vijfde leerjaar
Inhoud blog
  • voorbereiding toets Frans u 7
  • voorb toets u9
  • voorbereiding toets unité8
  • Berichten aan de ouders
  • voorbereiding toets blok 12
  • Voorwerp en bepaling
  • Samenvatting leerstof werkwoorden
  • Leren leren
  • 2.7.Frans:voorbereiding toets u.6
  • 2.6.Frans: voorbereiding toets unité 5
  • 2.5.Frans: voorb.unité4; aanvulling
  • 2.4. Frans: voorbereiding unité 4
  • 2.3.Frans: voorbereiding unité3
  • 2.2. Frans:voorbereiding unité 2
  • 2.1.Frans: voorbereiding unité 1
  • 3.4.Onderwerp en gezegde
  • 3.3.correctiesleutel
  • 3,2,Samenvatting taalbeschouwing
  • 1.k.voorbereiding toets blok 10
  • 3.1.samenvatting spelling 5de lj
  • 1.j.rekenen: voorbereiding blok 9
  • 1.i.voorbereiding toets blok 8
  • 1.h.Herhalingsoefeningen metend rekenen
  • 1.g.:rekenen: voorbereiding blok 7
  • 1f:rekenen:voorbereiding blok 6
  • 1.e. rekenen: voorbereiding toets blok 5
  • 1.g.tabellen metend rekenen
  • 1.d:voorbereiding blok 4
  • 1.d:voorbereiding toets 2
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • helw
  • Poef
  • sfdfq
  • Hllow
  • Hlloww, ken al betje Frans :P

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Foto
    nieuwe site: vijfdeleerjaar.classy.be
    Mijn favorieten
  • oefeningen
  • taaloefeningen: wwn - zinsleer
  • oefeningen vijfde : Frans, spelling,....
  • oefeningen wiskunde
  • oefeningen vijfde leerjaar
  • Nog meer oefeningen
  • rekenoefeningen en taaloefeningen
  • oefeningen werkwoorden
  • dictee: alle woorden van de lagere school
  • wiskundeoefeningen
    Nieuwe website op basis van dit blog:
    vijfdeleerjaar.classy.be
    lesondersteuning
    13-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.c:tabellen + kenm vlakke fig

    Toepassing metend rekenen:

    1:Vul in:

    ----------

    125000 mm²= 12,5_____ 1200 cm² =__________m²

    0,0245 m² = 245 _______ 0,003 m = ________cm

    1235 m²=________dm²    412300a = _____________ha

    0,025 kg= _______dg       200240 dm²=____________a

    58200m²= ___________ha

    2:Welk is de waarde van het vet gedrukte cijfer?

    --------------------------------------------------------

    235 dm²        120035 cm²      26985 g      36789 cm

    ....m²           ....dm²                ....kg              ....m

    3:Werk uit en vul in:

    -----------------------

    10 m² : 8 =____________dm²

    0,45 dm² + ________ dm² = 1m²

    0,03 m² - _________=1dm²

     

     

     

    waar

    niet waar

    iedere veelhoek met twee paar evenwijdige zijden is een trapezium.

     

     

     

     

    De diagonalen van een trapezium kunnen nooit loodrecht op elkaar staan.

     

     

     

     

    Sommige rechthoeken zijn ruiten

     

     

     

     

    een vierhoek met loodrechte diagonalen is altijd een ruit

     

     

     

     

    alle parallellograms zijn ook trapezia

     

     

     

     

    een rechthoek is een ruit

     

     

     

     

    een vierkant is een ruit

     

     

     

    een rechthoek is een parallellogram

     

     

     

    elk parallellogram is een rechthoek

     

     

     

     

     

    13-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    12-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.c:met.rek.:toepassing tabellen

    metend rekenen:

    1:Vul in:

    ----------

    5dm² = ____________m²          25dm²=____m²

    3120cm²= __________m²          20dm= ____ hm

    0,250m²=__________cm²           0,003 m²=_________cm²

    153g=___________kg                0,03 m = _________cm

    0,025 kg=_________dg              0,015 hl=________l

    125000mm² = 12,5_______        1235 m²=_______dm²

    0,0254m²= 250___________      165m = ________dm

    294m=________hm                   1200cm²=_________m²

    69500 dl=________hl                5400cm=_________m

    __cm²=______mm²                      ___m=_______dm

     

    2:Welk is de waarde van het onderstreepte cijfer?

