Je zal maar naar het zuiden van Spanje trekken met het idee van 'effe lekker in het zonnetje' met de moto te rijden. Niet dus! Allez, als ik het goed begrijp gaat er iets fout met de straalstroom. Foto's van vandaag? No f...c..ng way! Geen zin om te stoppen en natte handschoenen uit te trekken op zoek naar de camera. De middellandse zee hadden we volgens de GPS te rechter zijde. Wel, ik had eerder het gevoel dat ie pal boven ons lag en dat ie ook nog eens aan het leeglopen was. En koud mijne man...Op de hotelkamer kon je de airco opzetten....Watte??????!!!! Allez, op de receptie volk gemobiliseerd om de airco 'om te draaien'. Dat lukte dan nog ook! Ondertussen eerst een uurke in het bad opgewarmd en nadien gelijk op zoek naar dekens en onder de lakens. De handschoenen gedroogd op de lamp en verdere truuken om alles tegen morgen weer droog te krijgen. De weersvoorspelling? De volgende NACHTVORST godbetert!!!
Voor Noël en Swa: we logeren in hotel Villadelaujar in Benecid.
17-03-2018 om 22:42
geschreven door Marcel Van Colen
Dat van die infraroodlamp was toch maar om te lachen. In het zuiden van Spanje kan je maar beter een goede verwarming hebben; buiten de zomer althans. Vandaag is het kwik niet boven de 9 gekomen en af en toe 'some drissling rain'. Die IR-lamp stond weliswaar aan maar kwam niet door onze winterkleren. Enfin zo flauw de temperatuur was, zo goed waren de 325 Km stuurweggetjes. En het gezelschap was reuze.
De dag is wel in mineur gestart: de batterijen van onze vrachtwagen gestolen!!! Roemenen? Bulgaren? Ik vermoed simpelweg Spanjolen gvd. De reisleider was er de kop van in en er verder de ganse dag zoet mee om accu's te gaan zoeken.
16-03-2018 om 19:34
geschreven door Marcel Van Colen
Ons ma bracht mij vanmorgen in alle vroegte naar Deinze NMBS / treintje naar Zaventem / even 3 uren op een vlieger gewacht wegens te weinig startbanen ?!
Maar....Malaga here we are
14 graadjes maar. Echter; die infraroodlamp dringt hier toch net even dieper de poriën binnen. Hoofdzaak is: ze blijft aan. Want eens ze onder is..homaar!
Enfin, de eerste bochten zijn gerond op de 6-1/2. Beetje gladde asphalt vond ik maar toch lekker gereden.
15-03-2018 om 18:52
geschreven door Marcel Van Colen
Je zou kunnen denken: saaie dagen, altijd weer goed weer en overal vrije doorgang, veel bochten...lagers gaan niet kapot...en dan ineens komt zo'n dier je verblijden...en gebeurt er toch wat.
Ken je het spelletje nog van Tomas Pips? Zoek de muis!
11-10-2017 om 15:19
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen weer stralende zon voor een verbindingsrit van pakweg 300 Km.
Na weer 1000 bochten en zelfs een flink stuk rotweg, bij aankomst het zijspanwiel gekontroleerd. Alles nog dik in orde. Zou het dan toch...? Of toch maar beter duimen?!
08-10-2017 om 16:47
geschreven door Marcel Van Colen
Het gaat geenszins vervelen, ook al zijn enkele passages al de revue gepasseerd. De wegen zijn echt schitterend en liggen er zelfs op een zaterdag verlaten bij. De anders ook schitterende wegen in Frankrijk komen niet in de buurt! Ook hier is het zinsloos om achter elke bocht weer een foto te maken van het mooie landschap; je zou aan rijden niet meer toekomen.
07-10-2017 om 16:16
geschreven door Marcel Van Colen
Vandaag is het wachten op de rest van de groep. Ik vernam al dat het transport van de motoren werd gehinderd door stakingen in Catalunia; benieuwd wanneer de eersten aankomen.
Intussen Etienne en Greta bezocht in hun zuiderse villa in Benissa (30 Km. van hotel)
Rust dus.
