Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
04-10-2009
leren leren...
Prenten van een meisje dat puzzelt in de juiste volgorde leggen, met blokken nabouwen wat er op het plannetje staat, tellen hoeveel tijgers er op het kaartje staan en er dan evenveel zoeken en bij het kaartje leggen, wegen met allerlei spullen en zien dat de weegschaal soms helemaal overhelt en dan zorgen dat ze weer in evenwicht komt, een trap met blokken maken op de trap aan de klas tot helemaal boven en terug naar beneden en zorgen dat het niet voortijdig instort,... allemaal leuke dingen in een tweede kleuterklas. Experimenteren maar nèt een stukje verder gaan: jezelf uitdagen, ontdekken dat je ook kan wat die andere kleuter aan het doen is, ontdekken dat je mèèr kan dan je zelf dacht, en dan samen met je werk op de foto mogen, dat is helemaal de max!
theateruitstap
Woensdag mochten we samen met de derde kleuterklas naar 'de Waterman', dichtbij het kanaal, waar de studenten van de hogeschool van Brussel, allemaal juffen en meesters in spe, ons vergastten op stukjes poppenspel en theater. Het werd een grappig schuimend lawaaierig en soms heel stil en intens kleurrijk spektakel, met een mooie apotheose waar we allemaal met open mond naar zaten te kijken!
26-09-2009
Het huis van Ko verder versieren
De foto's die de kleuters hier aan het knippen zijn, vind je een beetje verder op de blog. In dit stukje zie je hoe ze er mee aan het werk gaan. Elkaar afwisselend, en vooral veel taal kwam er aan te pas en ruimtelijke begrippen (dat klinkt misschien moeilijk maar is wel erg belangrijk voor de kleuters: waar, bovenkant, onderkant, zijkant, in, uit, aan de buitenkant, beneden en boven,...). Ook knippen is niet voor iedereen even gemakkelijk en heelwat kleuters hebben nog wat extra oefening nodig. Dus al wie dit leest en zijn kleuter een schaartje wil toevertrouwen: zorg voor wat oude tijdschriften, foto's, kranten, behangpapier,... en laat maar knippen! Nadien een blad vol lijm en daar al die leuke geknipte stukken op kleven en je hebt een pracht van een kunstwerk! Veel hebben ze echt niet nodig.
rare figuren, die molenbeekse kids...
Voor ons huis van Ko en nog andere activiteiten hadden we wat foto's van onszelf nodig; dus zetten de kleuters hun meest monsterachtige gezicht op of gekke blik en die gebruikten we nadien bij het kleven en knippen (zie hoger). Maar één foto was toch wel het allesvreemdst... is er iemand die weet wie deze kleuter als kind heeft? Zo mama of papa zo kleuter? Hopelijk niet!
Huizen, we krijgen er niet genoeg van!
Nog altijd wordt er gebouwd in de klas: in de zandtafel, maar ook aan de poppenhoek, want op maandag bleek dat Jules en Ko iets hadden uitgehaald met onze huishoek: we konden er helemaal niet meer in! Dus moesten we een oplossing bedenken, en daardoor komt het dat er nu een kasteel in de klas staat, met een deur, ramen, een toren en kantelen. Maar ook in de zandtafel werd met hout en schors en takken en karton gebouwd. En van wie is die vreselijke blauwe hand? Een gevaarlijke ridder misschien?
jarige Houda
Ze had een prachtige kroon op, zelf in elkaar geknutseld met de spullen uit de verjaardagstas. In het schriftje dat erbij zit stond dat ze thuis op de muziek had gedanst, en dat ze de hele tijd met haar t-shirt heeft rondgelopen. Het bleek ook thuis een heel groot feest. In de klas stond ze te glunderen toen we zongen voor haar, en nadien waren er pakjes en hoedjes voor iedereen! Leuk leuk, altijd feest in de klas!
20-09-2009
de jarigen
Laurie, Laura en Japjap waren jarig. En dat hebben we geweten! Een hoop fruit, een lekkere slagroomtaart, kronen en t-shirts, en mama's en papa's die thuis ontzettend hard hun best doen om zo'n leuke verjaardag in de klas te kunnen vieren! Veel feest! Joepie!
Een nieuwe hoek in de klas...
