Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
01-12-2008
Kijk ook eens 'achter de schermen'
Wie goed kijkt op de foto's, ziet hoe Marwane met een kaartje zijn naam probeert te schrijven, hoe Gifty haar uiterste best doet om netjes op de lijn een grote mandala uit te knippen, en dan is er ook nog ons vernieuwde keuzebord: elke dag heeft een andere kleur (maandag is rood, dinsdag geel, woensdag groen, donderdag oranje en vrijdag is blauwe dag). Na de ochtendkring krijgen de kleuters uitleg over wat er allemaal te doen is vandaag in de klas: iets nieuws in de schrijfhoek, een leuke kleurprent in de werkhoek, de bewegingshoek die weer uitgebreid wordt met nieuwe kruipkussens, nieuwe boekjes om te kijken, een spelletje doen samen met de juf,... Iedereen krijgt dan zijn symbool in de kleur van de dag en hangt het op het keuzebord, bij de hoek waar hij of zij wil gaan spelen of werken, of allebei. De symbolen blijven de hele week hangen, en zo hebben we na een week een mooi overzicht van wat iedereen die week heeft gedaan. 's Avonds, voor we naar huis gaan, kan iedereen die dat wil, even vertellen over zijn dag in de klas. Zo sluiten we mooi af, weer klaar om naar huis te gaan en morgen opnieuw goed te starten samen.
Zwarte Piet in de klas... of toch al in het klein...
Sinds eind vorige week liggen er in onze verkleedhoek in de klas ook Pietenkleren. Leuke mutsen met een veer, broeken en truitjes, zelfs een echte zak van de Sint. Terwijl de ene worstelt om de kleren aan te trekken en de mouwen niet vindt, kruipt weer iemand anders moeiteloos in de huid van Zwarte Piet en strooit dan lustig 'snoepjes' rond in de klas. Maar puzzelen als Piet gaat evengoed, of gewoon maar even poseren voor de foto is ook leuk, natuurlijk.
acrobatentoeren - vervolg
Telkens een ietsepietsje moeilijker... zwarte pieten moeten immers over heel moeilijke daken en gevels, schoorstenen, muurtjes,... kunnen klimmen en klauteren. Dat onze kleuters al bijna hun 'Pietendiploma' hebben verdiend, zie je hier!
30-11-2008
De week van de Sint
Juf was een beetje ziek, vrijdag, en daardoor geen nieuwe foto's op de blog. Maar toch wat info over de week die komt, want het is een heel bijzondere week!
Eerst en vooral: de kleuters kunnen deze week nog even extra bewijzen dat ze evenveel acrobatenkunstjes kennen als Zwarte Piet. Ook in het eerste leerjaar bij meester Remko zijn ze aan het oefenen, en we gaan bij elkaar een kijkje nemen. Nog vijf keer slapen nu en dan komt de Sint op school. We maken een kalender in de klas, waar we elke dag een stukje af kunnen knippen. Zo ontdekken we een beetje hoe dat allemaal in elkaar zit, met 'morgen' en 'gisteren' en 'overmorgen', en 'nog zoveel keer slapen'... want voor een kleuter van de tweede kleuterklas is dat allemaal nog niet zo eenvoudig. Wat de Sint gaat brengen in de klas is nog een groot geheim!!! Is het misschien een.....? Het wordt in elk geval een grote verrassing. Letterlijk en figuurlijk.
Dinsdag gaan we opnieuw zwemmen. Onze klas is nu verdeeld in drie groepjes. Er zijn een paar kleuters die al zo ver gevorderd zijn met drijven en al zo vaak naar het zwembad zijn geweest, dat ze in de groep zitten bij meester Manu. Andere kleuters zitten in het groepje van juf Ruth. Daar leren ze onder water kijken, kopje onder gaan en toch niet bang worden of in paniek slaan, ze doen allerlei spelletjes met materiaal, ze leren iets oprapen dat op de bodem van het zwembad ligt,... En nog andere kleuters, voor wie het zwembad nog erg nieuw is, blijven bij juf Kris om zo samen dat lekkere water te verkennen en veel spelletjes te spelen, naar de overkant te stappen, spatten met handen en voeten, op de rug van de juf naar de overkant, elkaar en zichzelf nat maken, spelen met potjes en sponsen,...
Woensdag is Nora jarig. Ze wordt dan vier jaar en dus feest in de klas. Daarom krijgt ze op dinsdag de verjaardagsverteltas mee naar huis en mag ze woensdag op het speciale verjaardagskussen zitten in de klas.
Donderdag trekken we met ons klasje naar Vorst, samen met de eerste kleuterklas. We gaan er naar theater kijken 'de koning zonder schoenen'. De Koning Zonder Schoenen? Ah ja, want 's avonds zetten we samen ons schoentje alvast klaar, voor Sint en Piet!
Vrijdag is het dan zover: met alle kleuters samen groot feest in de eetzaal!
Zo ziet de komende week eruit. Dat belooft, nietwaar? En dan nu nog enkel wat foto's... morgen is de juf weer in de klas, dus ook dat lossen we dan op...
