Maldegemse Gemeenteraadsverkiezingen en politieke partijen 1830 - 2018
Historiek olv Etienne Dhont.
15-04-2018
Terugblik op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel II.
MARIANNE POSMAN brengt de gemeenteverkiezingen en
de politieke partijen in Groot-Maldegem vanaf 1830 tot heden.
Terugblik
op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel II
Eens scrollen over de tekst, dan komt hij tevoorschijn.
Bron: Archivaris Erik Blomme, Historicus Etienne Dhont.
Zie bibliografie.
Het gaat over bijna 200 jaar
gemeenteverkiezingen en de politieke partijen in Groot-Maldegem vanaf 1830 en
heel veel historici en anderen die zich interesseerden voor geschiedenis hebben
er boeken en geschriften over nagelaten.
Aan de hand van de diverse publicaties heeft
Etienne Dhont, historicus en voorzitter van het Erfgoedcomité samen met de
leden een prachtige tentoonstelling georganiseerd Kiezen voor Erfgoed die de kans bood om het
cultureel erfgoed over verkiezingen te bezichtigen
Het resultaat van de
gemeentediensten en de erfgoed cel was fenomenaal en zij die tentoonstelling
niet konden bezoeken hebben echt wat gemist. De themaswerden extreem plastisch
voorgesteld en de rondleidingen van een historicus en een doctor in de
politieke wetenschappen verduidelijkten alles. Dit en meer ontdekte je in de
expo over bijna twee eeuwen gemeenteraadsverkiezingen in Maldegem:
1.
Gemeenteraadsverkiezingen
en politieke partijen in Maldegem 1830-2018
2.
Adegemse gemeentepolitiek
1830-1976.
3.
Middelburgse
gemeentepolitiek 1830-1976
4.
De fusie Maldegem, Adegem
en Middelburg
5.
Bijzonderheden in de
Maldegemse politiek
6.
Politieke dynastieën in
Maldegem
7.
Vrouwen en politiek in
Maldegem
8.
Propaganda en politiek
9.
Onderwijs en politiek in
Maldegem, soms een gespannen relatie
10.
Voornaamste beslissingen
en verwezenlijkingen 1830-1944
11.
Aandacht voor sport en
cultuur in naoorlogse jaren 1945-2018
12.
Strijd rond de toren 1898-1909
in het Oud Schepenhuis (Marktstraat 38).
Maldegem
is bijna de grootste gemeente en zeker de schoonste gemeente van België wie
zich wil verdiepen in de politieke geschiedenis van Maldegem kan talrijke
publicaties raadplegen:
In 1868 schreven F. De Potter en J.
Broeckaert, Geschiedenis der gemeente
Maldegem, Gent en er was een uitgave: Een
kijk in Maldegems verleden bij t Eeuwfeest 1930, uitgegeven door het gemeentebestuur Maldegem. In 1930 liet de
familie De Lille liet zich ook niet ongemoeid. In 1938 verscheen: J. De Lille, Ontstaan der Christen Vlaamsche
Volkspartij, Maldegem, 1938.
Juwelier Gabriel De Lille in de Noordstraat omringde zich met studenten
vooral toekomstige historici en bracht tijdschriftjes uit die hij gratis aan
zijn klanten bezorgde: Maldegem in Beeld en Schrift, deel 2
(1778-1831), Maldegem, 1961. G. De
Lille, Maldegem in Beeld en Schrift, deel 3 (1832-1872), Maldegem, 1962.
Maldegem in Beeld en Schrift, deel 4 (1872-1889), Maldegem, 1963., Maldegem in
Beeld en Schrift, deel 5 (1890-1905), Maldegem, 1964. G. De Lille, Maldegem in
Beeld en Schrift, deel 6 (1905-1914), Maldegem, 1970.G. De Lille, Maldegem in
Beeld en Schrift, deel 7 (1914-1919), Maldegem, 1973. Die tijdschriftjes zijn
een hebbeding geworden en werden door vele Maldegemnaars gelezen en bewaard.
In 1964 was er Th. Luyckx, Hedendaagse politieke geschiedenis van België, deel I tot 1893,
Gent, 1964. Rik Van de Rostyne, leraar van het Koninklijk Atheneum, schreef een boek: Het Koninklijk Atheneum, Een brok geschiedenis van Maldegem, waar
onder andere de hevige schoolstrijd in Maldegem werd beschreven,Maldegem, 1974.
De vlegeljaren van Maldegem
(1964-1970), Gemeentescript nr. 5, uitg. Gazet van Antwerpen, 1973. Brochure Open Monumentendag te Maldegem, uitg.
2008, blz. 26-32
Verder nog zijn er nog interessante
publicaties in verband met Maldegem:
J. De Lille, De politieke dynastieën te Maldegem in de 19de eeuw, promotor prof.
dr. J. Dhondt.
D. Verstraete, Historische verkenningen in het Meetjesland: Het stadhuis van Maldegem,
uitg. heemkundige werkgroep Daniël Verstraete, Maldegem, 1982.
100
jaar Adegem, Maldegem, Middelburg. In onze tijd , nr. 1,
uitg. Heemkundige Kring Het Ambacht Maldegem, Maldegem, 1986.
Kennismaking
met Maldegem, uitg. Heemkundige Kring Het Ambacht
Maldegem, Maldegem, 1986.
A. Caboor schreef De politieke geschiedenis
van Maldegem (1926-1940). De strijd tussen de Fotos en de Buffalos, was een eindwerk,
Ten Doorn, 1988.
Met
licht geschreven, fotos uit een eeuw dagelijks leven,
uitg. Provincie Oost-Vlaanderen, Gent, 1994.
J. Tyssens, Om de schone ziel van t kind Het onderwijsconflict als een
breuklijn in de Belgische politiek, uitg. Provincie Oost-Vlaanderen, Gent, 1998.
P.J. Verstraete, De familie De Lille en de Vlaamse Beweging, Kortrijk, 2001.
M. Martens, Bouwgeschiedenis van de Sint-Barbarakerk, Jaarboek 2001 Heemkundige
Kring Het Ambacht Maldegem, blz. 13-66.
H. Notteboom, Het Maldegemse gemeentehuis, Jaarboek 2002 Heemkundige Kring Het
Ambacht Maldegem, blz. 7-114.
En een jong dynamisch Maldegemnaar en politicus
doctor
Politieke Wetenschappen en docent aan de UGent KOENRAAD DE CEUNINCK, schreef
enkele interessante artikelen:
Studie
van het machtsverwervingsproces op lokaal vlak in Maldegem
1946-2000, scriptie, 2003.
Zestig jaar lokale politiek in Maldegem. Een terugblik, Jaarboek 2005 Heemkundige
Kring Het Ambacht Maldegem, blz. 6-157.
Zie
ook het rijke filmarchief van NOËL RYHEUL.
Voor
Erfgoeddag 2018 heeft Camera Obscura meegewerkt met een permanente voorstelling
van 41 archieffilmpjes over de verkiezingen te Maldegem in het jaar 1970 en het
jaar 1976.
De
filmpjes kunnen nog worden bekeken op www.camob.be in de mappen [VERKIEZINGEN
01] en[VERKIEZINGEN 02].
Dank
zij een grondige studie van deze publicaties kon historicus ETIENNE DHONT een prachtige
serie over de politieke geschiedenis in Maldegem verwoorden die gebracht wordt
in Vrij Maldegem door M. Posman. Foto Isabel Ginneberge. (wordt vervolgd).
