vijfde leerjaar
Inhoud blog
  • voorbereiding toets Frans u 7
  • voorb toets u9
  • voorbereiding toets unité8
  • Berichten aan de ouders
  • voorbereiding toets blok 12
  • Voorwerp en bepaling
  • Samenvatting leerstof werkwoorden
  • Leren leren
  • 2.7.Frans:voorbereiding toets u.6
  • 2.6.Frans: voorbereiding toets unité 5
  • 2.5.Frans: voorb.unité4; aanvulling
  • 2.4. Frans: voorbereiding unité 4
  • 2.3.Frans: voorbereiding unité3
  • 2.2. Frans:voorbereiding unité 2
  • 2.1.Frans: voorbereiding unité 1
  • 3.4.Onderwerp en gezegde
  • 3.3.correctiesleutel
  • 3,2,Samenvatting taalbeschouwing
  • 1.k.voorbereiding toets blok 10
  • 3.1.samenvatting spelling 5de lj
  • 1.j.rekenen: voorbereiding blok 9
  • 1.i.voorbereiding toets blok 8
  • 1.h.Herhalingsoefeningen metend rekenen
  • 1.g.:rekenen: voorbereiding blok 7
  • 1f:rekenen:voorbereiding blok 6
  • 1.e. rekenen: voorbereiding toets blok 5
  • 1.g.tabellen metend rekenen
  • 1.d:voorbereiding blok 4
  • 1.d:voorbereiding toets 2
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • helw
  • Poef
  • sfdfq
  • Hllow
  • Hlloww, ken al betje Frans :P

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Foto
    nieuwe site: vijfdeleerjaar.classy.be
    Mijn favorieten
  • oefeningen
  • taaloefeningen: wwn - zinsleer
  • oefeningen vijfde : Frans, spelling,....
  • oefeningen wiskunde
  • oefeningen vijfde leerjaar
  • Nog meer oefeningen
  • rekenoefeningen en taaloefeningen
  • oefeningen werkwoorden
  • dictee: alle woorden van de lagere school
  • wiskundeoefeningen
    Nieuwe website op basis van dit blog:
    vijfdeleerjaar.classy.be
    lesondersteuning
    07-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.b.:hoofdrekenen

    Samenvatting leerstof hoofdrekenen vijfde leerjaar

    Welke oefeningen hebben we al geleerd?

    14 x 10 = 140

    2,3 x 100 = 230

    0,0004 x 1000 = 0,4

    We schuiven de komma zoveel plaatsen naar rechts als er nullen zijn in de vermenigvuldiger.

    14: 10 = 1,4

    3 : 100= 0,03

    145 : 1000 = 0,145

    We schuiven de komma zoveel plaatsen naar links als er nullen zijn in de deler.

    a x 11= (a x 10) + a

    vb: 154 x 11 = (154 x 10)+154= 1540 + 154 = 1694

    a x 9 = (a x 10)- a

    vb: 195 x 9 = (195 x 10)-195 = 1950 - 195 =1755

    a x 5 = (a x 10) : 2

    vb: 54 x 5 = (54 x 10): 2= 540 : 2 = 270

    a x 15= (a x 10) + ( a x 10):2

    vb: 16 x 15 = (16 x 10)+ (16 x 10):2=160 + (160 :2)=160+80=240

    a x 50 = (a x 100): 2

    vb: 8,4 x 50 = (8,4 x 100):2= 840 : 2 = 420

    a x 0,5= (a x 1) : 2 = a : 2

    vb: 14 x 0,5= 14 : 2 = 7

    a x 1,5 = ( a x 1) + (a : 2 ) = a + (a : 2)

    vb: 28 x 1,5= 28 + ( 28 : 2)= 28 + 14 = 42

    a - 98 = (a - 100) + 2

    vb: 1598 - 98 = (1598 - 100) + 2 = 1498 + 2 = 1500

    a - 9,7 = ( a - 10) + 0,3

    vb: 12,6 - 9,7 = (12,6 - 10 ) + 0,3 = 2,6 + 0,3 = 3,9

    a + 96 = (a + 100)- 4

    vb: 327 - 96 = (327 + 100) - 4 = 427 - 4 = 423

    a + 9,3 =( a + 10) - 0,7

    vb: 29,4 + 9,3= (29,4 + 10) - 0,7= 39,4 - 0,7 = 38,7

    a x 1,1= a + (a : 10)

    vb:: 75 x 1,1 = 75 + (75 : 10 ) = 75 + 7,5 = 82,5

    a x 0,5 = a : 2

    vb: 76 x 0,5 = 76 : 2 = 38

    a x 0,1 = a : 10

    vb: 7 x 0,1 = 7 : 10 = 0,7

    Breuken:

    1/5 + 1/7===> breuken gelijknamig maken en dan optellen: 7/35 + 5/35= 10/35

    2/3 - 3/7====>breuken gelijknamig maken en dan aftrekken: 14/21 - 9/21=5/21

    3/4 x 4 =====> teller x getal en de noemer blijft.: 3/4 x 4 = 12/4=3

    3/4 : 4======>noemer x getal en de teller blijft: 3/4 : 4 = 3/16

     

     

     

     

     

     

     

     

    07-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    06-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1.a.correctiesleutel
    2:En nu oefenen:
    -----------------------
    a:Duid de volgende breuken aan op de getallenlijn: 3/5 - 6/10 - 1/2 - 6/5
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
                                   6/10
    0                        1/2 3/5                1         6/5                                      2
    I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__

    b:Welke breuken zijn aangeduid?
    ---------------------------------------------

    0                    A                   B   1              C                               2
    I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__

    A=  4/9                B=  8/9            C=  12/9 (=4/3) 

    c:Dit is 1/3:OOO
    -----------------------
    Kleur groen tot  1 geheel:OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

    d:Dit is 1/5 : ______
    ----------------------------
    Teken het geheel:_________________________

    e:Vereenvoudig de volgende breuken:
    ----------------------------------------------------

    24/28= 6/7                                                                                     12/18=2/3

    21/14=  3/2                                                                                    27/36=3/4

    f:Maak de volgende breuken gelijknamig:
    --------------------------------------------------------

    1/3 en 1/4=  4/12         en        3/12                                      2/5 en 3/4=    8/20       en   15/20

    4/7 en 3/8= 32/56        en        21/56                                     5/6 en 3/7=   35/42      en   18/42

    g:Vul in: <,>,=
    --------------------

    2/3___<__3/4                       3/7____<____5/8                       6/9____=__2/3                    7/8__>_6/9

    h:Noteer deze breuken als een kommagetal
    -----------------------------------------------------------
    3/4=0,75                  1/2=0,50            7/5=1,4           2/8=0,25

    i:reken uit:
    ---------------
    3/4 van 28=21                   5/6 van 420= 350                   7/8 van 568=497

    j:Maak de volgende bewerkingen met breuken. Vergeet de uitkomst niet te vereenvoudigen.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1/6 + 2/3 =5/6

