd één van de beste verkochte boeken van de voorbije zomer
We hebben het over het boek "Moord en Doodslag in België" met daarin de analyse van de grootste assisenprocessen.
Zoals de ophefmakende vrijspraak die Jef Vermassen behaalde in het proces Eddy Van Steen. Daarbij een studie van de zin en onzin van artikel 71 over de onweerstaanbare drang.
Verder het relaas van de botte kindermoorden in een hotel in Aalst en het overbodige showproces errond.
Andere hoofdstukken o.a. over het mysterie van Aurore Martin en Uwe Schmitt, de duivelse geliefden uit Brussel die in Corsica een man op overschot vermoordden.
Ook analyse van de onwaarschijnlijke gruwels en de massamoorden van Andras Pandy.
Verder de fatale Brusselse liefde van Alfred Vlassenroot en de haat van zijn vrouw Clémentine Leclerc.
Ook alles over Brugse spookstand van de Smith en Weson waar de grote Sidmarbaas Alphonse Helfen ten gronde werd gericht.
Veel aandacht gaat naar het dossier Corneil Briquet die in Mons openbaar aanklager was en zelf een moordenaar werd.
We gaan ook niet voorbij aan de fabeltjeskrant van de bende Haemers, de fatale ontvoering van baron Bracht, de scheve rechtsvisie van madame Laurette Onkelinx, de stille commissie die het Hof van Assisen moet afschaffen, enz...
Talloze treffende anecdotes over de advocaten Piet Van Eeckhaut, Jef Vermassen, Fred Erdman, Leo Martens, Philippe Mayence, Guy François en Hein Diependaele, de voorzitters Jean-Paul De Graef, Henri Heimans, Karel Demyttenaere, Hans Van Bossuyt, Guy Wezel en Luc Maes, de openbare aanklagers Luc Decreus, Philippe Gysbergs en Alain Winants, onderzoeksrechter Bruno Bulthé en gerechts-journalisten als Manu Dotselaere, Gaby Fonck, Jan Backx en Karel Vander Mijnsbrugge.
De Standaarduitgeverij - Antwerpen. - 16 Euro
-Het boek kan je vinden in iedere goede boekhandel en boekenclubs.
-Je kan het boek, gesigneerd zo gewenst, ook bij ons bestellen. -Maak dan 16 + 3 = 19 euro over op onze 063 - 0159259 - 20 en het wordt toegezonden.
-Of maak een afspraak in een gerechtsgebouw, dan brengen we het boek mee (16 euro)
Niemand die het weten kan hoeveel ik van je hou Nieman die mij troosten kan in mijn verdriet om jou Niemand die begrijpen zal hoe vreselijk ik je mis Niemsnd die beseffen zal hoe erg die pij wel is.
Terug vechten kon je niet. Het had geen zin. Niemand kan tgen een kogel op. Zelfs niet met een kogelvrije vest aan.
Je kreeg een kogel in je hoofd. Gelukkig was je op slag dood. Hopelijk vind jij nu rust maar voor mij is het zwaar. Hoe dan ook, ik moet verder met mijn leven.
Nog steeds kan ik het niet begrijpen. Alle dagen voel ik die verdomde pijn. Het wil niet slijten. De vraag 'waarom jij', dat antwoord zal ik nooit krijgen.
Op voorstel van mevrouw Laurette Onkelinx, Vice-Eerste Minister en Minister van Justitie, keurde de Ministerraad de kadernota goed betreffende de oprichting Rechtbanken voor strafuitvoering.
