Vandaag mochten we elkaars voorstelling bekijken. De andere groep hun bouwsteen kwam zeer duidelijk naar voor. Lijnen kon je terug vinden in hun kledij, dans, muziek en poëzie. Hier en daar waren nog een aantal opmerkingen, maar ik ben er zeker van dat het een leuke voorstelling wordt. Onze voorstelling was ook een succes bij onze kleinste gast Elle, het metekindje van mijn zus. Haar vader had de hele voorstelling gefilmd, ondertussen is het als haar lievelingsfilm. De docenten waren ook tevreden. Met volle hoop gaan we er maandag tegen aan.
Deze namiddag zijn we samen gekomen om het hele stuk eens te tonen aan Meneer Dewitte. Deze keer zouden we de hele voorstelling met al het materiaal doen. Meneer Dewitte was zeer content over de voorstelling, maar had hier en daar nog een tip. Emmie moest iets trager praten en Joke wat beter articuleren tijdens het zingen. We moesten met nog meer enthousiasme zingen, maar verder waren er weinig opmerkingen. We waren zeer tevreden over onze prestaties en hadden al iets meer vertrouwen in morgen. Morgen doen we een generale voor een aantal studenten en vrienden.
Deze morgen kregen we les van meneer Crul, hij ging ons wat meer uitleg geven over kunst- en cultuureducatie. We hebben hem wat het zwijgen moeten opleggen, want heel dingen die hij vertelde komen voor in onze pecha kucha. Aangezien we deze binnen twee weken moeten voorstellen aan de docenten en studenten, zou er niet veel nieuws meer aanzijn. Daarnaast kregen we ook de uitslagen te zien van een experiment over kinderen en kunst en cultuur. Daarin werd gepeild naar de favoriete en de saaiste kunstzinnige activiteiten, wat kinderen nu verstaan onder kunst en cultuur en meer. Daarna gingen we op zoek naar manieren om die activiteiten nu leuker te maken naar kinderen toe. Tot slot hielden we ook nog een actieve quiz over cultuureducatie.
Materiaal verzamelen
In de namiddag hebben we ons decor in elkaar gestoken, die Alexander mee had. Terwijl Joke en Alexander nog een lied opnamen, zijn Emmie en ik op zoek gegaan naar een kartonnen doos, waarvan we een wasmachine zouden maken. Deze hebben we gevonden in een orthopedische winkel, de doos was perfect van maat en nog wit ook. Emmie heeft verder de doos opgetoverd tot een echte wasmachine. Daarna hebben we de voorstelling nog eens gespeeld met de kleren en atributten. Hier en daar ontbraken er nog wat materiaal, daarom hebben we een lijst opgemaakt. Morgen repeteren we nogmaals, al het materiaal en kledingstukken zouden dan aanwezig moeten zijn.
Beeld: werken met klei Deze morgen heb ik wat gewerkt aan mijn kijkkast. Met klei heb ik geprobeerd om een mannetje te maken die de voetafdrukken van mijn kijkkast maakt. Hij zal door het kippehaas kruipen/ vluchten. Eerst heb ik op verschillende manier proberen te werken aan het mannetje, maar ik kwam steeds vreemde vormen uit. Dit kwam doordat ik teveel klei ineens gebruikte. Ik ben toen begonnen met een kleinere portie klei en dan klei erop toegevoegd. Dit bleek beter te werken en uiteindelijk bekwam ik een mannetje die me aanstond. Daarna heb ik voor mezelf nog eens kort op papier geschetst wat ik van mijn kijkkast verwacht. Thuis zal ik eraan verder werken, dit zal te volgen zijn op mijn blog.
Interessante links in de namiddag Deze namiddag hebben we van meneer Crul een aantal interessante bronnen meegekregen over muziek, beeld, drama /dans en poëzie. Na een korte uitleg mochten we in de boeken gaan snuisteren en een aantal vernieuwende opdrachten opzoeken. Vervolgens werden deze besproken. Zo waren er opdrachten als stoelen schilderen, behangpapier bewerken, een praatkussen in plaats van een praatpop, personage-bladeren voor drama en meer. Tot slot hebben we in de boeken van mikado nog gezocht naar het gebruik van onze eigen bouwsteen, namelijk ruimte. Zo waren er activiteiten waarin er gebruik gemaakt werd van ruimte bij fotografie, beweging, muziek en zo tegen.
Morgen hebben we met de groep afgesproken om de voorstelling nog eens te spelen met kledij en decors.
Vandaag zijn Emmie, Joke, Alexander en ik samengekomen op school om de voorstelling nog eens te repeteren. We hadden de kledij mee om aan te doen tijdens de repetitie. Dit bleek achteraf een goed idee te zijn, want al snel merkten we dat we hier en daar nog wat zouden moeten aanpassen. Na een heuse dansprestatie van Emmie, begaf haar reuzebroek het al. Aan de armopeningen begonnen er al scheuren te onstaan. Ik heb het kostuum meegenomen naar huis en a.d.h.v. wat stikwerk verstevigd. Verder verliet de repetetie vlot. De tekst van de liedjes is al goed gekend, de teksten zijn duidelijk, nu alleen nog wat meer durf en expressie. Deze week zullen we nog een paar keer samen komen met de hele groep om nog te repeteren.
Na de repetities hebben we gezocht naar het percussie stuk van de reuzebroek. Na wat inproviseren en impulsen van Joke en Alexander kwamen ze toch tot twee vaste ritmestukkken die herhaaldelijk terug zouden komen.