Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
26-12-2009
statistieken kleuterblog 2009
Statistieken blog kleuternieuws 26 december 2009 21:17
De herders stonden in die nacht vooraan en de eenvoudigen, de minsten daar, verstonden het grote wonder, raakten opgewonden van woorden die niet eens werden verstaan.
Men kent de namen van de mannen niet. Er staat geschreven dat er herders waren, drie, vier of meer, maar na tweeduizend jaren zijn zij nog steeds een dierbaar kinderlied.
En het werd waar: de minderen zijn meer. Zij hadden geen geschenken meegenomen. De koningen zijn later pas gekomen, maar herders knielden toen als eersten neer.
Van tranen of van licht, de ogen blind, gaven zij zo zichzelf als offerande. Met grote, ruwe, moegewerkte handen streelden zij zacht het nieuwgeboren kind.
We leerden vandaag het dansje "Jingle bells".Iedereen danste mee en kon het tempo volgen. Daarna volgde een CLIM activiteit: De kleuters realiseren een opdracht in groep met een taakverdeling: teamleider, materiaalverzorger en timer. Elke groep kreeg de opdracht om zo precies mogelijk de gegeven kerstboom na te tekenen. Voor een eerste keer lukte dit aardig maar er kwam wel wat bespreking aan te pas: hoeveel pakjes er moesten getekend worden, waar de slingers moesten komen enz...De kleuters leerden opdrachten geven en ze uitvoeren , oefenden hun schrijfmotoriek en leerden ook kritiek aanvaarden.We bekeken het resultaat en iedereen was best tevreden. Hier zie je 3 mooie, verschillende kerstbomen!
Het gaat goed met de watergewenningslesjes. De kleuters kunnen zich al vlot uitkleden.Het aankleden verloopt wat moeizamer in de winter door de wollen kousenbroeken, hoge laarzen,spannende jeansbroeken, moeilijke veterschoenen en knoopjeswerk... Mag ik dan nog eens vragen, vooral bij de meisjes om op woensdag gemakkelijke kledij te voorzien, zodat het aankleden sneller verloopt. Wanneer ik te veel moet helpen, moeten we vroeger uit het water en kunnen de kinderen minder lang spelen. Het is ook de bedoeling dat de kleuters zoveel mogelijk zelf hun kledij aantrekken zodat ze een stap vooruit kunnen zetten in hun zelfredzaamheid en het kunnen organiseren van hun spulletjes.
De meeste jongens zijn stipt in orde en hebben meestal een broek met elastiek aan of een joggingpakje: bedankt en gefeliciteerd aan de ouders!
Spijtig genoeg kan er soms een kleuter niet mee wegens een vergeten zwempak.Enkel in geval van ziekte kan ik een inhaalbeurt toestaan want ik mag het max aantal kleuters in het instructiebad niet overschrijden.Dus: hou de kalender in de gaten.Meestal schrijft juf Joke een herinneringsletter Z op hun hand op dinsdag als extra geheugensteuntje.
In februari evalueer ik de kleuters en krijgen ze een "diploma" indien ze voldoen aan:
-zelfstandig aankleden -goede zin voor hygiene -zich houden aan de afspraken in het zwembad -van de boord in het water springen -hoofd onder water -drijven en voorwaarts bewegen met behulp van een drijfplankje
Na de oefeningen krijgen de kinderen steeds een kwartiertje vrij spel met een gevarieerd aanbod van materiaal kijk maar!
Er werden heel veel foto's genomen van alle klassen tijdens het Sinterklaasfeest op 4 december in de Zilverlink. Om ze te bekijken , klik dan eens op de categorie van juf Famke en scroll even naar beneden naar het artikel met als titel: Hoor wie klopt daar kinderen. Klik op het icoontje van FOTO'S en dan verschijnt de picasa album waarbij je de diavoorstelling kunt bekijken en foto's kunt aanklikken en opslaan naar je eigen bestand. Heb je nog vragen of suggesties, steeds welkom!
We maakten kennis met een nieuwe activiteit waarbij: rust, ontspanning,samenwerking, stilte, respect en zorgzaam zijn voor elkaar centraal staan. Op de zachte kousevoetjes en de zachte dekens kwamen de kls tot rust en konden ze elkaar eens goed verwennen met een relaxatie oefening. De kleuters moesten elkaar vertrouwen en zich totaal durven overgeven aan het gebeuren.