MARIANNE POSMAN brengt de gemeenteverkiezingen en de politieke
partijen in Groot-Maldegem vanaf 1830 tot heden.
Terugblik
op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830.
Bron: Archivaris Erik Blomme, Historicus Etienne Dhont.
Zie bibliografie.
Deel III a
Kieswetgeving gemeenteraadsverkiezingen.
1.
Periode
cijnskiezers (1830-1893), negentiende eeuw.
Stemrecht was er enkel voor mannelijke kiezers van
minstens 25 jaar oud, die een minimum jaarlijkse belasting of cijns betalen!
-
tot 1848: een gedifferentieerde belasting volgens
de woonplaats, van 20 tot 80 gulden (ca.
540 tot 2160)
-
van 1848 tot 1893: uniforme cijns van 20 gulden (ca. 540)
Dit
kiescijnsstelsel zorgde ervoor dat in deze periode slechts 2 à 3 % van de
bevolking mocht kiezen. Toen waren dit 123
kiesgerechtigde mannen op 6147 inwoners in Maldegem.
Eén gulden zou vandaag ongeveer27 euro bedragen.
Eén frank was in het begin en in het midden van de 19de eeuw
tussen de 18,50 à 25 euro waard.
In 1880 verdiende een volwassen mannelijke landarbeider een dagloon van
gemiddeld 1,95 frank of 0,05 euro. Het loon van een mijnwerker en van een
arbeider in de staalindustrie bedroeg 3,30 respectievelijk 3,60 frank of ca.
0,10 euro per dag.
Wie
zich wil verdiepen in de Maldegemse politiek vanaf 1830 kan alle info vinden in 100 jaar Adegem, Maldegem,
Middelburg, uitgave Heemkundige Kring Het Ambacht Maldegem 1986 p 8 e.v.
Elk burgemeester vanaf 1830, Notaris Pieter Wallijn, Johannes Domers, Bernard
Van Moffaert, herenboer Charles De Smet, Jean-Marie De Smet, Désiré De Meyer,
Dokter Lieven De Buck, dokter-brouwer Désiré Van Mullem en Hippoliet Cuelenaere
besteedde wel degelijk aandacht en belastingen aan renovatie, modernisering van
de nutsvoorzieningen wat ten goede kwam aan alle inwoners van Maldegem. Een
derde van de Maldegemse bevolking leefde toen in grote armoede.
We moeten er geen tekening bij maken, de periode
van cijns of belasting bevoordeligde een klein deel van de Maldegemse
bevolking, namelijk de welstellenden, van welke klasse dan ook. Het moet een
glorieuze periode geweest zijn voor hen die het al goed hadden bij hun geboorte,
sommigen moesten nooit werken, verrijkten zich op allerlei manieren en werden
gediend door een leger bedienden tegen kost en inwoon. Het kon niet anders dan
dat er tegen zou geprotesteerd worden door de minder bedeelden.
Het waren bovendien
bewogen tijden, economische crisis, noodsituatie in de vlasnijverheid en
textielbewerking, de hongerjaren 1846 1847, choleraepidemie in Strobrugge in
1866 en in Maldegem de strijd van Mevrouw Courtmans voor degelijk gemeentelijk
onderwijs. Eens surfen naar Mevrouw Courtmans (1811 1890) en je krijgt een
beeld hoe het er in Maldegem aan toeging op gebied van onderwijs. In de
publicaties van Rik Van de Rostyne werden de talrijke kantscholen voor
meisjes aangeklaagd als een verdekte vorm van kinderarbeid.
De oudere generatie van Maldegem herinnert zich nog enkele van hun voorouders
die in die periode geboren werden en geleefd hebben. Mijn grootvader Jozef
Posman werd geboren in 1840, ik heb bijna al 13 van zijn 16 zijn kinderen
gekend en die waren gezond en gelukkig. Op enkele uitzonderingen na, had de
huidige derde leeftijd toch de indruk dat de meeste mensen tevreden leefden met
wat ze hadden of konden verwezenlijken. De elementaire behoeften waren niet zo
groot. Brieven, fotos, documentjes uit het verleden, beschreven ook in de
jaarboeken AMBACHT, toonden dat de mensen werkten en hun zondag en feestdag
vrolijk doorbrachten meestal in hun eigen wijk of centrum. Het was niet
allemaal kommer en kwel.
In België en elders in Europastaan we nu bijna 200 jaar verder, 188 jaar
om precies te zijn en de situatie is voor het grootste deel van de bevolking
verbeterd, alhoewel In andere werelddelen heersen nog bedroevende situaties zoals
hier 100 jaar en meer geleden die de wereldpers halen, de huiskamer binnen
sijpelenen vele onderdrukten vluchten
en belanden in onze welvaartstaat, hier en elders wat tot veel onrust en
ontevredenheid leidt. In onze huidige maatschappij is het voor ieder voor zich,
veel mensen zijn heel ontevreden ondanks de zekere vorm van welstand in alle
lagen van de bevolking. Liefde, vriendschap, begrip zijn een deel van onze
sociaal georiënteerde maatschappij maar negatieve gevoelens, jaloezie, afkeer,
vijandigheid, haat, geweld en pesterijen
sluimeren in gezinnen, in families, bij de buren, op scholen, op werkterreinen
bij alle lagen van de bevolking, dus die onvrede tegenover de duizenden
vluchtelingen of vreemdelingen die heel het land ook Maldegem overrompelen is
begrijpelijk. Het is aan de politiek, aan het beleid en aan ons, burgers om dit
alles menslievend en rechtvaardig op te lossen.
Zie
ook het rijke filmarchief van NOËL RYHEUL.
Voor
Erfgoeddag 2018 heeft Camera Obscura meegewerkt met een permanente voorstelling
van 41 archieffilmpjes over de verkiezingen te Maldegem in het jaar 1970 en het
jaar 1976.
De
filmpjes kunnen nog worden bekeken op www.camob.be in de mappen [VERKIEZINGEN
01] en[VERKIEZINGEN 02].
Dank
zij een grondige studie van deze publicaties kon historicus ETIENNE DHONT een prachtige
serie over de politieke geschiedenis in Maldegem verwoorden die gebracht wordt
in Vrij Maldegem door M. Posman. (wordt vervolgd).
Dank
zij een grondige studie van diverse publicaties kon historicus ETIENNE DHONT
een prachtige serie over de politieke geschiedenis in Maldegem brengen tijdens
ERFGOEDDAG die becommentarieerd wordt in Vrij Maldegem door M. Posman. Foto internet. (wordt
vervolgd).
MARIANNE POSMAN brengt de gemeenteverkiezingen en de politieke
partijen in Groot-Maldegem vanaf 1830 tot heden.
Terugblik
op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel III b
Kieswetgeving gemeenteraadsverkiezingen.
Bron: Archivaris Erik Blomme, Historicus Etienne Dhont.
Zie bibliografie.
Periode algemeen meervoudig stemrecht voor
mannen (1893 - 1919)
a.
Aantal
stemmen per kiezer was afhankelijk van een aantal vereisten:
- 1
stem: alle mannelijke kiezers van ten minste 25 jaar oud
- 2
stemmen: huisvaders en weduwnaars van minstens 35 jaar oud, die minstens 10 fr.
