Vorige week hadden we een samen een planning gemaakt. We overliepen de huisjes van de week, bekeken wat er die dag zou gebeuren en verbonden er een symbooltje aan. Zo zouden we de volgende week nog precies weten wat er ons zoal te wachten stond. En...ja hoor... enkele kleuters hielden mij eraan om vandaag vliegtuigjes te maken...want , zo zeiden ze, dat stond nu eenmaal zo op het plannetje Dus vierden we Rana's verjaardag, smulden van lekkere chocoladetaart en vouwden we na de speeltijd met enkele kls die dat wilden een vliegtuigje. We begonnen met het eenvoudigste stappenplan... (Niet iedereen heeft er ééntje gemaakt)
In de kring hadden we ook een gesprekje over gevoelens. Over regels en afspraken, over boos zijn en het weer goed maken. Toen ik daarna een spelletje deed rond klanken nabootsen, herkenden een paar kleuters daar een "patroon" in ... en zo keken we naar verschillende soorten patronen. (een patroon kan je doen met kleuren, bewegingen, klanken, muziek, enz.)
In de hele school hangen sinds vrijdag overal druppeltjes. Het druppelmannetje hangt daar waar water is, of daar waar water nodig is. Vandaag is het wereldvoedseldag. En dat werd de dag waarbij we ons project "loop naar de pomp" lieten starten. In de hele wereld is genoeg eten en drinken voor iedereen, maar het is niet gelijk verdeeld. Daardoor heeft de ééne veel, en de andere bijna niets. Volgens de kleuters in mijn klas was dat heel makkelijk op te lossen. "Ze moeten dan zo 1-1-1 (om de beurt verdelen volgens de 1-1 relatie) doen met het eten" zei iemand. Dat was wel een heel goed plan, maar niet echt uitvoerbaar...we spraken af dat we er tijdens de speeltijd eens over na zouden denken Om 15u (op het einde van de speeltijd) zong de hele school "vrolijke vrienden" en kwam er plots een waterdruppel (een juf verkleed in een waterdruppel) bij de kinderen staan. Ze was op zoek naar vriendjes. En zo kwamen er steeds meer druppels bij. Iedereen had iets te vertellen over het project. En hoe meer er over verteld werd, hoe enthousiaster alle kinderen werden om mee te helpen. Zo gaan we in de loop van de komende maanden af en toe rond water werken én ronden we ons project in maart af. Maar daar hoort u later beslist nog meer over. Nu leerden de waterdruppels ons al het refrein van het waterlied. En ... het lukte al behoorlijk goed!!
In de klas probeerden we onze eerste groepsfoto te maken... kijk maar eens mee naar deze vrolijke groep van 28 lieve kapoenen...
16-10-2012 om 22:56
geschreven door peter
|