26-11-2008
nieuwe acrobatentoeren
Ze zijn goed bezig, die kleine zwarte pietjes van me. Maandag met een eenvoudige glijbaan in de klas, gisteren vol actie in het zwembad (waar ik nog geen foto's van heb, maar dat komt nog wel), en vandaag een beetje moeilijker 'turnopstelling' in de klas. Er werd getuimeld en gerold, hoog gesprongen en gedoken, we deden evenwichtsoefeningen op de kussenrol, en wat ook erg belangrijk is als je 'acrobatentoeren' uithaalt: in de rij leren wachten, zorgen voor elkaar dat er niemand iemand pijn doet, zorgen dat de mat na je sprong telkens weer goed ligt zodat de volgende kan springen, geduld hebben!, niet voorkruipen maar je beurt afwachten,... Met af en toe een ruzietje ertussen lukte het vrij aardig. Bovendien leren we zo ook allemaal nog eens extra schoenen uit- en aantrekken (wat in het leven ook belangrijk is!).
25-11-2008
Alechinsky
Het resultaat van veel uren schilderplezier, van veel 'moeten we dat laten drogen juf? en 'wanneer mogen we nog een keer verder schilderen?, of 'is die verf nu weeral op?' en 'ga je terug nieuwe vragen aan meester Dirk?' Het resultaat ook van veel doorzettingsvermogen en uiterste concentratie, van ontzettend veel moeite doen om met een fijn penseel toch nog een paar gaatjes die witgebleven waren, op te vullen. Het resultaat, met andere woorden, van kleuters die ontdekt hebben dat kunstwerken niet in één dag gemaakt worden maar stilletjesaan groeien en dat het niet nodig is om je te haasten, maar dat het juist de kunst is om geduld te hebben en telkens opnieuw het geheel rijker en mooier, warmer en kleuriger te laten worden. Net zoals zijzelf. Met veel geduld kom je bij mijn kleuters al een heel eind weg!
24-11-2008
Oefenen oefenen oefenen
Zwarte Piet word je niet zomaar in één keer. Daar moet je echt wel voor oefenen! Maar we beginnen stilletjesaan... niemand kan op het dak alvorens op het muurtje te zijn geraakt, nietwaar? Dus eerst en vooral: schoenen uit en tuimelen!
23-11-2008
en nog iets erg moois
Soms is het moeilijk om te kiezen, soms is het moeilijk om iets in je eentje af te werken, soms is het begrijpen van een opdracht een hele klus, zeker als je de taal nog niet goed machtig bent. Maar als er dan een paar meisjes zijn die je helpen en samen met jou gaan kleuren, gewoon, omdat ze dat voor jou willen doen, dan is dat toch erg mooi!
En dan zijn er ook nog letters!
Tja, mijn eigen naam kunnen schrijven, dat betekent toch wel wat! Niet meer dat eeuwige symbooltje moeten gaan zoeken, in de kast van de juf, maar gewoon zelf met een paar letters kunnen laten zien dat dit mijn tekening is... Juf Ruth had nog een doos vol plastic magneetletters in het gokklasje, en dat de kinderen gek zijn op schrijven, staat hier al eerder op de blog, maar ook de voorbije week hebben ze het weer uitgebreid gedemonstreerd.
nieuwe hoekjes
Onze bouwhoek is ons zorgenkindje: er staat zoveel materiaal in en toch wordt er zo weinig in gespeeld. Maar deze week dacht ik bij mezelf: 'een tafel en een doos vol legoblokjes... zou dat niet helpen om dat hoekje wat meer te gebruiken?' En met veel gretigheid zag ik hoe mijn kleuters opeens samen of in hun eentje gingen bouwen...
gouden verf
Mijn kleuters zijn er gek van: goud, zilver, brons, koper, ... als het maar blinkt en schittert. Of nee... dat klinkt een beetje oneerbiedig: want zelfs kinderen van vier jaar merken heus wel welke kleuren het verschil maken tussen 'gewoon maar schilderen' en 'iets prachtigs maken'. Onze Alechinsky's komen in een nieuw stadium, want deze week werd er volop gekozen tussen al die blinkende schitteringen die hun waterval nog mooier zou kunnen maken. Iedereen op zijn eigen manier, iedereen met zijn eigen smaak, iedereen in zijn eigen tempo, iedereen op zijn eigen waardevolle niveau. De verf is nu bijna op, maar vermits we er toch nog niet uit waren wat we de Sint zullen vragen dit jaar, opperde Yasmine het idee om dan maar nieuwe potten van al dat schitterends te vragen. Goed idee, vond iedereen, en dus maken we volgende week een brief met z'n allen. Dan kan de Sint ook eens zien wat wij eigenlijk allemaal al kunnen. Veel meer dan wat volwassenen, zelfs Sinten, veronderstellen dat kinderen van deze leeftijd in hun mars hebben!