Het begon met een briefje over luizen: daarop stond een mannetje met een luis in zijn haar, die je enkel door een vergrootglas kon zien. Juf had een echt vergrootglas, en nog een, en toen waren er opeens een hele hoop rare kijkspullen en kijk, ook nog iets waar ijzer aan kan blijven hangen (een magneet dus, voor wie dit nog niet duidelijk zou zijn), en amai, opeens stond er een tafel vol schroeven en moeren en parels en reflectoren met gaatjes en wieltjes en een hele hoop dingen waarmee geschroefd en gedraaid en gespeeld en gewerkt kon worden... Mmmm... dat verdiende wel wat exploratie en dus hebben we nu een heuse ontdekhoek in de klas, want immers... binnenkort gaan we naar Technopolis. En als je al de volgende berichten leest, dan zijn we met onze klas aardig op weg om goeie stielmannen te worden!
Een huis voor Ko
Met enkele grote kartonnen dozen bouwden we een huis voor Ko en Jules. We startten vorige week al maar er was zoveel werk te doen, dat we er een dag of tien mee bezig zijn geweest. Eerst moesten de dozen goed op elkaar zitten. We pasten en stapelden en kleefden om te beginnen alle dozen alvast een beetje aan elkaar met plakband. Ondertussen begonnen er kleuters uit tijdschriften allerlei materiaal te knippen dat in het huis kon gebruikt worden: uit reclamefolders haalden we speelgoed, kleren, een tandenborstel voor Ko, kookpotten en een microgolf. Met bubbeltjesplastiek werd de badkamer ingericht. En ondertussen bereidde Precious zich al voor op het moederschap.
nu ons huis wat steviger maken
Toen de dozen aan elkaar waren vastgemaakt, werd het tijd om ons huis nog wat steviger te maken. Dus begon het werk van de binnen- en buitenafwerking: met veel lijm en grote bladen krantenpapier werd het hele huis ingepakt. Simon en Remko deden het aannemerswerk: kijken of de anderen wel goed plakten, en de slechte hoekjes weer goed kleven. De anderen deden het grove werk: lijmen, lijmen en nog eens lijmen, tot alles volhing. Toen moest het hele geval drogen, want in zo'n vochtig huis wil niemand wonen natuurlijk, en Ko, die moest dus nog even wachten om er zijn kamer te kunnen betrekken.
toen werd het huis geschilderd
Toen het huis droog was, konden we beginnen schilderen. De kleuters kozen de kleuren uit, en met dikke borstels, schorten en veel verf werd het huis van Ko eindelijk erg kleurig. Vanbinnen, vanbuiten, bovenop, aan de zijkanten,... ze kregen er niet genoeg van.
en toen was het huis van Ko helemaal klaar!
Op vrijdag stond het huis, geschilderd en wel, in de klas. Ko bleek er al een nachtje in geslapen te hebben, en ook Jules zat ergens verstopt in het grote huis. Maar er stonden nog heelwat verbeterwerken op het programma: het huis had nog geen bel, geen deurslot, en geen versiering binnenhuis. Daar zorgden de kleuters wel voor. Sommigen zochten leuk behangpapier uit, Remko zorgde voor een slotje en Simon en Wail en Azra zorgden voor eten, dekens, en heel veel lintjes om te versieren. De hele dag is er met het huis gespeeld, Liselot en Precious knipten en plakten figuren voor de badkamer en de keuken,... een huis dat wordt verbouwd... een hele hoop werk! Maar als het klaar is, is het nog zo fantastisch!
12-09-2009
Wandelen door Molenbeek
Op woensdag maakten we een superlange wandeling doorheen Molenbeek. Eerst 's morgens in de klas nog even kijken naar een grote kaart: de ene dacht dat juf een boek meehad, maar toen we het grote blad openvouwden, werd het sommige kleuters al heel snel duidelijk dat het om een kaart ging, met straten. Remko dacht aan een kaart van de wereld, en Simon aan een kaart van Brussel. Hij herkende ook het gemeentehuis van Molenbeek, en wist te vertellen dat Brussel de hoofdstad van België is. Dat we een wandeling zouden maken langs onze huizen, was duidelijk en goed te vatten. Dat we niet bij iedereen langs konden gaan omdat de wandeling dan veel te lang zou worden, was wat moeilijker te begrijpen: iedereen wilde natuurlijk even langs zijn of haar huis stappen en aan de andere kleuters tonen waar ze wonen. Maar toen juf beloofde dat ze de andere mama's en papa's ook om een foto van hun huis zou vragen, of zelf even langs zou komen, was het wel okee. We ontdekten op onze wandeling dat sommige kleuters heel erg dicht bij elkaar wonen, met maar enkele huizen ertussenin. En voor anderen moesten we wel erg ver stappen. Er was zelfs een kleuter die in twee huizen woont, eentje bij mama en eentje bij papa. De kleuters wiens huis we gingen zoeken, mochten telkens vooraan in de rij, en toonden samen met juf de weg: 'zo nog een beetje verder, daar juf, achter dat huis', 'mijn huis is groen geschilderd', 'kijk, juf, het raam van de deur is van alleen kapot gegaan', en 'number eight' (daar woont Japjap... in 'number eight'). We waren achteraf allemaal heel erg moe, maar ook heel erg tevreden. En Houda... die kwam tot nu toe met de buggy naar school maar vanaf de wandeling heeft ze ontdekt dat 'stappen' ook leuk kan zijn en dus komt ze nu 'met de voeten naar school'.
06-09-2009
Huizen van klei
Lekker veel klei, en dan nog in twee kleuren! In de eerste kleuterklas hebben ze er allemaal al mee gewerkt, en dus gaan we nu een stapje verder: driedimensionele bouwwerken, dat is de bedoeling. Liselot en Simon bouwen met plakken klei samen een groot huis met thuis, Glory maakt in haar eentje een pracht van een huisje met een ventje erin, en eieren van de eenden die er wonen. Laura en Laurie maken wel vijf huisjes door plakken klei op elkaar te stapelen, en ook de andere kleuters zorgen voor grotere en kleinere bouwwerken. Als alles droog is, na het weekend, gaan we de huizen en tuinen schilderen en tentoonstellen in de gang aan onze klas.
05-09-2009
de plasticine wordt bovengehaald
Na het kleien moeten onze huisjes eerst goed drogen alvorens we ze kunnen schilderen, maar vermits boetseren zo leuk is en de kleuters er blijven om vragen, haal ik de plasticine boven. Blitse kleurtjes en allerlei materiaal nodigen hen al snel uit om aan de slag te gaan, samen iets te maken, koekjes te bakken, ... Gelukkig is het schooljaar nog lang, want er kunnen maar vier kleuters tegelijk boetseren, anders wordt het een klein beetje chaos! Dus elk om beurten, en geen nood: met ons keuzebord kunnen we elkaars' keuze goed in het oog houden!
de straat van Ko
en nadien werd er nog druk geschilderd: de straat waar ko woont, vol huizen en kleuren, een echte feestraat, ergens in Molenbeek. Liselot, Fatna, Houda, Dabby en Laura zorgden voor Ko-figuurtjes die in de huizen konden komen wonen. De kleuters wisselden bij het schilderen elkaar een beetje af: dat gaat zo in onze klas: we beginnen samen aan een groot werk, en iedereen die wil, komt wel aan de beurt, niet dadelijk, soms moeten ze een beetje wachten, maar er is altijd wel iemand die klaar staat om verder te werken waar de vorige kleuter is gestopt. Het leuke is dat er ook niemand moeilijk over doet. Ze vinden het allemaal best okee dat iemand anders afwerkt waar zij aan begonnen zijn. Zo wordt het een heel kleurrijk en mooi groepswerk, van iedereen samen. Het resultaat kan je bewonderen in de gang aan de klas!
02-09-2009
Een t-shirt voor Liselot omdat...
Wie jarig is in onze klas, krijgt een mooi wit t-shirt en de textielstiften van de juf: om voor zichzelf een echte verjaarst-shirt te maken. Liselot was tijdens het laatste weekend van de vakantie jarig, maar vandaag vierden we haar nog eens in de klas: een feestje met je klasvriendjes is toch echt wel heel erg leuk. Liselot ging ijverig aan het kleuren op haar t-shirt: een vlag, wolkjes en dan ontzettend veel ballonnen. Juf moest opschrijven: 'Liselot is jarig', aan de voor- en achterkant, en hartjes tekenen (4 natuurlijk, want Liselot is nu 4 geworden), en nadien mocht Remko helpen met versieren. Liselot en hij spraken goed af welke kleuren, waar wat moest komen, en het werd een prachtwerk van die twee!