Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
14-06-2009
Een weekje 'papa-kado'
Het lijkt misschien of er niet veel is gebeurd, maar we hebben de hele week erg hard gewerkt: veel gebouwd, veel getekend, veel woordjes geschreven (koe en schaap en paard en ezel en...) en dan ook nog eens een gekke foto gemaakt voor papa's feest. De week die komt is Ko op reis! Even weg, op vakantie naar Marokko, en wie weet, naar nog heelwat andere plekken op de wereldkaart!
07-06-2009
Joepie!!!! Naar de boerderij!!!!!
Eindelijk zover, eindelijk tijd om te vertrekken. Boterhammetjes mee? Regenjas mee? Allemaal nog eens naar toilet en een fluo jasje aan en dan allemaal de bus op. 22 kleuters, want Ayoub is ziek (ocharme), Bilal had een afspraak in het ziekenhuis en ons Yasmine die zit ver weg in Marokko. Maar we kunnen hen later wel vertellen wat we allemaal zullen beleefd hebben vandaag.
Oef! eindelijk van de bus!
Na een redelijk comfortabele busrit kwamen we eindelijk aan de kinderboerderij. Nog een beetje groggy van de rit, en niet goed wetend wat ons te wachten stond, en vooral 'waar moeten we hier naartoe? wat gaan we doen? ik heb honger! ik moet naar toilet! ik wil niet wachten en eten! waar zijn de koeien en het paard, juf?'
Koeien, ezels, een reuzegrote traktor, ... meer dan genoeg te zien, en vooral heel veel plaats om te kijken, te kijken en nog te kijken. Pas op voor de electriciteitsdraad (want die dient om de koeien IN de wei te houden en niet om de mensen UIT de wei te houden)!
nog een ijsje en dan op stap naar de speeltuin
Na al die leuke, loeiende, balkende, kakelende en knorrende beestjes werd het tijd om op te stappen voor onze picknick in de speeltuin. Voor één keertje draaiden we het middagmaal om: eerst een lekker dessert en nadien boterhammen. Op een schoolreis is alles per slot van rekening een beetje speciaal...
en dan spelen spelen spelen
01-06-2009
Zo lang als de klas, zo hoog als ik zelf,...
Torens bouwen, lange kettingen maken, nog langere kettingen maken, nog hogere torens bouwen... het is IN! En leuk: ontdekken dat je met een gemaakte ketting van de ene kant van de klas tot aan de andere kant kan, of dat je die zo lang kan maken als jezelf of je vriendje, of dat een stevige hoge toren steeds hoger kan worden, en dan soms ook wel eens valt.
spelletjes spelen
Een tweetal weken geleden maakten we in de klas onze eigen memory's. Ondertussen heeft de juf ook nog een 'evenveel'-memory gemaakt en een lottospel. Bedoeling is dat de kleuters samen leren spelen, zonder dat juf of wie ook erbij moet zijn. Ze moeten dus afspraken maken met elkaar, en de spelregels respecteren, en aan het eind van het spel hun kaartjes tellen om te zien wie er de meeste heeft overgehouden, en dan nog een keertje spelen, want wie weet wint de andere dan misschien ook eens... Zo leren ze winnen en verliezen, samenspelen, omgaan met hun frustratie of ergernis, zichzelf kennen en ontdekken wat ze willen of graag doen of hoe ze in elkaar zitten bij zo'n groepsactiviteit. Vanop afstand kijkt de juf, en wat ze ziet, is goed: heel veel kleuters kunnen in een groepje samen rustig een gezelschapsspel spelen, zonder ruzie, en met respect voor elkaar.
Schrijven!
Hoe langer hoe meer kleuters schrijven helemaal zelfstandig hun naam, maar beginnen ook meer en meer systematisch woordjes na te kunnen schrijven. Niet eenvoudig, want in september stond elk woordje nog apart op een kaart, maar nu staan ze al met zes samen, en dan moet je toch al heel goed kijken en nadenken om het juiste woord onder de juiste prent te zetten.
Schilderen
Enkele kleuters hadden vorige week al geschilderd met allerlei tinten van hun lievelingskleur en deze week gingen er nog heelwat aan de slag met mengen en roeren.
de schilderijen worden versierd met Dali-figuren
We hebben zo veel nuances en tinten ontdekt van al die kleuren in onze klas, en stilaan zijn we begonnen om met die achtergrond iets heel eigen, creatiefs te maken, aan de hand van allerlei figuren uit het Daliboek. Boten, wolken, vlinders, de toren met de geheimzinnige sleutel, ... ieder kiest naar eigen smaak en kunnen. En zo krijgen we heel aparte werken!
en ook gewoon efkes lekker spelen, op reis gaan met de trein,...
Tussen al dat harde labeur door, wordt er in de klas gereisd met de bus of de trein, want de vakantie is in aantocht, en de schoolreis komt eraan, dus bestemmingen genoeg! Of gewoon boeken kijken samen, genieten van een binnenhuispicknick, de teldozen nog eens bovenhalen,... gewoon genieten dus...
22-05-2009
Op maandagochtend ging er opeens een raar geluid af
Halverwege ons kringmoment hoorden we plots een raar geluid: tuut tuut tuut tuut. We vonden een wekker met twee kaartjes eraan, verstopt tussen de kleren van de poppen. Op het kaartje stonden meneer Dali, en een raar schilderij, en daaronder een ander kaartje met een kruiwagen erop. Bij de kruiwagens in de klas vonden we weer een kaartje, en deze keer toonde het ons de boekenkast. Het werd een hele speurtocht en veel vragen van wie dat hier allemaal had gelegd en geplakt in onze klas, en uiteindelijk na een hele tijd zoeken, vonden we een reuzegroot boek over een kleine jongetje aan de zee: de kleine Salvi. Omdat het zo'n groot boek is, vertelt juf het in stukjes: elke dag een bladzijde. Bovendien is er zoveel te zien op één pagina dat elk vertelmoment ontzettend lang duurt, maar de tijd vliegt voorbij zonder dat we het beseffen. En iedereen wil weten hoe het eindigt, maar daar moeten we nog een beetje op wachten... we zitten immers pas bij pagina vier...
Toen maakten we een Dalidoos
Met een oude doos en tijdschriften vol boten, vlinders, kopies waarop sleutels en klokken staan,... , lijm en scharen gingen ze aan het werk: onze eigen Dalidoos, die aan het einde van ons project nog iets bijzonders krijgt, maar voorlopig al gebruikt kan worden om er elke dag de nieuwe opdrachten, taakjes, actviteiten,... uit tevoorschijn te toveren. En Marwane... die tekende grote bladen vol letters!
Van licht naar donker (of omgekeerd)
Het boek over de kleine Dali zit vol mooie kleuren en kleurnuances. Dat willen we ook kunnen: rood en blauw en groen lichter en donkerder maken. Drie kleuters probeerden het deze week al uit: vijf vakken op hun blad, elk kiest een kleurtje uit de verfkast, en dan aan het werk: de basiskleur in het midden van je blad, het vak eronder een beetje lichter (hoe moet dat dan? ah ja, een beetje wit erbij, natuurlijk en goed mengen), en dan nog een beetje lichter. En dan de bovenkant van het papier: hoe maak je blauw nog donkerder, en wat gebeurt er als je oranje mengt met zwart? We ontdekten het allemaal en er waren heelwat nieuwsgierige oogjes die al staan te popelen om volgende week hetzelfde te kunnen uitproberen!