Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Welkom in onze tweede kleuterklas!
25-10-2012
oma en opa in de turnzaal!
Vandaag kwamen de oma's en opa's die dat wilden mee turnen met hun hartendiefje. Alle kleuters waren heel enthousiast want als er iets is wat ik de voorbije weken ondervond, dan is het wel dat zij hun oma en hun opa (hun pépé, hun mémé, hun papie, hun mamie, ...) wel héél erg graag zien. Ze kijken echt op naar hun oma en opa en vinden het super leuk om in de watten gelegd te worden. Omdat zij er zo gelukkig van worden ...daarom ook van mijn kant uit... dank je wel voor alle goeie zorgen voor jullie kleinkind!!
Af en toe hoor je je kapoen vast wel eens vertellen over de waterdruppeltjes die het schoolproject rond "loop naar de pomp" ingeleid hebben... Wel .... zo zien ze er dus uit
Vorige week donderdag had het eerste gezond ontbijt op onze school plaats! Vanaf 8 uur kwamen de kleuters aanschuiven aan de hele lange ontbijttafel in onze gang. De honger werd gestild met heel wat lekkers, maar vooral heel wat gezonds : boterhammetjes, cornflakes, melk, fruit, yoghurt, ... En dat het ook gezellig was!
DANKJEWEL aan alle mama's, papa's en oma's die klaarstonden om de kleuters te bedienen en achteraf alles opruimden en afwasten!!!
Dit is Billie Bal. Billie Bal is de kampioen in heel veel sporten en verdiende daar heel veel medailles mee. Hij speelde mee op de olympische spelen en bracht een hele doos medailles mee... er zaten gouden, zilveren én bronzen medailles in.
Op de voorkant stonden allerlei sporten uitgebeeld die de kleuters konden benoemen.Soms zaten er zelfs 2 dezelfde bij! Alle medailles werden netjes gesorteerd volgens hun sporttak. Het waren er méér dan 28! Sommige waren groot. Andere klein. Soms waren ze zwaar. Soms waren ze licht.
In de klas werden allerlei bewegingshoekjes opgesteld. Zo kon er aan ringwerpen gedaan worden... Op de evenwichtstenen stappen...
... met de doekjes ritmisch bewegen... ...en aan ballen werpen.... en bij elke sport horen natuurlijk ook ... supporters!
In de klas werden ronde voorwerpen gezocht en verzameld en er werden aan de knutseltafel medailles uit papier geknutseld.
Enkele kleuters versierden onze vlag voor ons olympische spelen thema. Dat gaan we gebruiken op het oma en opa-feest. Vrijdag kunnen alle grootouders komen kijken naar een toonmoment (geen ingeoefend nummertje) in de grote broederssporthal. Wij tonen een momentje met de parachute. En we dansen mee met alle andere kleuters op 2 liedjes....
Esmée bracht haar tutu'tje mee en Snuf .... die vond dat wondermooi en wou het ook graag eens passen... de kleuters vonden het hilarisch!
Vanaf deze week vullen we ons takenbord op. In het begin van de week kiezen we iemand die mag bellen (als het opruimtijd is), iemand die de grote klok mag meenemen en iemand die de kleine klok mag meenemen naar de klas/koekenhal. Iemand die de opruimbril mag opzetten. Iemand die de deur mag open en dichtdoen. De boekentassen mag goedzetten, iemand die mag vegen, de vuilnisbak mag halen, iemand die de stoelen netjes mag zetten en elke dag 2 andere kleuters die vooraan mogen staan.
In de turnzaal was het vorige week (19 oktober 2012) een hele gezellige drukte! Alle ouders mochten mee komen turnen met hun kapoen. En...dat deden ze! Iedereen deed lekker gek bij het liedje Tsjoetsjoewa en daarna werd er écht geturnd met toestelen! Het was super, super leuk! Dank je wel meester Kris!!
Je kan je niet voorstellen hoeveel ontdekkingskansen zo'n herfstbak kan bieden. Dàgen bleven de kleuters er door geboeid. De ééne keer werd er gesorteerd, de andere keer doken ze (bijna) in de herfstbak op zoek naar kriebelbeestjes. Soms was ik met enkele kleuters aan het werk en dan kreeg ik plots een wormpje onder m'n neus, De kleine biologen waren altijd even enthousiast en trots! Hier zie je hoe ze samen op zoek zijn....
