Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
05-10-2012
Vroem vroem tuut tuut!! Wat gaat de tijd snel. Het 2de thema zit er ondertussen weer op.
We zijn het thema gestart met een verhaaltje over Octopus. Octopus was in het donker aan het wandelen maar hij had geen fluohesje aan. Daarom kon zijn papa hem niet goed zien in het donker. Zelf hebben we ook heel wat bijgeleerd over fluo. We hadden zelfs een fluodoos in de klas met daarin allerlei fluorescerende voorwerpen.
Zelf hebben we dan een fluorescerende vlag gemaakt om aan onze fiets te hangen. Zo zien de autos ons altijd goed fietsen.
Daarnaast hebben we een letter geleerd, namelijk de letter V van verkeer.
Het was fijn om te zien dat heel wat kinderen voorwerpen met de letter V meebrachten naar de klas. Zo zat onze letterdoos vol met allerlei voorwerpen zoals bvb. vliegtuig, verfborstel, veter, veer, vaas, vijl, voetbal,... .
We hebben ook iets geleerd over het verkeer op straat. Een politieman kwam ons heel wat vertellen.
Tenslotte hebben we ook nog een voertuig geknutseld van kosteloos materiaal. We mochten een doos beschilderen en bekleven. Er waren heel wat verschillende soorten voertuigen: auto, bus, boot, legertank,... . Deze prachtige voertuigen kunt u bewonderen op de fotos via onderstaande link:
Het volgende thema gaat over de winkel. Geef dus gerust lege verpakkingen mee met uw kapoen zo kunnen we onze klaswinkel, die trouwens de gekke winkel heet, verder aanvullen.
Het 1ste thema, dag allemaal!, loopt bijna op zn einde. We
hebben heel wat gedaan.
Zo leerden we niet alleen de nieuwe juf en de nieuwe vriendjes kennen, maar ook
de nieuwe klas.
De klas bestaat uit verschillende hoekjes en elke hoek heeft
een aantal afspraken. Soms vergaten we wel eens een afspraak, maar we doen goed
ons best.
Daarnaast mochten we onszelf naschilderen. We bekeken
onszelf eerst goed in de spiegel en toen begonnen we eraan. De kleuters van de
2de kleuterklas kregen een volledig kindje voor zich om in te schilderen. Maar
voor de 3de kleuterklas was het wat moeilijker. Ze moesten hun lichaam zelf bij
het kopje tekenen.
We hebben ook elk een verjaardagstaart mogen inkleuren. Daar
schreef de juf dan onze geboortedatum bij. Zo zien we altijd wie wanneer jarig is.
We leerden ook hoe is het om dicht bij iemand te staan. Zo
kan je dicht bij andere kindjes staan en ontstaat er een mooie vriendschap.
Maar we hebben ook geprobeerd om letterlijk dicht bij elkaar te staan. Dat was
niet zo eenvoudig, maar we hadden heel wat pret.
Wanneer we goed ons best doen, krijgen we s avonds een
stempel van de juf.
Via de link kan je de fotos van het voorbij thema bekijken.
Deze fotos kan u niet alleen bekijken, maar ook zelf afhalen.
De eerste schooldag van uw kleuter zit er al weer op.
Vandaag hebben we kennis gemaakt met elkaar, de nieuwe juf en de nieuwe klas.
Maar we hadden ook al een jarige in onze klas, namelijk Olivia. Het was dus een
groot feest vandaag.
Hieronder enkele fotos zodat u eens kunt binnen piepen in
onze klas.
Met een dagje vertraging (wegens ziekte) een verslagje van het thema : 'wat papa allemaal kan'.
