Om twee uur moesten we aanwezig zijn aan het Boeverbos voor in inlichting over kunstkoffers. De uitleg was niet echt vernieuwend voor ons, omdat we een week voordien deze al gekregen hadden van meneer Crul. Na de uitleg mochten we een aantal koffer wat nader gaan bekijken en ontdekken. Er zaten een aantal zeer interessante koffers bij, zoals de Ensor-koffer, de kleurenkoffer enzovoort.
Voorwaarts Maart
Om zes uur stipt moesten we in Gent zijn voor de drie concerten die we zouden bijwonen. De eerst vond ik persoonlijk nogal slaapverwekkend, er waren twee pianisten en twee mensen die speelden met woorden. er was weinig afwisseling en alles wat TE onverwacht. Daarna was er een grotere groep met muzikanten, waaronder fluitisten, een gitarist, strijkers en meer. Daarbij hoorde ook een film met een dansvoorstelling. Door de dans vond ik dit al veel interessanter en boeiender om naar te luisteren. Er viel ook veel meer te zien. Tot slot was er nog een zeer moderne dans op live muziek van een pianiste. De dans was heel mooi, maar wel een beetje vreemd. Er waren hier en daar wat vreemde bewegingen, die voor sommigen nogal choquerend waren. Het was een zeer gevarieƫrde dag, we hebben heel veel verschillende en vernieuwende dingen gezien.
Vandaag heb ik met mijn geselecteerde groepje gewerkt in het atelier rond dans en beweging. Eerst heb ik een aantal kennismakingsspelletjes gedaan rond beweging, om de kinderen beter te leren kennen. Vervolgens kwamen er een aantal opdrachten aan bod rond het gebruik van de ruimte bij dans en beweging. Na elke opdracht herhaalde ik met de kinderen wat we hadden gedaan. Zo kwamen we uiteindelijk tot vier punten om te dansen en bewegen in de ruimte: de ruimte in het algemeen gebruiken, de vorm, de richting en de lagen. Bij de ruimte algemeen leerden de kinderen vooral om de hele ruimte benutten of net een heel klein stukje van de ruimte te benutten. Bij vorm gingen de kinderen vooral met hun eigen lichaam gaan werken, ze moesten hun lichaam in verschillende posities en vormen zetten. Op die manier gebruiken ze de ruimte ook anders. De leerlingen hebben ook in verschillende richtingen gedanst en beweegt, op die manier kom je op heel veel verschillende plaatsen in de ruimte. Tot slot waren er ook nog de verschillende lagen, dit heeft meer te maken met hoogte en laagte. Per drie moesten ze een verschillende hoogte aannemen en zich steeds aan elkaar aanpassen. Net voor de middag heb ik de kinderen leren dansen op een hele andere manier. Op muziek moesten ze doen alsof ze hun kleren uitdeden en in de was deden. Het was belangrijk dat ze grote en duidelijke bewegingen maken, die heel specifiek zijn. Na al deze opdrachten mochten ze eindelijk beginnen met hun eigen dans te maken. Ze hadden ervoor gekozen om in drie groepen te starten en later samen te komen. Ze hebben gedanst met het thema van de voorstelling in hun hoofd, namelijk achter de glazen deur. Al zeg ik het zelf, het resultaat mocht er zeker zijn. De ruimte werd op verschillende manier gebruikt, er werd gebruik gemaakt van de verschillende lagen in de ruimte en er was heel veel variatie in samendans. Een geslaagde dag was het zeker. De resultaten van de andere workshops waren ook zeer tof, de kinderen waren zeer enthousiast bij hun dramamvoorstelling en de muziekvoorstelling was heel goed gebracht. Het was ook zeer duidelijk dat de kinderen van beeld veel hebben bijgeleerd over schaduwen, mengen van kleuren en zo meer. Zo mogen wij ons eerste muzisch project al afsluiten.
Vandaag hebben we onze voorstelling aan de kinderen voorgesteld. De kinderen waren enthousiast en deden goed mee met ons. Jammer dat ze niet meezongen met de liedjes, maar het was een kleine groep en waren wat beschaamd. De ateliers waren naar mijn gevoel zeker geslaagd. De kinderen hadden er erg veel zin in en deden goed mee. Het is ook een creatieve groep die uitdagingen aandurft. Het is heel even spannend geweest toen de boxen niet wilden werken. Gelukkig heeft de technieker van de school alles opgelost. Het was een leuke, maar wel zeer vermoeiende dag.