Vandaag heb ik mijn kostuum wat verder afgewerkt. De kraag en de armen heb ik wat verstevigd, zodat de t-shirt het zeker twee voorstelling houdt. Daarnaast heb ik ook nog wat kleine inkepingen gedaan onderaan, wat het dansen vergemakkelijkt. Ik ben nog steeds opzoek naar een oplossing voor de schouders. Aangezien mijn t-shirt een reuze t-shirt is met super lange armen, zijn de schouders ook heel wat breder dan de mijne. Het probleem is nu dat deze natuurlijk langs mijn armen naar beneden vallen. Ik dacht aan een ijzerdraad langs mijn armen, maar dan krijg ik nog moeilijk mijn armen omhoog. Ook dikke sponzen geven een wreemd effect. Mocht er iemand een idee hebben, laat gerust iets achter op mijn blog. Daarnaast heb ik ook nog gezocht naar een ROZE pyama voor Floor ( Joke wou heel graag een roze :) ) Af en toe beluister ik nog eens de liedjes zodat ik ze tegen volgende week goed vanbuiten ken.
Deze morgen heeft onze groep afgesproken om de verschillende onderdelen, van onze voorstelling voor de stageschool, te verdelen. Door een communicatiefout was ik niet aanwezig. Nadien hebben ze me ingelicht dat ik de ateliers en workshops kort moest voorstellen. Er werd een powerpoint opgesteld die we aan de stageschool zouden laten zien. Om 16 uur hadden we een afspraak met 'De Boomhut'.
Werken met muziek, ICT en media
In de les van meneer De Witte hebben we gewerkt met ICT en muziek. Op de computer leerden we verschillende programma's kennen waar je zelf, op een eenvoudige manier, muziek kon maken. Deze programma's zijn in spelvorm gemaakt, waardoor het ook voor kinderen erg toegankelijk is. Daarnaast hebben we ook een acount opgemaakt op de site van 'INgeBEELD'. Dit omdat je dan leuke filmpjes of werkjes kan bekijken, die handig zijn om in de klas te gebruiken.
Na deze les zijn we met z'n vijven vertrokken naar 'De Boomhut'. Mijn eerste indruk was: een moderne, nieuwe school met een enthousiast team. De directeur was heel erg behulpzaam en stelde spontaan voor om hulp te vragen aan zijn team. Tijdens onze voorstelling waren de leerkrachten zeer enthousiast over het filmpje die we als warmmaker mee hadden. De zalen die ter beschikking staan zijn heel wenselijk ( er is zelfs vloerverwarming in de grote zaal!!) Ik ben er zeker van dat we er iets leuks van zullen kunnen maken!
In de voormiddag hebben we zelfstandig aan ons atelier en workshop gewerkt. Nadat we heel wat informatie verzameld hadden, gingen we even samen zitten om alles bij elkaar te leggen. Iedereen stelde kort zijn of haar ideëen voor, anderen vulden aan indien nodig. Daarna gingen we zelfstandig aan het werk en gingen we uit de vele informatie gaan selecteren. In een kort word-document hebben we de verschillende opdrachten genoteerd in juiste volgorde. Deze geven we zo snel mogelijk door aan Hanne, zodat zij ze in ons logboek kan plaatsen. Voor mijn workshop heb ik heel wat leuke opdrachten gevonden in boeken die ik als tip meekreeg van mevrouw Grillet. De kinderen moeten bewegingen in de ruimte volgens richting, de verschillende lagen enzomeer.
Fluo-theater
In de namiddag kregen we les van meneer Crul, hij had een leuke activiteit voor ons in petto. Nadat we een kleine ruimte verduisterd hadden, demonstreerde meneer Crul wat fluo-theater is.We waren allemaal erg enthousiast en mochten daarna zelf aan het werk. Met fluokarton en rietjes gingen we aan het werk. Na wat proberen en tips maakten we een kort verhaaltje met zelfgemaakte figuren of poppetjes. Een drietal tips mochten we zeker niet vergeten: 1) schuin naar de blacklight werken 2) nooit met je handen of stokjes voor de figuren werken = zwarte vlek 3) niet te snel bewegen = uitlopende kleuren Ik vond de verhaaltjes meer dan geslaagd en het leuke vond ik dat alles in een mum van tijd gemaakt was. Je kon onmiddelijk aan het werk. Alexander was ook heel erg enthousiast over het fluo-theater en heeft daarom beslist om dit te doen als atelier drama tijdens ons tweedaags project.