Wel intussen ook de routes voor de volgende dagen aangepast. Als ik de origele routes voluit moet rijden kom ik elke dag ergens om middernacht aan en kan ik om de 3 dagen wel de lagers vervangen. Lijken mij meer GS en Multistrade ritjes!
04-10-2017 om 17:33
geschreven door Marcel Van Colen
Vandaag hebben we nog even vanuit Zaragosa de hoogvlakte doorkruist. Zo'n 300 Km. tss. de 600 en 1200m hoogte. De temperatuur was navenant en onderweg toch weer een pull en buff aangetrokken.
Wat een verschil met Benidorm!! 33° asteblief! Ik heb alvast voor morgen mijn zomer-outfit klaargelegd. Morgen even een bezoek aan een doe-het-zelf zaak, op zoek naar geschikt materiaal voor een vervang-tankdop.
03-10-2017 om 22:15
geschreven door Marcel Van Colen
We (Freddy en ik) zijn dus in 2 dagen tot in Zaragosa gereden. Weinig D véél N en wat A's zonder péage. Niet wereldschokkends gebeurd: flauw weer, miezerig en soms effenaf koud... tot je de Pyreneeën over komt... gelijk 28 graden oftewel 15 graden warmer dan de andere kant en dat allemaal met dezelfde zon? Enfin, pullover uit, helmmuts uit, buff af en.....stuurmoffen uit!
Één klein foutje echter: de tankdop van het zijspan is bij de tankbeurt bij de start op de pomp teruggebleven. Eerst gemerkt bij volgende tankstop. Den Freddy had al wel opgemerkt dat het naar benzine stonk maar ik scheepte dat af dat het van die defecte ontluchting kwam, ja terrerre! Het wordt dus sterk improviseren de volgende dagen.
Allicht vanaf morgen foto's
02-10-2017 om 22:53
geschreven door Marcel Van Colen
We rijden van,
zeg maar, München naar Epinal in
Frankrijk. Elk heeft zowat zijn eigen route en de mijne loopt via het zwarte
woud. Ik ga er nog ein alter Freund bezoeken in Grüntal. Tot zowat Stutgart neem ik autostrade en van
dan af gaat het binnendoor.
Herman Nickel, zo
heet der alte Freund is sinds kort met pensioen en is derhalve nooit
thuis. Zijn vrouw gelukkig wel en via gsm spreken we af in Musthal waar hij met
de mountainbike onderweg is.
Ha, den Marcel, shönes Gespann hast du da...sieht toll ausaber EML Beiwagendie haben doch Scheiss-Radlager! Watblief??? Hallo!! Iedereen weet dus dat de
lagers in het zijspanwiel niet deugen...behalve den dezen dan? Wel godsamme!
Na deze korte
ontmoeting gaat de reis verder. Elk iet-of-wat motard kent wel de B500 ofte de Schwarzwaldhochstrasse. Deze dus voor de eerste keer met het zijspan.
Wat een zaligheid! Bochtige wegen tot Stassbourg en daarna meer van hetzelfde
in Frankrijk.
Ik zat mij
voortdurend af te vragen WTF ik eigenlijk in Polen en godbetert in Bosnië ging zoeken. De mooiste stuurweggetjes vind je
nog steeds in Frankrijk en Duitsland. De Noël hoor ik nu wel zeggen ja maar we hebben ze allemaal wel eens gedaan Wel...dan doen we ze nog maar een keer..achterstevoor..of
eens van oost naar west en terug. Het verveelt nooit.
Ik hag het geluk
aan mijn kant: warme zon en nat wegdek; een zegen met een zijspan, want dan kan
je al eens driften zónder de lagers te
belasten.
Vanavond in mijn kasteel in Epinal een laatste keer van onderbroek gewisseld want morgen gaat het
linea-recta naar huis. Gedaan met de stuurweggetjes met weinig verkeer.
Vogend jaar dan
maar weer?
31-07-2017 om 22:14
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen stuur
richting Duitsland (München). We hebben Autobahn gepland, kwestie dat het wat opschiet.
Ja Terrerre! Als
je al dacht dat grensovergangen alleen moeilijk zijn buiten Europa, spreek
Kroatië-Bosnië of omgekeerd, probeer dan maar eens over de
autostrade van Oostenrijk naar Duitsland! Ik durf het een Unverschämtheit noemen; laten ze 4
vakken samen komen naar 2 om dan zonder controle alles door te laten tegen 10 Km./h.
Resutaat: 1 vol uur aanschuiven in de regen! Umweltfreundlich? Mijn gat!
Enfin, dat zorgde
ervoor dat ik genoeg had van autostrade en een nieuwe route heb laten berekenen
op de GPS, ZONDER AUTOBAHN
En wat een
heerlijke route werd het! Zo vol de autostrade was, zo leeg waren de
binnenwegen, heerlijk.
Enfin, we zijn in
schitterend weer beland in Diessen am Ammersee een beetje vóór München (vanuit
thuiszicht)
Morgen nog eens
naar Epinal en dat zal het geweest zijn.
De kar?.....Die
doet het goed! Heb ze vandaag weer eens laten schuiven en lager blijven heel.
30-07-2017 om 18:26
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen
vertrokken richting Oostenrijk met passage door Slovenië.
Gisteren nog snel
het nieuw soepapke vastgebonden want ook dìt liep tegen de remklauw aan.
Foutje aan de
grens bij het uitrijden van Kroatië; nooit gedacht dat
binnen Europa nog veel grenscontrole was
EN met zonnenscherm, de slagbomen niet gezien en ei-zo-na doorgereden; de
remmen van het span werken dus perfect.
Eens Slovenië binnen zie je eigenlijk alles veranderen. Het
wordt ineens véél netter en
afgezoomder. De wegen zijn er uitzonderlijk goed (nieuw) en het landschap is
het verlengde van Oostenrijk.
Oostenrijk zelf
via de Löblpass, wat een heerlijk
ritje! Graag had ik de lagers wat meer belast in de bochten maar ik ben toch
maar wat behoudener gefahren, kwestie van zonder verdere takelwagen thuis te
geraken.
Oostenrijk zelf
dan: tja...precies of ze hebben er het gras en de bomen een extra laag groene
verf gegeven. Het landschap is er betoverend mooi en je wenst dat de rit nooit
eindigt. Wat mij betreft: de mooiste tot nog toe.
Dat deed ie dus
wel en het hotel is goed gelegen en is verzorgd. Alleen.....man,man,man...de
bediening....!? We worden als lastposten en als het laatste uitschot behandeld.
De man voerde nog het excuus aan dat hij het alleen moest doen; daarnet is hem
een vrouw te hulp geschoten en die verwenste ons openlijk terwijl ik erbij
stond. Mijn bakkes viel zowat open. Ik vond de Oostenrijkers altijd zo net en
kleurrijk...pfff..Alleenstaand geval hoop ik.
29-07-2017 om 18:31
geschreven door Marcel Van Colen
Vandaag staat de
rit naar Zagreb gepland. Om niet te lang onderweg te zijn en ook niet te lang
in het zadel te zitten en wegens het nakende regenweer beslissen we de korste
route te nemen via grote wegen. We kunnen gelijk een 4-vaks verbindingsweg op
en cruisen aan 90 Km/h.
Na 10 Km. is het
zijspan plots niet meer te sturen en knal ik net niet de vangrail in! WTF
krijgen we nu? Wegens geen pechstrook stuur ik het zijspanwiel schurkend tegen
de vangrail aan.
Lekke voorband,
bij nader toezien: ventiel uitgescheurd. Blijkt het nieuwe ventiel te lang en
komt bij grotere snelheid tegen de remklauw aan.
Ik zet mijn valies
uit met mijn gele vest er bovenop. Den Gino zet zijn gevarendriehoek uit en de
Geert diept zowaar 4 gele hesjes op. Wat een toestand! Levensgevaarlijke plek!
Touringassistance
hallo. Een duidelijk jonge knaap (jobstudent?) stelt al de juiste vragen en ik
geef hem de coördinaten van mijn positie
op. Wat zijn dat voor nummers meneer?De coördinaten van mijn positie tiens!Ahzo, momentje.....Alloo...Alooo?! 5 min. later: Meneer, heeft u GPS?JaKan u mij uw huidige coördinaten doorgeven?x*wtf? Ja hoor!Komt in orde meneer, we
sturen een takelwagen.
1 uur later:
tring; hallomet Touring Assistance. Er was hier een misverstand maar we hebben
net een takelwagen gestuurdok, dank u
Half uur
later: tring; halloyou speak English?yesWhere are you? Near xxx or near yyy?No sir I am on the D2 from Osijek to
Zagrebyes but you are not is Serbia?God forbid no. I am in CroatiaSo, well all the same, I look for help
in Croatia We krijgen er
een onweersbui bovenop.
Nog een uur later
komt daadwerkelijk een takelwagen aan en de brave man brengt mij 5 Km. verderop
naar een bandencetrale. Daar worden we door 3 man opgewacht. Ze vliegen er gelijk
in en bokken na wat gepas en gepierel de voorkant op.
Ik leg uit op
welke manier het voorwiel eruit gaat. No worry sir, we manage!Degene die engels spreekt drukt de band
van de velg weg en pierelt door de vrijgekomen plaats een nieuw ventiel door
het gat. Genen uil zunne diene Kerwaat!!!
Band opgepomt,
klaar!
Met 3 uren
vertraging zetten wij met zn allen de reis verder.
27-07-2017 om 19:09
geschreven door Marcel Van Colen
Gisteren hebben
ze mij dus weliswaar een nieuwe voorband gemonteerd, echter zonder resultaat.
Gisteravond opgezocht wat kogellager heet in het Kroatisch, ingegeven bij de dichtst
grote stad en een site gevonden van een magazijn. Vanmorgen in alle vroegte het
wiel ingepakt in de koffer van den Gino, via bankautomaat naar het magazijn, 2
lagers gekocht, naar de dichtsbijzijnde universele autogarage om de lagers te
monteren, 5 Km. verderop in een bandencentrale het wiel laten uitbalanceren en
2 uren later zaten we aan het ontbijt, weeral door onze Geert klaargemaakt met
5 min. eitjes en alles. Fantastisch toch?
Nu kan je van de
Kroaten veel zeggen, dat het bvb allemaal oude zatlappen zijn, en ja, ze zijn
er wel maar wij hebben bovenste beste ervaringen met deze mensen; vriendelijk,
behulpzaam, doen moeite om engels of duits te spreken...Als je dus in België een Kroaat tegen het lijf loopt, bejegen hem met
gepast respect graag.
Bref, na het
ontbijt, wieletje gemonteerd, remtangen uitgelijnd en ie loopt en remt als
nooit tevoren. Dank je wel Gino voor het vervoer en dank jullie wel Kroaten
voor de assistance!
Voor de rest van
de dag nog even een bezoekje aan een oorlogsmonument uit MCMXLVII (even
uitvogelen!) en dan rust.
Nog even langs de
bistro voor een avondsnak en dat was het dus voor Bilje
26-07-2017 om 16:50
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen vanuit
Bosnië Herzogowina terug
richting Kroatië. In de regen! Wat een
verschil met de vorige dagen. Winterkleren aangetrokken, zomerhandschoenen
aangehouden, Renault vingers weer opgedoken, net voor de grens met
Kroatië gewarmd aan een tepli cokolada, aangekocht met de laatste Bosnische Marken en
hopla de grens over. Tenminste, dat dachten we. We stonden vooraan in de rij
wachtenden aan de grens met ons Europa.....en we stonden er voor 2 uren!!!!
Nu had ik de
laatste dagen toch weeral nieuwe gewaarwordingen in het stuur en ik vermoedde
een onbalans in het voorwiel. Terwijl we nu toch stonden te wachten in een
intussen stralende zon kon ik evengoed even het voorwiel onderzoeken. Spatbord
afgeschroefd, overal aan getrokken en geschud...tja...een beetje speling op de
trekstangen van de remklauwen...
Onderweg, na de grensovergang,
kon ik het voorwiel beter gadeslaan en ik merkte een heen en weer lopende
voorband.
Bij het
appartement aangekomen, naar bandencentrale gevraagd, deze
opgezocht...supermoderne bandencentrale met zeer vriendelijke mensen. Ha meneer, ik zie het direct: dat is een
straatoude band (mj 1998)..vandaar. Met veel gedoe voorband vervangen; ik zweer het je: een is een klereding
om aan te werken!. Terug richting appartement; toestand nog erger!
Gereedschap
genomen, nog wat geleend van onze host, den Gino heeft zijn vuile kleren aangetrokken,.. en voorwiel uitgenomen. Je kon
het al raden zeker?..hetgeen ik meest vreesde...lagers naar de kl....!!!!! Het
blijken standaardlagers te zijn: 6204 2RS. Morgen kunnen we op zoek want we
blijven gelukkig één dag ter plaatse en
den Gino brengt mij met de auto.
De Geert heeft
intussen zijn kookkunsten en het BBQ-stel van de host bovengehaald en het was weer
verduiveld lekker. Het kon mijn zinnen echter niet helemaal verzetten. Die kar
brengt mij bijna tot wanhoop. Klereding godverd.
Allez, duimen
maar!!!
25-07-2017 om 21:58
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen in alle
vroegte vertrokken voor een langere rit van Dubrovnik naar Banja Luka. Daarbij
is 3 x de grens te nemen: HR>BIH>Hr>BIH. Nr. 3 liet ons toch weer een
kwartier wachten. Gelukkig was het nog maar half acht en dus niet te warm.
Enfin, een beetje chaos hoort er altijd bij wanneer je het oostblok bezoekt. De
ganse dag lang waren de wegen super; lange slingers en mooi uitzicht. Bosnië was zomogelijk nog mooier dan Kroatië.
Even nog aan
Mostar voorbij maar helaas geen tijd om de fameuse brug te bezoeken. Véél te veel verkeer trouwens naar het centrum
Het weer? Naar
mijn gevoel draaglijker, volgens Geert toch weer nagenoeg de ganse dag 30
graden. Zou het stilaan wennen?
Het van 1975
geleden dat ik langere tijd (8 maanden) in Bosnië was en er is buiten de natuur natuurlijk veel veranderd.
Wat vooral opvalt zijn de vele kogelgaten in huizen en appartementen. Het kan hier
tijdens de jongste oorlog in de jaren 90 geen pretje geweest zijn!
24-07-2017 om 17:52
geschreven door Marcel Van Colen
Wat komt er na
Split? Juist...ja...Dubrovnik. Oude stad met de rug tegen de bergwand..ommuurd...warm....rode
daken...bla..bla...bla....je men fous!
Het doel is de
weg. Voilà!
De rit dus naar
Dubrovnik: kortse afstand via de kust, de langst mogelijke tijd...veel verkeer.....
geeuw...een uur in de zon gebakken aan de grens met HR, want efkens langs de
kust van BIH...godverdegodver...
Apartement
opgezocht...zucht...gedouchet....en laat me verder met rust, ja? Ik slaap in de
keuken, nèh!
22-07-2017 om 16:35
geschreven door Marcel Van Colen
Noem een aantal
steden in Kroatië en gegarandeerd komt
zeer snel Split. Wel het is daar dat we nu zijn maar dat is maar
nipt. Split is ternauwernood aan een inferno ontsnapt. Bij het binnenrijden van
de agglomeratie is het al te zien: de begroeide bergflanken met overal huizen
tussenin zijn zwartgeblakerd. De huizen werden maar net gered. Vanuit het raam
van de hotelkamer is rondom een afgebrande bergflank te zien. Het vuur kwam tot
op zon 100m. Van het
hotel..vandaar.
De rit naar
Split? Heerlijk! Mooie weg, mooi landschap, weinig verkeer, goede medereizigers
en.....een meelopend zijspanwiel. Wat is zijspanrijden toch mooi en ontspannend.
Toch als het mechanische meewil. Alleen...ja, het weer, ik weet het, het is
nooit goed maar zeg nu zelf, 38 graden is van het goede teveel, toch? De mussen
vallen dood van het dak en de krekels wachten gewoon de koelte van de avond af.
Inderdaad s avonds koelt het
gelukkig wel af. Kiezen tussen de verregende en koude baltische staten en de
stomende balkanlanden is als kiezen tussen kiespijn en oorpijn zeker? Of hebben
we ons gewoon van seizoen vergist?
21-07-2017 om 16:40
geschreven door Marcel Van Colen