Het regeerakkoord van 9 juli 2003 voorziet dat "strafuitvoeringsrechtbaken zullen worden opgericht. Ze zullen de bestaande commissies voor voorwaardelijke invrijheidstelling incorporeren en volgens hetzelfde principe van multidisciplinariteit worden samengesteld. De wet op de strafuitvoering zal zich inspireren op de resultaten van de commissie "Holsters" en van het ontwerp "beginselenwet gevangeniswezen". " De kadernota schetst de fundamentele principes van het voorontwerp van wet, dat binnenkort aan de goedkeuring van het Parlement zal worden voorgelegd. Het voorontwerp is rechtstreeks ontleend aan het verslag van de commissie Holsters, van mei 2003. Als gevolg van de aanbevelingen van de Parlementaire Onderzoekscommissie "Dutroux, Nihoul en consorten", werden de Commissies voorwaardelijke invrijheidstelling opgericht. Deze commissies waren aanvankelijk bedoeld als een voorlopige stap naar de oprichting van een echte strafuitvoeringsrechtbank. De uitvoering van de vrijheidsberovende straf: een wetgevend gebrek Op dit ogenblik worden de uitvoeringsmodaliteiten van de vrijheidsberovende straf of van de tijdelijke invrijheidstelling geregeld door ministeriële circulaires en niet door een wet. Deze situatie geeft aanleiding tot problemen op het vlak van de transparantie en de rechtszekerheid. Er zijn immers zeer veel ministeriële circulaires en ze vormen geen logisch en samenhangend geheel. Gezien de massa bestaande teksten is het, zowel voor de gedetineerden als voor de beslissende overheid, uiterst moeilijk om een duidelijke en globale visie te hebben van alle geldende regels. De gedetineerde weet niet op welke manier de straf waartoe hij werd veroordeeld zal worden uitgevoerd, welke zijn rechten zijn en welke de voorwaarden zijn om te kunnen genieten van een maatregel van tijdelijke invrijheidstelling (uitgangsvergunning, penitentiair verlof) of van een bijzondere modaliteit van strafuitvoering (beperkte hechtenis, elektronisch toezicht, voorlopige invrijheidstelling). Anderzijds moest de verdeling van de bevoegdheden tussen de rechterlijke macht en de uitvoerende macht worden verduidelijkt. Een nieuwe verdeling van de bevoegdheden inzake strafuitvoering De oprichting van een strafuitvoeringsrechtbank zal leiden tot een nieuwe verdeling van de bevoegdheden tussen de uitvoerende macht en de rechterlijke macht. Zodoende wordt het principe van de scheiding van de machten nageleefd. Met deze nieuwe verdeling beschikt men bovendien over een efficiënt systeem, dat kan reageren op de noodsituaties die zich in de praktijk voordoen. 1. Welke zijn de bevoegdheden van de uitvoerende macht? Op enkele zeldzame uitzonderingen na, liggen de beslissingen inzake de uitvoering van de vrijheidsberovende straf op dit ogenblik in handen van de uitvoerende macht (minister van Justitie). Er wordt voorgesteld aan de minister van Justitie beslissingsbevoegdheid te laten voor de vijf volgende maatregelen: - de uitgangsvergunning, met andere woorden de toelating voor de veroordeelde om de gevangenis te verlaten voor hoogstens één dag; hier onderscheidt men de periodieke permissie (om de invrijheidstelling voor te bereiden) en de occasionele permissie (familiale, juridische, medische verplichtingen, enz.). - het penitentiair verlof, met andere woorden de mogelijkheid voor de gedetineerde om de gevangenis te verlaten en er de nacht niet door te brengen (maximum 3 dagen per trimester). - de medische zorgen buiten de instelling, in geval van ziekte die niet in de gevangenis kan worden verzorgd en waardoor het noodzakelijk is dat de gedetineerde in een andere instelling wordt opgenomen. - de onderbreking van de strafuitvoering, die kan worden toegekend voor een hernieuwbare periode van maximum drie maanden, wanneer de gedetineerde geconfronteerd wordt met ernstige en buitengewone familiale gebeurtenissen, die zijn aanwezigheid buiten de gevangenis noodzakelijk maken. - de voorlopige invrijheidstelling met het oog op het regelen van het probleem van de overbevolking in de gevangenissen, een uitlaatklep die aan de minister van Justitie wordt toevertrouwd om het hoofd te kunnen bieden aan een ernstig probleem van overbevolking. 