Wat deden we zoal in onze klas; schoenen waargenomen van de papa's,een winkeltje gemaakt,schoenmaten bekeken en vergeleken ,verhalen verteld over papa's die nooit bang zijn en tot het besef komen dat iedereen wel ergens bang van is, cadeautjes gemaakt,versjes geleerd,beroepen leren kennen,de voornamen van de papa's gehoord,speculoospasta gemaakt,een werkboekje over papa ingevuld (3e kl) ,de leuke en minder leuke kanten van de papa' s verteld ( de meeste kleuters vinden het fantastisch als papa tijd maakt voor hen en wat ze niet leuk vinden is net het omgekeerde)
de stambomen bekeken en zo leerden de kleuters dat iedereen een mama en papa heeft.... (bedankt voor het invullen) Ons bijbelverhaal bij dit thema was 'de verloren zoon'.
Tussendoor was het natuurlijk druk met het repeteren van het schoolfeest en ook het afnemen van testjes ( 3e kl)
Ons nieuw thema is : 'verloren lopen,sporen zoeken ,verdwalen.
We maakten deze middag een brainstorm met de kleuters, ze zijn creatief in het bedenken van leuke activiteiten o.a. verstopper spelen,links rechts ,werken met pijlen,GPS , blindemannetje spelen,verhalen als klein duimpje vertellen...
Indien jullie nog andere ideeën hebben laat het ons maar weten !!
Enkele sfeerbeelden van vrijdag 8 juni, toen we het vaderdagspelletje nog eens hebben uitgetest. In de schoenenwinkel was het druk want er waren " solden "... en enkele kinderen maakten nog een mooi schilderij voor papa
de voorbije weken vlogen voorbij ; we mochten op schoolreis,we leerden heel wat letters en er waren testjes voor de kleuters van het derde.
Het boek : 'het letterwinkeltje' werd verteld en daarin leerden we dat we met letters woorden kunnen maken .
De kleuters van het tweede mochten rijmen en lettergrepen springen, de kleuters van het derde mochten eens uitproberen hoe het is om te leren 'lezen'...ze leerden enkele woorden zoal maan ,roos ,vis en sok . Ze mochten elke dag naar de 'studie' en zo ervaren hoe ze moeten zitten en werken als ze taken moeten uitvoeren . Er zijn ook heel wat kleuters van het tweede die al vlot klanken kunnen koppelen tot een woord en letters herkennen .
We werkten ook met het verhaal van de barmhartige Samaritaan, filosofeerden rond de vraag :'waarom zijn er mensen op aarde' Heel indrukwekkend hoe kleuters van 4-5-6 jaar daarop reageren.
Juf Kris is al heel druk aan het oefenen voor het schoolfeest,we zijn ook nog attributen aan het maken voor het feest.
Er zijn maar enkele foto's uit de klas ....er zijn er verloren gegaan
de voorbije weken vertelden we heel wat over onze mama; haar hobby,beroep,familienaam...
De kleuters vertellen heel graag over hun mama want ze vinden ze natuurlijk de allerliefste van de hele wereld.
We hebben veel geknutseld,geknipt,koekjes gebakken,liedje geleerd en een versje leren voordragen . De kleuters van de derde klas kregen een werkboekje en de kleuters van het tweede moesten ook enkele doeblaadjes maken.
De juffen hebben woordkaarten gemaakt rond het thema en zo leerden de kleuters nieuwe woorden gebruiken oa. : het huishouden,een zwabber,de hobby,het uiterlijk , de liefste,dankbaar .....
We hadden ook een bloemenwinkel ingericht waar de kleuters per 2 mogen spelen . De kleuters brachten ook spulletjes mee van hun mama;bedankt !
Flavie mocht vorige week meespelen in de klas met de kleuters van het tweede ( de kleuters van het derde waren gaan zwemmen) Ze vond het meestal heel leuk en voor de kleuters was ze net een levende pop !
We leerden heel wat woorden over het circus aan de hand van woordkaarten. Om het thema af te sluiten, werden de geleerde woorden actief toegepast door de kinderen aan de hand van zelfgemaakte verhaaltjes. Dit was de opdracht: Trek willekeurig 3 kaarten en maak er een verhaaltje mee 3 woorden voor KL3 en 2 woorden voor KL2
Dit is het verhaal van Kyara:
Er was eens een circus paard. De leeuw van het circus sprong op de rug van het circuspaard. Het paard schrok en steigerde. De leeuw liep naar de kooi van de aap en brulde hard. De aap schrok en liet van de schrik zijn banaan vallen.