Alexander en ik hebben deze morgen om negen uur afgesproken in de bib. Daar hebben we verder gewerkt aan de 'Pecha Kucha' van ons artikel. De vorige slides hebben we nog verder afgewerkt. Tot nu toe hebben we al een 11tal afgewerkte slides, de tekst hebben we in grote lijnen. Deze moet alleen nog in een mooie lay-out geplaats worden.
In de namiddag repeteren van ons toneelstuk
Na een korte lunchpauze gingen we opnieuw aan het werk. Voor de eerste keer hebben we het stuk volledig gespeeld, we hebben heel vaak gestopt om wat tips aan elkaar te geven. De stukjes verliepen vlot, hier en daar moesten er nog wat afspraken gemaakt worden. Het stuk van de sok en de t-shirt werd nu ook gespeeld zoals het moest. Enkel het poëtisch duel en en ritmisch stuk met de buizen ontbreekt nog. De tweede keer hebben we alles na elkaar gespeeld zonder te stoppen. We kwamen op een goeie 25 minuten, dit zonder het poëtisch model en ritmisch stuk gerekend. Normaal zullen we dus zeker een toneel stuk van 30 à 40 minuten hebben. Alles moet nog iets spontaner en met meer enthousiasme gespeeld worden, maar dit zal zeker lukken met een echt publiek. Tot slot kwamen we nog tot de conclusie dat het muzikaal stuk tussen de verschillende postjes nogal stroef en slordig verliep. Daarom hebben we nog kort een aantal stappen en bewegingen afgesproken. Na een viertal keer zingen en dansen verliep dit al stukken vlotter.
Morgen hebben we opnieuw om negen uur afgesproken in de bib, dan gaan we verder werken aan de workshops en de ateliers.
Vandaag hebben we gewerkt aan de choreografie van het duel met de das, dit is een van de laatste scènes. In het lokaal op het derde D verdiep hebben we een aantal dingen uitgeprobeerd. Emmie en ik hebben dit vooral ineen gestoken, Alexander heeft hier en daar dan nog wat aangepast. Dit hebben we erna aan de andere aangeleerd. Ook het dansje op 'Pirates of the Carribean' hebben we een aantal keer herhaald. We hebben alles ook gefilmd, waardoor we het thuis opnieuw kunnen bekijken en oefenen.
We hebben ook snel even de materiaallijst overlopen. Er moet nog gezorgd worden voor buizen, tonnen of vuilnisbakken en rood lint.
Vandaag hebben we met zen allen de verschillende liedjes ingezongen. Een voor één nam Alexander ons apart en zongen we de liedjes in, hij begeleide ons en gaf tips. Na een paar keer proberen stond alles op band. Daarna heeft Alexander de liedjes afgewerkt en op punt gezet. Ik heb da anderen ondertussen het dansje aangeleerd.
Projectvoorstelling
Deze namiddag kregen we wat uitleg over de project dagen zelf. Meneer Stefaan Dewitte heeft ons via een powerpoint wat meer duidelijkheid geboden in verband met de projecten. Na deze korte voorstelling zijn we in groep gaan zitten en hebben we gebrainstormt over de totale uitwerking van het project. We hebben ervoor gekozen om de kinderen, via doorschuifsysteem, een viertal workshops te laten doen. Er is een workshop beeld, dans & beweging, muziek en tot slot drama. Op het einde van die eerste dag mogen de kinderen de workshops evalueren en kiezen in dewelke ze willen verder werken. De volgende dag werken we in ateliers en verdiepen de kinderen zich in één van de vier aspecten. We sluiten het tweedaags project af met een toonmoment. De vier ateliers tonen één per één hun werken voor, de hele groep verschuift telkens naar het volgende atelier. Ik heb de workshop beweging en dans op mij genomen, hieraan zal ik vanavond verder werken. Hopelijk kan ik morgen al enkele ideëen op mijn blog plaatsen.