2. Welke zijn de bevoegdheden van de Strafuitvoeringsrechtbank? De Strafuitvoeringsrechtbank zal voortaan als enige bevoegd zijn om te beslissen over verzoeken met betrekking tot: - de beperkte hechtenis, één enkele modaliteit die de huidige maatregelen, te weten de halve vrijheid en de beperkte hechtenis, bundelt: de veroordeelde krijgt de toelating om systematisch de penitentiaire instelling te verlaten voor voorafgaandelijk vastgestelde periodes van maximum twaalf uren (om de voorwaardelijke invrijheidstelling voor te bereiden of om professionele redenen, wegens opleidingen en wegens familiale redenen voor straffen van minder dan één jaar) Wanneer de strafuitvoeringsrechtbank gevat wordt door een verzoek tot beperkte hechtenis kan zij een uitgangsvergunning of een penitentiair verlof toestaan, indien dit absoluut nodig blijkt om de vrijlating voor te bereiden. - het elektronisch toezicht, met andere woorden de veroordeelde heeft huisarrest en staat daarbij onder elektronisch toezicht: de veroordeelde wordt dus niet in de cel gestopt maar zijn bewegingsvrijheid staat onder toezicht en dit op basis van een vooraf vastgesteld tijdsgebruik. Wanneer de strafuitvoeringsrechtbank gevat wordt door een verzoek tot elektronisch toezicht, kan zij een uitgangsvergunning of een penitentiair verlof toestaan, indien dit absoluut nodig blijkt om de vrijlating voor te bereiden. - de voorwaardelijke invrijheidstelling: de bevoegdheid van de huidige commissies voor de voorwaardelijke invrijheidstelling worden overgedragen naar de strafuitvoeringsrechtbanken.
Wanneer de strafuitvoeringsrechtbank gevat wordt door een verzoek tot voorwaardelijke invrijheidstelling kan zij een uitgangsvergunning, een penitentiair verlof, een onderbreking van de strafuitvoering, een beperkte hechtenis of elektronisch toezicht bevelen, indien een dergelijke maatregel absoluut noodzakelijk is vóór het toestaan van een voorwaardelijke invrijheidstelling. De voorlopige invrijheidstelling met het oog op het verwijderen uit het koninkrijk, met andere woorden de vrijlating van een vreemdeling die veroordeeld werd en het voorwerp is van een beslissing tot uitlevering, terugzending of uitwijzing, met het oog op zijn verwijdering van het grondgebied.
De bevoegdheid om de aard van de straf te wijzigen De Strafuitvoeringsrechtbank zal gemachtigd worden om de straf, zoals die door de strafrechter werd uitgesproken, te wijzigen (bijvoorbeeld een vrijheidsberovende straf vervangen door een werkstraf), wanneer blijkt dat de uitvoering van de vrijheidsberovende straf de doelstellingen van deze straf niet zal bereiken (herstel van de schade toegebracht aan de maatschappij en aan het slachtoffer). Dit zal bijvoorbeeld het geval zijn voor korte gevangenisstraffen of wanneer de toestand van de veroordeelde gevoelig veranderd is sedert de uitspraak van de straf. Hier moeten de criteria van wederzijdse samenhang tussen de oorspronkelijke straf en de nieuwe straf worden vastgelegd. Beroep tegen de beslissingen van de Minister van Justitie Tegen de beslissingen die genomen worden door de Minister van Justitie zal men in beroep kunnen gaan bij de strafuitvoeringsrechtbank, die de wettelijkheid van de beslissing zal nagaan.
