Om half elf werden we met z'n allen op school verwacht. Daar werd ons kort de keuzemodule voorgesteld aan de hand van een pecha kucha. Dit is een vorm van presenteren via powerpoint. Het is de bedoeling om twintig slides te tonen en na twintig seconden verspringt het beeld telkens. Daarin werden de activiteiten en opdrachten kort, maar bondig uitgelegd. We werden in groepen verdeeld en kregen onmiddelijk een bouwsteen toegewezen waarrond we de opdrachten moesten uitwerken. Bouwstenen zijn elementen waaraan je kan werken in de domeinen muziek, beeld, dans, drama, woord en media. De verschillende bouwsten zijn: vorm, ruimte, kracht & intesiteit, ritme & tijd, lijn, kleur & licht, textuur, rol en compositie & structuur. Samen met Joke, Emmie, Hanne en Alexander mogen we werken rond 'ruimte'.De andere groep werkt hun opdrachten uit aan de hand van de bouwsteen 'lijn'. Het is een grote uitdaging die we aangaan, want we konden niet snel opdrachten rond ruimte en muziek en dergelijke oproepen. Samen met Alexander ga ik werken rond een artikel over school en cultuur. Na al deze praktische zaken was er even tijd voor een spel waarin je opnieuw kennis kon maken met de verschillende bouwstenen.
In de namiddag hebben we voor de eerste keer rond ons domein 'RUIMTE' gewerkt. We werken met vijf studenten rond eenzelfde bouwsteen, daarom zijn we deze middag samen gekomen om het werk wat te verdelen. Na de takenverdeling ben ik onmiddelijk op zoek gegaan naar informatie in boeken, tijdschriften en op het internet. Het opzoekingswerk leek eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is. Er valt heel wat te vinden in verband met kunst, waardoor je heel gericht moet gaan zoeken. Toen stak er plots ook een tweede probleem de kop op. (We waren wel al gewaarschuwd door onze docenten.) Wanneer je op anderstalige sites wou gaan kijken of in mijn geval rond fotografie en ruimte ging werken, kwam je heel vaak op 'space-sites' terecht. Ondanks dit alles heb ik toch wat informatie kunnen verzamelen, die we morgen dan gaan samenleggen. Hopelijk krijgen we morgen al een beter beeld over de opdrachten en onze bouwsteen.
De marathon, zoals onze docent het noemt, heeft in ieder geval zijn start niet gemist.