Verwondering, spanning trots ..... zonder schrik......... een klein wormpje uit een kastanje...
Als zo'n kriebeldiertje gevonden werd kwam iedereen een kijkje nemen.... dit kleine kevertje (het zwarte streepje) had hele vlugge pootjes!!.....
Ahmet was super blij met "zijn" lieveheersbeestje. Furkan vond dat de pootjes heel erg kriebelden. .
We kunnen de kleine diertjes ook al goed vasthouden. En zo kroop het lieveheersbeestje van vinger, naar vinger... tot het wegvloog. Op youtube zagen we daarna een filmpje via beeldbank.nl over een lieveheersbeestje. En ook in de boekenhoek staat nu een informatieboekje over lieveheersbeestjes.
Willem bracht heel fier zijn "sprinkie" de sprinkhaan mee naar school. Hij had hem die zondag in zijn tuin gevonden en wou hem een keer aan zijn klasvriendjes tonen. Het sprinkhaantje sprong lustig in het rond in onze schooltuin. Je ziet het niet zo goed op de foto (omdat hij verkleind werd) maar op de vinger van Willem zit een groene sprinkhaan:
De verkleedkleren werden uitgehaald en al gauw liep er een prinses door de klas samen met haar vlindervriendinnetje. Samen toverden ze iedereen om!
In de klas staat nu ook onze klascomputer. Om de beurt mogen de kleuters per twee aan de computer "werken" Deze week kwam juf Lotte ook 2 dagen observeren. Na de vakantie begint zij op 21 november aan haar stage2. Naast de computer waren er ook hartjes parels. Het was niet zo eenvoudig om zo'n dun draadje door die kleine parels te krijgen! Maar..de volhouder wint!
.... bewondering van andere kleuters doet wonderen... wat is het leuk om fier te zijn op elkaar!
In de klas wilden de kleuters wel eens weten waar Turkije, België, Maroko en Kosovo lag. En toen volgden ook de vele reisbestemmingen zoals Griekenland, Nederland, enz. Naar aanleiding van de waterdruppels van vorige week zagen we op de wereldbol ook dat er veel blauw te zien was. Allemaal water...en hé...de wereldbol draait rond!
In onze herfstbak kwamen bordjes (grote/kleine/diepe/platte), lepels (grote/kleine) en potjes....
Nootjes wegen en ontdekken wat er in de witte doosjes zit...
Vorige week hadden we een samen een planning gemaakt. We overliepen de huisjes van de week, bekeken wat er die dag zou gebeuren en verbonden er een symbooltje aan. Zo zouden we de volgende week nog precies weten wat er ons zoal te wachten stond. En...ja hoor... enkele kleuters hielden mij eraan om vandaag vliegtuigjes te maken...want , zo zeiden ze, dat stond nu eenmaal zo op het plannetje Dus vierden we Rana's verjaardag, smulden van lekkere chocoladetaart en vouwden we na de speeltijd met enkele kls die dat wilden een vliegtuigje. We begonnen met het eenvoudigste stappenplan... (Niet iedereen heeft er ééntje gemaakt)
In de kring hadden we ook een gesprekje over gevoelens. Over regels en afspraken, over boos zijn en het weer goed maken. Toen ik daarna een spelletje deed rond klanken nabootsen, herkenden een paar kleuters daar een "patroon" in ... en zo keken we naar verschillende soorten patronen. (een patroon kan je doen met kleuren, bewegingen, klanken, muziek, enz.)