Hieronder volgen enkele foto's met een beetje commentaar...
Even wat nieuws vanuit de peutertunclub! Het zijn allemaal stevige en flinke klimmers, lopertjes en springertjes...
Maar af en toe zit er ook wel eens een doordenkertje in de bewegingsles: Dit keer werkten we rond wiskundige initiatie! De vormen rond en vierkant werden op een speelse manier aangebracht.
De juf had cirkels en vierkanten met krijt op de vloer getekend. Op kerstmuziek mochten alle kindjes de kerstballen(ronde bierviltjes) en kerstpakjes in de juiste vorm leggen. En dit lukte goed hoor!
Daarna eventjes met de kerstslingers spelen(touwen) en daarna heerlijk uitrusten op de fleecedekens met het slaapliedje van Mega Mindy.
Ook tijdens de bewegingslesjes werd er druk rond de het thema de Sint en zijn helpers gewerkt: We leerden de pakjesdans,we leerden het pieten-tikspel: Zwarte Pietje BOE BOE BOE, deden een estafette om te zien welke Pietenploeg het snelst en best kon samenwerken, en we deden een behendigheisparcour om te zien of onze kleuters even fit, lenig en sterk zijn als de echte Pieten.
Evenwicht kwam vaak aan bod, want als je op het dak je evenwicht verliest, lig je straks bij de zieke Pietjes met een gebroken been in een Spaans ziekenhuis!
Alle tweede -en derde klassers behaalden hun Pietendiploma en kunnen zich zodoende aanmelden op de Sintblog als reserve Piet , indien er op 5 en 6 december enkele Pieten zouden gesneuveld zijn door de Spaanse ,oeps, sorry, Mexicaanse griep
Hallo iedereen! We hebben het thema kriebelbeestjes ( boven in het klasje) afgerond met een toneeltje: Stoute Sammie. Een klein konijntje was erg boos op zijn vriendjes en deed echt stoute dingen zoals: een huisjesslak plattrappen, een spinneweb kapotmaken, een muis in zijn holletje opsluiten enz... Gelukkig kwam alles weer goed met een grote worteltaart voor iedereen! We speelden het verhaaltje en het was weer erg leuk! Jammergenoeg deze keer geen foto's wegens een platte batterij
Maar ik maakte wel enkele mooie kiekjes van de slakjes die we knutselden
De eerste kennismaking met schrijfdans in september was een boeiende ervaring voor de kleuters. Ze hebben op verschillende manieren de vulkaan beleefd: op foto, op film, uitgebeeld , gedanst en "geschrijfdanst" op de vulkaanmuziek.
Deze maand werkten we rond het tweede thema van de schrijfdansmethode:de kringeliedongwandeling. We speelden bomen in het bos en allerlei figuren die wandelden rond de bomen op rustige muziek.
De vloeiende , ronde , draaiende beweging werd met het hele lichaam beleefd en werd daarna in tweedimensionele beleving uitgedrukt met krijtjes op de vloer.Als laatste werkten we met stiften op papier..
Bij schrijfdans is het een belangrijk gegeven dat vaak met beide handen wordt gewerkt en de kinderen op die manier ontdekken en bewust worden van hun voorkeurhand.
De kinderen bekijken elkaars resultaten en oordelen of het nog beter of anders kan.Daarom worden de schrijfdansjes vaak herhaald om een evolutie te kunnen waarnemen in verfijndheid, vlotheid en soepelheid.
Ook de perceptie van de ruimte komt erg nadrukkelijk aan bod door het bewust bewegen in de verschillende ruimtelijke lagen. De foto's zullen zeker en vast een concreter beeld geven van de schrijfdans!
Naar aanleiding van onze pedagogische studiedag voor de kleuterleidsters ivm godsdienst in de kleuterklas, zet ik voor jullie nog wat info hieromtrent op de blog. Gosdienst is steeds in evolutie en wordt zo goed mogelijk ingepast in onze gehele werking in de kleuterklas. Ook voor kleuterleidsters is het soms moeilijk om dit geloof op een zo goed mogelijke en eigentijdse manier aan te brengen aan jonge kinderen. Er wordt dan ook voortdurend geevalueerd en bijgestuurd om handleidingen, werkmappen, prenten en verhalen te publiceren op kinderniveau. Bij de kleuters hanteren wij " Opstapjes ", bij de kleintjes , de "TOV" methode en een kinderbijbel bij de oudste kleuters. Ook lenen vele prenten en kleuterboeken zich uitstekend om positieve waarden en het basisvertrouwen bij kleuters te ontwikkelen. We vertrekken uit de leefwereld van de kleuters en proberen zo stil te staan bij alledaagse ervaringen die de kleuters opdoen die te verdiepen.