    ---------------------------------------------------------

    235 dm²             120035cm²          39885 g                 29835 cm

    __ m²                __ dm²                     ___kg                   ___m

     

     

     

    12-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    11-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.c:met rek:omtrek en oppervlakte

    Vlakke figuren: omtrek en oppervlakte:

    naam figuur:

    omtrek:

    oppervlakte:

    Vierkant

    zijde x 4 (zx4)

    zijde x zijde

    (z x z)

    Rechthoek

    (lengte + breedte) x 2

    (l + br)x2

    lengte x breedte of basis x hoogte

    l x br b x h

    Ruit

    zijde x 4

    (grote diagonaal x kleine diag.):2

    of: basis x hoogte

    (Dxd):2 of b x h

    Parallellogram

    (basis + schuine zijde)x2

    (b + sch.z.)x2

    basis x hoogte

    Driehoek:

    alle zijden meten en optellen

    (basis x hoogte):2

    (b x h) : 2

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    11-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    10-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.b:inoefening bewerkingen

     

    inoefening bewerkingen:

    -----------------------

    a:Reken handig: je mag je werkwijze noteren

    ----------------------------------------------------

    17,03 x 100 =___________________________________________________=

    483x20=_______________________________________________________=

    284 : 20 =______________________________________________________=

    3/4 + 2/6=______________________________________________________=

    7/8 - 2/4 =______________________________________________________=

    785 - 298=_____________________________________________________-=

    1768 + 497=____________________________________________________=

    14 : 1000=______________________________________________________=

    80 x 250=______________________________________________________=

    700 : 500=______________________________________________________=

     

     

    Los de volgende cijferoefeningen op :

    --------------------------------------------

    a: 48,7 x 2,9= _________

    b: 3897 : 48 =_________(tot 0,1 nauwkeurig)

    c: 298 x 63,4=_________

    d: 2987,6 + 89,7 + 987,78 =________

    e: 987234 - 97056,1 =_________


    ______________________________________________________________________

     

    1:Omkring de juiste schatting

    -----------------------------------

    307 x 2,3 is ongeveer 90 900 60 600 6000

    400 000 : 395 is ongeveer 20 200 2000 100 1000

    2:Werk uit, je mag tussenuitkomsten noteren:

    ----------------------------------------------------

    20 x 17 =_______________________________________________________

    3 : 10 =_________________________________________________________

    0, 5 x 44=_______________________________________________________

    0,6 x 9 =________________________________________________________

    10x35,35 =______________________________________________________

    6,4 x 5 =________________________________________________________

    25%van 120 =___________________________________________________

    1935 - 398 = ____________________________________________________

    6,3 - 2,24 = _____________________________________________________

    8,15 - 4,2 =_____________________________________________________

    3 - 0,75 = ______________________________________________________

    5 x (53 + 167 ) =_________________________________________________

    2 % van 500=__________________________________________________

    3: Zet de deling om in de meest eenvoudige vorm(werk daarvoor de nullen en komma’s weg in de deler

    ----------------------------------------------------------

    470 : 230 =_________________:_________________

    25,5 : 0,5 = _________________:_________________

    625 : 2,5 =__________________: 25

     

     

    4:Vul in:

    -----------

    125 : 5 = ( 100 : 5 ) + ( _____: 5 )

    2400 : 6 = 1200 : ______

    3600 : 9 =_______: 3

    380 : 10 = _________: 5

    5:Zoek het rekenvoordeel, schik de oefening en los op

    ---------------------------------------------------------------

    3217 + 6 87 + 2783= ____________________________________________=____________

    1435 - 670 - 330 =______________________________________________=_____________

    6:Vul in:

    -----------

    3/7 van de helft van 140 is__________

    312 meer dan het tienvoud van 12 is_________

     

    -

    10-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    09-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.b:Oefeningen hoofdrekenen

    Werk uit:

