Bron: Archivaris Erik Blomme, Historicus Etienne Dhont.
Zie bibliografie.
Terugblik
op de gemeenteverkiezingen vanaf 1830. Deel IV
Zetelverdeling gemeenteraadsverkiezingen.
Een schepen is een openbaar bestuurder op plaatselijk
niveau binnen een Belgische gemeente.Belgische
gemeente.
Die functie te vergelijken met de functie van minister in de federale of gewestelijke
politiek.
De schepen maakt deel uit van het college.
De voorzitter OCMW is volgens het Vlaamse gemeentedecreet sinds
2013 verplicht deel van het schepencollege.
1.
Zetelverdeling
in het verleden (1830-2011).
a.
Tijdens het kiescijnsstelsel (1830-1893),
waarbij slechts 2 % van de bevolking mocht kiezen, werden geen politieke lijsten ingediend. De kandidaten met het grootste
aantal stemmen werden verkozen.
b.
Sedert de invoering van het algemeen meervoudig
stemrecht voor mannen in 1893 werden telkens twee of meerdere lijsten ingediend. Uitzondering daarop vormde het
verkiezingsjaar 1926: er werd slechts één
lijst met 10 katholieken en 3 liberalen ingediend, zodat er geen
verkiezingen plaats hebben.
c.
Van 1895 tot 1921 is het meerderheidsstelsel
van toepassing bij de zetelverdeling. Een partij dient minstens 25 % van de
geldige stemmen te behalen. Als dit percentage niet behaald wordt, gaan alle
zetels naar de meerderheidspartij.
d.
Kleit en Donk krijgen van
rechtswege elk een gemeenteraadslid (van 1878 tot 1921). Is er maar één kandidaat, dan wordt deze op voorhand verkozen
verklaard.
e.
Van 1895 tot 1976 mocht men stemmen voor één of
meerdere kandidaten op één lijst of men mocht panacheren, d.w.z. stemmen op
kandidaten op verschillende lijsten. Maar dan telde de stem slechts voor 1/11,
1/13 of 1/15 (naargelang van het aantal te begeven zetels).
2.
Huidig
kiesdecreet van 8-7-2011 inzake zetelverdeling:
a.
Het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden
wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente. Bij een toename van de bevolking met 2.500 eenheden en de fusie van de
gemeenten in 1976 groeit uiteraard het aantal te begeven zetels. Het aantal
zetels groeide van 9 in 1830, 11 sinds 1862, 13 sinds 1926, 15 sinds 1970 tot 27 sinds 1976.
b.
Een kiezer kan ofwel een lijststem - ook kopstem genaamd - uitbrengen, ofwel
één of meerdere naamstemmen op één lijst. Het kiescijfer van een lijst,
d.w.z. het totaal aantal uitgebrachte stemmen, is de som van de lijststemmen en
van de naamstemmen. Bij de verdeling van het aantal zetels per lijst is het stelsel Imperiali van toepassing.
Hierbij wordt het kiescijfer van een lijst telkens gedeeld door 1; 1,5; 2; 2,5;
3; 3,5; 4; 4,5; 5; 5,5; 6; 6,5; 7; enz. Dit betekent in de praktijk dat een lijst minimum 7,4% moet behalen om
een gekozene te hebben en dit bevoordeligt uiteraard de grote(re) partijen.
Bij het stelsel DHondt, zoals wel van
toepassing bij de verkiezingen op alle andere niveaus (Europees, federaal,
regionaal en provinciaal), wordt het aantal behaalde stemmen gedeeld door 1, 2,
3, 4, 5, enz. Dit stelsel bevoordeligt de kleinere partijen. Een minimum
percentage van 3,7% is dan slechts nodig in plaats van 7,4%.
c.
Bij de verdeling van de zetels op een lijst
wordt niet enkel rekening gehouden met het aantal voorkeurstemmen van de
kandidaten, maar ook met het aantal uitgebrachte lijststemmen. Deze worden
verdeeld op basis van de volgorde van de kandidaten op de lijst. Hoe hoger het
aantal lijststemmen, hoe meer gunstig gerangschikte kandidaten hiervan gebruik
kunnen maken (gebruik van de pot). Dit is zeker belangrijk bij de bepaling van
de volgorde van de opvolgers, die in de plaats komen van ontslagnemende
raadsleden.
De verkiezingen verliepen langzamerhand democratischer maar de
burgemeester en de schepenen worden nog altijd niet rechtstreeks verkozen maar binnen
de winnende partij. Je kiest voor een partij, de partij doet de rest.
Het gemeentebestuur en een groot aantal bedienden en
arbeiders zorgen dus voor het beleid van de gemeente.
Eens surfen naar www.vlaanderen.be en zoeken:
Wat doet een gemeente? dan beseft iedereen wel dat een immense taak op de schouders van de
verkozenen rust wat zich uit in verwezenlijkingen op allerlei vlakken. Meer
en meer bevoegdheden worden door de federale regering en Vlaamse regering
overgedragen naar de gemeenten. De provincie vecht voor haar bestaansrecht met
allerlei zaken die wel nuttig zijn voor de bevolking maar feitelijk weinig te
zien hebben met beleid.
De grotere verantwoordelijkheid van burgemeester en
schepenen weegt soms zwaar door. Ambtenaren worden soms geconfronteerd met heel
moeilijke dossiers. Externe studiebureaus worden ingeschakeld die de
plaatselijke situatie niet door en door kennen met soms nare gevolgen voor de
gemeenschap.
Politiek is een
redelijk moeilijke materie, maar weinig inwoners van Maldegem trekken zich de
politiek aan, tenzij ze een politieker nodig hebben. Je moet terecht kunnen bij iemand die iets
wat voor jou in orde wil brengen, een hellend, glad voetpad, verkeerslichten op
heikele punten, heraanleg van wegen zonder voldoende plaats voor de fietsers,
storende verkeersdrempels in het wegdek enz.
Het is werkelijk moeilijk om
voor iedereen goed te doen!
Maar
Maldegem ligt niet wakker van de politiek, de werkende generatie heeft amper
tijd om adem te halen als ze afgepeigerd van hun werk komen via ellenlange files onderweg, degenen die in Maldegem
werken zijn tevreden en genieten van de infrastructuur en voor wie niet kan werken door allerlei omstandigheden,
wordt goed gezorgd via allerlei kanalen, daarom is Maldegem ook heel
aantrekkelijk. Men zorgt voor alles.
Daarom is het percentage van ontevreden
mensen in Maldegem zeer laag, behalve misschien diegenen die hoge belastingen
moeten betalen.
Wie geërfd heeft, hard gewerkt, gespaard en belegd wil ook
een deeltje van de koek en wat minder (be)last(ing).
De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, geldt hier dus ook.
Belastingen worden niet altijd liefdevol onthaald, dus als er onvrede heerst
komt het vaak uit die hoek
..
Bij
grote projecten die het vertrouwde dorpsbeeld drastisch wijzigen is het wel aan
te raden om blijvend rekening te houden met de visie van de bevolking van de gemeente.
Het hoofdstuk participatie van de
burger in het gemeentedecreet omschrijft een aantal instrumenten die de
burgers de kans geven om meer bij het beleid betrokken te worden. Een
luisterend oor voor de buurtbewoners die te maken hebben met grote
veranderingen in hun straatbeeld, vooraf inlichten is ook altijd mooi
meegenomen. Een grotere betrokkenheid
van de burger draagt bij tot de democratie, het verhoogt de acceptatiegraad van
het optreden van het gemeentebestuur en het zorgt voor de verbetering van het
gemeentebeleid. Op die manier wordt veel ongenoegen vermeden en lijkt alles
democratischer. Niemand is almachtig. Eens surfen naar gemeentedecreet, dat
zegt dat inspraak van de bevolking
aanbevolen wordt bij belangrijke plannen die het beeld van de buurt van de
bevolking wijzigt in de gemeenten. Een
inspraakgericht bestuur zorgt voor een democratisering van de plaatselijke
samenleving. Personen en groepen die verder verwijderd zijn van het middelpunt
van de politieke macht, krijgen zo ook de kans om hun zegje te doen. Wanneer de
burger zijn bezwaren en opmerkingen gemakkelijk kan uiten en er rekening wordt
mee gehouden betekent dat ook een vorm van rechtsbescherming.
Samenstelling van de huidige
gemeenteraad
De Maldegemse gemeenteraad,
burgemeester, 27 raadsleden en
OCMW-voorzitter hebben allen hard gewerkt voor een beter Maldegem met veel
werkgelegenheid en de bevolking is er dankbaar voor.
Dit jaar, na de
verkiezingen van oktober, zijn er misschien enkele andere gezichten maar
meestal blijven heel vaak jarenlang dezelfde mensen in het gemeentebestuur.
Allen heel gedreven mensen die het beste voor hebben met Groot-Maldegem.
Als je de politieke
tendens nagaat sinds 1830 dan merk je dat op die 188 jaar beleid bijna altijd de
katholieke partijen het haalden op de andere in Maldegem:
1.
Van
1830 tot 1885: periode van unionisme en liberaal overwicht
2. Van 1885 tot 1933: periode van volstrekte
meerderheid van de katholieke partij
3. Van 1933-1944: periode van volstrekte
meerderheid van de Christen Vlaamsche Volkspartij (Vlaams-nationaal)
4. Van 1944 tot 1983: periode van katholiek
overwicht
5. Van 1983 tot 2013: periode van volstrekte
meerderheid van de CVP/CD&V Van 2013 tot
2019: coalitie tussen CD&V en Groen die zich inzette voor een beter milieu.
Wie eens surft naar de website www. Jaarboeken Ambacht.be
kan prachtige artikels zelfs digitaal lezen over de politieke geschiedenis van
Maldegem door de jaren heen, geschreven door uitmuntende schrijvers.
Ook eens surfen naar gemeentedecreet.
Dank
zij een grondige studie van diverse publicaties kon historicus ETIENNE DHONT
een prachtige serie over de politieke geschiedenis in Maldegem verwoorden die
gebracht wordt in Vrij Maldegem door M. Posman. Foto internet. (wordt
vervolgd).
|