(ca. 125) belasting betalen
-
3
stemmen: mannen van ten minste 25 jaar oud, eigenaar van een eigendom met een
waarde van minimum 2.000 fr. (ca. 25
000)of met een spaarboekje met minstens 100 fr. (ca. 1 250) rente per jaar of BEKWAAMHEIDSKIEZERS (MITS HET
AFLEGGEN VAN EEN EXAMEN)
-
4
stemmen: grondeigenaars met minimum 150 fr. (ca.
1.875) als kadastraal inkomen of bezitters diploma Hoger Onderwijs.
b.
De
stemplicht wordt ingevoerd.
c.
Om
de 4 jaar verkiezing van de helft van de gemeenteraadsleden (mandaat bedraagt 8
jaar).
Op die manier vertienvoudigde het
aantal kiezers naar ca. 20 % van de bevolking die voldeden aan die voorwaarden.
Vanaf 1893, dus 63 jaar later,
waren er 20 % kiesgerechtigden wat nog
niet ideaal was eigenlijk.
Bijna elke stem was nog verbonden aan eigendom of
belastingen, dus bezit.
Op 30 april
1909 waren er verkiezingen in Maldegem:
1185 kiezers met één stem,
-
398 kiezers met 2 stemmen (dus 796 stemmen)
-
170 kiezers met 3 stemmen, dus 510 stemmen
125 kiezers met 4 stemmen, dus 500 stemmen.
In het totaal
waren er 1878kiezers met samen 2991
stemmen.
Vergeleken met de periode (1830 1893) van
het cijnskiesrecht toch al een hele verbetering.
Dokter Désiré Van Mullemen Charles Rotsart de Hertaing hadden vier
stemmen.
Onze grootvader Jozef Posman (1840 1926), Moerhuizestraat, 15had drie stemmen wat toch wel wat wou zeggen.
Hij had een mooie eigendom ter waarde van 3000 frank, equivalent van 3
jaarlonen verworven in 1879 via Antonia Van Damme, eigenares van Het Godshuis
Sint-Laureins. Hoe dit in zijn werk ging staat allemaal te lezen in mijn boek Jozef
Posman p. 69 e.v. (Kiesboek 1 mei 1909 Rik Van de Rostyne)
Er was reeds lang avond- en privéonderwijs,
gemeentelijk,rijks- en katholiek
onderwijs maar in de meeste scholen werd schoolgeld gevraagd en als je tien of
meer kinderen had was dat allicht wel moeilijk.
Een rechtvaardiger maatschappij kwam in zicht met de bekwaamheidskiezers.
Mits het afleggen van een examen verkreeg men stemrecht en daar sprong E.H. Henricus Bouckaert op.
Na het overlijden van Pastoor
Emmanuel Verstraete op 8 juni 1888 werd de 54-jarige dynamische en welgestelde
priester Henricus Bouckaert (Waarschoot 01 01 1834 16 11 1911) als pastoor
ingehuldigd op 12 juli 1888 in Maldegem.
Hij was de broer van notaris Armand Bouckaert, echtgenoot van Alice Van Mullem,
dochter van de oer katholieke oud-burgemeester Désiré Van Mullem, eigenaar van
het terrein rond het vroegere jeugdhuis in de Noordstraat. Henricus Bouckaert
was een gefortuneerd man met een duidelijk plan om zijn fortuin ten dienste te
stellen van de Maldegemse bevolking. Pastoor Bouckaert had zijn strepen al
verdiend in Gentbrugge waar de Henri Bouckaertstraat nog bestaat als aandenken
aan zijn verwezenlijkingen.
E.H.
Henricus Bouckaert stortte zich onmiddellijk op het katholiek onderwijs voor
klein en groot in het centrum en op het platteland in Maldegem. Hij liet de Broederschool
en Het Broederhuis optrekken voor de broeders-onderwijzers. Hij liet In 1890
een Patronage of Gildehuis voor jongens bouwen in de tuin van de broederschool,
de jongens van vooral het centrum konden zich amuseren op zondag, sport
beoefenen, toneeltjes opvoeren en ze kregen tussendoor godsdienstlessen. Bovendien liet hij in 1890 een weeshuis bouwen
naast het bestaande klooster op de markt dat dateerde van 1874. De kapel in de
39e Linielaan naast de Broederschool dateert van 1900. In 1894 richtte hij een school op in het Vossenhol met een
huisje voor de lesgevende religieuze(n) en een kapelletje, hij liet een kant-
en borduurschool voor de meisjes bouwen in de Noordstraat. Hij bracht dus meer katholiek
onderwijs op het platteland en in het centrum van Maldegem. Laten wij het zo
stellen, de kinderen van de vaak grote gezinnen kregen de kans scholing te
volgen ter plaatse. Pastoor Bouckaert raakte de achillespees van de
volwassenen, misschien konden de kinderen via onderwijs ontsnappen aan de
slavernij en kinderarbeid die toen nog volop heersten, voor de jongens koewachter of
stalknecht tot t eind van hun leven,
voor de meisjes, dienstbodebij het
rijke volk, dat niet gekend stond om uitkering van hoge lonen en waar
misbruik schering en inslag was. In 1892 richtte Pastoor Bouckaert een
vereniging op, de Burgersgilde.
Het was zijn
bedoeling om deskundige t.t.z. katholieke kiezers te vormen en hen scholing,
amusement, activiteiten en feesten te bezorgen. Om te mogen kiezen moest je
niet alleen geld en eigendom hebben, maar moest je ook kunnen lezen en
schrijven. In 1896 bouwde Pastoor H. Bouckaert De Gilde voor o.a. de
vereniging de Burgersgilde om geletterde
kiezers te vormen. Het gemeentelijk beleid was
katholiek dus Pastoor Bouckaert werd ten volle gesteund bij zijn initiatieven.
Pastoor Henricus Bouckaert
zorgde voor een heel patrimonium op korte tijd ten volle gesteund door de
katholieke burgemeesters Hippoliet Cuelenaere (1890 -1903) en Charles Rotsart
de Hertaing (1904-1925) die toch ook wel hun best deden om de belastingen van
het volk goed te besteden. (Zie boek 100 Jaar Maldegem, Adegem en Middelburg,
Ambacht Maldegem 1986. In de periode van 1893-1919, was er dan nog de harde
strijd om een nieuwe kerktoren met pastoor Van Loo, het optrekken van een
nieuw gemeentehuis en laten we dit niet vergeten, de Duitse bezetting van 1914
tot 1918 en de Spaanse griep, dus heel veel kommer en kwel voor veel mensen in
Maldegem.
De
bevolking was grotendeels katholiek, niet stemmen voor de katholieken was
zowaar een doodzonde en niemand zelfs de ongelovigen niet, wilden in de hel
belanden.
Andersdenkenden maakten voorlopig weinig of geen kans tegen dit bolwerk. Alhoewel, geletterd of niet, de mensen
waren daarom niet dom: Wiens brood
men eet, diens woord men spreekt, is al een eeuwenoud spreekwoord en is
altijd van toepassing geweest maar de mensen konden stemmen voor wie ze wilden
in het stemhokje. Mijn grootvader Jozef trok te voet van Moerhuize naar de kerk
met zijn resem kinderen, naar de vroegmis, naar t lof en naar de vespers, twee
of drie keer elke zondag, al biddend, zo werd ons verteld. Zijn 16 kinderen
hebben er geen last van gehad. Hij werd vereerd in elk gezin.
Voor wie hij
stemde kunnen we raden maar zeker weten wij dat niet.
