Schooljaar 2021-2022 Hallo allemaal,
Welkom op de klasblog van het 6de leerjaar.
Op regelmatige basis zullen we hier verslag uitbrengen over activiteiten en gebeurtenissen.
Breng dus zeker een bezoekje aan onze klasblog om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes.
Veel leesplezier !
Juf Hilde
25-03-2020
Recept Liv
Scampis met curry en mango
Ingrediënten voor 4 personen: 24 scampis (16/20) per kilo), bakboter, zout
en peper, currypoeder, ½ courgette, 1 dl water, 1 dl room, 1
groentenbouillonblokje 1 appel, 1 mango, 100 g rijst
Bereiding:
Pel de scampis en haal de
darmkanalen eruit.
Verhit de bakboter in de wok
en kruid met zout, peper en currypoeder.
Bak de scampis hierin kort
aan beide kanten aan.
Snijd de courgette in
blokjes en voeg die toe.
Blus het geheel met water,
de room en de bouillon.
Dompel de scampis niet
onder!
Schil de appel en de mango,
snijd ze in heel kleine blokjes en voeg ze toe aan de scampis.
Ingrediënten voor 6 personen: Aardappelen, kg bloemkoolroosjes, 75gr boter,
90gr bloem, 750ml melk, 225gr geraspte kaas, Zout, Peper, Nootmuskaat
Bereiding:
Kook de aardappelen in
gezouten water tot ze beetgaar zijn.
Kook de bloemkoolroosjes
beetgaar in gezouten water. Giet af en bewaar de helft van het kookwater.
Smelt de boter en de bloem
in een pan. Laat deze roux even uitzweten in de pan. Voeg al roerend 300
ml van het kookwater toe en daarna de melk. Laat de saus al roerend
opnieuw dikker worden.
Zet het vuur heel laag en
roer de kaas door de saus. Breng de kaassaus op smaak met peper, zout en
nootmuskaat. Leg de bloemkoolroosjes in de saus.
Bak de worsten langs beide
kanten in wat boter. Haal na 10 minuten de worsten uit de pan, blus het
aanbaksel in de pan met wat water en laat indikken tot sausdikte, voeg wat
extra klontjes boter toe en zeef de saus.
Serveer de bloemkool met de worsten. Lekker met puree of gekookte
aardappelen.
Het is weer het midden van de week:
woensdag! Soms kan het zo simpel zijn: Netflix aanzetten en genieten maar! Dit is vooral leuk om te doen als het buiten regent. Maar vandaag was het
zonnetjes weer helemaal van de partij. Wat je ook gedaan hebt buiten, maakt
niet uit. Zolang
er maar gelachen, gerend en genoten werd in de buitenlucht dan was de middag
helemaal geslaagd.
Ook vandaag kreeg ik weer heerlijke
recepten en knappe kookkunsten doorgestuurd. Deze keer vinden jullie de
recepten en fotos van Chelsey, Quinten, Liv, April, Finn en Thomas terug op de
blog. Sommigen hebben zelfs de smaak te pakken en gaan deze week nog eens de
keuken induiken om hun medehuisgenoten te verrassen met al dat lekkers. Nadien
kunnen ze gezellig samen alles opsmikkelen. Ik kijk al uit naar morgen.
Beat-corona wordt ook gesmaakt. Jullie maken hiervan leuke fotos of
filmpjes. Ellis voerde gisteren de opdracht uit met haar kleine zusje.
Een aantal klasgenoten hebben ook hun hoofd gepijnigd met de zevende challenge. Hang zoveel mogelijk
wasknijpers op je gezicht en trek hier een foto van. Wie kon zich het beste
schuilhouden? Dit leverde alvast gekke maar vooral leuke fotos op van Zeno,
Alessandro, Wout, Lauranne, Ellis, Victor (filmpjes) en Joachim.
De ACHTSTE challenge verplicht jullie om de tuin in
te kruipen. Vind 10 verschillende insecten. Maak er dan
een foto van en laat ze terug vrij natuurlijk. Graag één foto sturen van je vangst
voor donderdag 26 maart 17u.
Zo, tijd om nog even de benen te streken
buiten en dan . Gezelschapsspelletjes spelen.
Ingrediënten : 250 g zelfrijzende bloem, een snuifje zout, 150 g suiker, 100 g gesmolten boter, 2 eieren, 2 grote of 3 gewone rijpe appelen, 75 g pure chocolade in stukjes, 100 g walnoten in stukjes
Bereiding:
Verwarm de over voor op 180°. Meng de bloem met het zout en de suiker in een mengkom.
Voeg er de gesmolten, afgekoelde boter en de opgeklopte eieren aan toe. Snijd de appelen in kleine stukjes en voeg ze toe aan de kom.
Voeg de chocolade en de walnootstukjes toe en meng alles mooi door elkaar met een houten lepel.
Giet het mengsel in een ingevet bakblik en smeer het uit.
Bak de appelcake 55 minuten, tot hij mooi goudbruin is en een schoon mes er droog uitkomt.
Laat de cake 5 minuten afkoelen, haal hem uit het bakblik en leg hem op een rooster.
Ingrediënten : 1 middelgrote ui,1 teentje knoflook geperst, geraspte schil en rasp van 1/2 limoen, 1/8 liter tacosaus ( of wat gehakte tomaat) , erse koriander naar smaak, zout en zwarte of cayennepeper
Tortillachips
Bereiding:
Meng in een kom ui, knoflook, limoenschil, limoensap en tacosaus.
Snijd de avocados doormidden. Draai de helften in tegengestelde richting om ze van elkaar te halen.
Wip de pit eruit met een mes.
Haal het vruchtvlees eruit met een lepel .
Hakk de avocado grof en doe hem direct bij de ui en de limoen in een kom. 6
Prak het vruchtvlees met een vork tot een glad mengsel en voeg er de koriander bij. Lekker met tortillachips om te dippen!
Quesadillas
1. Vul een halve tortilla met cheddar kaas, vouw hem dicht.
2. Leg hem in een pan met dikke bodem.
3. Draai regelmatig tot hij lichtbruin en krokant wordt...
Ingrediënten voor ongeveer 25 koekjes : 250 g bloem + bloem om te bestuiven, 250 g bruine suiker, 1/2 tl natriumcarbonaat, 1 tl speculaaskruiden, 1/2 tl kaneel, een snuifje zout, 100 g boter op kamertemperatuur, 1 ei
Bereiding:
Roer alle droge ingrediënten door elkaar.
Voeg er de boter en het ei aan toe.
Kneed alles met de hand tot een stevige bol.
Leg het deeg, ingepakt in plasticfolie, een paar uur tot een hele nacht in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Als je de koekjes met een uitsteekvormpje maakt, rol het deeg dan op een bebloemd werkvlak uit tot een dunne laag. Steek of snijd er de koekjes uit.
Heb je een houten speculaasvorm in huis, bestuif die dan grondig met bloem.
Duw een stukje deeg in de holte van de vorm en druk goed aan.
Ga er nog eens over met de deegrol.
Verwijder dan het overtollige deeg met een groot mes.
Draai het plankje om en tik ermee tegen het aanrecht, zodat het koekje loskomt.
Leg de koekjes op een met bakpapier beklede bakplaat en zet 20 à 25 minuten in de oven. De koekjes zullen uitharden bij het afkoelen.
Lach hard en lach vaak. Je blijft er gezond van en het zorgt voor een
positieve houding.
Vandaag en gisterenavond werd er al heel wat gekokkereld. Ryan, Jochim,
Ellis en Lauranne maakten reeds de keuken onveilig en bezorgden hun huisgenoten
heerlijke zoetigheden of hartige maaltijden. Aan de reacties te merken van die
huisgenoten moet het echt lekker geweest zijn. De recepten en de fotos van hun
bezigheden kan je terugvinden op deze blog. (recept Joachim, recept Ryan,
recept Lauranne, recept Ellis))
Wie zullen de volgenden zijn?
Daarnaast hebben Finn en Liv een filmpje gemaakt van de tweede beat
Corona-activiteit. Axelle bezorgde ook nog fotos (in ppt) van de eerste beat
Corona-activiteit en de beat Corona activiteit van vandaag. Jullie zijn
goed bezig allemaal!
Een aantal klasgenoten hebben ook hun hoofd gebroken over de zesde
challenge.
Stel
je voor dat je alleen op een planeet bent en je wilt contact met je vrienden,
familie. Hoe doe je dat? Hier een aantal antwoorden :
Ik zou zien of er internet was en als
dat er was zou ik een bericht sturen anders een brief. (Lauranne)
Ik zou eerst kijken of ik mijn gsm
bij heb. Dan kijk ik of ik 4g heb, dan zou ik ze facetimen, en anders neem
ik gewoon een raket of zou ik vuurwerk afsteken. (Alessandro)
Ik zou proberen te bellen of proberen
terug te gaan, hulp vragen aan iemand.👽🌎👽(Mila)
Ikmaak met mijn ruimtepen een brief van ruimteboompapier en dan laat ik
mijn post met de ijzeren ruimtekip meepakken. Dan bezorgt de ijzeren kip
die aan het satellieten varken en die geeft dat aan de postman.
Anderen
gaven hun antwoord op deze vraag via een tekening (zie fotos).
We moeten ons even schuilhouden en onze batterijen opladen! We verstoppen
ons in het wassalon! We mogen niet opvallen! Daarom de volgende en tevens
ZEVENDE CHALLENGE.
Hang zoveel mogelijk wasknijpers op je gezicht en trek hier een foto van.
Jullie hebben hiervoor 15 sec. (tot 18:00 woensdag 25/3) Ik ben benieuwd
wie de meeste wasknijpers kan houden.
"Tijd is iets vreemds. Niemand heeft er genoeg van, maar iedereen kan het maken."
Een nieuwe werkweek is weer aangevat en jullie hebben al heel wat taken gemaakt.
Jullie kregen de opdracht een recept uit te kiezen dat je kan maken deze week.
Voorlopig ontving ik reeds van 10 leerlingen hun recept. Er zitten heerlijke dingen bij : hartige maaltijden, zalige tussendoortjes, zoete knabbels.... Mocht het kunnen, ik kwam overal een hapje proeven. Dus vergeet zeker geen foto's te bezorgen van jullie kookkunsten.
Daarnaast vraag ik aan die 7 leerlingen die nog niets hebben doorgestuurd dat alsnog te doen.
Op de weekplanning (donderdag 26/3) staat er "verbeteren scheurblaadjes". Dat is nogal moeilijk als je ze niet moest maken. Daarom vraag ik jullie die ook nog te maken voor donderdag 26/3, zodat je ze alsnog kan verbeteren. Plan zelf maar in wanneer dit het beste past.
De VIJFDE challenge "Ontwerp je droomeiland. Geef het een naam." zit er ook op. Er kwamen inzendingen van Chelsey, Joachim, Zeno, Mila, Lauranne, Liv, Viktor, Ryan en Wout. De foto's en de powerpoint (in bijlage) nemen jullie mee naar die eilanden. Ik weet dat het niet altijd eenvoudig is om deze dingen te doen of tijdig door te sturen. Maar het blijft heel leuk om jullie zo bezig te zien. Dankjewel hiervoor....
Ook de bewegingsactiviteit "Beat Corona" werkt gesmaakt. Viktor en Zeno maakten reeds een filmpje van de eerste opdracht. Zeno stuurde ook nog een uitdaging voor de juf. en de meester... Leuk! Ik zal het "proberen", Zeno.
Klaar voor een ZESDE challenge?
Stel je voor dat je alleen op een planeet bent en je wilt contact met je vrienden, familie. Hoe doe je dat?
Stuur je antwoord op deze vraag door voor dinsdag 24 maart om 18u.
"Als het leven je laat struikelen, maak er dan een salto van"
Het weekend zit er bijna op.
Hopelijk heeft iedereen wat genoten van de zonnestraaltjes en de benen kunnen strekken.
Zoals beloofd hier jullie VIJFDE challenge.
Ontwerp je eigen droomeiland. Maak er een tekening van. Geef je eiland een naam. Stuur een foto van je tekening op naar het reeds gekende mailadres en dit voor maandag 23 maart om 16u.30
Vrijdag.....de week zit er bijna op....Tijd voor een weekendje ontspannen....
Eerst start ik met een inzending "Wist-je-datjes" van Liv.
Wist je dat....
...-89,2 °C de laagste buitentemperatuur ooit gemeten is?
...57,7 °C de hoogste buitentemperatuur ooit gemeten is?
...alleen vrouwelijke muggen steken?
...als je een goudvis in een donkere kamer opsluit, hij wit wordt?
...als je je rechteroog sluit nooit over je rechterschouder kunt kijken?
...de meeste vrouwen het vaak kouder hebben dan mannen?
...een varken fysiek niet in staat is om naar de lucht te kijken?
...net zoals de vingerafdruk ook de tongafdruk bij ieder mens uniek is?
...de aansteker al werd uitgevonden voor de lucifers?
...de aarde ongeveer 6 000 000 000 000 000 000 000 000 of 6 quadriljoen kilogram weegt?
...de gemiddelde chauffeur 15.250 keer toetert in zijn leven?
...de hoogste golf ooit gemeten 64 meter boven de zeespiegel uitkwam?
...de Kolibrie achteruit kan vliegen?
...de langste hartstilstand die iemand overleefde 4 uur duurde?
...de Nijl de langste rivier ter wereld is?
...de omtrek van de aarde wel 40.000 kilometer is?
...de oudste boom ter wereld meer dan 4700 jaar oud is?
Ook de derde challenge leverde leuke dingen op die ik met jullie deel. Je vindt de inzendingen in bijlage "NONSENSTAAL DOOR..." terug.
De VIERDE challenge is eentje voor Wereld Downsyndroomdag.
Eentje met streepjes en eentje met bolletjes? Draag op zaterdag 21 maart twee
verschillende sokken. Morgen moet het kunnen. Omdat anders ook mooi is.
Maak er een foto van.
Deel je foto met mij via mail voor zaterdag 14u..
De foto's plaats ik dan ook op onze blog om te tonen dat wij als klasgroep dit initiatief ook met hart en ziel steunen.
Als laatste de rubriek BELANGRIJKE INFORMATIE
- Jullie ouders ontvangen vandaag de weekplanning voor volgende week. Bekijk indien mogelijk ze dit weekend al eens zodat je weet wat je te wachten staat.
- Ik ontving nog niet van iedereen een werkrooster. Gelieve dit alsnog in orde te brengen.
- Ben je je code van BINGEL kwijt? Geen nood, stuur een bericht en je ontvangt van mij de code.
Vandaag start ik met een aantal wist-je-datjes over 19 maart...
Wist je dat op 19 maart
- 1900 de Britse archeloog Arthur Evans begint met opgravingen in Knossos (Kreta)?
- 1979 Stan Van Samang geboren is?
- vaderdag gevierd wordt, voornamelijk in Antwerpen en de Kempen?
- ...
Hebben jullie ook leuke weetjes? Laat ze maar weten door te reageren op deze blog.
Daarstraks verstuurde ik naar de ouders reeds de verbetersleutels voor de kopieerbladen U28 en U30, alsook de verbetersleutel voor de SB 132-133-137-138.
Vergeet ze niet grondig na te kijken en te verbeteren.
De tweede challenge is ondertussen ook afgesloten. Ik vond het weer heel fijn dat ik van een aantal leerlingen iets mocht ontvangen. Uiteraard zal ik dat nu ook met jullie delen. Natuurlijk zou het fijn zijn, mocht ik van andere leerlingen ook iets ontvangen. Zo blijven we digitaal in contact.
Hier alvast de DERDE CHALLENGE
Bedenk een nieuwe taal met minstens 20 logische woorden. Schrijf de woorden op. Maak 2 leuke zinnen in je nieuwe taal. Hou het uiteraard netjes en beleefd. Stuur de zinnen door per mail voor vrijdag 20 maart 15u.40. Ik kijk er weerom naar uit.
Quote van de dag : "Mislukken, zoveel leuker dan nooit proberen"
Joepieeeeee..... woensdag, een halve dag school...
Ik veronderstel dat jullie daar ook rekening mee hebben gehouden in jullie werkplanning? Wees eens eerlijk? Wie heeft er een werkplanning opgesteld?
Sommigen hoor ik nu al zeggen : "Wat is dat een werkplanning?"
Wel, heb je je afgevraagd hoe je je dag gaat indelen ?
Wanneer - werk je voor school zodat al je dagtaken klaar zijn
- neem je ontspanning
- kijk je tv
- werk je aan de computer
- lees je een boek
- ga je slapen
- neem je je ontbijt - tienuurtje - middagmaal - vieruurtje - avondmaal,....
- ga je sporten
enz. ?
Daarom een warme oproep om er NU werk van te maken. In het kader van zelfstandig leren plannen, vraag ik aan iedereen mij per mail je werk-weekplanning te bezorgen. Het betreft een planning die je de komende weken ook kan aanhouden. Er moeten dus geen specifieke vakken opstaan.
Vandaag ontvangen jullie (per mail) de verbetersleutels van de werkwoordenblok en de scheurblokblaadjes 134-135-136. Veel verbeterplezier!
Sommigen onder jullie gingen de eerste challenge aan en bezorgden me leuke antwoorden, powerpoint of filmpjes. Die leerlingen wil ik alvast van harte bedanken voor de moeite die zij deden. De antwoorden staan hieronder, samen met één filmpje. Jammer genoeg kunnen de andere filmpjes niet gedeeld worden wegens te groot. Maar ik houd ze goed bij zodat we ze samen nog kunnen bekijken. (wordt vervolgd)
Hier alvast een aantal reacties op de vraag : "Stel je voor dat er géén WIFI zou zijn, wat dan?
"Ik zou waarschijnlijk meer buiten spelen, het liefst met een vriend. Maar nu gaat dat natuurlijk niet (dan maar met de kat!). Ik zou spelen met mijn speelgoed en natuurlijk nog meer werken voor school."
"Ik zou kunnen buiten spelen, gezelschapsspellen spelen, gaan wandelen, mama helpen, knutselen, dansen. Maar IK WIL WIFI...maar de tv is ook goed."
"Dat is een goeie vraag. Ik vind het niet zo leuk om alleen te spelen, dus zou ik beter met mijn broer en zussen spelen. Gezelschapsspellen, buiten spelen in de tuin bij mooi weer. Mij vervelen, rusten op mijn bed, tv kijken, huiswerk maken,...MAAR ik kan ook op mijn tablet spelen want daar staan spelletjes op die ik zonder WiFi kan spelen."
"Met mijn vrienden spelen"
"Ik zou de auto van mijn mama kuisen.Ik zou met mijn zussen onze hond trucjes leren."
"Ik zou mijn pc aansluiten met een kabel."
"Ik zou met de cavia's buiten spelen, of gewoon buiten spelen. Koekjes bakken, spelletjes spelen, of lezen..."
TWEEDE CHALLENGE :
Schoolvakken en meubels, wat hebben deze met elkaar te maken? Teken dit en beschrijf in vijf zinnen. Verstuur je antwoord met foto voor donderdag 19 maart 15u.40
BELANGRIJKE INFORMATIE!!!
- week - werkplanning doorsturen ten laatste vrijdag 20 maart 2020 om 12u.
- Deelnemen aan de challenges is niet alleen leuk maar daar zitten ook een aantal vaardigheden in, die je dient te beheersen op het einde van de lagere school. Dus twee vliegen in één klap.
- Ik weet dat er velen onder jullie met elkaar in contact staan (op de ene of andere manier). Daarom een oproep via deze weg : spoor elkaar aan om mee te werken. Contact blijven is belangrijk.
"Zijn zoals je bent, is steeds het proberen waard!"
Met een stralende zon en een positieve quote begroet ik mijn allerliefste leerlingen van 6B.
Zijn jullie er allemaal in geslaagd om jullie taken van gisteren af te werken?
Ja, het is inderdaad verleidelijk om nu niks te doen.
Ja, het geeft nu een beetje een vakantiegevoel, zeker wanneer het zonnetje zo heerlijk schijnt.
Maar nee, ik wil jullie toch even met jullie voetjes op de grond zetten.
Deze drie weken tot aan de paasvakantie wordt er toch verwacht dat jullie de opgegeven taken afwerken.
Normaal zouden jullie dat op die dag perfect klaar moeten hebben. Op een gewone schooldag ligt er veel meer schoolwerk op jullie te wachten.
Daarom een warme oproep!!! Jullie staan aan de voordeur van de middelbare school en kunnen nu tonen wat het is je eigen verantwoordelijkheid hierin te nemen.
Wees eerlijk tegenover jezelf en maak de opdrachten. Jullie zullen ook dag per dag de verbetersleutel ontvangen.
Vanaf vandaag start ik ook met challenges. De eerste challenge is een denkchallenge en die gaat als volgt :
"Stel je voor dat er geen Wifi zou zijn. Wat zou je dan doen?"
Maak een leuk filmpje, schrijf een leuk antwoord, .... en bezorg me je antwoord voor woensdagmiddag 12u.
Nadien zal ik jullie antwoorden delen via deze blog.
3-2-1-.... Laat je creativiteit gaan.....
Voor de rest... blijf deze blog elke dag volgen zodat je belangrijke informatie zeker opvolgt.
BELANGRIJKE INFORMATIE!!!
- bingeltaken staan klaar - WP14, U29 en bewerkingen met breuken te maken ten laatste op 22 maart.
- scheurblokblaadjes : bij voorkeur de twee kanten, maar ik ben ook al tevreden met voorkant Wings en achterkant Propeller
- verbetersleutels worden doorgestuurd via mailadres van je ouders. Verbeter eerlijk en volgens de afsproken verbeterstrategie van de klas (kruisjes zetten, zelf terug verbeteren, terug nakijken met verbetersleutel). Te veel fouten? Dan maak je ook de twee kant, mocht dat nog niet zo zijn.
- taak herhaling m.b.t. metend rekenen, toepassingen,... is NIET voor IEDEREEN, enkel voor die leerlingen die de bundel hebben meegekregen.
Hopelijk zijn jullie allemaal goed kunnen starten met de taken en stellen er zich geen al te grote problemen. Voor jullie zal de klasblog de manier zijn om nog extra informatie te ontvangen van mij.
Bekijk dus zeker elke dag deze blog om de laatste weetjes te horen.
Vergeet zeker niet regelmatig eens buiten te gaan en een frisse neus te halen. Het zonnetje schijnt ook voor jou.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Hallo allemaal,
fijn dat je even tijd hebt vrijgemaakt om een kijkje te komen nemen op onze blog. Foto's, artikels, nieuwtjes kan je hier allemaal bekijken en lezen. Je vindt er ook een agenda terug waarin geplande activiteiten komen te staan. Als je even wat anders wil, kan je ook de links aanklikken. Die brengen je dan naar leuke, leerrijke sites. Ook jullie mogen altijd een berichtje achterlaten op dit blog.
Juf Hilde en de leerlingen van 6B wensen jullie alvast veel kijk- en leesplezier.