Via verhalen, ook bijbelverhalen en rituelen werken we aan verschillende bouwstenen in de geloofsopvoeding van onze kleuters:
-we willen hun basisvertrouwen versterken door kleuters positief te bevestigen.Ook God houdt van alle mensen, zoals ze zijn.
-we helpen hen hun mogelijkheden te ontdekken en te leren omgaan met hun eigen beperkingen en de grenzen van het leven.
-we richten op verbondenheid met hun eigen gevoelens, mensen in hun nabijheid en met de natuur waardoor bewondereing en verwondering mag groeien voor hun hele omgeving.
-via verhalen groeien ze in hun gevoeligheid voor goed en kwaad.Ze spiegelen zich hiervoor vooral naar het gedrag van volwassenen, dus ook naar ons als kleuterleidster.
-kinderen kunnen maar open komen voor het godsdienstige als ze ook open komen voor het mysterie, voor een tweede taal,de taal die we gebruiken om geluk, verdriet,angst. .. de minder tastbare 'dingen' te benoemen, Onze kleuters zijn daar zeer gevoelig voor en kunnen ook echt genieten van kleine rituelen en vieringen
Indien je nog vragen hebt ivm met godsienst in het algemeen, gelieve de juf van je kleuter daarover aan te spreken
BBRRRRRRR......vrijdag zijn er enge wezens onze school binnen geslopen! Herken jij wie de ratten, spinnen, skeletten, heksen,vleermuizen en spoken zijn?
Vandaag was het weer een zonnige dag en was het de beurt aan groep 2 om naar het spillebad te gaan. Proficiat aan de ouders die stipt de zwempakjes meegeven en jammer voor de kleuters van wie mama en papa het vergeten waren...Hopelijk kan iedereen de volgende keer mee!Dus beste ouders: hou de zwemkalender in de gaten, lees de nieuwsbrief iedere keer want daar staat ook welke groep op woensdag zwemmen heeft, of kijk het na op de kleuterblog!Vanwege sportweken in de lagere school is het pas weer kleuterzwemmen (groep 1 op 18 november-groep 2 op 25 november)na het herfstverlof.Op woensdag 11 november is er geen school wegens wapenstilstand. Het is voor mij onmogelijk om telkens 4 of 5 reservehanddoeken en zwempakjes te voorzien.Indien een kleuter ziek geweest is, kan ik toestaan om een beurt in te halen, maar de kleuters die aanwezig zijn en niet in orde zijn ,zullen in het vervolg op school moeten blijven. Nu volgt een visueel verslagje
De watergewenningsles ging woensdag niet door omdat er een uitstap gepland was naar de brandweer, die spijtig genoeg door de brandweer verplaatst werd naar 6 oktober.
De zwembeurt wordt niet ingehaald omdat er in het tweede trimester ook een zwembeurt wegvalt voor groep 1.Namelijk: op woensdag 27 januari gaat de sportdag voor KL 3 door en is er dus geen watergewenning voor groep 1 waardoor het aantal beurten weer gelijk is. We verkozen om het op die manier op te lossen zodat al de andere geplande data vlot kunnen doorgaan.
En waar gaan we sporten op woensdag 27 januari????
Wel .... dat hou ik nog eventjes geheim.... kwestie om de kleuters en de ouders wat nieuwsgierig te maken
Jullie krijgen 1 tipje van de sluier: inpakken geblazen want het wordt een zeer frisse acitiviteit!
Op een nagebootst, maar toch realistisch parcour mochten de kleuters vandaag met hun eigen fiets oefenen. Stoppen bij rood licht, doorrijden bij groen licht! In het begin was het even zoeken en enkele kinderen gingen wat uit de bocht. en eentje reed er een paaltje omver . Al bij al vielen er weinig gewonden en bleef de blikschade beperkt.
Het licht staat op rood hoor!
Arne met fietshelm op, vlot fietsend op de rotonde!
Draaien en keren in een smalle straat: moeilijk hoor!