In de hele school hangen sinds vrijdag overal druppeltjes. Het druppelmannetje hangt daar waar water is, of daar waar water nodig is. Vandaag is het wereldvoedseldag. En dat werd de dag waarbij we ons project "loop naar de pomp" lieten starten. In de hele wereld is genoeg eten en drinken voor iedereen, maar het is niet gelijk verdeeld. Daardoor heeft de ééne veel, en de andere bijna niets. Volgens de kleuters in mijn klas was dat heel makkelijk op te lossen. "Ze moeten dan zo 1-1-1 (om de beurt verdelen volgens de 1-1 relatie) doen met het eten" zei iemand. Dat was wel een heel goed plan, maar niet echt uitvoerbaar...we spraken af dat we er tijdens de speeltijd eens over na zouden denken Om 15u (op het einde van de speeltijd) zong de hele school "vrolijke vrienden" en kwam er plots een waterdruppel (een juf verkleed in een waterdruppel) bij de kinderen staan. Ze was op zoek naar vriendjes. En zo kwamen er steeds meer druppels bij. Iedereen had iets te vertellen over het project. En hoe meer er over verteld werd, hoe enthousiaster alle kinderen werden om mee te helpen. Zo gaan we in de loop van de komende maanden af en toe rond water werken én ronden we ons project in maart af. Maar daar hoort u later beslist nog meer over. Nu leerden de waterdruppels ons al het refrein van het waterlied. En ... het lukte al behoorlijk goed!!
In de klas probeerden we onze eerste groepsfoto te maken... kijk maar eens mee naar deze vrolijke groep van 28 lieve kapoenen...
Je kan je niet voorstellen hoeveel doelstellingen er geoefend worden tijdens zo'n namiddag ontdekken en beleven. Sociale, morele, denkontwikkeling. Maar ook motorische ontwikkeling, ontwikkeling van de zelfsturing, taalontwikkeling enz. enz. Wat is er leuker dan leren zonder dat je doorhebt dat je alweer vanalles aan het leren bent?!
Samen tollen...evenwicht, tellen, plezier! Bouwen.. stappenplannen bedenken. Een parcours maken...regels afspreken.
Op een hekje in het gras balanceren... Zorgen voor de diertjes op school...tot rust komen. Samen plezier maken....
Afspraken maken en je eraan houden. Heel snel, heel traag, 1e/2e/3e enz. Overleggen, naar elkaar luisteren,....
Leren fietsen, durven fietsen, willen delen, om de beurt, een beurtsysteem bedenken enz enz. Heel veel verschillende dingen en niets daarvan is saai, of moeilijk, of negatief... de kleuters dagen zichzelf en hun vriendjes op een speelse manier uit en verleggen op die manier op een positieve wijze hun grenzen. .
Vandaag maakten we alle 28 al het eerste deel van onze verrassing voor oma en opa. Iedereen trok véél te grote plastieken handschoenen aan en ging aan de slag met ecoline... als dat waterig verfje op je huid komt dan kan dat er pas af na 10 keer in bad ... Dat was genoeg voor de meeste kleuters om héééééél voorzichtig te werk te gaan....
Eerst de haartjes van de borstel goed aan de rand afvegen en dan ...schilderen maar...
Vandaag bracht Kobe 2 medailles mee naar school. Hij vertelde dat hij die gewonnen had met tennissen! Hij kan het al met 2 handen!! Proficiat Kobe!! Iedereen vond dat een hele knappe prestatie van onze klas-tennis-kampioen en zijn vrienden gaven hem een superduim of ... een dubbele superduim (dat doe je met gekruiste armen volgens Warre). We leerden ook om elkaar een complimentje te geven. Zowel een complimentje geven als krijgen bleek erg leuk te zijn!
Deze week bekeken we de 2 grote paddenstoelen die Lotte meebracht naar de klas. Daarna probeerden we een paddenstoel te schilderen op een blad papier. Toen alles droog was, scheurden we witte snippers en ook groene en bruine stroken papier. De witte snippertjes werden op de rode paddenstoelhoedjes gekleefd en de groene strookjes werden grassprietjes. Binnenkort brengt iedereen zijn werkje mee naar huis. Dan kan u het zelf eens bewonderen. (én ze hebben er echt hun best voor gedaan!).
Met de meegebrachte nootjes en kastanjes konden we wegen. Meer, minder, even zwaar, ...
Saar bracht nog enkele extra kolven mais mee naar school. In een mum van tijd peuterden de kleuters alle maisjes los , alles werd in een doos verzameld en daarna konden de kleuters er mee spelen in de herfstbak. Met grote en kleine lepels. platte en diepe borden, potjes enz werd er rond inhouden/meten gewerkt.