19-11-2008
Met z'n tweeën samen een tekening maken - of heel uitgebreid alleen
Hier zijn Céline en Sintaya samen heel erg druk in de weer om met z'n tweeën één kleurprent prachtig af te werken. Stilletjes hoor ik ze per ongeluk tegen elkaar fluisteren dat die voor de juf is ( en de juf dus heel erg fier! en blij achteraf! ). Ondertussen heeft Esma in haar eentje een hele grote tekening gemaakt en ze vertelt me nadien wat er allemaal opstaat. Een heel verhaal over de zee en bloemen en letters van haar naam.
Ondertussen bij juf ruth in de klas: 'aankleden'
Bij juf ruth is een groepje bezig met aankleedpoppen: zo leren ze nog beter verwoorden wat je eerst aantrekt als je jezelf aankleedt, en wat nadien. De kleuters zijn druk in de weer, met sokken en schoenen en broeken uit te knippen en op te plakken. En Bilal toont heel erg fier zijn zelfgemaakte aangeklede pop!
ons schrijfhoekje breidt uit...
De kleuters raken meer en meer geïnteresseerd in boeken, woorden die geschreven staan, pictogrammen, briefjes die meegaan naar huis en waarvan ze precies willen weten wat erop staat, hun eigen naam en de letters van hun naam, en aan de hand van een zwembadverhaal zijn er nu kaartjes in de klas met woordjes bij in drukletters, en proberen ze dezelfde letters te herkennen en te zoeken. In de schrijfhoek hebben we ook grote plastieken drukletters die ze kunnen omtrekken en dan staan ze heel versteld dat daar opeens een letter van hun naam op het papier staat. Waarna ze druk zelf aan de slag gaan om te proberen en andere letters te zoeken. Ondertussen zitten er een paar kleuters in de luisterhoek samen liedjes te luisteren en daarbij een boek te bekijken met notenbalken in en liedjesteksten. Ze lijken mee te zingen, recht van de partituren af.
17-11-2008
apart schrijf- en tekenhoekje
Heelwat kleuters vinden het schrijven van hun naam fascinerend. Dus hebben we van de kleihoek voor een tijdje een schrijfhoekje gemaakt, met kaartjes met hun naam en symbool erop, letterstempels, balpennen, schriftjes en vooral veel sjablonen met allerlei vormen en leuke figuren. Een hele uitdaging, bleek vandaag.
drijven en zinken
Het is niet gemakkelijk, een bakje met water en daar spulletjes bij en dan experimenteren, ervaren, ondervinden wat er allemaal drijft en wat er zinkt. Maar het is wel leuk. Het water was ijskoud, waardoor iedereen wel eens heel snel moest gaan plassen, tussendoor, maar het plezier van het ontdekken dat sommige dingen op het water blijven liggen en dat andere spullen zinken 'als een baksteen' maakte de koude van het water dubbel en dik goed. Samen met de kleuters vulden we op een blaadje in wat er zonk en bleef drijven. Het gekste was het verschil tussen een groot pingpongballetje en een klein knikkertje: niet altijd het 'grootste' blijkt ook het zwaarste te zijn. Vreemd, vreemd...
16-11-2008
'Elfjes'
Elfjes zijn korte gedichten die gemakkelijk te maken zijn met jonge kinderen. Ze bestaan uit elf woorden, in groepjes van één tot vier woorden. Omdat de bib van Molenbeek een wedstrijd 'poëzie' met kinderen uitschrijft, hebben we met de klas besloten om ook onze kans te wagen. Vrijdag gingen we aan de slag, en creëerden we onze eerste twee gedichtjes. Ik had er een foto van gemaakt, en heb geprobeerd die op dit blog te plaatsen, maar het was niet leesbaar. Dus maar weer verwijderd, nog eens geprobeerd, het lukte van geen kanten om een mooie foto van onze eigen tekst hier in te zetten. Maar vermits we er toch wel fier op waren, wil ik mijn kleuters en hun ouders niet teleurstellen en plaats ik de tekst hier gewoon onder. Een vervolg komt er zeker nog.
Blauw
het water
in het zwembad
we gaan samen mee
zwemmen
Grijs
de trap
meisjes en jongens
we gaan samen zwemmen
joepie!
Het is maar een begin, en voor anderstalige kinderen niet eenvoudig om zo te spelen met taal, maar wie niet waagt, niet wint. We oefenen alvast verder. De eerste week van december moet onze inzending klaar zijn. En op 29 januari is de prijsuitreiking. Dus duimen maar!
14-11-2008
En deze namiddag gingen we naar theater
De studenten kleuterleidsters van de Heilig Hartnormaalschool uit Heverlee speelden deze namiddag voor de kleuters van de Klimpaal en onze school poppenspel. Dus trokken we met de kleuters van juf Rita mee naar de Waterman (de jeugdherberg aan de foyer in Molenbeek), waar we werden opgewacht door heel veel juffen die ons in kleine groepjes meenamen naar mini-theatertjes en waar we genoten van heel visuele klank- en lichtspelletjes en sfeervolle muziek.
met een badmuts op boeken kijken
Een paar leuke beelden, van kleuters met badmutsen en zwembrillen... hopelijk voelen ze zich volgende week in dat echte zwembad ook zo stoer en cool.