    7/8 - 4/6 =5/24

    3/4 + 4/6=17/12

    5/7 - 2/3=1/21




    06-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1a:getallenkennis:breuken
    1:dit moet je leren:
    a:
    Om breuken goed te begrijpen, is het belangrijk dat we de
     betekenis van een breuk kennen: 3/5 betekent: ik verdeel
    een geheel in 5 gelijke delen en ik neem er 3 delen van.
    7/5 betekent: ik neem 2 gehelen; ik verdeel elk geheel in
     5 gelijke delen en ik neem 7 delen.
    Een breuk is ook een deling:7/5= 7:5=1en 2/5 8/3= 8:3=2en 2/3
    b:
    Met breuken moet je spelen: vermenigvuldigen of delen.
    Wanneer je de teller en de noemer van een breuk met
     hetzelfde getal vermenigvuldigt, verandert de waarde
     van de breuk niet.
    2/3 = 4/6 =8/12 = 16/24....
    Op deze manier kunnen we breuken vereenvoudigen.
    Dit doen we door de teller en de noemer te delen door
     de grootste gemeenschappelijke deler van teller en noemer.
    vb.: 21/28 :  de grootste gemeenschappelijke deler van 21 en 28 is 7
           dus: 21 : 7  = 3/4
                   28 : 7
    We kunnen ook 2 breuken gelijknamig maken door
     de noemers op hun kleinste gemeenschappelijk veelvoud te brengen.
    vb.:2/3 en 3/4 : het kleinste gemeenschappelijk veelvoud van 3 en 4 is 12
         dus: 2/3 = 8/12 en 3/4 = 9/12  ===>2/3 en 3/4 verhouden
     zich als 8/12 en 9/12 ===>2/3<3/4
    c:
    We kunnen sommig breuken ook omzetten in kommagetallen.
     Daarvoor zetten we de breuk eerst op noemer 10; 100 of 1000.
    vb: 3/4 = 75/100 = 0,75
          5/8 = 625/1000 = 0,625
    Natuurlijk kunnen we niet alle breuken omzetten op een kommagetal. 
    2/3 kunnen we niet op noemer 10, 100 of 1000 zetten.
     Dus kunnen we deze breuk niet omzetten in een kommagetal.
    d: 
    Breuken die we op noemer 10, 100 of 1000 kunnen zetten,
     kunnen we ook omzetten in percenten.Percent betekent immers per 100.
    vb: 3/4 = 75/100 = 75%
          5/8 = 625/1000 = 62,5/100
    e:
    Je kan ook een breuk van een hoeveelheid nemen.
    voorbeeld: 2/5 van 20.
    Dit betekent: Ik verdeel 20 in 5 gelijke delen en ik neem er 2 van.
    Dus: 20:5=4     4x2=8
    dus: 2/5 van 20=8

    f:
    Wanneer we breuken optellen of aftrekken, maken we
     de breuken eerst gelijknamig.
     Daarna doen we teller - teller of teller + teller; de noemer blijft.
    Vergeet daarna de breuk niet te vereenvoudigen.
    Voorbeeld: 3/4 - 1/6 = 9/12 - 2/12 = 3/12=1/4
                       3/5 + 1/4 = 12/20 + 5/20= 17/20
                  
    2:En nu oefenen:
    -----------------------
    a:Duid de volgende breuken aan op de getallenlijn: 3/5 - 6/10 - 1/2 - 6/5
    ---------------------------------------------------------------------------------------

    0                                              1                                               2     
    I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__

    b:Welke breuken zijn aangeduid?
    ---------------------------------------------

    0                    A                   B   1              C                               2
    I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__I__

    A=                  B=              C=     

    c:Dit is 1/3:OOO
    -----------------------
    Kleur groen tot  1 geheel:OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

    d:Dit is 1/5 : ______
    ----------------------------
    Teken het geheel:

    e:Vereenvoudig de volgende breuken:
    ----------------------------------------------------

    24/28=                                  12/18=

    21/14=                                   27/36=

    f:Maak de volgende breuken gelijknamig:
    --------------------------------------------------------

    1/3 en 1/4=           en             2/5 en 3/4=         en

    4/7 en 3/8=           en              5/6 en 3/7=          en

    g:Vul in: <,>,=
    --------------------

    2/3______3/4                       3/7___________5/8                    

       6/9________2/3                    7/8________6/9

    h:Noteer deze breuken als een kommagetal
    -----------------------------------------------------------
    3/4=____________                    1/2=____________            

    7/5=_____________                   2/8=__________

    i:reken uit:
    ---------------
    3/4 van 28=__________                   5/6 van 420= _______               

         7/8 van 568=_________

    j:Maak de volgende bewerkingen met breuken.
     Vergeet de uitkomst niet te vereenvoudigen.
    --------------------------------------------------------------------------------------

    1/6 + 2/3 =

    7/8 - 4/6 =

    3/4 + 4/6=

    5/7 - 2/3=



                 

    06-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    05-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 a: correctiesleutel percenten

    2:En nu oefenen:
    -----------------------
    a:noteer als een breuk en daarna als een vereenvoudigde breuk.
    vb:12%=12/100 =3/25

    20%= 20/100 = 1/5

    60%= 60/100 = 3/5

    50%= 50/100 = 1/2

    25%= 25/100 = 1/4

    5%= 5/100 = 1/20

    75%= 75/100 = 3/4

    b:zet de verhouding om in percent.
    vb: 7,5 op 10 = 75 op 100 = 75%

    4 op 5= 80/100 = 80%

    3 op 4 = 75/100 = 75%

    c:bereken het percent:

    50% van 10000=5000
    50% van 14000=7000
    25% van 8000 =2000
    1% van 25000=250
    13% van 7800=1014

     

    05-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    04-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1a:getallenkennis ; percenten

    1/Dit moet je leren:
    Percent betekent per honderd===> 25% = 25/100.
    dus: 25% van 400 = 25/100 van 400= (400 : 100) x 25 = 4 x 25 = 100
    Wanneer we een percent van een getal nemen, delen we het getal dus door 100 en die uitkomst
    vermenigvuldigen we met de percent.
    Percenten kan je noteren als een breuk op noemer 100.
    Dus kan je een percent ook altijd noteren als een kommagetal.
    vb: 63%=63/100 =0,63
    2:En nu oefenen:
    a:noteer als een breuk en daarna als een vereenvoudigde breuk.
    vb:12%=12/100 =3/25

    20%=                 =

    60%=                 =

    50%=                 =

    25%=                 =

    5%=                   =

    75%= =

    b:zet de verhouding om in percent.
    vb: 7,5 op 10 = 75 op 100 = 75%

    4 op 5=____________ =____________

    3 op 4 =________________=________

    c:bereken het percent:

    50% van 10000=
    50% van 14000=
    25% van 8000 =
    1% van 25000=

    04-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    03-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1a:correctiesleutel veelvouden

    Correctiesleutel veelvouden

    a:Noteer 3 gemeenschappelijke veelvouden van:
    3 en 5: 0, 15,30,45,60,…

    6 en 7: 0,42,84,126,…

    2 en 5: 0,10,20,30,40,….

    4 en 8: 0,8,16,24,32,…
    b:Noteer het kleinste gemeenschappelijk veelvoud van:
    4 en 7 = 28

    3 en 6 = 6

    5 en 8= 40


     

    03-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. 1.a. Getallenkennis: veelvouden

    1:DIT MOET JE KENNEN:
    Een veelvoud van een getal is dat getal vermenigvuldigd met een ander getal.
    De veelvouden van 3:0-3-6-9-12-15-18-21-24-27-......
    De veelvouden van 4:0-4-8-12-16-20-24-28-32-...
    De gemeenschappelijke veelvouden (g.v.)van 3 en 4 = 0,12,24,...
    Het kleinste gemeenschappelijk veelvoud (k.g.v. ) van 3 en 4 =12
    Wanneer we het kleinste gemeenschappelijk veelvoud zoeken,
    laten we 'o' buiten beschouwing.
    'O' is immers een veelvoud van alle getallen.
    2:En nu oefenen:
    a:Noteer 3 gemeenschappelijke veelvouden van:
    3 en 5:__________________________

    6 en 7:__________________________

    2 en 5:__________________________

    4 en 8:__________________________

    b:Noteer het kleinste gemeenschappelijk veelvoud van:
    4 en 7 =___

    3 en 6 =___

    5 en 8=___

     

    03-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    02-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rekenlessen

    a: getallenkennis
    Het onderdeel getallenkennis omvat alle rekenonderdelen waarbij de lln
    breuken en getallen kunnen situeren op een getallenlijn; de waarde van een cijfer in een getal kunnen geven, percent kunnen berekenen e.d.

    b:bewerkingen
    Met bewerkingen bedoelt men zowel hoofd-als cijferrekenen.
    Ook bewerkingen met breuken en percenten zijn in dit onderdeel omvat.

    c:meten en metend rekenen
    Hiermee bedoelt men alles wat te maken heeft met inhoudsmaten, gewichten, oppervlaktematen, lengtematen, tijdsduur e.d.
    Ook omtrek en oppervlakte berekenen, de formules hiervan enz.

    d: meetkunde
    Blokkenbouwsels, plattegronden, schaalberekening,
    werken met geodriehoek (hoeken en figuren tekenen) zijn omvat in het vak meetkunde.

     

    02-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    01-11-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom

    Aan alle bezoekers van dit blog:
    er is een nieuwe website aangemaakt op dit adres:
    http://vijfdeleerjaar.classy

    Alle tips of opmerkingen doormailen naar:
    walter.segers@skynet.be
    Hartelijk dank voor uw bezoek en tot ziens op de nieuwe website.

    01-11-2005, 00:00 Geschreven door Walter Segers  


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs