Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Welkom in onze tweede kleuterklas!
14-09-2012
Een pad in onze klas....
Deze ochtend vierden we met de hele school het begin van het nieuwe schooljaar. Iedereen luisterde en keek en proefde de sfeer van samen feest vieren en dank je wel zeggen.
Vandaag (vrijdag) bracht Loïs een piepkleine pad mee naar school. Toen ze het gras thuis aan het afmaaien waren, hupte die uit het gras. Het was een super goed idee om het kleine beestje mee naar school te brengen. Zo kon iedereen het diertje eens van dichtbij bekijken. Daarom zochten we een groter huisje voor onze pad. Gelukkig had juf Sofie nog een oud visbakje staan dat we mochten gebruiken. (Dank je wel!! ) Ik zette het springertje in zijn nieuwe hokje om hem samen met de kleuters eens goed te bekijken. 4 poten, aan elk voorpootje 4 tenen, en aan de springpoten achteraan elk 5 tenen. Een grappige onderkin én schattige oogjes. Hij had geen pluimen en ook geen haar! De pad kroop tegen de kant van het bakje op en zo konden we ook zijn buikje zien. Kobe V. vroeg of je tegen een pad ook kikker mocht zeggen en waarom... Iedereen ging wel eens een kijkje nemen naar het lieve diertje (zonder tanden dus niets om bang van te zijn -volgens enkele stoere kls-)
We hebben vandaag ook een spelletje gespeeld. We knipten, knutselden, speelden en luisterden naar liedjes. Toen we naar het toilet gingen speelden we met een ritmisch rijmpje.
Kijk maar even mee naar enkele sfeerbeelden en alvast een heel fijn weekend! groetjes, juf Petra
Op maandag van 8u25 tot 10u10 komt meester Kris in de klas helpen. Op dinsdagnamiddag en op donderdagnamiddag komt juf Anneke de helft van de klas halen. Ze gaan dan samen naar haar klasje om daar te spelen en naar verhaaltjes te luisteren. De andere helft blijft in de eigen klas om te werken, te spelen, te babbelen, te dansen en naar verhaaltjes te luisteren. De groepjes zijn elke week anders samengesteld. Deze dinsdag was juf Anneke ziek dus ging het niet door maar vandaag (donderdag) was ze er terug en probeerden we het voor de eerste keer uit. Lotte, Furkan, Lobke, Loïs, Electa, Fran, Warre, Kobe, Kobe, Esmée, Willem, Ayco, Rhyanna en Kylian gingen bij juf Anneke spelen en de andere kleuters bleven bij mij. De volgende keer wisselen we een keer.
Ik ben een spinnetje, en ik kriebel op je been Ik ben een spinnetje, en ik kriebel op je teen. Ik ben een spinnetje, en ik kriebel op je voet. Ik ben een spinnetje en ik kriebel op je snoet! Ik ben een spinnetje, en ik kriebel op je arm, Ik ben een spinnetje en je krijgt het heel erg warm!
Bij dit speelversje hoort een spin-handpop die de kleuters komt kriebelen en waarbij zij het lichaamsdeel invullen.
Ik ben een spinnetje ik kriebel op je elleboog en ik kruip helemaal omhoog. Ik ben een spinnetje, ik kriebel op je wenkbrauw en ik doe trek aan je mouw. Ik ben een spinnetje, ik kriebel op je mond en ik draai heel snel in het rond!
Ook bij dit speelversje hoort een spin-handpop die de kleuters gevoeliger maakt voor rijmwoorden. (eindrijm)
Verder tekenden we met water op het krijtbord, speelden we een spelletje over insecten en maakten we leuke tekeningen.
Vandaag (woensdag) sorteerden we de hoekenkaartjes en legden de kaartjes in de juiste hoek. We speelden én we gebruikten de lawaaimeter (een verkeerslicht dat bij te veel decibels op rood springt).
Voor de speeltijd luisterden we naar een verhaal over een spin die een huisdier wou worden, we bouwden onze dagindeling op, we speelden en we aten ons fruitje op. Na de speeltijd leerden we dat een spin eitjes legt, dat ze 8 poten en 8 ogen heeft én keken we naar de poppenkast.
In de hoofdrol zat een grote spin en een kleine spin die naar het feestje van Knorretje wilden. Ook de krokodil probeerde natuurlijk roet in het eten te gooien.
Gisteren (maandag) bracht Warre een grote (dat vond ik althans ) spin mee naar school. De spin zat in een loepe-potje en iedereen vond het super leuk. We keken goed naar de 8 beweeglijke poten, naar het draadje dat de spin tot een webje probeerde te maken en naar de ogen van de spin.
Toen de spin goed bekeken was besloten we om ze terug in de natuur te zetten. Warre deed het potje open en de spin kroop vlug uit het potje...de speelplaats op. Iemand uit een andere klas had het niet zo begrepen op het beestje en zette vliegensvlug z'n voet erop... Toen het belsigniaal ging en toen we na de speelplaats terug naar de klas gingen was iedereen erg onder de indruk. De spin was dood.
We namen samen afscheid van het lieve beestje en bedachten een plan om haar niet zo snel meer te vergeten. Met de oogjes dicht probeerden we haar te beschrijven en ja hoor... Dat lukte goed! Ze had ons heel veel geleerd. Enkele kleuters wilden diezelfde dag nog nieuwe spinnen zoeken en meebrengen naar de klas. Maar een klas is geen plaats voor een spin. Waar we het wel allemaal over eens waren was dat als we ze vrij laten, dan doen we dat tussen de struiken, zo kunnen ze zich vlug verstoppen.
We besloten ook om haar portret te schilderen en zo gingen we allemaal aan de slag.
Alle 28 kleuters schilderden al een spinnetje. Morgen staan er ook infoboekjes in de boekenhoek over deze interessante kriebelbeestjes én we gaan dan ook naar een poppenkaststukje kijken met een spin in de hoofdrol!
Om half 10 eten we ons fruitje op en drinken we een drankje. Ook om half 3 eten we een koekje en drinken we een drankje. Gezellig bij elkaar ... kijk maar:
Elke ochtend beginnen we ongeveer hetzelfde. De grove lijnen zijn hetzelfde maar de inkleding kan elke dag anders zijn. Vandaag lag Snuf nog te snurken in zijn bedje. Iedereen wou graag aan de slag en zo beslisten we samen om Snuf wakker te kriebelen. Kriebeltjes aan zijn oor, aan zijn hand, aan zijn tenen... Het is echt niet zo makkelijk om je beurt af te wachten als je iets graag wil maar elke dag lukt het ons een beetje beter!
Daarna zingen we ons goeiemorgen liedje, krijgen we een dikke knuffel van Snuf, kijken we naar het weer én benoemen we de dag van de week. We kennen er zelfs een versje over:
maandag zwaai ik naar de maan. (blauwe huisje) dinsdag zie ik een dino staan (gele huisje) woensdag is van woef,waf hond (rode huisje) donderdag gaat de donder rond (groene huisje) vrijdag mag mijn vriendje komen (oranje huisje) zaterdag zaag ik honderd bomen (roze huisje) zondag schijnt de zon en ... de week is om (paarse huisje) Zelfs Snuf probeerde het versje op te zeggen maar dat lukte nog niet te best. Gelukkig konden alle kapoenen hem helpen! Bij elk huisje tekenden we ook een symbooltje om het zo makkelijker te maken maar dan nog ging Snuf flink de mist in.... (tot grote hilariteit van alle kleuters)
Na ons ochtendritueel maken we afspraken, stellen we de tijd in en verdelen we de symbooltjes. En zo kan iedereen aan de slag.