Inhoud blog
  • LES VOLGEN
  • WAAR BEN JE
  • OUDER WORDEN
  • KUNST ZIEN
  • GEVLUCHT
  • DE MENS
  • VRIENDSCHAP
  • LANTAARNPAAL
  • EERSTE SNEEUW
  • VERGETEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
  • gedicht (19)
  • opinie (9)
  • verhaal (3)
  • NEEM EVEN RUSTIG JE TIJD
    om iets te lezen en dan te reageren
    02-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VRIENDSCHAP

    een aai op je kop
    is geen klap om je oor
    een klopje tegen je kont
    is geen schop tegen je scheen
    een tikje tegen je neus
    is geen mep op je mond
    een lik aan je oor
    is geen beet in je arm
    een zucht in je nek
    is geen kreet in je oor
    een knuffel als een vriend
    brengt niets anders mee

    of heb je liever

    een klap om je oor
    een schop tegen je scheen
    een mep op je mond
    een beet in je arm
    een kreet in je oor

    omdat je bang bent voor

    een aai op je kop
    een klopje tegen je kont
    een tikje tegen je neus
    een lik aan je oor
    en een zucht in je nek

    als het bij mooie vriendschap blijft

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    01-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LANTAARNPAAL

    dronken loop ik over de straat
    raak elke lantaarnpaal met mijn volle hand
    klop om te horen of het licht thuis is
    of de paal nog steeds bewoond is
    door het lichtgevend straaltje
    dat boven altijd schijnt

    wanneer het donker wordt
    en de avond over de straat valt
    wanneer eenzame schooiers
    de straten bevolken
    op zoek
    naar liefde of geborgenheid
    met een sprankeltje hoop
    op een warmtegevend gesprek
    anders dan dat van gisteren
    toen het weer niets werd
    en het eeuwige geleuter
    in zatternij eindigde

    en de dag daarvoor
    en daarvoor
    en daarvoor

    hopen doe ik
    dat het lichtje naar beneden komt
    over mij daalt en
    mij beminnelijk in de armen neemt
    zodat ik goedgemutst
    zal kunnen meepraten

    over

    de blijde gebeurtenissen van samen
    met vrienden en vriendinnen
    in goed humeur
    te praten en te kletsen

    over

    te gekke dingen die niet mogen vernoemd worden

    die
    te onnozel zijn om over te praten
    maar waar ik zo een warm gevoel van krijg
    dat ik gelukkig ben
    mee te kunnen praten
    met de grootste onzin
    in de ergste waanzinnige bui
    die ik niet heb voelen aankomen
    die me in een flits overkomen is

    waardoor ik nu
    loop te praten tegen
    een lantaarnpaal hier zo
    midden op de weg

    omdat die daar nu toevallig staat
    en ik daar zo toevallig
    met mijn hand heb op geklopt
    en waar zomaar

    een lichtje naar beneden is gekomen
    en mij gekitteld heeft
    met een gevoel
    van warm genot en
    'k heb je graag
    verdomd ik vind je tof
    en geef mij nog zo eens
    een schouderklop
    en een lichte aai