Wie het boek van Rik Van de Rostyne leest Het K.A., Een
brok geschiedenis van Maldegem (1974) weet dat er een harde strijd gevoerd
werd tussen de staatsscholen enerzijds en de katholieke scholen anderzijds. Beide
scholen bieden algemeen, technisch en beroepsopleiding aan, waarom elkaar niet
aanvullen? De enige les die we daar uit kunnen leren is dat verdraagzaamheid
hoog in het vaandel gevoerd moet worden, vrijheid, gelijkheid, broeder- en
zusterlijkheid. Oud-leerlingen van de Maricolen geven les in het K.A., nu
Courtmanschool en omgekeerd moet dit ook kunnen.
Elkaar aanvullen is altijd beter dan elkaar bestrijden.
Dank
zij een grondige studie van diverse publicaties kon historicus ETIENNE DHONT
een prachtige serie over de politieke geschiedenis in Maldegem brengen tijdens
ERFGOEDDAG die becommentarieerd wordt in Vrij Maldegem door M. Posman. Foto Oud
Stadhuis en Schepenhuis Els Stevens en info Liber Memorialis. (wordt vervolgd).
Dank zij een grondige studie van diverse publicaties kon historicus ETIENNE DHONT een prachtige serie over de politieke geschiedenis in Maldegem brengen tijdens ERFGOEDDAG die becommentarieerd wordt in Vrij Maldegem door M. Posman. Foto Oud Stadhuis en Schepenhuis Els Stevens en info Liber Men Bauwensmorialis. (wordt vervolgd).
Enkelvoudig stemrecht, stemplicht gemeenteverkiezingen ook voor vrouwen (1919 - ) Deel III c.
MARIANNE POSMAN brengt de gemeenteverkiezingen en de politieke
partijen in Groot-Maldegem vanaf 1830 tot heden.
Bron: Archivaris Erik Blomme, Historicus Etienne Dhont.
Zie bibliografie.
Terugblik
op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel III c
Periode
algemeen enkelvoudig stemrecht (1919-heden).
a.
Stemplicht
voor mannen en vrouwen (enkel stemplicht voor gemeenteraadsverkiezingen) van
minstens:
- 21
jaar oud (1919-1981) leeftijd werd verlaagd onder de regering Eyskens.
- 18
jaar oud (vanaf 1982)
b.
Iedere
kiezer krijgtéén stem.
c.
Voortaan
verkiezing gemeenteraad voor periode van volle 6 jaar.
Volgend
jaar 2019, zullen alle vrouwen van Maldegem hun 100 jarig stemrecht kunnen
vieren. Het wordt een spetterend vrouwenfeest! Maldegem feest regelmatig!
Tot
1919 hadden de vrouwen bijna niets te zeggen, ook hier niet, niet heel verwonderlijk
als je weet dat de mannen buitenshuis werkten zes dagen op zeven, sommigen 70
uur per week. Zij hadden hun uren buitenshuis maar velen hadden nog wat
kleinvee op hun erf en ergens een perceeltje landbouwgrond of een volkstuintje
voor aardappelen, groenten, veevoeder en
dergelijke. De vrouwen stonden in voor alle werk binnenhuis, kinderen baren en
grootbrengen, opvoeden, kleden naast schoonmaken, naaien, breien, stoppen,
wassen, strijken, pluimvee verzorgen, moestuinen en erven wieden, boodschappen
doen, voor de soms inwonende bejaarde ouders of broer of zus met een beperking
zorgen enz. Rustoorden waren er vroeger maar amper bezet Vrouwen deden wat
hun moeders hen leerden. Dochters werden door de moeders opgevoed die hen
voorbereidden op de taak in het toekomstig huishouden. Als ze al verder mochten
studeren was dit ook in functie van de zorg voor een gezin: de afdelingen
huishoudkunde, snit en naad, en verpleegkunde bloeiden. In enkele gevallen werd
onderwijs- en kantoorstudies goedgekeurd. Zonen werden opgevoed als toekomstige
kostwinner van een gezin, zij volgden de vaders op en aan hun opvoeding werd
ook meer geld, energie en tijd besteed. Bovendien was er nauwelijks informatie
over geboortebeperking, zodat de meeste gezinnen kroostrijk waren, zeker nog
tot een heel eind in de vorige eeuw wat hogere studies soms bemoeilijkte.
Vanaf
de jaren 60 mochten vrouwen aan t werkblijven na hun huwelijk. Of de
situatie van de vrouw op die manier verbeterde, valt te betwijfelen, want naast
hun fulltime job, mochten zij ook kinderen baren en opvoeden, schoonmaken,
boodschappen doen, kortom DE HEER dienen. Zo waren zij immers grootgebracht, de
heer des huizes werd gediend als hij thuiskwam van zijn werk. Of zij veel
inspraak hadden of hun wensen konden uiten, valt te betwijfelen als ze nog hun
mond open kregen na die dagelijks taken. Ze waren zeer waarschijnlijk bekaf
hele dagen. Als ze dan toch eens het woord namen, werd niet echt naar hen
geluisterd. Het woord van de man gaf de doorslag.
Langzamerhand
evolueerde de plaats van de vrouw in de maatschappij, ze werd politiek mondig,
maatschappelijk geïntegreerd en economisch onafhankelijk en haalde soms de top
bij allerlei instanties.
Het
juk werd afgeworpen, de vrouw had inspraak, verwierf macht,
kon de geschiedenis en de politiek beïnvloeden.
Adam
en Eva hadden allebei iets te zeggen.
In
het boek Wat zoudt ge zonder t vrouwvolk zijn van Monika Triest wordt de
geschiedenis van het feminisme in België geschetst. Veel vrouwen kwamen eind
jaren 1800 en in de twintigste eeuw op voor hun rechten, zij wilden studeren
zoals hun broers en vele ontwikkelde vrouwen hebben jarenlang gestreden voor
stemrecht en haalden hun slag thuis. Zoals achter elk machtig politieker een
sterke, bijna onzichtbarepartner staat,
schuilt achter elke politieke dame een progressieve huisman en een netwerk van
huishoudhulp, van kinderopvangen
grootouderstaken in geval de kinderen in het gezin nog hulp nodig hebben.
Politiek
geeft aanzien en macht om zaken, situaties te veranderen ten goede van de
bevolking en de gemeente in het algemeen.
Het heeft tot 2013 geduurd, dus 94 jaarvoor Maldegem de eerstevrouwelijke burgemeester had.
De frêle,
doortastende dame, Mevrouw Marleen Van den Bussche, die samen met Groen het
patrimonium in Groot-Maldegem verfraaide verwezenlijkte een historisch
orgelpunt in ons dorp. Voordien waren er wel al vrouwelijke schepenen, maar de
top werd pas bereiktin 2013. Zowat het
beklimmen van de Mount Everest, zeker in Maldegem de grootste en de schoonste
gemeente van t land waar er soms wel eens wat roert. Vanuit een sociaal
engagement grote en kleine zaken aanpakken en daar ook daadwerkelijk resultaat
van zien, dat is de reden waarom men burgemeester, schepen of raadslid wordt.
Dank zij
een grondige studie van diverse publicaties kon historicus ETIENNE DHONT een
prachtige serie over de politieke geschiedenis in Maldegem verwoorden die
gebracht wordt in Vrij Maldegem door M. Posman. Foto internet. (wordt
vervolgd).
