Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Welkom in onze tweede kleuterklas!
30-09-2012
1 oktober - 5 oktober
*Deze week zal ons thema nog enkele dagen gaan over "verjaardag vieren". Prikkie de egel is namelijk jarig. Ook Fran haar feestje vieren we deze maandag. Dus misschien blijven er dan wel enkele koekjes in de boekentas zitten.
*Na ons verjaardagsthema volgt het herfst thema, dus ... indien u in de loop van de week nootjes-blaadjes-takken verzamelde, dan mogen die volgende week ((8 oktober - 12 oktober) zeker mee komen naar de klas.
*Voor ons grootoudersfeest werken we rond de "olympische spelen". Iedereen mag dan op de grote dag (26 oktober - in de namiddag) zijn/haar sportkledij aandoen. Sportschoenen die geen strepen achterlaten zijn in de sporthal dan verplicht.
*Er is ook een wijziging in de zwemdatum van onze eerste zwembeurt. Die valt niet op 9 november maar op 16 november 2012. De andere beurten blijven; 25 januari 2013 / 19 april 2013 / 7 juni 2013.
Omdat er vanaf nu heel wat verjaardagsfeestjes zullen volgen is ons thema enkele dagen: "verjaardagsfeest vieren". Iedereen was het er over eens dat we op een verjaardagsfeest enkel lekkere dingen moeten eten! Daarom werd de ijsjeswinkel niet enkel een ijssalon maar is hij nu ook een echte feestwinkel geworden. Volledig met ijsjes, taart, cake, taartdozen en inpakpapier! We maakten ook allemaal (26 kls- 2 kleutertjes waren toen ziek) een foplolly uit witte klei. Eerst goed kneden, daarna een worstje rollen en opdraaien, een stokje erin.....een halve dag laten drogen ...en in de namiddag afwerken met enkele mooie kleurtjes. Toen alles goed droog was deden we er wat glitters en vernis op en tot slot...een papiertje en ... onze foplolly was klaar!
Nadat we samen gekeken hebben rond welk thema we werken, stel ik de verschillende hoeken die open zijn voor. Elke kleuter heeft zijn/haar eigen symbooltje en kan dat in het speel- of werkhoekje hangen. Als ze veranderen van activiteit gaat het kaartje mee naar de nieuwe hoek. Om de beurt mag iemand de symbooltjes helpen uitdelen. Het symbooltje wordt omhoog gehouden en de kleuter van het kaartje komt z'n symbooltje halen en gaat naar zijn/haar het hoekje van zijn/haar keuze. In elk hoekje hangt ook het aantal max toegelaten kls. Is het hoekje al vol, dan kiezen ze iets anders.
Nee, nee, het is nog geen carnaval! Dit is onze opruimbril. Als de tijdsklok afgelopen is, dan mag iemand het belletje rinkelen om het startsein te geven om op te ruimen. Na het opruimen mag een andere kleuter de opruimbril opzetten om overal een keertje goed te gaan kijken of alles netjes op zijn plaats staat. Indien er dingen niet op de juiste plek staan dan mogen enkele kleutertjes toch nog alles in orde te brengen...
Willem bracht vandaag verschillende soorten noten mee van bij zijn opa. Die noten werden aan een grondig onderzoek onderworpen. Niet alle noten waren eetbaar, sommige waren klein en andere zaten zelfs verstopt in een bolster of een harde schelp! Iedereen ging op zijn/haar beurt en tempo op ontdekkingstocht.
Samen het deksel van de zandbak opendoen.... en dan...spelen maar!
...eerst goed kijken en dan ...puzzelen maar!
Ook vandaag hebben we allemaal samen heel fijn gespeeld, verschillende soorten noten ontdekt én poppenkast gekeken!
Dit is Saskia Salamander... zij zat vanmorgen in mijn sokkenkast. en ze wou wel een keertje mee naar een echte tweede kleuterklas. Eénmaal in de klas ging ze op zoek naar een ander salamander-vriendje. Ze wou heel graag mijn kousen of die van de kleuters gebruiken maar dat vonden de kleuters (én ikzelf) geen goed idee. Véél te koud om met blote voeten in laarzen en schoenen te zitten. Saskia Salamander had wel nog een andere, verdwaalde sok meegebracht... en zo ontstond al gauw Alexander Salamander. Beide figuurtjes spelen morgen (woensdag) een hoofdrol in onze poppenkast.
Toen juf Annke met de helft van onze klas aan het werk ging in haar eigen klasje, bleven wij niet stilzitten. Iedereen ging gretig aan de slag. Er werd gespeeld met het leuke speelgoed uit de klas. Er werd naar een digitaal prentenboek gekeken op de laptop en we knutselden erop los. De tijd vloog voorbij! Herfstkleuren mengen met onze vingers, spinnen-kikkers en salamanders boetseren en schilderen.... kijk maar even mee...
Het begint er sterk op te lijken dat we echte dierenvrienden zijn in onze tweede kleuterklas! Want... vandaag keken we naar een salamandertje! Iemand had het diertje gevonden in onze dreef aan de schoolpoort. Nadat we (opnieuw) het oude visbakje van juf Sofie gingen halen, verhuisden we het diertje uit het kleine potje naar haar "comfortabelere" tijdelijke huisje. We deden er wat water in want salamanders kunnen zwemmen én hun plan trekken op het land. Haar buikje was oranje, het is ook een amfibie maar deze keer zonder springpoten. Wat ze echter wél heel goed kan is heel snel lopen en zwemmen én...ze klom zelfs op de gladde wand van het visbakje!!
Nadat iedereen het lieve diertje goed bekeken had keken ook de andere juffen en kleuters naar het wondermooie beestje. En daarna mocht de salamander terug de natuur in.
Al gauw kwamen er heel wat verhalen los. Over Frankrijk en salamanders. En over de poel of over de vijver bij pappie waar ook salamanders zitten. Loïs vertelde ons dat ze de kleine schattige pad (van vorige week) terug buiten had gezet op een veilig plaatsje waar niemand er op kon stappen. Super!!
Snuf was natuurlijk ook helemaal in de wolken maar sloeg alle recent geleerde info door elkaar. Zo dacht hij dat een pad 8 poten had. En een salamander noemde hij een salalander/een salazander/een salaflander... de kleuters joelden het uit van de pret om al die versprekingen en gelukkig hielpen zij hem snel weer op het goeie pad.
Deze week is er op donderdag een spelletjesnamiddag en zijn er 2 verjaardagsfeestjes (donderdag-vrijdag) gepland. Een leuke drukte dus! Tot gauw!