ouderavond september
Een kleutertje leert élke
dag...
*Uw kleutertje ontwikkelt
zich volgens zijn kunnen. Niemand kan hem dwingen te versnellen of te
vertragen.
*Iedere kleuter mag op
zijn eigen tempo en volgens z'n eigen mogelijkheden ontwikkelen.
*Ik bied een keuzeaanbod aan
waarop de kleuters vrijwillig kunnen inpikken (ik hou wel in het oog dat
niet steeds dezelfde kleuter in hetzelfde hoekje blijft hangen) ... vandaar
dat niet iedereen hetzelfde aantal werkjes mee naar huis zal nemen. Iemand
die maar 1 werkje mee naar huis neemt heeft wel degelijk ook van alles
geleerd. Zeker niet minder dan iemand met 4 werkjes. Al spelend en
ontdekkend leert men immers ook! Evenveel of soms zelfs méér!
bv. *De grote pop past niet
in het kleine bedje... het bedje is te klein /kleiner dan de pop
Er staan evenveel borden op
de tafel als dat er kindjes in het keukenhoekje spelen
*Met nat zand kan je
zandtaartjes maken, met droog zand kan je met het zeefje spelen.
De kousjes van de pop moeten
dezelfde kleuren hebben enz.
*De verschillende
speelhoekjes in onze klas zorgen voor een heleboel "spelend-leren-momenten"
Vandaar dat vrij
spelmomenten in de klas zo belangrijk zijn. Door de hoekjes te verrijken
met materiaal uit het thema/ door speeltips aan te reiken, proberen we hen een trapje hoger te
krijgen.
*Ook de positieve
instelling is belangrijk .. het graag komen, zich goed voelen in de
klas, het gemotiveerd zijn,
Wie zich goed voelt leert
een pak meer doordat hij open kan staan voor de dingen rondom hem.
Wat is zo specifiek aan een
2e kleuterklas?
*In de klas werk ik volgens
vaste belangstellingsthemas (bv de sint) en occasionele themas (bv nieuwe
schoenen). Bij de keuzeactiviteiten horen ontwikkelingsaspecten met daarbij
aanvullend de leerplandoelen. In onze kleuterschool spraken we onderling een
gradatie in de leerlijnen af, bekeken over de verschillende kleuterklassen.
Enkele belangrijk merkbare punten
*Alles gaat wat verfijnen.
Zowel motorisch (fijne en grove motoriek), bv. Een juiste pengreep nadoen.
*Ze krijgen meer aandacht
voor anderen. Samenspelen wordt een pak interessanter en leuker.
Conflicten brengen ook groter intens verdriet (bv. mijn vriendinnetje wil
niet meer met me spelen)
*Regels en afspraken
naleven, Zelf nieuwe afspraken kunnen formuleren en die willen naleven
*Fantasie is
een heel belangrijk en typisch aspect voor een 2e kleuterklasser. Meestal
worden de thema's samen met de kleuters gekozen (dit verhoogt de
betrokkenheid), en dan zie je vaak belangstelling voor bv. kabouters, heksen,
toveren,...
*Humor komt
vaker piepen, identieke klanken bij eindrijmen herkennen,
*Ze worden zefstandiger:
Jassen dichtdoen, zelf boekentas leegmaken, hun symbooltje op hun blad kleven
als ze klaar zijn. Enz.
*Ze leren een taak
begrijpen, aanvatten, volhouden en afwerken. een opdracht begrijpen en
correct uitvoeren zonder veel hulp,
(zelfsturing)
*Ook aan leren leren werken
we dus al in de kleuterschool. Leren leren zit ingebed in heel het
klas-schoolgebeuren.
alles in de klas heeft een
functie, een doel om uw kleuter een trapje hoger op te tillen in zijn/haar
ontwikkeling
Bv. Het kiesbord
in de klas: Het aanbod en de activiteiten worden voorgesteld met een vast
symbool. Eerst leg ik alles uit en daarna kiezen de kleutertjes
zelf wat ze doen. Ze hangen hun symbooltje eronder. Zijn ze klaar met hun
werkje, dan gaan ze naar de kring en kiezen ze iets anders. (ik kijk wel dat
niemand steeds hetzelfde kiest, met verschillende vriendjes leert spelen
enz.)
Later dit jaar komt er ook 1
"moetje". Dit is een opdrachtje dat iedereen binnen een bepaalde
tijd een keer moet doen. (leren plannen)
Het dagverloop
stellen we voor aan de hand van een daglijn. Zo hebben kleutertjes die
er nood aan hebben nog steeds een houvast. Ook het plannen van een moetje
verloopt op die manier doordachter.
We hebben ook een
weerkalender, een aanwezigheidsbord, een jaarkalender met de verjaardagen
erop, enz
Elk hoekje heeft zijn eigen
specifieke afspraken en doelen. Bv. Met hoeveel mogen we in de autohoek, waar
ruimen we het boerderijspeelgoed in op, enz
Praktische afspraken...
Verjaardagen
*Mama/papa mag mee feest
vieren in de klas. We spreken dan ong. 1 weekje op voorhand af wanneer en hoe
we dit organiseren. Er worden geen individuele geschenkjes gekocht.
Verjaardagsuitnodigingen voor feestjes thuis kan u best zelf uitdelen aan de
poort of aan de juf geven. Ik stop ze dan ongemerkt in de boekentas om
pijnlijke situaties te voorkomen.
Hoe verloopt dit ongeveer...:
In het begin van de dag maken we een verjaardagskroon. Als het feestje begint dan
zoeken alle kls in de kring, uit de geschenkenmand, een geschenkje voor de
jarige. De jarige mag zelf niet piepen en mag het niet weten. We pakken het
geschenkje vlug in en als de jarige terug in de kring zit, mag hij/zij het
geschenkje op de verjaardagstafel leggen.
Samen met de juf zoekt de
jarige naar leuke dingen om zijn/haar kroon mee te versieren.
Als mama/papa er is zingen
we het verjaardagslied en smullen we van bv een cake.
(Breng niet te veel mee
aub!)
Turnen
*door meester Kris
- geen turnpantoffeltjes
- makkelijke en sportieve
kledij
- op donderdag van 08u30 tot
09u20 en op vrijdagnamiddag om 15u tot 15u40 (dan mag u uw kleutertje telkens
in de turnzaal afhalen)
Ondersteuning in de klas
De specifieke uitwerking
volgt nog. Ik hou jullie op de hoogte!
Fruitdag
*Gaat van start in oktober, elke donderdag.
Op andere dagen geen zoete frisdranken (bv cola)
meegeven en ook geen koekjes met
chocolade aub. Er bestaan heel wat gezonde hapjes. Heel wat kleutertjes
smullen van gezonde stukjes fruit of groenten.
Zwemmen
(meer info volgt nog)
*in het zwembad van
Sint-Niklaas
-4x dit schooljaar.
-op vrijdagvoormiddag, we
vertrekken om half 9 op school en zijn terug op school om 10u15.
Toneel (meer info volgt nog)
Extra Taal - betrokkenheid
Taal-koffertje
+ Liesje (een knuffel met "uitzet")
Iets verder in het jaar
neemt uw kleutertje dit boekje/ knuffel mee naar huis. Samen kunnen jullie
dan voorlezen - Liesje verzorgen enz. (verantwoordelijkheidsgevoel vergroten/
positief werken rond taal)
*In de klas werk ik ook soms
met themakoffertjes
bv rond kabouters en paddestoelen, op die manier kunnen
kls per 2 heel wat taferelen uitspelen, naar de vertelprenten kijken en
erover vertellen enz.
Gezelschapsspelennamiddag
met de ouders (grootouders,
) (specifieke info volgt nog)
*Ongeveer 1 keer per maand
organiseren juf Tine/juf Anneke (derde klkl) en ik een
gezelschapsspelletjesnamiddag. Dan voorzien wij, of brengen de kls van thuis
een gezelschapsspel mee naar school. Het is de bedoeling dat elke ouder die
deelneemt aan zon namiddag een kleine, gedifferentieerde groep gaat
begeleiden (max 4 kls). Ervaring leert ons dat dit een namiddag genieten is
voor groot en klein. Een uitnodiging ontvangt u ong een week voor de
spelletjesnamiddag gepland is.
Grootoudersfeest (Meer info volgt nog.)
Blog
*Samen met de kls bekijk ik
de blog ong 1x per maand, ik probeer hem elke week een beetje aan te passen. De 1ne keer al iets meer dan de andere keer J
Heen- en
weermapje
*Regelmatig circuleert het
heen- en weerschriftje tussen de klas en u thuis. Het is belangrijk dat alle
mapjes teruggebracht worden naar de klas zodat ik er opnieuw wat info in kan
stoppen. U mag er net zoals vorig jaar bij juf Mieke alle papieren uithalen.
Klasdoorbrekend
werken
*Af en toe werk ik samen met
juf Tine en juf Anneke een project
uit, we werken dan klasdoorbrekend. Hierdoor maken ze op een spontane, ongedwongen
manier kennis met de beide juffen van de derde kleuterklas. Ook spelen we
soms samen met juf Mieke/juf Sofie. Als we buiten aan de slag gaan (bv.
Moestuin/kuikentjes/de brandweer) dan werken we kleuterschooldoorbrekend wat
heel wat ontwikkelingskansen geeft.
Afhalen aan de
klas
*Indien u dit wenst mag u op
maandag, dinsdag en donderdag uw kleutertje afhalen aan zijn/haar klasje. De
deur staat open vanaf 15u40. (als de deur nog dicht is, gelieve dan nog even
te wachten tot we onze activiteit volledig afgerond hebben)
*op vrijdag kan u uw
kleutertje afhalen om 15u40 aan de turnzaal.
*op woensdag kan u uw
kleutertje afhalen aan de klas vanaf 12u00.
Bij eventuele vragen of
problemen gelieve zo snel mogelijk een seintje te geven. Samen komen we vast
tot een positieve oplossing.
Juf Petra
|