Bron: Archivaris Erik Blomme, Historicus Etienne Dhont.
Zie bibliografie.
Terugblik
op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel IV
Zetelverdeling gemeenteraadsverkiezingen.
Een schepenis een openbaar bestuurder op plaatselijk
niveau binnen een Belgische gemeente.Belgische
gemeente.
Die functie te vergelijken met de functie van minister in de federale of gewestelijke
politiek.
De schepen maakt deel uit van het college.
De voorzitter OCMW is volgens het Vlaamse gemeentedecreet sinds
2013 verplicht deel van het schepencollege.
1.
Zetelverdeling
in het verleden (1830-2011).
a.
Tijdens het kiescijnsstelsel (1830-1893),
waarbij slechts 2 % van de bevolking mocht kiezen, werden geen politieke lijsten ingediend. De kandidaten met het grootste
aantal stemmen werden verkozen.
b.
Sedert de invoering van het algemeen meervoudig
stemrecht voor mannen in 1893 werden telkens twee of meerdere lijsten ingediend. Uitzondering daarop vormde het
verkiezingsjaar 1926: er werd slechts één
lijst met 10 katholieken en 3 liberalen ingediend, zodat er geen
verkiezingen plaats hebben.
c.
Van 1895 tot 1921 is het meerderheidsstelsel
van toepassing bij de zetelverdeling. Een partij dient minstens 25 % van de
geldige stemmen te behalen. Als dit percentage niet behaald wordt, gaan alle
zetels naar de meerderheidspartij.
d.
Kleit en Donk krijgen van
rechtswege elk een gemeenteraadslid (van 1878 tot 1921). Is er maar één kandidaat, dan wordt deze op voorhand verkozen
verklaard.
e.
Van 1895 tot 1976 mocht men stemmen voor één of
meerdere kandidaten op één lijst of men mocht panacheren, d.w.z. stemmen op
kandidaten op verschillende lijsten. Maar dan telde de stem slechts voor 1/11,
1/13 of 1/15 (naargelang van het aantal te begeven zetels).
2.
Huidig
kiesdecreet van 8-7-2011 inzake zetelverdeling:
a.
Het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden
wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente. Bij een toename van de bevolking met 2.500 eenheden en de fusie van de
gemeenten in 1976 groeit uiteraard het aantal te begeven zetels. Het aantal
zetels groeide van 9 in 1830, 11 sinds 1862, 13 sinds 1926, 15 sinds 1970 tot 27 sinds 1976.
b.
Een kiezer kan ofwel een lijststem - ook kopstem genaamd - uitbrengen, ofwel
één of meerdere naamstemmen op één lijst. Het kiescijfer van een lijst,
d.w.z. het totaal aantal uitgebrachte stemmen, is de som van de lijststemmen en
van de naamstemmen. Bij de verdeling van het aantal zetels per lijst is het stelsel Imperiali van toepassing.
Hierbij wordt het kiescijfer van een lijst telkens gedeeld door 1; 1,5; 2; 2,5;
3; 3,5; 4; 4,5; 5; 5,5; 6; 6,5; 7; enz. Dit betekent in de praktijk dat een lijst minimum 7,4% moet behalen om
een gekozene te hebben en dit bevoordeligt uiteraard de grote(re) partijen.
Bij het stelsel DHondt, zoals wel van
toepassing bij de verkiezingen op alle andere niveaus (Europees, federaal,
regionaal en provinciaal), wordt het aantal behaalde stemmen gedeeld door 1, 2,
3, 4, 5, enz. Dit stelsel bevoordeligt de kleinere partijen. Een minimum
percentage van 3,7% is dan slechts nodig in plaats van 7,4%.
c.
Bij de verdeling van de zetels op een lijst
wordt niet enkel rekening gehouden met het aantal voorkeurstemmen van de
kandidaten, maar ook met het aantal uitgebrachte lijststemmen. Deze worden
verdeeld op basis van de volgorde van de kandidaten op de lijst. Hoe hoger het
aantal lijststemmen, hoe meer gunstig gerangschikte kandidaten hiervan gebruik
kunnen maken (gebruik van de pot). Dit is zeker belangrijk bij de bepaling van
de volgorde van de opvolgers, die in de plaats komen van ontslagnemende
raadsleden.
De verkiezingen verliepen langzamerhand democratischer maar de
burgemeester en de schepenen worden nog altijd niet rechtstreeks verkozen maar binnen
de winnende partij. Je kiest voor een partij, de partij doet de rest.
Het gemeentebestuur en een groot aantal bedienden en
arbeiders zorgen dus voor het beleid van de gemeente.
Wat doet een gemeente? dan beseft iedereen weldat een immense taak op de schouders van de
verkozenen rust wat zich uit in verwezenlijkingen op allerlei vlakken. Meer
en meer bevoegdheden worden door de federale regering en Vlaamse regering
overgedragen naar de gemeenten. De provincie vecht voor haar bestaansrecht met
allerlei zaken die wel nuttig zijn voor de bevolking maar feitelijk weinig te
zien hebben met beleid.
De grotere verantwoordelijkheid van burgemeester en
schepenen weegt soms zwaar door. Ambtenaren worden soms geconfronteerd met heel
moeilijke dossiers. Externe studiebureaus worden ingeschakeld die de
plaatselijke situatie niet door en door kennen met soms nare gevolgen voor de
gemeenschap.
Politiek iseen
redelijk moeilijke materie, maar weinig inwoners van Maldegem trekken zich de
politiek aan, tenzij ze een politieker nodig hebben.Je moet terecht kunnen bij iemand die iets
wat voor jou in orde wil brengen, een hellend, glad voetpad, verkeerslichten op
heikele punten, heraanleg van wegen zonder voldoende plaats voor de fietsers,
storende verkeersdrempels in het wegdek enz.
Het is werkelijk moeilijk om
voor iedereen goed te doen!
Maar
Maldegem ligt niet wakker van de politiek, de werkende generatie heeft amper
tijd om adem te halen als ze afgepeigerd van hun werk komen via ellenlangefiles onderweg, degenen die in Maldegem
werken zijn tevreden en genieten van de infrastructuur en voor wieniet kan werken door allerlei omstandigheden,
wordt goed gezorgd via allerlei kanalen, daarom is Maldegem ook heel
aantrekkelijk. Men zorgt voor alles.
Daarom is het percentage vanontevreden
mensen in Maldegem zeer laag, behalve misschien diegenen die hoge belastingen
moeten betalen.
Wie geërfd heeft, hard gewerkt, gespaard en belegd wil ook
een deeltje van de koek en wat minder (be)last(ing).
De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, geldt hier dus ook.
Belastingen worden niet altijd liefdevol onthaald, dus als er onvrede heerst
komt het vaak uit die hoek ..
Bij
grote projecten die het vertrouwde dorpsbeeld drastisch wijzigen is het wel aan
te raden om blijvend rekening te houden met de visie van de bevolking van de gemeente.