    -----------

    178 x 10 =

    89,56 x 1000 =

    0,12 x 1000=

    12 x 99 =

    165 x 11 =

    24,5 x 11 =

    455 x 9 =

    35 x 5 =

    326 x 0,5=

    122 x 50 =

    19 x 0,9=

    2987 - 198 =

    126 x 15 =

    144 x 1,5=

    3298 + 198 =

    2654 - 397 =

    3279 + 3298 =

    5986 - 493=

    298 x 0,5 =

    12,37 + 65,095 =

    25,4 - 3,98 =

    09-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    08-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.b:schatten bij cijferen

    Schatten bij de bewerkingen:

    ---------------------------------

    1:aftrekking en optelling:

    ----------------------------

    We kijken naar de 2 cijfers met de grootste waarde.

    986472
      27894 
    +         0,38
     _________
    De schatting is hier dus 980000 + 20000= 1000 000 

     

     

      76542
    -32 321
    _______

    De schatting is hier dus: 76000 - 32000 = 44000

     

    2:Vermenigvuldiging:

    -------------------------
    We kijken naar het tweede cijfer van vermenigvuldiger en van vermenigvuldigtal. Het grootste ronden we naar boven af en het kleinste naar beneden.

    Voorbeeld:

    2436
    x 784
    ------
    Het 2de cijfer van het vermenigvuldigtal =4
    Het 2de cijfer van de vermenigvuldiger = 8
    8>4 ==> we ronden 2436 naar beneden af = 2000
                   we ronden 784 naar boven af = 800
    De schatting is dus: 2000 x 800 = 1600000


    Wanneer één van de getallen kleiner is dan 1, ronden we het af naar 1 en het andere naar beneden..

    Voorbeeld:

    36,75
    x0,78
    -------
    0,78<1 dus dit getal ronden we af naar 1
    36,75 ronden we af naar beneden = 30
    De schatting is dus 1 x 30 = 30

    08-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    07-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.b.:hoofdrekenen

    Samenvatting leerstof hoofdrekenen vijfde leerjaar

    Welke oefeningen hebben we al geleerd?

    14 x 10 = 140

    2,3 x 100 = 230

    0,0004 x 1000 = 0,4

    We schuiven de komma zoveel plaatsen naar rechts als er nullen zijn in de vermenigvuldiger.

    14: 10 = 1,4

    3 : 100= 0,03

    145 : 1000 = 0,145

    We schuiven de komma zoveel plaatsen naar links als er nullen zijn in de deler.

    a x 11= (a x 10) + a

    vb: 154 x 11 = (154 x 10)+154= 1540 + 154 = 1694

    a x 9 = (a x 10)- a

    vb: 195 x 9 = (195 x 10)-195 = 1950 - 195 =1755

    a x 5 = (a x 10) : 2

    vb: 54 x 5 = (54 x 10): 2= 540 : 2 = 270

    a x 15= (a x 10) + ( a x 10):2

    vb: 16 x 15 = (16 x 10)+ (16 x 10):2=160 + (160 :2)=160+80=240

    a x 50 = (a x 100): 2

    vb: 8,4 x 50 = (8,4 x 100):2= 840 : 2 = 420

    a x 0,5= (a x 1) : 2 = a : 2

    vb: 14 x 0,5= 14 : 2 = 7

    a x 1,5 = ( a x 1) + (a : 2 ) = a + (a : 2)

    vb: 28 x 1,5= 28 + ( 28 : 2)= 28 + 14 = 42

    a - 98 = (a - 100) + 2

    vb: 1598 - 98 = (1598 - 100) + 2 = 1498 + 2 = 1500

    a - 9,7 = ( a - 10) + 0,3

    vb: 12,6 - 9,7 = (12,6 - 10 ) + 0,3 = 2,6 + 0,3 = 3,9

    a + 96 = (a + 100)- 4

    vb: 327 - 96 = (327 + 100) - 4 = 427 - 4 = 423

    a + 9,3 =( a + 10) - 0,7

    vb: 29,4 + 9,3= (29,4 + 10) - 0,7= 39,4 - 0,7 = 38,7

    a x 1,1= a + (a : 10)

    vb:: 75 x 1,1 = 75 + (75 : 10 ) = 75 + 7,5 = 82,5

    a x 0,5 = a : 2

    vb: 76 x 0,5 = 76 : 2 = 38

    a x 0,1 = a : 10

    vb: 7 x 0,1 = 7 : 10 = 0,7

    Breuken:

    1/5 + 1/7===> breuken gelijknamig maken en dan optellen: 7/35 + 5/35= 10/35

    2/3 - 3/7====>breuken gelijknamig maken en dan aftrekken: 14/21 - 9/21=5/21

    3/4 x 4 =====> teller x getal en de noemer blijft.: 3/4 x 4 = 12/4=3

    3/4 : 4======>noemer x getal en de teller blijft: 3/4 : 4 = 3/16

     

     

     

     

     

     

     

     

    07-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    06-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.a.correctiesleutel
    2:En nu oefenen:
    -----------------------
    a:Duid de volgende breuken aan op de getallenlijn: 3/5 - 6/10 - 1/2 - 6/5
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
                                   6/10
    0                        1/2 3/5                1         6/5                                      2
    I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__

    b:Welke breuken zijn aangeduid?
    ---------------------------------------------

    0                    A                   B   1              C                               2
    I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__

    A=  4/9                B=  8/9            C=  12/9 (=4/3) 

    c:Dit is 1/3:OOO
    -----------------------
    Kleur groen tot  1 geheel:OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

    d:Dit is 1/5 : ______
    ----------------------------
    Teken het geheel:_________________________

    e:Vereenvoudig de volgende breuken:
    ----------------------------------------------------

    24/28= 6/7                                                                                     12/18=2/3

    21/14=  3/2                                                                                    27/36=3/4

    f:Maak de volgende breuken gelijknamig:
    --------------------------------------------------------

    1/3 en 1/4=  4/12         en        3/12                                      2/5 en 3/4=    8/20       en   15/20

    4/7 en 3/8= 32/56        en        21/56                                     5/6 en 3/7=   35/42      en   18/42

    g:Vul in: <,>,=
    --------------------

    2/3___<__3/4                       3/7____<____5/8                       6/9____=__2/3                    7/8__>_6/9

    h:Noteer deze breuken als een kommagetal
    -----------------------------------------------------------
    3/4=0,75                  1/2=0,50            7/5=1,4           2/8=0,25

    i:reken uit:
    ---------------
    3/4 van 28=21                   5/6 van 420= 350                   7/8 van 568=497

    j:Maak de volgende bewerkingen met breuken. Vergeet de uitkomst niet te vereenvoudigen.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1/6 + 2/3 =5/6

    7/8 - 4/6 =5/24

    3/4 + 4/6=17/12

    5/7 - 2/3=1/21




    06-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1a:getallenkennis:breuken
    1:dit moet je leren:
    a:
    Om breuken goed te begrijpen, is het belangrijk dat we de
     betekenis van een breuk kennen: 3/5 betekent: ik verdeel
    een geheel in 5 gelijke delen en ik neem er 3 delen van.
    7/5 betekent: ik neem 2 gehelen; ik verdeel elk geheel in
     5 gelijke delen en ik neem 7 delen.
    Een breuk is ook een deling:7/5= 7:5=1en 2/5 8/3= 8:3=2en 2/3
    b:
    Met breuken moet je spelen: vermenigvuldigen of delen.
    Wanneer je de teller en de noemer van een breuk met
     hetzelfde getal vermenigvuldigt, verandert de waarde
     van de breuk niet.
    2/3 = 4/6 =8/12 = 16/24....
    Op deze manier kunnen we breuken vereenvoudigen.
    Dit doen we door de teller en de noemer te delen door
     de grootste gemeenschappelijke deler van teller en noemer.
    vb.: 21/28 :  de grootste gemeenschappelijke deler van 21 en 28 is 7
           dus: 21 : 7  = 3/4
                   28 : 7
    We kunnen ook 2 breuken gelijknamig maken door
     de noemers op hun kleinste gemeenschappelijk veelvoud te brengen.
    vb.:2/3 en 3/4 : het kleinste gemeenschappelijk veelvoud van 3 en 4 is 12
         dus: 2/3 = 8/12 en 3/4 = 9/12  ===>2/3 en 3/4 verhouden
     zich als 8/12 en 9/12 ===>2/3<3/4
    c:
    We kunnen sommig breuken ook omzetten in kommagetallen.
     Daarvoor zetten we de breuk eerst op noemer 10; 100 of 1000.
    vb: 3/4 = 75/100 = 0,75
          5/8 = 625/1000 = 0,625
    Natuurlijk kunnen we niet alle breuken omzetten op een kommagetal. 
    2/3 kunnen we niet op noemer 10, 100 of 1000 zetten.
     Dus kunnen we deze breuk niet omzetten in een kommagetal.
    d: 
    Breuken die we op noemer 10, 100 of 1000 kunnen zetten,
     kunnen we ook omzetten in percenten.Percent betekent immers per 100.
    vb: 3/4 = 75/100 = 75%
          5/8 = 625/1000 = 62,5/100
    e:
    Je kan ook een breuk van een hoeveelheid nemen.
    voorbeeld: 2/5 van 20.
    Dit betekent: Ik verdeel 20 in 5 gelijke delen en ik neem er 2 van.
    Dus: 20:5=4     4x2=8
    dus: 2/5 van 20=8

    f:
    Wanneer we breuken optellen of aftrekken, maken we
     de breuken eerst gelijknamig.
     Daarna doen we teller - teller of teller + teller; de noemer blijft.
    Vergeet daarna de breuk niet te vereenvoudigen.
    Voorbeeld: 3/4 - 1/6 = 9/12 - 2/12 = 3/12=1/4
                       3/5 + 1/4 = 12/20 + 5/20= 17/20
                  
    2:En nu oefenen:
    -----------------------
    a:Duid de volgende breuken aan op de getallenlijn: 3/5 - 6/10 - 1/2 - 6/5
    ---------------------------------------------------------------------------------------

    0                                              1                                               2     
    I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__

    b:Welke breuken zijn aangeduid?
    ---------------------------------------------

    0                    A                   B   1              C                               2
    I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__

    A=                  B=              C=     

    c:Dit is 1/3:OOO
    -----------------------
    Kleur groen tot  1 geheel:OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

    d:Dit is 1/5 : ______
    ----------------------------
    Teken het geheel:

    e:Vereenvoudig de volgende breuken:
    ----------------------------------------------------

    24/28=                                  12/18=

    21/14=                                   27/36=

    f:Maak de volgende breuken gelijknamig:
    --------------------------------------------------------

    1/3 en 1/4=           en             2/5 en 3/4=         en

    4/7 en 3/8=           en              5/6 en 3/7=          en

    g:Vul in: <,>,=
    --------------------

    2/3______3/4                       3/7___________5/8                    

       6/9________2/3                    7/8________6/9

    h:Noteer deze breuken als een kommagetal
    -----------------------------------------------------------
    3/4=____________                    1/2=____________            

    7/5=_____________                   2/8=__________

    i:reken uit:
    ---------------
    3/4 van 28=__________                   5/6 van 420= _______               

         7/8 van 568=_________

    j:Maak de volgende bewerkingen met breuken.
     Vergeet de uitkomst niet te vereenvoudigen.
    --------------------------------------------------------------------------------------

    1/6 + 2/3 =

    7/8 - 4/6 =

    3/4 + 4/6=

    5/7 - 2/3=



                 

    06-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    05-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 a: correctiesleutel percenten

    2:En nu oefenen:
    -----------------------
    a:noteer als een breuk en daarna als een vereenvoudigde breuk.
    vb:12%=12/100 =3/25

    20%= 20/100 = 1/5

    60%= 60/100 = 3/5

    50%= 50/100 = 1/2

    25%= 25/100 = 1/4

    5%= 5/100 = 1/20

    75%= 75/100 = 3/4

    b:zet de verhouding om in percent.
    vb: 7,5 op 10 = 75 op 100 = 75%

    4 op 5= 80/100 = 80%

    3 op 4 = 75/100 = 75%

    c:bereken het percent:

    50% van 10000=5000
    50% van 14000=7000
    25% van 8000 =2000
    1% van 25000=250
    13% van 7800=1014

     

    05-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    04-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1a:getallenkennis ; percenten

    1/Dit moet je leren:
    Percent betekent per honderd===> 25% = 25/100.
    dus: 25% van 400 = 25/100 van 400= (400 : 100) x 25 = 4 x 25 = 100
    Wanneer we een percent van een getal nemen, delen we het getal dus door 100 en die uitkomst
    vermenigvuldigen we met de percent.
    Percenten kan je noteren als een breuk op noemer 100.
    Dus kan je een percent ook altijd noteren als een kommagetal.
    vb: 63%=63/100 =0,63
    2:En nu oefenen:
    a:noteer als een breuk en daarna als een vereenvoudigde breuk.
    vb:12%=12/100 =3/25

    20%=                 =

    60%=                 =

    50%=                 =

    25%=                 =

    5%=                   =

    75%= =

    b:zet de verhouding om in percent.
    vb: 7,5 op 10 = 75 op 100 = 75%

    4 op 5=____________ =____________

    3 op 4 =________________=________

    c:bereken het percent:

    50% van 10000=
    50% van 14000=
    25% van 8000 =
    1% van 25000=

    04-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    03-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1a:correctiesleutel veelvouden

    Correctiesleutel veelvouden

    a:Noteer 3 gemeenschappelijke veelvouden van:
    3 en 5: 0, 15,30,45,60,…

    6 en 7: 0,42,84,126,…

    2 en 5: 0,10,20,30,40,….

    4 en 8: 0,8,16,24,32,…
    b:Noteer het kleinste gemeenschappelijk veelvoud van:
    4 en 7 = 28

    3 en 6 = 6

    5 en 8= 40


     

    03-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 1.a. Getallenkennis: veelvouden

    1:DIT MOET JE KENNEN:
    Een veelvoud van een getal is dat getal vermenigvuldigd met een ander getal.
    De veelvouden van 3:0-3-6-9-12-15-18-21-24-27-......
    De veelvouden van 4:0-4-8-12-16-20-24-28-32-...
    De gemeenschappelijke veelvouden (g.v.)van 3 en 4 = 0,12,24,...
    Het kleinste gemeenschappelijk veelvoud (k.g.v. ) van 3 en 4 =12
    Wanneer we het kleinste gemeenschappelijk veelvoud zoeken,
    laten we 'o' buiten beschouwing.
    'O' is immers een veelvoud van alle getallen.
    2:En nu oefenen:
    a:Noteer 3 gemeenschappelijke veelvouden van:
    3 en 5:__________________________

    6 en 7:__________________________

    2 en 5:__________________________

    4 en 8:__________________________

    b:Noteer het kleinste gemeenschappelijk veelvoud van:
    4 en 7 =___

    3 en 6 =___

    5 en 8=___

     

    03-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    02-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekenlessen

    a: getallenkennis
    Het onderdeel getallenkennis omvat alle rekenonderdelen waarbij de lln
    breuken en getallen kunnen situeren op een getallenlijn; de waarde van een cijfer in een getal kunnen geven, percent kunnen berekenen e.d.

    b:bewerkingen
    Met bewerkingen bedoelt men zowel hoofd-als cijferrekenen.
    Ook bewerkingen met breuken en percenten zijn in dit onderdeel omvat.

    c:meten en metend rekenen
    Hiermee bedoelt men alles wat te maken heeft met inhoudsmaten, gewichten, oppervlaktematen, lengtematen, tijdsduur e.d.
    Ook omtrek en oppervlakte berekenen, de formules hiervan enz.

    d: meetkunde
    Blokkenbouwsels, plattegronden, schaalberekening,
    werken met geodriehoek (hoeken en figuren tekenen) zijn omvat in het vak meetkunde.

     

    02-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    01-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom

    Aan alle bezoekers van dit blog:
    er is een nieuwe website aangemaakt op dit adres:
    http://vijfdeleerjaar.classy

    Alle tips of opmerkingen doormailen naar:
    walter.segers@skynet.be
    Hartelijk dank voor uw bezoek en tot ziens op de nieuwe website.

    01-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs