Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
22-11-2009
Onze voel- en kijkmuur
Op maandag hingen we alle voelborden aan elkaar en maakten we een mooie wand voor onze kring. De binnenkant zag nog helemaal gewoon bruin, dus hebben we daar een kijkmuur van gemaakt, met stukken spiegelfolie.
'KIJKDAG' in de klas
Heelwat mama's en een papa namen deel aan onze kijkdag op woensdag. Voor de speeltijd werden er brilletjes geknutseld, prenten waar stukken ontbraken afgewerkt, en 'vogeltjes in hun kooi' gemaakt. Na de speeltijd ging juf Laura aan de slag met zeepbellenwater, en waren er spiegels met opdrachten, en een groot stuk folie om met mooi zijdepapier een 'glasraam' te knutselen. 's Middags iedereen moe, maar tevreden naar huis!
Brillen
Na het verhaal van Mie Piraat en onze kijkdag met de ouders, willen nog meer kleuters brilletjes maken. Er wordt weer druk geknipt, gekleurd, kleuren gekozen,... En net als Mie Piraat bouwen ze nadien een boot, en met lange kijkers speuren ze de hemel af naar donkere wolken, raketten, de maan en de sterren, vliegtuigen,...
Spiegels
Bij 'kijken' horen ook 'spiegels' (vinden wij tenminste). In de klas zijn er grote spiegels, kleinere en hele kleintjes. Daarmee kan je lekker veel experimenten doen en rare dingen zien: zo ziet de rij parels van Glory er superlang uit als je er een spiegel achter zet, of als je één parel tussen vijf spiegels legt, dan zie je opeens heel veel parels verschijnen langs alle kanten.
Twee precies dezelfde
Een werkje... dat is ook wel eens erg leuk... vandaag krijgen ze een kleurprent waarbij Ko in de spiegel kijkt. Als je in de spiegel kijkt, dan zie je jezelf precies hetzelfde. Dus als je een rode en een blauwe sok draagt, moet je in de spiegel net andersom kleuren. Niet zo eenvoudig! En dan nadien je naam schrijven: daar hebben we speciale kaartjes voor in de klas, met ons symbool en daar onze naam bij, zodat de juf niet telkens zelf moet komen. Precious vindt het leuk om haar hele tekening rond vol namen te zetten, en Safae doet haar na. Iedereen probeert zelf zijn naam te schrijven, trouwens. Stilaan worden letters functioneel en begrijpen ze dat ze al heel veel zelf kunnen.
Hoe doe je dat: door een ruimte lopen als je niks kan zien?
In de braillebox zitten tien blinddoeken en een heuse blindenstok. Dat hij al snel gegeerd is bij de kleuters merk je aan de foto's: ze spreken met z'n tweeën af: eentje blinddoekt de ander en geeft hem of haar de blindenstok, gaat dan ergens in de klas ver weg staan en roept de 'blinde'. Die stapt voorzichtig voelend en tastend en zwaaiend met de stok naar de stem van zijn vriendje. Al snel merk ik hoe bedreven ze erin zijn en hoe goed ze naar elkaar luisteren en op het geluid af kunnen gaan. Zelfs in een klas waar overal tafels, stoelen, banken, kasten staan en waar een hoop andere kleuters rondlopen en tijdens hun spel praten en zingen en af en toe eens roepen... de geblinddoekte wordt goed geleid en komt telkens waar hij moet zijn. En dan draaien ze de rollen om, spontaan.
16-11-2009
een voelwand in de klas
Na het schilderen vorige week was het tijd om met onze grote kartonnen borden verder aan de slag te gaan: de opdracht luidde: teken iets, een dier, een voorwerp, een mens,... en met al het materiaal wat de juf heeft klaargezet, kleef je het vol, zodat we het met onze ogen dicht nadien kunnen voelen. Lang hoefden ze niet na te denken: Simon wilde een paard (dat uiteindelijk een ezel werd), Liselot maakte een ezel, die uiteindelijk toch ook weer iets anders werd, er kwam gras en er werden met watten wolken en bloemen gemaakt,... Iedereen kwam om de beurt een beetje mee zoeken, denken, praten, voelen, kleven, knippen, prutselen en frutselen: Manu, Laura, Glory, Siham, Azra, Laurie, Wail,... de hele klas werkte mee. De intensiteit was enorm en er werd heel veel geholpen aan elkaar, met knippen of tekenen, ideeën uitwisselen, samen werken,... Voor de juf was het vooral met grote ogen kijken naar wat die kleuters daar allemaal creëerden. Of wat je met een stuk karton dat eerst de verpakking was van een kast en nadien tot kasteel werd gemaakt om uiteindelijk geschilderd te worden en tot voelmuur herschapen, allemaal kan doen... Als dat geen creativiteit is...
Nadien gingen nog meer kleuters aan het werk met allerlei voelmateriaal. Ze leefden zich uit!
01-11-2009
Maandag: spelen met klanken
We zijn al een tijdje bezig in de klas met het onderzoeken van geluiden en klanken, maar de week die komt gaan we dat wat uitgebreider doen. We starten de dag met het maken van 'gitaren': een eenvoudige doos, een paar elastiekjes, elkaar hier en daar helpen en dan luisteren maar. Ondertussen maken Wail en Remko met bubbelplastiek wrijfinstrumenten voor de klas.
Welk materiaal klinkt het luidst?
In de poppenhoek hangen we een lang touw met allemaal spullen uit de keuken eraan: lepels, spanen, een plastic zak, een plastic beker, houten lepels,... Met fijne en dikke materialen gaan we nadien op onderzoek uit: als ik met het dikke houten blok tegen de spullen tik, klinkt dat dan luid of stil? en met het fijne penseel? ... We noteren de resultaten van ons onderzoek op een blad. Alles wordt immers nauwkeurig bijgehouden. We ontdekken dat ook niet bij iedereen het resultaat hetzelfde is, want je kan met een fijne penseel toch hard slaan als je dat wil, en met een dik houten blok zachtjes tikken, nietwaar?
Dinsdag: wat hoor ik graag? welk geluid vind ik niet mooi?
Na een duik in het zwembad hebben we nood aan wat rustige activiteiten: een groepje kleuters gaat aan de slag met juf Laura (zie een beetje verder) en een andere groep komt bij juf Kris kleuren: een papier met allerlei prenten die een geluid tonen, een rode en een groene stift, en dan goed nadenken en voelen in je buik: welk geluid vind je zelf mooi klinken? welk geluid vind je helemaal niet leuk om te horen? (een boze mama, een huilende baby, een mevrouw die viool speelt, een trein die voorbijraast, een trompet, vogeltjes die fluiten, een gitaar vol rock'n roll,...). De geluiden die je leuk vindt en mooi om te horen, kleur je groen, de andere rood. En dan gaan we vergelijken bij elkaar, want : we ontdekken dat niet iedereen hetzelfde geluid mooi of lelijk vindt. Sommige kinderen houden niet van harde geluiden en anderen vinden die juist leuker dan zo'n stil vogeltje dat maar een beetje fluit. Maar er is niemand die een boze, schreeuwende mama of juf leuk vindt. Dat is wel duidelijk. Terwijl een huilende baby ons absoluut niet blijkt te storen.
Welk geluid maakt water?
Een paar kommen vol water en allerlei materiaal, en dan maar experimenteren en luisteren: hoe klinkt het als je een knikker in het water laat vallen? hoe klinkt het als je met je handen door het water wrijft? of blaast op een rietje? of een trechter omgekeerd in het water zet en dan opeens omhoogtrekt? Juf Laura doet een heleboel experimenten met de kleuters. En de klas... die is nadien een beetje een zwembad, maar het is maar water, en poetsen kunnen we als de besten, dus geen probleem. We hebben toch weer vanalles ontdekt!
Juf Laura en de bruisbal
Als toemaatje heeft juf Laura een speciale bal mee: we ruiken eraan, voelen eraan, hij ruikt heerlijk en hij voelt wel om op te eten... maar het is geen snoepje: juf Laura toont ons hoe je de bal in je bad thuis kan leggen, en hoe de bal het water laat bruisen, net als een bubbelbad! De klas ruikt heerlijk naar aardbeien of zijn het frambozen of is het naar snoep? We horen hem zelfs geluid maken in het water! SSSHHHHH.... doet de bal en ondertussen... wordt hij steeds kleiner! Hoe kan dat nu? Iedereen voelt eraan, met als gevolg dat alle vingers heerlijk ruiken, en dan gaan we spelen buiten. Wat een verrassing als blijkt dat na de speeltijd de bal helemaal weg is gesmolten, en het water mooi roze is en de hele klas nog beter ruikt dan voordien!
Woensdag: 'Wardje' op een laptop in de klas
'Wardje' is een verhaal over een konijntje. Het luistert niet goed en mama en papa denken dat het gewoon een stout konijntje is. Tot ze met hem naar de dokter gaan en dan naar de orenspecialist moeten, dokter Bril. Die toont hen hoe het komt dat Wardje niet luistert: zijn oren werken niet goed, hij hoort niet wat anderen zeggen. Dus krijgt Wardje een speciale pet van dokter Bril, met een koptelefoon-hoorapparaat. Nu kan Wardje alles horen. Maar soms doet hij wel eens alsof, en dan fopt hij mama en papa! Toch een beetje ondeugend dus...
Na het vertellen van het boek over Wardje zetten we ook de laptop aan: bij het boek van Wardje hoort immers een leuke cd-rom waarop de kleuters zelf het verhaal nog eens konden horen, en waarmee ze ook luisterspelletjes konden spelen. Aardig wat kinderen zijn al erg handig met een computer, en op vrijdag kwam grote Achraf ons ook nog een extra handje toesteken (een hele hulp voor de juf!).
Er stond: 'breng een pet mee naar school'
Op woensdag kregen ze een briefje mee: breng een pet mee naar school! Op donderdag hadden heelwat kleuters hun pet al mee, en we maakten een beetje gekke foto's.
Donderdag: gekleurde flessenorkest
Wat heb je nodig? heel veel bokalen, van verschillende grootte verschillende kleuren crêpepapier een schaar een kan water een stokje
Wat doe je hiermee? - kies bokalen (vier, vijf) uit die allemaal even groot zijn - vul de kan met water - knip reepjes crêpepapier van een kleur die je zelf erg mooi vindt - stop een reepje in elke bokaal - giet water in de bokalen: in de eerste een klein beetje, in de volgende een beetje meer, in de volgende nog een beetje meer,... - kijk hoe het water van kleur verandert! - zoek in de kast een stokje, potlood, stift, schaar,... en experimenteer door te tikken of te strijken over de bokalen tot je vindt dat het een mooie klank geeft - luister aandachtig naar de verschillende tonen: hoe komt het dat elke bokaal die je gevuld hebt, een andere klank heeft? en welk materiaal geeft de mooiste klank als je tegen de bokaal tikt?
En nadien: met de hele groep een opvoering voor de ganse klas! Applaus!