De
beker van het leven kan gevuld zijn van velerlei kwaad, maar kan voor ons tot
een beker van zegening worden doordat Jezus de beker van Gods toorn in liefde
heeft leeggedronken. Jezus veranderde de beker van Gods toorn in een beker van
zegeningen. Dat is het mysterie van de Eucharistie : datgene wat we ondervonden
als een kwelling, kunnen we voortaan ondergaan als een zegening. Ons lijden kan
niet meer beschouwd worden als een goddelijke straf. Jezus maakte van het
lijden de weg naar een nieuw leven. Zijn bloed maar ook het onze, kan nu het
bloed worden van een martelaar, als getuige van een nieuw verbond, een nieuwe
communie, een nieuwe, met God verzoende gemeenschap.
Het
heffen van de beker betekent elkaar een zegening toewensen. Wanneer de beker
van lief en leed naar anderen wordt geheven met de wens op het leven, wordt
deze beker de beker van de zegeningen. Veel mensen ervaren hun leven door God
gekweld met ziekten, verliezen, gebreken en tegenspoed. Zij denken dat hun
beker geen enkele zegening bevat. Het is de beker van Gods toorn. Een beker die
alleen maar ellende brengt. Het is niet verwonderlijk dat niemand een hechte
band wenst met een wraakzuchtige God. Hier is geen enkele zegening te
bespeuren. Maar wanneer Jezus de avond voor zijn dood de beker in zijn handen
neemt, is dit niet de beker van de gramschap maar de beker van de zegeningen.
Het is de beker van een nieuw en eeuwigdurend verbond, de beker die ons
vere-nigt met God en met elkaar in een gemeenschap van liefde. Paulus schrijft
aan de inwoners van Korinte : Ik spreek tot verstandige mensen : vorm uw eigen
oordeel over wat ik ga zeggen. De beker van de zegening, die wij zegenen, geeft
ons gemeenschap met het bloed van Christus (1 Kor.10,15-16).
Het
enorme lijden van de mensheid kan gemakkelijk worden opgevat als een teken van
Gods toorn. Als een straf. En het wordt ook vaak zo opgevat. De psalmist zegt
zelfs : In de hand van de Heer dreigt een beker vol schuimende, bittere wijn;
Hij schenkt hem uit tot de droesem toe en de boze slurpt hem leeg tot de
laatste druppel (Ps 75, 9). En wij, kijkend naar de verschrikkingen die onze
wereld teisteren, zeggen : Hoe kan er een liefhebbende God zijn als dit
allemaal gebeurt ? Een God die mensen zoveel laat lijden, moet wel een wrede,
wraakzuchtige God zijn !
Jezus
echter nam al dit lijden op Zich en hief het op aan het kruis, niet als een
vloek, maar als een zegening. Jezus veranderde de beker van Gods toorn in een
beker van zegeningen. Dat is het mysterie van de Eucharistie. Jezus stierf voor
ons zodat wij konden leven. Hij vergoot zijn bloed voor ons zodat wij nieuw
leven konden vinden. Hij gaf Zichzelf weg voor ons, zodat wij konden leven in
gemeenschap. Hij werd voedsel en drank voor ons zodat wij voor het eeuwige
leven kunnen worden gevoed. Dat is ook wat Jezus bedoelde toen Hij de beker
hief en zei : Deze beker is het nieuwe verbond door mijn bloed; hij wordt voor
jullie leeggegoten (Lc.22, 20).
Wanneer
we de beker van ons leven heffen en in het besef van onze wederzijdse
kwetsbaarheid elkaars lijden en vreugde delen, kan het nieuwe verbond tussen
ons zichtbaar worden.
Uit
: Kun je de beker drinken ? Henri Nouwen
|