Het hoofdstuk participatie van de
burger in het gemeentedecreet omschrijft een aantal instrumenten die de
burgers de kans geven om meer bij het beleid betrokken te worden. Een
luisterend oor voor de buurtbewoners die te maken hebben met grote
veranderingen in hun straatbeeld, vooraf inlichten is ook altijd mooi
meegenomen. Een grotere betrokkenheid
van de burger draagt bij tot de democratie, het verhoogt de acceptatiegraad van
het optreden van het gemeentebestuur en het zorgt voor de verbetering van het
gemeentebeleid. Op die manier wordt veel ongenoegen vermeden en lijkt alles
democratischer. Niemand is almachtig. Eens surfen naar gemeentedecreet, dat
zegt dat inspraak van de bevolking
aanbevolen wordt bij belangrijke plannen die het beeld van de buurt van de
bevolking wijzigt in de gemeenten. Een
inspraakgericht bestuur zorgt voor een democratisering van de plaatselijke
samenleving. Personen en groepen die verder verwijderd zijn van het middelpunt
van de politieke macht, krijgen zo ook de kans om hun zegje te doen. Wanneer de
burger zijn bezwaren en opmerkingen gemakkelijk kan uiten en er rekening wordt
mee gehouden betekent dat ook een vorm van rechtsbescherming.
Samenstelling van de huidige
gemeenteraad
De Maldegemse gemeenteraad,
burgemeester,27 raadsleden en
OCMW-voorzitter hebben allen hard gewerkt voor een beter Maldegem met veel
werkgelegenheid en de bevolking is er dankbaar voor.
Dit jaar, na de
verkiezingen van oktober, zijn er misschien enkele andere gezichten maar
meestal blijven heel vaak jarenlang dezelfde mensen in het gemeentebestuur.
Allen heel gedreven mensen die het beste voor hebben met Groot-Maldegem.
Als je de politieke
tendens nagaat sinds 1830 dan merk je dat op die 188 jaar beleid bijna altijd de
katholieke partijen het haalden op de andere in Maldegem:
1.
Van
1830 tot 1885: periode van unionisme en liberaal overwicht
2. Van 1885 tot 1933: periode van volstrekte
meerderheid van de katholieke partij
3. Van 1933-1944: periode van volstrekte
meerderheid van de Christen Vlaamsche Volkspartij (Vlaams-nationaal)
4. Van 1944 tot 1983: periode van katholiek
overwicht
5. Van 1983 tot 2013: periode van volstrekte
meerderheid van de CVP/CD&V Van 2013 tot
2019: coalitie tussen CD&V en Groen die zich inzette voor een beter milieu.
Wie eens surft naar de website www. Jaarboeken Ambacht.be
kan prachtige artikels zelfs digitaal lezen over de politieke geschiedenis van
Maldegem door de jaren heen, geschreven door uitmuntende schrijvers.
Ook eens surfen naar gemeentedecreet.
Dank
zij een grondige studie van diverse publicaties kon historicus ETIENNE DHONT
een prachtige serie over de politieke geschiedenis in Maldegem verwoorden die
gebracht wordt in Vrij Maldegem door M. Posman. Foto internet. (wordt
vervolgd).
MARIANNE
POSMAN brengt de gemeenteverkiezingen en de politieke partijen in
Groot-Maldegem vanaf 1830 tot heden.
Terugblik
op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel V.
Bronnen:
Archivaris Erik Blomme en historicus Etienne Dhont.
Adegemse
gemeentepolitiek:
de burgemeesters (1830-1976).
De Adegemse gemeentepolitiek werd gedurende anderhalve
eeuw gedomineerd door vier families: familie De Weert, Van Watermeulen, De
Kesel en De Prest. Elk van deze families verwierf één of meerdere malen het
burgemeesterschap.
Burgemeesters
(1830 1970) De Weert, Van Watermeulen, De Prest, De Kesel, allen ondernemende
mensen droegen zorg voor hun dorp en verwezenlijkten veel voor de bevolking.
1.
Johannes De Weert (unionistisch): 1830-1860
-
Uitvoering
van grote openbare werken: verbeteren van wegen,
graven van het Schipdonkkanaal en Bouwen
van een nieuwe kerk
2.
Desiree De Weert (liberaal): 1861-1888
-
Bouw
van het gemeentehuis in 1863-1864
-
Verbreding
van het dorpscentrum en gekasseid (1863)
-
Bouw
van het rustoord in 1864
-
Uitbouw
van het gemeentelijk onderwijs
(aanpassing, vergroting en nieuwbouw van scholen)
3.
Leopold Van Watermeulen (katholiek): 1889-1919
-
Afschaffing
van het gemeentelijk onderwijs in Adegem-centrum en vervanging door vrij katholiek aangenomen onderwijs in
1889
-
Grote
ondersteuning van de landbouwsector,
onder meer door eerste verharding en bestrating van landbouwwegen
-
Aanleg
van de telefoon in 1911
4.
August De Kesel (katholiek):
1921-1938
-
Vernieuwing van
het rustoord Het Hospice
-
Aanpak van het wegennet, vooral dan de landbouwwegen
-
Aanleg van het elektriciteitsnet
5.
Leopold Van Watermeulen (katholiek): 1939-1941 en 1944-1946, Burgemeester
in WO II, afgezet door de Duitse overheid in 1941
6.
Dokter Jozef De Prest (onafhankelijk):
1941-1944; 1947-1952; 1971-1976
-
Wederopbouw van
de gemeente na WO II en start van de jaarlijkse
Canadese Plechtigheid
-
Bouw van de
Raverschootbrug in 1951, Inhuldiging van de Waleweg en de Striepe in 1972, Laatste burgemeester van Adegem
7.
Albert De Kesel (katholiek
CVP): 1953-1970
-
Aanleg van betonwegen en verharding van
landbouwwegen met stenen van het oude vliegplein
-
Aanleg van de waterleiding en uitbreiding van het
elektriciteitsnet
-
Start van de
aanleg van een nieuw kerkhof
-
Nieuwe klaslokalen en aanpassing van het
rusthuis
-
Verwezenlijking
van de Pater Tuypenslaan en de Dr. Herrebautlaan. Maar dat verzinkt
allemaal in het niet bij zijn nooit aflatende dienstvaardigheid: niemand klopte vergeefs bij hem aan, rijk of
arm, jong of oud, iedereen werd er in zijn ruime woning met de meeste
hartelijkheid ontvangen. (Info Etienne
Dhont, fotos internet)
-
Burgemeesters
(1830 1970) De Weert, Van Watermeulen, De Prest, De Kesel, allen ondernemende
mensen droegen zorg voor hun dorp en verwezenlijkten veel voor de bevolking. U
kan alle informatie vinden in de Jaarboeken Ambacht over die families.
De
familie De Kesel waren zaakvoerders. Zij hadden aanvankelijk een breifabriek later
een stoffenfabriek, de Tricojoca tot
2003 waar heel veel meisjes die toen de afdeling snit en naad gevolgd hadden
tewerkgesteld werden. Heel Vlaanderen en omstreken liep rond met een kleurrijk jurkje
of jasje uit deze zachte, betaalbare stretch stof met ontelbare patterns. Toen
de concurrentie uit de lageloonlanden de markt overstelpte was het hier
afgelopen met confectiebedrijven en met werkgelegenheid voor de naaisters.
Albert
De Kesel was de vader van aartsbisschop Mgr.
Jozef De Kesel en we zullen het misschien niet meer beleven maar Mgr. Jozef
De Kesel wordt misschien wel paus. Stel je voor, Adegem als geboortedorp van de
paus. Het is hen van harte gegund. In het jaarboek 2017 p 165 lees je de geschiedenis van de familie De Kesel,
Hugo Notteboom.
Toen bleek dat de
gemeenten Adegem en Middelburg zouden samengevoegd worden met de gemeente
Maldegem was men algemeen van mening dat de gemeente Adegem, gelet op haar
uitgestrektheid en haar bevolkingsaantal, geen
enkele behoefte had aan samenvoeging. Indien de fusie verplicht werd dan
hadden de burgemeesters van de twee gemeenten Adegem en Maldegem dan wel de voorkeur
gegeven aan een fusie tussen hun gemeenten, dus zo geschiedde. Boegbeelden van
de Adegemse politiek gedurende lange jaren waren vooral Noël Wille en Boudewijn De Schepper.
Noël Wille leidde vooral de verbetering van de wegen en was werkzaam in de
Autokeuring in Eeklo. Eind jaren 60 had elk gezin een of meerdere autos en op
die manier kende hij de bevolking persoonlijk, kende de pijnpunten en kon zijn
medeburger helpen. Politiek was toen nog een middel om medeburgers te helpen. Ondernemer
Boudewijn De Schepper telg uit een
bekende Adegemse familie is ook een man
die opkwam voor zijn dorp en die een gouden hart heeft voor wereldprojecten. Talrijke andere politici van gelijk welke
kleur en ouderdom probeerden en proberen de belangen van hun dorp te
verdedigen. Een greep uit verleden en heden: Willy Boulez, Maria Chaves dAguilar,
Adriaan Van Landschoot en zoon, Annelies Lammertyn, enz.
De actualiteit Adegem wordt gevolgd dankzij DE GAZETTE VAN
ADEGEM met ondertitel DE WEEK VAN POL
VEIRMAN waar journalist Pol Veirman al 15 jaar lang het laatste nieuws brengt
van zijn dorp, vreugdevolle evenementen maar ook minder leuke gebeurtenissen.
De
website net brengt alles over Adegem en in de blog van Freddy Boels, uitgeweken naar Eeklo kan je lezen hoe hij over die fusie en het
gemeentebeleid dacht.
De sites bereiken de hele wereld want tijdens de vorige eeuw zijn
ook heel veel Adegemnaars uitgeweken, meestal de armoede en de oorlog ontvlucht
en ze zijn er gebleven. Anderen zochten en vonden werkgelegenheid en geluk in
het buitenland. (Info internet)
Een ENCYCLOPEDIE OVER ADEGEM bestaat dankzij de vorsers in de Jaarboeken van de Heemkundige Kring het
Ambacht. Hugo Notteboom bracht
de geschiedenis van Adegem van t jaar nul (dat is de geboorte van Adegem) tot
heden, Ir. Jozef
Dobbelaere dook in alle archieven en bracht heel boeiende artikels, Maria De Baets schreef de Geschiedenis
van Adegem in haar studententijd, Guido
van Heulendocnk schrijft essays, verhalen en haalde literaire prijzen en
heel veel anderen houden hun dorp levendig en aanspreekbaar. Stamboekkundigen, Marc Schoonackers en Geert De Baets en vele anderen houden
de overleden families levendig.https://www.debaets.be/
Het is een dorp
met een rustige kern met nog enkele essentiële handelszaken, waar de mensen
elkaar nog kennen en heel graag wonen. Ze hebben alles op loopafstand: Canada/Poland
museum, De Tuinen Van Landschoot van Adegem, drie hectaren groen, het Canadees kerkhof,
het Cultuurpaleis CC Den Hogen Pad, Het Witte Huis van Adriaan en Jason Van Landschoot,
een prachtige kerk met rustig dorpsplein, een leefkern voor enkele Senioren
onder de Toren, de Zandakkers, een sportveld, een groot deel van het Industriepark
op het Vliegplein, dus werkgelegenheid bij de deur en er zijn voldoende lagere
scholen. Ze doen aan kunst, talrijke kunstenaars werken en leven op mooie grote
terreinen of huizen in Adegem, kunstenaar Willy
Van de Velde haalde regelmatig het nationaal nieuws, Johan Sesselle kan prachtig houtdraaien, zijn zus Maria Sesselle is een bekend dichteres,
Sonja De Waele schildert Er is nog
enorm veel talent in Adegem, te veel om op te noemen.De mensen van
Adegem organiseren acties voor het goede doel ter plaatse maar ook voor de rest
van de wereld. Luc Savat reist regelmatig naar het Congolese Bukavu naar
technische scholen. Er kan een ellenlange lijst gemaakt worden van heel veel
mensen die iets betekenden voor de ander of die iets realiseerden voor de
maatschappij surfen maar naar Adegem.
Het Adegems Volkstheater boekt al 55 jaar succes, de fanfare de V.V. Adegem
bestaat al 130 jaar, er is een prachtig koor Canticorum o.l.v. Jan Wauters, De
Vierklaver waar mensen met een verstandelijke beperking hun leven op bouwen, de
verenigingen bloeien er nog, kortom Adegem komt vaak in de kijker en er zijn
nog regelmatig Adegemse namen die de internationale pers halen met allerlei
interessante realisaties. Ze hebben
artsen, specialisten, een apotheek, ze hebben er alles ter plaatse maar ze missen nog wel een paar zaken die
ze vroeger wel hadden.
Al wie je ontmoet in Adegem glimlacht, ze hebben hun eigen taal,
ze zijn meestal tevreden, de mensen kennen elkaar, ze wonen rustig en toch
overal dichtbij, ze houden gezellige burenrecepties, kermissen, marktjes op het
dorpsplein enz. Kortom Adegem is een verademing. (info en fotos internet). Dank voor correcties Geert De Baets.
Alle nieuws uit Adegem is digitaal te volgen in De Gazette van
Adegem van Pol Veirman en de website www.adegem.net
Middelburgse gemeentepolitiek (1830-1976) Deel VI.
MARIANNE
POSMAN brengt de gemeenteverkiezingen en de politieke partijen in
Groot-Maldegem vanaf 1830 tot heden.
Middelburgse
gemeentepolitiek (1830-1976)
Deel
VI.
Bron: Archivaris Erik
Blomme, Historicus Etienne Dhont.
Eens scrollen over de tekst, dan komt hij tevoorschijn.
Ik moet dit proberen uitvissen.
In tegenstelling tot Adegem, dat
getuigt van een merkwaardige stabiliteit, telt Middelburg sinds de Belgische
onafhankelijkheid in 1830 niet minder
dan 19 burgemeesters, waarbij katholieke burgemeesters afwisselden met liberaal
gezinde burgemeesters.
Een record werd gevestigd tijdens de oorlogsperiode van 1940-1946 met niet
minder dan 5 verschillende burgemeesters: Hippoliet Huyghe (1927-1941), Edmond
Van Poucke (1941-1942), Emiel De Bruyckere (1942-1943), Gerard Hoste
(1943-1944), Edmond Van Poucke (1944-1945) en Florent De Fonseca (1945-1946).
De katholieke lijst met burgemeester Gerard
Van Poucke behaalde daarna in de periode van 1946 tot 1976 telkens
de volstrekte meerderheid. Middelburg werd verwoest tijdens de oorlog en het
was de burgemeester Gerard Van Poucke en zijn team die Middelburg terug tot een
mooi en levendig dorp herstelden gedurende
30 jaar lang. "Hij kleefde
geen politieke kleur aan, zijn gemoedelijke en vriendelijke omgang met de
bevolking brachten hem aan het bestuur''.
De liberale oppositie stond onder leiding van
Georges Vandemoere. (Info historicus Etienne Dhont).
Georges Vandemoere was de laatste eigenaar
van een groot landbouwbedrijf van 45 hectaren, Waterpolder, 3, dat beheerd werd door vier
generaties Vandemoere:
·
Pieter-Johannes
Vandemoere (1802 1884), echtgenoot van Anna-Maria Bonte.
·
Pieter
Vandemoere, echtgenoot Marie Van Kerschaver.
·
Petrus
Vandemoere (1886 1949) echtgenoot Amélie Van Leeuwe.
· Georges/Joris
Vandemoere (1921 2004), echtgenoot van Nelly Raeman. Zij hadden drie kinderen, Mia, Pieter en Marianne
Vandemoere. Toen de kinderen Mia, Pieter en Marianne een andere weg kozen heeft
Georges de hofstede verkocht in 1977 en hij verhuisde naar Waterpolder, 1, op
grond van de hofstede.
Georges Vandemoere was een echte Middelburgenaar,
landbouw was zijn favoriete stiel en hij had een goede band met alle
landbouwers in de streek.
Op politiek gebied was Georgeseen doorzetter, jarenlang was hij voorzitter
van de P.V.V., later Open V.L.D. in Groot-Maldegem. Hij was lid van het
P.V.V.-Bureau en lid van de Provinciale Landbouwpachtprijzen Commissie.Hij was medestichter en ex-voorzitter van het
A.B.S., het Algemeen Boeren Syndicaat. Als P.V.V. voorzitter stelde hij zich
regelmatig kandidaat voor de Wetgevende Verkiezingen en meer bepaald voor de
senaat. Bij de Wetgevende Verkiezingen van november 1981, haalde hij 2 168
stemmen. Zijn gezin, zijn familie, zijn vrienden- en kennissenkring waren
groot. (Info Pieter Vandemoere)
Alle
details over het beleid in Middelburg en de prachtige fotos kan u bewonderen
in 100 jaar Adegem, Maldegem, Middelburg, p 226 e.v.
Net zoals Adegem beschikt over een encyclopedie dankzij hun schrijvers
en hun reporters, heeft Middelburg een schat aan naslagwerken door excellente
schrijvers, onder wie Marc Martens
momenteel nog zeer actief is. Wie de
JAARBOEKEN HET AMBACHT MALDEGEM en hun andere publicaties bezit, leest, of
digitaal raadpleegt, kan alles lezen van bij het ontstaan tot heden. MARC MARTENS, archeoloog, voorzitter van het Davidsfonds en Het Ambacht,
oud-leraar heeft interessante artikelen
geschreven en zelfs een boek gepubliceerd, Pieter Bladelin en Middelburg in Vlaanderen, Middelburg, 1994,
helemaal gewijd aan de geschiedenis van Middelburg. Ook anderen hebben over Middelburg geschreven en gepubliceerd.
Middelburg is de
kleinste deelgemeente van Maldegem zowel op vlak van grondgebied als populatie
en was een zelfstandige gemeente tot eind 1976. Het heeft een oppervlakte
van 5,86 km² en heeft de hoogste postcode van België,
9992. Het telt heel wat kapitaalkrachtige inwoners, die er een prachtig domein
bezitten, op een boogscheut van de kust en van Maldegem centrum. De fraaie
dorpskern rond de kerk met groene weilanden rondom, is zo kalm en vredevol, weg
van het verkeersgedruis, je kan er de vogels nog horen fluiten, kortom het is
een aardsparadijs.
De Middeleeuwen leven nog in het centrum. Middelburg staat regelmatig in de kijker met de rijke
geschiedenis. Dankzij alle
vrijwilligers, sympathisanten, de zaakvoerders en het gemeentelijk beleid worden
alle bezoekers een onvergetelijke middeleeuwse dag bezorgd. De Bladelinfeesten genoemd naar Pieter
Bladelin, een rijke Brugse poorter die tussen 1452 en 1465 ondermeer de opdracht
gaf om in het dorp een kasteel, een
klooster (convent), een kerk en een omwalling te bouwen. Op de kerk na zijn
deze gebouwen in de loop der eeuwen in verval geraakt en uiteindelijk
verdwenen. In 2002 werden restanten van
Bladelins kasteel ontdekt en die lokken nog altijd bezoekers, wandelaars, fietsers
en gemotoriseerden.
Ze hebben een bezoekerscentrum, de grenspaal aan de Meulekreek, de Sint-Petrus en Pauluskerk waar de
Maldegemse parochiepriester om de veertien dagen de eredienst leidt.De Kanunnik Andrieszaal verwijst naarKanunnikJozef Olivier Andries, pastoor van
Middelburg, die in de negentiende eeuw de
initiatiefnemer was om een Godshuis (een soort ziekenhuis, rustoord
enz..) te bouwen in Sint-Laureins,
een Hospitaal in Maldegem (nu de prachtig gerestaureerde KUMA) en die het Leopoldkanaal
liet graven, werk voor de mensen .
Bij een exclusief of eenvoudig dinertje of desnoods een pintje, in De Tolop de grens of in het Convent
Santa Clara in de Kloosterstraat kan je nog een kapel bewonderen, zowaar
een bezienswaardigheid in deze eeuw. En vergeten we de fanfare De Ware Vrienden van Middelburg niet, jarenlang onder
leiding van zaakvoerder Frans
Toortelboom uit de Noordstraat. (zie blog marianne_posman_in_maldegem voor
enkele fenomenale gebeurtenissen in Middelburg). Het schooltje voor kleutertjes en kindjes van de eerste graad lager,
haalde ook al regelmatig de pers. Heel veel interessante mensen wonen en
woonden in dit fantastisch dorp, iedereen kan dit vinden op internet.
Middelburg is the place to be.
Voor wie deze landelijke deelgemeente eens grondig wil uitspitten is er
de site http://www.middelburginvlaanderen.be/, de exclusieve JAARBOEKEN
AMBACHT en andere publicaties, voor verfilming kan je terecht bij www.camob.be van NOËL RYHEUL terecht. https://youtu.be/MRFbViCiqqMmet bv. Herbeleef de Middeleeuwen en nog veel
meer. De Videoclub Maldegem, brengt de streek tot leven..
Alle info komt van historicus Etienne Dhont, die met de hulp de
gemeentelijke cultuurdienst, met de hulp van archivaris Erik Blomme en heel
veel anderen, vooral vrijwilligers van de cultuurraad en de erfgoedceleen prachtige Erfgoeddag organiseerde op 22
april 2018.Die Erfgoeddag was in die
mate interessant omdat de schoolgaande jeugd de gemeentelijke politiek moet
kennen en zij alle info en documentatie bij de hand had in prachtige locaties
op loopafstand, met gratis begeleiding van docent K. De Ceuninck en een
historicus Etienne Dhont. Zie ook de bronnen begin van deze reeks. Voor
uitgebreide informatie i.v.m. het politieke landschap in de gemeente, eens
surfen naar de Jaarboeken het Ambacht, in een oogwenk kan je hen vanaf 1995 tot
2006 digitaal raadplegen. Talrijke historici en anderen hebben bijna 25 jaar
lang weken, maandenlang archieven geraadpleegd, belangeloos geschreven,
gelezen, herlezen tot in t oneindige, gecorrigeerd en gepubliceerd.Titanenwerk. Ook andere mensen, organisaties,
verenigingen zetten zij regelmatig in de kijker zodat er geen informatie
verloren gaat voor het nageslacht.