Dit is het verhaal van Amber:
Bij de poster van het circus staan mensen. ze willen graag naar het circus gaan. Ze gaan naar de circustent. in het circus zijn er artiesten en acrobaten en dieren. Als het gedaan is, gaan de circusartiesten weer naar hun caravan. En de mensen gaan weer naar huis.
Dit is het verhaaltje van Ibe:
Als je een kaartje koopt mag je naar het circus. De vuurvreter eet vuur op.
en dit is het verhaal van Siebe:
De circusartiesten trekken de paal van de tent recht. De clown treedt op op de ton. De mensen die komen kijken lachen met de clown.
Het werden twee leuke weken met zeer enthousiaste kleuters...
We hadden leuke verkleedkleren ,jongleerballen,rode neuzen,ijsjes ,circusboeken,filmpjes,goocheldozen,circusspeelgoed ; de kleuters brachten heel wat spullen mee en dank zij juf Heidi hadden we extra materiaal . Bedankt!!
We hebben samen circustenten en figuren gemaakt,gekleurd en geknipt. De kleuters mochten natuurlijk ook vrij schilderen .De kleuters kregen ook een werkboekje over het circus.
Elke dag was er een show...de kleuters zijn zeer creatief in het bedenken van 'showtjes'
We leerden heel wat bij via filmpjes op you tube . Het hoogtepunt was natuurlijk de vuurspuwer ,enkele kleuters waren toch wat bang en andere kleuters waren van plan om het thuis ook eens uit te proberen ( wat natuurlijk niet mag,volgens de vuurspuwer moet je 18 jaar zijn !!)
Volgende week is ons thema : 'wat mama allemaal doet' De kleuters mogen een foto meebrengen en een voorwerp waarbij ze iets kunnen vertellen over hun mama !
Een grote kookpot op een hete kookplaat plaatsen met mais- of zonnebloemolie op de volledige bodem van de kookpot. Strooi de bodem van de kookpot vol met met popcornmais, pas op: niet te veel: enkel de bodem mag volliggen .Leg het deksel op de pot en wacht... tot je plofjes hoort en wacht dan nog een beetje tot je geen plofjes meer hoort. Neem de pot van het vurtje en giet de popcorn onmiddelllijk in een grote schaal. Bestrooi met wat suiker of zout naar smaak en ... smakelijk!
CIRCUS wordt na de paasvakantie het nieuwe thema voor KL2/3
Het was mooi lenteweer tijdens ons thema 'Pasen'. We hebben enkele keren kunnen genieten van het zonnetje en de kleuters konden zich uitleven in het zand . Wij zijn gaan wandelen en ontdekten heel wat lentebloemen .
In de klas hebben we een paaswinkeltje gemaakt, iedere dag kregen enkele kleuters een sticker met hun naam erop en zo werden zij winkelbediende. Wij hebben heel veel geknutseld;de kleuters van het derde maakten eerst een 'nest' in papier maché ,daarna een kip en de kleuters die heel graag knutselen konden ook nog kuikens maken . De kleuters van het tweede maakten een kip met grote snippers en vleugels . We hebben eiersalade gemaakt ( veel kleuters denken dat er sla in eiersalade moet) met verse mayonaise die we op een toastje mochten smeren ...mmm...lekker !
De kleuters kregen ook een ruikspel, een associatiespel met kippen, een rooster met eitjes en natuurlijk ook een werkboekje . We leerden de klank 'ei' en stopten allerlei spullen in de doos van ei . We deden nog allerlei taalspelletjes,zongen mee met ons liedje op de pc. We vertelden heel veel over Jezus , de kleuters worden stil bij deze paasverhalen .