    dat heb ik graag

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    28-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EERSTE SNEEUW
    Mooie liedjes met mooie titels hebben dikwijls een weemoedige ondertoon. Eerste sneeuw van Jan De Wilde, twee meisjes van Raymond van het Groenewoud, dit zij er twee die zo eenvoudig van constructie en zo eenvoudig van tekst zijn, dat ze eens zo krachtig overkomen. Beide liedjes geven ook een beetje een tristesse gevoel, zowel qua tekst als qua muziek.
    Ik ben niet zo'n held in vreemde talen en voel me daardoor ook meer aangesproken bij liederen die ik begrijp. Guido Belcanto, daar kan ik bijna tranen van in mijn ogen krijgen. En als ik dan Stef Kamiel Carlens bezig hoor, moet ik bekennen dat die echt wel heel mooie melodieën schrijft, maar naar de betekenis van de tekst ga ik niet zoeken. Muziek laat ik over mij heen komen, en dat gebeurt ook met anderstalige teksten. Met plezier zal ik er naar luisteren, maar het duurt een hele tijd vooraleer ik ze zal begrijpen. Waarschijnlijk spijtig voor nummers van Bruce Springsteen of Leonard Cohen, maar ik vermoed dat ook het overgrote deel van de anderstalige muziek nietszeggende teksten over liefde zijn, het fenomeen dat wij evengoed in ons taalgebied tegenkomen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:opinie
    24-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERGETEN
    Wat is het moeilijk om een constante te maken en mijn blog aan te vullen. Graag zou ik inderdaad regelmatig iets schrijven, maar de tijd ontbreekt. Twee avonden ben ik aan het koken nu, en één avond volg ik de geschiedenis van de kunst. Dan komt er nog regelmatig iets voor 't werk bij en zo heb ik alleen nog tijd om de krant en Knack te lezen en een boek ter hand te nemen. Wat vind ik het belangrijkste, ja dat is dat lezen wel. Wie is er nu geïnteresseerd in hetgeen ik neerschrijf? De inspiratie is ook meestal te ver zoek door alle beslommeringen, en zo zou er niet veel zinnig uit mijn brein verschijnen. Ik weet het, dat gebeurt bij de meeste dingen op het internet, en dit wordt veelvuldig gelezen.
    Zo dus ook misschien dit stuk. Twijfel niet, de volgende keer staat er iets beter.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:opinie
    26-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GUIDO BELCANTO
    Misschien was u ook een van de gelukkigen die in de Ancienne Belgique in het rewindprogramma Guido Belcanto zijn eerste twee elpees zag spelen. Voor mij was dat een beetje nostalgie, en ik hoorde dat dit bij anderen ook zo was. Die twee elpees blijven nog steeds het beluisteren waard, en live kan Guy Versmissen nog steeds goed overweg met de charmenummers. Waar ik in de jaren zestig en zeventig de Vlaamse charmezangers veelal afgezaagde refreintjes hoorde zingen, heeft Guido Belcanto er in 1989 knap gearrangeerde persoonlijke levensliederen tegenaan gegooid. Ik was toen ook in vertwijfeling of ik dit mooi mocht vinden, aangezien het begrip smartlap, wat hij in het begin graag hanteerde, alleen maar deed denken aan de zangeres zonder naam en aan Eddy Wally. Wat er fout is aan deze twee, weet ik nu niet meer, in de beginjaren van Belcanto keek ik er op neer. Vooral met Eddy Wally mocht iedereen vrijuit spotten, wat Kamagurka later ook deed. En toch was er bij het spotten ook een soort erkenning. Hij werd gezien als iemand die het niet begreep, maar mogelijk hield hij zich wat van de domme. Toch ligt Eddy Wally in een lagere schuif dan de zangeres zonder naam. Guido Belcanto verwees ook naar haar als zijn voorbeeld. Zij bracht echte emoties en het publiek ging er echt in mee.
    Wel, het begin van het optreden zaterdag, was voor mij ook emotioneel. Prachtig hoe ontroerend Belcanto zijn emoties kan weergeven. Zo prachtig dat ik er tranen van in de ogen kreeg. Hij koos de zijkant van de maatschappij en over die mensen had hij een mening die niet door het algemene publiek gedeeld werd. Geweldig originele teksten heeft hij geschreven die op een verhalende wijze de stadia van ontreddering, vertwijeling of andere indrukken, weergaven. Er zijn niet veel songschrijvers die op een zo vernuftige manier de luisteraar aan het handje houden en meetrekken in een leefwereld die niet automatisch de hunne is, maar waar ze zich toch moeiteloos in kunnen herkennen. Met mogelijk eenvoudige composities is hij begonnen. Het verschil tussen de eerste en de tweede elpee welke hij met een pauze na elkaar speelde, was duidelijk te horen. In zijn latere muziek is hij nog beter met arrangementen beginnen omspringen. Prachtig hoe rustige muziek zoveel verschillende lagen kan hebben, en gevolgd kan worden door pure rockers gespeeld met de niet traditionele instrumenten als een viool en een trekzak.
    Kortom, ik genoot van het concert en ik was zeer blij dat de zaal uitverkocht was. Dit moet ook ontzettende deugd gedaan hebben aan Guido Belcanto, want hij leeft op een sobere manier omdat hij zich nooit in de strikt commerciële richting heeft laten duwen. 
    Ik wacht op een volgende plaat en hoop dat hij nog enkel jaren verder kan gaan op zijn eigen manier.   
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:opinie
    19-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DES HOMMES ET DE DIEUX
    Lang geleden dat ik zo gecharmeerd was door een film. Door en door in de film gekomen. In stilte de zaal verlaten om de nawerking te ervaren. Hoewel monniken wereldvreemd zijn in hun geloof, onderhouden ze toch een geweldig contact met de lokale bevolking. De noodzaak om geholpen te worden geeft die mensen de moed om bij mensen van een vreemde hulp te zoeken. 
    Toch overleven de monniken volledig op zichzelf, hoewel. In de tuin kweken ze zelf hun groenten en fruit en van de verkoop van honing op de plaatselijke markt kunnen ze benzine en andere noodzakelijke goederen aankopen. Natuurlijk zijn er ook regelmatig broeders op missie en die brengen dan medicamenten en dergelijke mee. Deze medicamten zorgen er dan voor dat een toegetreden monnik spreekuur kan houden voor de bewoners. 
    Een immense stilte waarin zij leven, praten doen ze wel met elkaar en met anderen, maar de rust straalt zo uit de film, overweldigt de toeschouwer, waardoor deze ook met medegevoel in de filmzaal zit. Het verhaal kabbelt rustig voort en je voelt de evolutie in het dorp wanneer extremisten de bevolking en de monniken beginnen te intimideren. Schrik voel je mee omdat je natuurlijk weet dat het niet goed afloopt, dat kan je in de brochure lezen. Maar de film heeft zo een betrokkenheid dat je het geloof mee kan beleven. Wanneer ze in de kapel devotisch aan het zingen zijn terwijl een legerhelicopter luid brullend rondvliegt, zoek je mee naar de oorzaak van die machtsontplooiing. 
    Dit is geen oorlogsfilm, geen drama om bij te huilen, neen dit is een realistische film waar je een dreun op je hart krijgt omdat deze gebeurtenissen het reguliere nieuws niet halen. De Franse staat heeft dit drama jarenlang dood gezwegen en de pers vond er geen sensatie in om dit uit te brengen. En toch is dit pakkender dan een huilend kind dat doelloos aan het rondlopen is. De film geeft geen inzicht in de leefwereld van de "terroristen" waardoor je hen zou kunnen begrijpen. Ze worden echter wel menselijk gebracht door hun nood aan hulp ook te tonen. De meedogenloosheid en de waanzin waarom ze mensen willen doden, daar wordt geen oordeel of inkijk op gegeven. Maar wie kan dit wel doen? Hoe moet je dit tonen? Hoe kan je dat uitleggen en het gevoelen correct in onze westerse hersenen laten doordringen.  Dat is onmogelijk denk ik. 
    Het is wel een verademing dat er toch nog films gemaakt worden die het niet om de sensatie doen, maar die steeds menselijk blijven.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:opinie
    12-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WOORDENLOOS