De Strafuitvoeringsrechtbank, multidisciplinaire rechtsspraak Er zullen 6 strafuitvoeringsrechtbanken worden opgericht, hetzij één per Hof van beroep, behalve in Brussel, waar er twee komen. De rechtbank zal haar zittingen houden in de gevangenis of op de zetel van de rechtbank of in om het even welke rechtbank van eerste aanleg van rechtsgebied van het Hof. Deze rechtbank zal een multidisciplinair rechtspraak wijzen: - zij wordt voorgezeten door een magistraat, die over minstens 10 jaar nuttige beroepservaring beschikt en die aangeduid wordt onder de magistraten van de rechtbanken van eerste aanleg, - de magistraat wordt bijgestaan door twee bijzitters, volgens het model van de lekenrechters, naar het voorbeeld van de sociale en consulaire rechters. Het lijkt inderdaad uitermate belangrijk om een uitwisseling tot stand te brengen tussen praktische terreinervaring en gerechtelijk werk. Ook de bijzitters zullen zich op minstens 10 jaar nuttige beroepservaring moeten kunnen beroepen. Tegen de uitspraken in eerste aanleg van de strafuitvoeringsrechtbank kan alleen door de veroordeelde wettelijk beroep worden ingesteld bij een specifieke kamer van het Hof van beroep, de Kamer van strafuitvoering. De Kamer van strafuitvoering zal net zoals de strafuitvoeringsrechtbank multidisciplinair samengesteld zijn. Het openbaar ministerie volgt de voorwaardelijke invrijheidstelling op De opvolging van de voorwaardelijke invrijheidstelling gebeurt momenteel door de Commissie voor de voorwaardelijke invrijheidstelling zelf. Hiertoe baseert zij zich op de verslagen van de justitieassistenten die binnen de Huizen van Justitie het maatschappelijk toezicht uitoefenen op de veroordeelden in voorwaardelijke invrijheidstelling. Bij behandeling voor een rechtbank kan men dit model niet zomaar overbrengen: zodra de rechtbank een uitspraak doet over het ingediende verzoek is het beslag ten einde. Het openbaar ministerie zal dus opdrachten toevertrouwd krijgen die belangrijker zijn dan die welke het thans op het vlak van de voorwaardelijke invrijheidstelling krijgt. Het openbaar ministerie zal voortaan bevoegd zijn voor het opvolgen van alle maatregelen. Voortaan moeten de justitieassistenten dus bij het openbaar ministerie verslag uitbrengen over hun opvolgingswerk. Op basis van deze verslagen kan het openbaar ministerie in voorkomend geval de strafuitvoeringsrechtbank vatten met een verzoek tot aanpassing van de voorwaarden die bij de toegekende maatregel horen of van een verzoek tot herroeping van de maatregel. Rekening houdend met de specifieke opdrachten die aan het openbaar ministerie toevertrouwd worden, zal men moeten waken over een specialisatie van de leden van het parket die met deze opdrachten belast zijn en over het instellen van een echte strafuitvoeringscultuur.
Welke procedure vóór de strafuitvoeringsrechtbank? Het initiatief berust bij de directeur van de gevangenisinstelling, die het dossier moet samenstellen en die binnen de 4 à 2 maanden vóór de datum van toelaatbaarheid van de voorgestelde maatregel een gemotiveerd advies moet uitbrengen. Het advies van de directeur en het dossier worden overgemaakt aan het openbaar ministerie en aan de veroordeelde. Indien het advies gunstig is, bevat het een voorstel voor voorwaardelijke invrijheidstelling met eventuele bijzondere voorwaarden. Het openbaar ministerie en de veroordeelde zullen zich dan al dan niet akkoord verklaren met het voorstel van de directeur. - ofwel hebben alle partijen hun akkoord gegeven: dan gaat men over tot de verkorte procedure, - de veroordeelde en/of het openbaar ministerie gaan niet akkoord met het voorstel van de directeur: dan gaat men over tot de tegensprekelijke procedure.
De verkorte procedure Deze procedure gebeurt schriftelijk. De rechter van de strafuitvoeringsrechtbank doet uitspraak op basis van het voorstel en van het dossier. Indien de rechter oordeelt dat het voorstel van de directeur niet voldoet, stuurt hij het dossier terug naar de strafuitvoeringsrechtbank. Tegen de beslissing van de rechter kan geen beroep worden aangetekend.
De tegensprekelijke procedure Wanneer de rechter oordeelt dat er debatten nodig zijn of wanneer de veroordeelde en/of het openbaar ministerie niet akkoord gaan met het voorstel van de gevangenisdirecteur dan worden de veroordeelde en het openbaar ministerie opgeroepen voor een tegensprekelijk debat. Indien de rechtbank de voorgestelde maatregel niet toestaat bepaalt ze de termijn binnen dewelke de directeur een nieuw advies moet uitbrengen. Een specifieke procedure voor korte straffen Er zijn situaties waarbij men aan de veroordeelde de mogelijkheid moet geven om zelf de strafuitvoeringsrechtbank te vatten. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de veroordeelde een korte straf wil uitvoeren door middel van de beperkte hechtenis of via het elektronisch toezicht. De veroordeelde vat dan de strafuitvoeringsrechtbank via een verzoekschrift, waarvan de inhoud moet gepreciseerd worden. De partijen worden dan opgeroepen om voor de rechtbank te verschijnen. De maatregel die door de strafuitvoeringsrechtbank toegestaan is moet soms worden herroepen of herzien, wanneer: - de veroordeelde tijdens de proeftijd een wanbedrijf of een misdaad pleegt; - de veroordeelde een ernstig gevaar vormt voor de fysieke integriteit van derden; - de bijzondere voorwaarden die door de rechtbank werden opgelegd niet nageleefd werden; - de veroordeelde geen gevolg geeft aan oproepen van de justitieassistent, de strafuitvoeringsrechtbank of het openbaar ministerie.
De rechtbank wordt dan, middels een dagvaarding, door het openbaar ministerie gevat. In dat geval kan zij de voorwaarden herzien of, indien nodig, de maatregel herroepen. Bij gevallen die aanleiding kunnen geven tot herroeping kan de strafuitvoeringsrechtbank de schorsing uitspreken van de toegestane maatregel. De schorsing zal worden uitgesproken voor een termijn van één maand, die één maal kan worden verlengd. Binnen die termijn kan de rechtbank beslissen om de aan de maatregel verbonden bijzondere voorwaarden te herzien of om de maatregel te herroepen. In geval van zwaar risico voor de fysieke integriteit van derden kan het openbaar ministerie bij de strafuitvoeringsrechtbank trouwens de voorlopige aanhouding bevelen van de veroordeelde; De strafuitvoeringsrechtbank moet dan binnen de 5 dagen beslissen of het al dan niet noodzakelijk is om de toegestane maatregel te schorsen. Uitbreiding van de rechten van het slachtoffer Het slachtoffer krijgt vandaag enkel een wettelijke erkenning in het kader van de voorwaardelijke invrijheidstelling. Het slachtoffer kan vragen om gehoord te worden met betrekking tot de voorwaarden die in zijn belang moeten worden opgelegd. Op vraag van het slachtoffer zal de commissie hem informeren over het toekennen van de voorwaardelijke invrijheidstelling en over de voorwaarden die zijn belangen garanderen.
Er wordt voorgesteld om de rechten van de slachtoffers op diverse niveaus uit te breiden: - op het vlak van de voorwaardelijke invrijheidstelling Er zal geen onderscheid meer worden gemaakt volgens de aard van de feiten waarvoor de dader veroordeeld werd, zoals dat krachtens het koninklijk besluit van 10 februari 1999 het geval is; - voor de andere gevallen waarbij de strafuitvoeringsrechtbank gevat wordt kunnen de slachtoffers vragen om gehoord of geïnformeerd te worden; - bij de toekenning van een eerste penitentiair verlof of van een voorlopige invrijheidstelling toegekend door de minister, zullen de slachtoffers die dat wensen geïnformeerd worden.
De slachtoffers zullen geïnformeerd worden over de rechten die hen worden toegekend in het strafuitvoeringsproces. De slachtoffers (of hun advocaat) worden gehoord omtrent de voorwaarden waarvan zij denken dat het opportuun is om die in hun belang vast te leggen. Zij zijn daarentegen geen partij tijdens het debat over het toekennen van een bijzondere uitvoeringsmodaliteit van de straf. De informatie die ze ontvangen zal vermelden welke de toegekende maatregel is en , in voorkomend geval, welke voorwaarden er in hun belang aan verbonden zijn. De slachtoffers die gevraagd hebben om te worden geïnformeerd, zullen ook kennis krijgen van de herroeping van een maatregel die door de rechtbank uitgesproken werd.
Begrijpe wie het begrijpen kan. Inderdaad er zitten veel tegen strijdigheden bij de uitvoering van de Strafuitvoeringsrechtbank. De eigen interpretatie van de rechters zal hierin zeker een grote rol spelen.
Lieve meid. Ik hoor je nog altijd praten. Soms ook lachen. Maar je hebt me verlaten. Ik was zo vol van ongeloof. Ik heb je niet kunnen tegenhouden. Ik was er niet. Ik kwam te laat, je was al dood. Je had nog zoveel dromen. Niets blijft daar nog van over. Alles lijkt nu zo leeg en zinloos. Nu je weg bent voor altijd Ik probeer het te vatten, maar aanvaard het niet echt. Ik ben mijn beste maatje kwijt
Ja de zon die blijft schijnen En de regen valt nog neer. Het sneeuwt en het ijzelt. Nee de wereld staat niet stil. Die draait gewoon door. Ondanks alles.
Ik vertel je veel en roep je naam. Maar jij hoort het niet meer. Wat ik ook doe, altijd ben je in mijn gedachten. Maar dat is niet echt hetzelfde als bij mij te zijn. En toch weet ik heel zeker Dat ik je terug zie.
Dit is mijn troost en maakt het verder leven mogelijk. 's Nachts als niemand het ziet, lopen er dikke tranen over mijn wangen Ik heb zo van die dagen, dat ik echt verlang naar het einde. Naar het einde van mijn tocht om gewoon terug bij jou te zijn. Om gewoon elkaar terug te zien.
Troosten is het ontroostbare beamen. Luister. Als ik je vraag naar mij te luisteren En jij begint mij adviezen te geven Dan doe je niet wat ik vraag. Als ik je vraag naar mij te luisteren En jij begint mij te vertellen Waarom ik iets zo moet voelen als ik het voel Dan neem je mijn gevoelens niet serieus
Als ik je vraag naar mij te luisteren En jij denkt dat je iets moet doen om Mijn probleem op te lossen, dan laat je Me in de steek, hoe vreemd het ook mag lijken.
Misschien is dat de reden Dat voor sommige mensen bidden werkt Omdat God niets terug zegt en Hij geen adviezen geeft Of probeert om de dingen voor je te regelen Hij luistert alleen maar en vertrouwt erop dat je er zelf wel uitkomt
Dus, alsjeblieft luister alleen maar naar me En probeer me te begrijpen En als je wil praten Wacht dan even en ik beloof je Dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren
Recht op respect en erkenning Dit betekent een respectvolle behandeling door alle politionele, justitiële en dienstverlenende diensten na de feiten, tijdens de verdere gerechtelijke afhandeling ervan en daarna.
Recht op het krijgen van informatie Slachtoffers hebben vaak weinig inzicht in het verloop van gerechtelijke procedures, de mogelijkheden tot schadevergoeding of hulp. Slachtoffers hebben eveneens recht op informatie omtrent de beslissingen van het gerechtelijk apparaat, zoals in verband met de strafuitvoering, de schaderegeling, .
Recht op het geven van informatievideo Slachtoffers hebben het recht om informatie te geven (vb. justitie, verzekering, ), zodat rekening kan worden gehouden met hun schade, hun beleving en hun situatie.
Recht op juridische bijstand Elk slachtoffer heeft recht op bijstand van een raadsman. De financiële inspanningen voor juridische bijstand zijn soms erg zwaar en weerhouden slachtoffers ervan gerechtvaardigde schade-eisen in te dienen.
Recht op herstel Een meer herstelgerichte aanpak is noodzakelijk. De aangerichte schade kan materieel, lichamelijk, moreel, psychisch of sociaal zijn.
Recht op bescherming en privacy Slachtoffers verdienen bescherming door de politiediensten in geval van bedreigingen of mogelijke wraakacties. Ook de privacy van slachtoffers moet voldoende worden gerespecteerd.
Recht op hulp Het recht op hulp maakt integraal deel uit van het recht op herstel. Politiediensten spelen een belangrijke rol onmiddellijk na de feiten, net als de medische en paramedische hulpverleners in geval van lichamelijk letsel. Slachtofferhulp werkt met beroepskrachten en vrijwillige medewerkers. Deze vrijwillige medewerkers, als vertegenwoordigers van een zorgzame samenleving, kunnen ondersteuning bieden in functie van een vlotte verwerking. Voor sommige slachtoffers kan professionele hulp aangewezen zijn.
Een dader ( moordenaar ) krijgt een tweede kans en hij krijgt 20 jaar.
In de komende maanden, gedenken wij speciaal deze jonge mensen die vermoord werden. Sandy,26 jaar, 1-1-1998 Ines,37 jaar, 1-1-2002 Kim,11 jaar, 4-1-1994 Ken,8 jaar, 4-1-1994 Wendy, 19 jaar, 1-1997
WIST JE DAT ! ° Je een gesprek met de onderzoeksrechter kan aanvragen. Je kan bij hem terecht met allerlei vragen. Je kan bijkomende onderzoeksdaden stellen.
° Je familliale verzekering, geheel of gedeeltelijk de advokaat betaalt.
° Slachtofferonthaal kunnen je begeleiden bij inzage van het dossier. Zij kunnen je helpen bij de aanvraag voor het schadefonds.
° Slachtofferhulp Bij hen kan je terecht voor psychologische begeleiding. Op aanvraag komen zij ook aan huis. Ze helpen je bij de praktische zaken. Ze verwijzen je door naar de juiste personen.
° Pioniers Ze zijn er nog. Politiemensen, die niet kunnen verwerken dat een moord onopgelost blijft. Ook als het dossier reeds gesloten is, zoeken zij verder na hun diensturen. Ze vechten vaak tegen windmolens. Maar ze geven niet op. In naam van ons allen. Proficiat en dank u wel.
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Je dood kwam véél te vlug.
Mijn leven, zou ik willen geven, om je nog eenmaal, te kunnen knuffelen.
Het kan niet meer. Je bent weg, ver weg. Het doet verdomd veel pijn.
We konden, nog zoveel dingen samen doen. We hadden, elkaar nog zoveel te vertellen,
Ik mis je, ik wil je terug, Ik wil je nog eenmaal, een kus kunnen geven. Ik wil je nog eenmaal, in mijn armen nemen,
Al was het maar, om echt afscheid, te kunnen nemen, Maar ... Het kan niet meer, Je dood kwam veel te vlug.
17 lentes jong, je levensstengel brak middendoor. Je kreeg de tijd niet om te leven. Eigenlijk .... was je te rechtschapen voor deze wereld. Je was te rechtuit. Je had geen schrik. Onrecht stond niet in je woordenboek.
Je gedroeg je als een beschermengel. Soms iets teveel. Je had je eigen visie en mening over het leven. Je was bang van pijn. Niet alleen lichamelijk, of voor jezelf. Maar ook bang, om iemand pijn te doen, of te kwetsen. Je kon het ook niet hebben, te zien hoe een ander werd gekwetst. Altijd trok je partij voor de zwakkere.
Lieve meid, waar je ook bent??? Eén ding weten we zeker, daar is geen pijn meer. Daar vind je rust. Daar kan je dromen over de dingen, die je alleen en samen met anderen nog zou doen.
Je zal het ons niet komen vertellen, dat weten we, maar als er leven is na de dood, dan zien we elkaar zeker terug. Dan gaan we verder met ons leven, die nu gestopt is. Want zonder jou is niets meer hetzelfde. Wij allen missen je en hopen dat we elkaar ooit terug zien.
Marina
Je foto
Telkens ik naar je foto kijk, Kijk je mij aan. Het is alsof je me iets wil zeggen. Je straalt rust en vrede uit
Telkens als ik naar je foto kijk, Geef je me een vreemd gevoel. Het is alsof je me zegt Huil niet, ik ben er toch.
Telkens ik naar je foto kijk, Zie ik een troostende blik, Alsof je me wil zeggen, Mamsy het leven gaat verder Telkens ik naar je foto kijk Zie ik je rustgevende blik Je geeft me het gevoel Ik ben gelukkig nu! Telkens ik naar je foto kijk, Fluister je, Niemand zal me nog zo erg pijn doen Ik heb mijn rust gevonden
Marina Telkens ik naar je foto kijk Zeg je me Niemand kan me nog pijn Stuur jou pijn en verdriet weg Leer terug gelukkig zijn.
Marina
Meisje, je bent dood. ik heb je verloren. je bent verdwenen, maar . . . niet uit mijn hart. Meisje ik heb je niet begraven, maar je as uitgestrooid.
Je kan nu meereizen, op de wolken, naar ongekend oorden. Naar het onzichtbare, voor ons mensen.
Meisje, je bent nu veilig, niemand kan je nog iets doen. Je bent dood, verdwenen, Maar vergeten . . . Nee, dat ben je niet. Zolang ik leef, woon je in mijn hart.