Het werden twee gezellige weken, na de paasvakantie is ons thema 'circus'. (spullen rond dit thema zijn natuurlijk welkom)
De laatste dag van een trimester is telkens opnieuw een speciale dag. Traditiegetrouw ronden we de slotdag van het Broederlijk delen project af met een viering en een sober maal. Dit jaar werden alle schoolkinderen verrast door een toneelstuk over Alex en Yordy uit Equador. Alle leerlingen van het zesde leerjaar acteerden mee en op het einde zongen we met ons allen het themalied van de regenboog. Op het einde van de voormiddag was er een touwtrekwedstrijd. Het was leuk en spannend. We leerden iets bij over delen en samenwerken vandaag. Wij hebben vandaag ons fruit en koekje gedeeld in de klas.
In de kleuterklasjes is het nu een beetje kaal want alle paaswerkjes mochten gisteren mee naar huis. Het paaswinkeltje in de klas is bijna uitverkocht...
De klas is aan een grote poetsbeurt toe want na de vakantie komen er circusartiesten langs!
Geniet van enkele sfeerbeelden en aan iedereen wensen juf Griet en juf Kris
we leerden Yordi kennen uit Ecuador , hoe hij leeft , eet , speelt en slaapt. Wij beseffen dat het helemaal anders is dan bij ons . Yordi slaapt samen met zijn broer in een bed,hij eet elke dag rijst,moet water halen uit een ton, heeft geen badkamer ,geen auto,geen speelgoed.
De kleuters mochten citroenlimonade helpen maken ( zoals de oma van Yordi),rijst koken en proeven. Ze experimenteerden met het zuiveren van water ( in Ecuador is het water vervuild) ze mochten daarna spelen met zeep en badzout in de waterbak .We richten een slaapkamer in met een matras op de grond . We hebben ballonnen doorgegeven en de kleuters mochten raden wat erin zat ( die met lucht alleen was de moeilijkste!)
In de gang of op de speelplaats mochten ze het blotevoetenpad testen samen met de kleuters van de andere combiklassen . Op dinsdagmorgen gaan we met alle kinderen van de school naar de zaal om nog wat meer te weten te komen over Ecuador en samen het lied van de actie te zingen .( tot de paasvakantie)
De kleuters mochten de vlag van Ecuador maken,een papegaai beschilderen,een houtskooltekening maken , Yordi kleren geven en een chivabus versieren .
Het was een boeiend thema.
We hebben elke dag gedacht aan de kinderen en begeleiders van het busongeval; we hadden 28 kaarsjes en lieten die elke dag branden. Er waren enkele kleuters die spontaan tekeningen gemaakt hadden om bij de kaarsjes te leggen . We werden er met zijn allen stil van .
In mijn klas werkten we het boek 'de verdrietige koning ' uit. De koning was verdrietig omdat hij niet meer in zijn paleis kon wonen, gelukkig kon hij rekenen op zijn vrienden die in één nacht een nieuw bouwden. We werkten vooral rond denkontwikkeling met veel wiskundige begrippen ...veel,weinig,evenveel,dik ,dun,lang,kort,hoog,laag...
De kleuters mochten een nieuw paleis maken; eerst een achtergrond schilderen en daarna een paleis'bouwen' met karton en versieren . Iedere dag gingen de kleuters naar de 'studie' dwz. dat ze rond de werktafel komen zitten en een opdracht krijgen volgens niveau . In de bouwhoek konden ze experimenteren met lange en korte latten .
Deze week is ons thema ( van de drie combiklassen) 'de wereld in mijn klas' We leren Yordi uit Ecuador kennen en komen heel wat te weten over hoe hij leeft . Dit is het thema van broederlijk delen 2012.
De kinderen zijn er nu aan toe om in een nevengroepje rustig met elkaar aan yoga te doen, zelfstandig, met behulp van een serie yogaprenten . Ze leren steeds nieuwe houdingen bij .Er zijn uitdagende dieren bij !