    gedachten fladderen
    rondzwevende gevoelens
    onuitgesproken woorden
    geheime taal
    blijvende herinnering
    mooie toekomst
    woordenloze dromen
    grijpende tentakels
    blijvend verlangen
    verscheurende drang
    bevrijdend oordeel
    mateloos snakken
    altijd steeds meer
    gevoelens beklimmen
    emoties overstijgen
    om boven te zijn
    boven in de lucht
    alles ijler
    minder weerstand
    sneller bereiken

    omhoog
    opstijgen
    laveloos

    samen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    05-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZWERFVUIL

    zwerfkatten rond de vuilnisbakken
    krabben samen in restanten
    zitten vergenoegd meteen gevuld buikje
    vuil, apart, snakkend naar affectie

    in een portaal, onder een brug
    warmte zoekend in karton
    liggen ze daar
    vuil, apart
    vegeterend op gevonden voedsel
    blik bier gekocht met een kleine gift
    babbel gedaan met lotgenoot
    weggekropen voor regen en kou

    alleen, achtergelaten, verworpen

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    27-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET KAN

    hekelen en keuvelen

    tateren en schateren

    lachen en brullen

    drinken en verzinken

    leven kabbelt verder

    liefdes komen

    liefdes gaan

    bij het lezen van verhalen

    bij het kijken naar films

    iedereen heeft zo een vlammetje

    waarbij ie een tijdje stil blijft staan

    de schoonheid wordt ervaren

    lelijkheid blijft even weg

    gelukkig kan er gedarteld worden

    beleefd zoals nooit tevoren

    een nieuwe maan brengt nieuw geluk

    waar een tijd in wordt geloofd

    tot dat liedje is uitgezongen

    en andere oorden worden gezocht

    er was toch weer een mankementje

    iets deed toch iemand weer verkeerd

    wie het gedaan heeft is de ander

    ik deed toch altijd mijn best

    zo wordt met zand in de ogen gestrooid

    en gehoopt dat het anders kan

    een volgende keer

    dat je weet

    dat je voelt

    dit is toch wel iets anders

    dit doet me nu echt goed

    nu zal het lang blijven duren

    nu kan ik er voor gaan

    het leven kabbelt verder

    met schone dromen

    telkens weer

    en toch weet je als geen ander

    ik doe die vroegere fout niet meer

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    25-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERGETEN HOEKJES
    verlaten hoekjes wil ik ontdekken
    plekken die door iedereen vergeten zijn
    die ooit wel eens de aandacht hebben gehad
    maar nu veel meer verdienen dan ze krijgen
    nieuw leven wordt in oude mode geblazen
    en dit kan evengoed voor deze plekken

    waar niemand meer vertoefd
    is het rustig om te ontdekken
    waar te nemen en te beleven
    schoonheid schuilt in iets klein
    gevoel dat niet kan vergeten worden

    dwalen in een verlaten omgeving
    vergeten plek, vergeten droom
    verwondering alom
    dat dit genegeerd wordt
    niet bekeken, niet geliefd

    wat een blunder

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    24-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDER INHOUD
    weten, vergeten
    begaafd, talentvol
    dement, zwakbegaafd
    behulpzaam, vriendelijk
    jong, springlevend
    oud, afgeleefd
    altijd bezig, soms overhaast
    verveling, tijd te over

    mens, wat ben je een treurwilg
    waaraan denk je de hele tijd?
    besef je dat een eigen leven belangrijk is
    dat je voor jezelf een lijn kan uitzetten
    en dat dit meer voldoening zal geven
    dan steeds achterna te huppelen
    geen initiatief te nemen
    en tevreden te zijn
    met een leven

    zonder inhoud?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    23-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TEDER
    mooie gebaren
    lieve woorden
    aandacht
    tederheid

    zoveel wil ik je geven

    blijheid
    verliefdheid
    goed gevoel
    warmte

    bovenal

    bij jou zijn
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    18-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PAKISTAN
    VOOR IEDEREEN DIE DIT LEEST: DOE EEN GIFT VOOR PAKISTAN

    http://ikwilhelpen.be/iwh/action.php?aid=1076〈=nl

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:opinie
    17-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VORIG JAAR MEEGEMAAKT IN ITALIÊ
    Zonder het te beseffen waren we met de fiets de autostrade richting Slovenië opgedraaid. Toen een automobilist toeterde en met zijn wijsvinger tengen zijn voorhoofd tikte, zwaaide ik nog doodleuk van "hé man, fijn weertje vandaag om hier te fietsen." De meeste andere automobilisten reden ons onverstoorbaar voorbij. Ze namen wel een veilige afstand, wat zeer vriendelijk was. 
    Gelukkig was er op de zondag niet veel gerij. Ik maakte de opmerking wel dat het niet zo leuk rijden zou zijn tijdens het piekuur. Nu reed het op die autosnelweg wel zeer goed door het prachtig vlakke wegdek, en de baan op poten om het verkeer zo snel als mogelijk ter bestemming te laten komen. Met een snelheid van 25 km per uur kwamen we vooruit, een cijfer dat op fietspaden en B-wegen niet zo eenvoudig kan bereikt worden. Dat er toch meer reacties kwamen vanaf een benzinestation, deed ons besluiten om de volgende afslag toch te nemen en op een toegelaten route onze weg naar de grens verder te zetten. In Trieste, de stad waar dit avontuur begonnen is, was dit echter de enig aangegeven route naar Slovenië, en stond er geen enkele melding van autostrade.
    We zijn er veilig vandaan geraakt, verderop was het niet meer mogelijk zo snel te rijden, de weg was minder onderhouden en was niet meer zo plat. 
    Bij onze terugkeer vanuit Slovenië wisten we dat er een autostrade was, maar daar liep duidelijk een aangegeven weg naast, of betergezegd onder, welke wij als fietser veiliger konden nemen.
    Toch een prettige belevenis om op een zo mooi aangelegde, goed onderhouden, vlakke brede baan te kunnen rijden met de fiets. Het is niet iedereen gegeven.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:verhaal
    16-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAKANTIE
    Vraagstukken, sudoku, cryptogram, Zweedse puzzel, woordpuzzel: hiervoor bestaan steeds oplossingen die door weten en/of logisch redeneren te vinden zijn. Moet je er slim voor zijn? Voor woordpuzzels heb je een zeker geheugen nodig, maar de woorden komen niet altijd uit het dagelijks gebruik.
    Heb je er intelligentie voor nodig? Ik zou het eerder een aangeboren talent noemen om de kruiswoordwoorden te onthouden. Deze komen veelvuldig voor, maar tussen de Nederlands en de Vlaamse omschrijving is er mogelijjk wel een verschil. En uiteraard zijn er verschillen wanneer er plaatsnamen worden gevraagd.
    Het opzoeken van letter- of cijfercombinaties heeft meer te maken met veel geduld en oog hebben voor detail. 
    Bij sudoku speelt geduld ook een rol. Het logisch kunnen indenken in één of meerdere "als-dan" relaties is ook belangrijk. 
    Allemaal mooie spelletjes om tussenin te doen of tijdens de vakantie een poosje hersengymnastiek te beoefenen. Algemene kennis is niet vereist, alleen tijd kunnen vrijmaken is onontbeerlijk.
    Vakantie !!!!
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:verhaal
    05-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEVLUCHT

    in een land waar de belofte op een goed leven wacht
    een goed leven voor je kinderen
    onderwijs, werk
    weg van conflicten met een ander volk

    doch
    waar kan je terecht
    bij wie kan je te rade
    wie zal je helpen, als overleven moet

    als hier de wereld toch niet zo rooskleurig is dan gezegd
    als hier toch niet automatisch werk te krijgen is

    alles voor je kinderen
    dat zij een goede toekomst tegemoet gaan
    dat zij een goede job kunnen krijgen

    daarvoor wil je alles geven
    daarvoor zal je alles geven
    zelfs je eigen persoon, je eigen wil
    alles wil je voor je kinderen doen
    hier, want ginder kan het niet lukken

    je kan niet meer terug, wat staat jou daar te wachten
    je wil niet meer terug
    want je bent van dit nieuwe land beginnen houden
    je begint je hier thuis te voelen, maakt vrienden

    doch werk vinden blijft zo moeilijk
    voor werk dien je van hier te zijn
    de taal te spreken, de mentaliteit te hebben
    anders overleef je dat niet

    alles wil je geven voor je kinderen
    dat zij hier een toekomst vinden
    alles zal je doen
    dat zij hier gelukkig zullen leven

    ondertussen geef jij je
    leef jij geen eigen leven

    Is dit jouw toekomst?

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    Tags:gedicht
    04-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEBOORTE

    een druppeltje hangt
    te bengelen voor het vallen
    op een ruwe kei
    glijdt langzaam naar beneden

    druppeltjes komen het eerste na
    hebben dezelfde weg gekozen
    vloeien één na één weldra
    vleien de stenen tot gladder geheel

    keien worden gladder en gladder
    maken een opening vrij
    begeleiden de druppels na elkander
    naar de lager gelegen wei

    stroompjes blijven volgen
    klieven de spleet in de rots
    volgen klotsend in een beekje
    kabbelend door een rustige wei

    stromend loopt de beek steeds verder
    volgt een minder grillige weg
    vindt een plaats om tot rust te komen
    opgenomen in de zee

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    Tags:gedicht
    03-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HITTE
    zuchtje wind
    uitgelaten wapperen haren
    kledij wordt losser gezet
    verfrissing is welkom
    met een hittegolf niet gewoon
    blijft iedereen zeer sloom
    is het briesje zeer welkom
    maar toch te warm
    om te verfrissen
    gezucht,moet het zo extreem
    morgen kan het over zijn
    maar nu eerst een onweer
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    Tags:gedicht
    02-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JOGGEN
    een vaste tred
    soepel, voor zover het kan
    rustig tempo, geen overhaasting
    jog ik met mijn ogen wijd
    rondom gebeurtenissen zien
    tegemoet gekomen loper begroeten
    koptelefoontje op, zegt niets terug
    genieten van ravottende kinderen
    glimlach tegen blije moeder
    geen reactie, kijkt onmiddellijk weg
    parcours verder in versnelde pas
    ben warmgelopen, voel me licht
    draai in de helft het keerpunt
    loop rond de wei, neem andere weg
    groepjes volwassenen profiteren van het mooie weer
    zitten rustig bij elkaar te keuvelen
    het zweet begint van mijn gezicht te lopen
    de eerste vermoeidheid drukt op mijn borst
    ach nog even de grote straat over
    via het dok nog een kilometer naar huis
    bijt door en met een grimas bereik ik
    zwetend, vermoeid, maar blij, mijn thuis
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:gedicht
    Tags:gedicht
    31-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BIO
    Ik ga graag naar de biomarkt op zondag op het Falconplein. Morgen kan ik niet en daarom ging ik vandaag naar de zaterdagmarkt. Feitelijk is daar veel meer te vinden en is het aangenamer daar rond te kuieren. Biobrood heb ik er gevonden, en Polle de geitenboer staat daar ook met zijn kaas. Hij heeft wel geen biolabel, maar de kaas wordt toch in verschillende biowinkels verkocht.
    Wat mij wel vooral opvalt is dat bij de groenten en fruitkraam op de biomarkt meer buitenlandse producten liggen dan deze van eigen bodem. Vorige week kochten wij er appelen, en vonden thuis op het etiket overal de herkomst "Nieuw-Zeeland". Jammer, maar transport is ook een bepalende factor in het bio-zijn. In de supermarkten wordt regelmatig melding gemaakt van de herkomst van het product. Mogelijk dat de marktkramers dat niet zo direct weten, maar het zou toch een zaligheid zijn, moest het bij de prijs vermeld worden wanneer ze het weten.
    Om de ecologische voetafdruk te bepalen is transport ook een ontzettend belangrijk onderdeel, mogelijk wint het meer en meer aan belang. Zou het dan geen idee zijn om een soort ethibellabel te ontwerpen waar de voetafdruk mee kan worden weergegeven. En als bijvoorbeeld een verbod op productie of import van producten kan gemaakt worden op producten, welke een percentage boven het gemiddelde zitten zijn we ook goed bezig. Op zich kan het geen kwaad dat het gemiddelde met vijftig procent zou overschreden mogen worden. Automatisch zou dit gemiddelde toch gaan dalen, omdat er een druk ontstaat om aan de normen te voldoen. Dit systeem geeft ook meer en meer voorrang aan landbouw en productie dicht bij huis, en de waarden van de ecologische voetafdruk kunnen ruimer worden wanneer deze meer en meer als handelsinstrument gebruikt wordt. Beginnen bij de ecologie, en daarna combineren met het Max Havelaar label, zodat ethische normen mee belangrijk worden, en niet gescheiden dienen bekeken te worden.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:opinie


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    bonita
    www.bloggen.be/bonita
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Archief per week
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 22/11-28/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs