Cultuurparticipatie en artistieke waarde
Cultuurparticipatie en artistieke waarde hebben geen
onderlinge relatie. De kwaliteit van een voorstelling of een kunstwerk mag niet
worden gemeten aan de hand van het aantal bezoekers. De kwaliteit van de kunst
moet worden gemeten aan de hand van de intrinsieke waarde.
De wortels van cultuurparticipatie
Eind jaren 70 was men overtuigd van de positieve
effecten van cultuurspreiding. De kunst moest bij het volk worden gebracht.
Cultuur moest voor iedereen toegankelijk worden gemaakt. De beperkingen hiervan
werden langzaam duidelijk. Het spreiden van het aanbod alleen was niet
voldoende voor participatie. Het vermogen om met kunst om te gaan moet
ontwikkeld worden.
Participatiedrempels
Interesse voor participatie ontstaat door socialisatie.
Zowel de primaire socialisatie, in het gezin, als de secundaire socialisatie,
op school, nemen een belangrijke rol in bij participatie. School, scholing en
thuismilieu zijn de sleutels voor een op participatie gericht beleid.
Cultuurparticipatie: een kwestie van kunnen
kiezen
Cultuurparticipatie betekent dat mensen de kans moeten
krijgen om te kiezen. Ze kunnen kiezen om deel te nemen aan cultuur of om niet
deel te nemen. Toch zijn er nog veel factoren die de keuzevrijheid belemmeren.
De uitdaging bestaat erin deze hindernissen te laten verdwijnen.
Cultuurparticipatie herontdekt?
De term cultuurparticipatie werd sterk geïntegreerd in
1999 toen Bert Anciaux Minister van Cultuur werd. Ondertussen vinden we de term
terug in vele beleidsplannen.
Cultuurparticipatie: verbreding, verdieping
en vernieuwing
Cultuurverbreding: Een ruimer en ander publiek
bereiken.
Cultuurverdieping: De belevingswaarde van de bestaande
participant verhogen.
Cultuurvernieuwing: Participeren aan nieuwe en
vernieuwde kunstvormen.
Participatiestrategieën
1) Participatie
moet gericht zijn op het vergroten van de positieve vrijheid van de mens.
2) Participatie
mag niet worden gereduceerd en geïsoleerd tot een middel.
3) Participatie
gebeurt altijd in een context.
4) Er
moet worden geïnvesteerd in de culturele habitus.
5) Het
gebrek aan participatie heeft steeds te maken met duidelijke of verborgen
uitsluitingsmechanismen.
Bemiddeling
Bemiddeling wordt omschreven als: Het werk dat moet
verricht worden om de artistieke creatie in contact te brengen met het
publiek. We zien dat er niet steeds een actieve bemiddeling is en zelden een
educatieve omkadering. Bemiddeling kan op veel verschillende manier aan de hand
van heel uiteenlopende middelen.
Cultuureducatie
Onze schoolloopbaan start uitzonderlijk artistiek, maar
tegen het einde ervan is er nergens nog creativiteit te bespeuren. In ons
onderwijs moet er meer ruimte gegeven worden aan creativiteit. Het is de plaats
waar we onze culturele competentie ontwikkelen.
Cultuurcommunicatie
Cultuurcommunicatie speelt een belangrijke rol bij
cultuurparticipatie. De communicatie moet verbeterd worden om potentiële
bezoekers en deelnemers te prikkelen. De media spelen een uiterst belangrijke
rol in communicatie. Er moet meer aandacht worden besteed aan kunst en cultuur
in de media omdat ze de goesting om aan cultuur te participeren kunnen
vergroten.
Misverstanden over cultuurparticipatie
verklaard
MISVERSTAND
|
VERKLARING
|
Hoge cultuurparticipatie werkt de verlaging van het
artistieke niveau in de hand.
|
Er is geen relatie tussen het aantal bezoekers of
deelnemers en de artistieke kwaliteit.
|
De overheid dwingt kunstenaars om de artistieke lat
lager te leggen in functie van meer publiek.
|
De overheid moet kunstenaars steunen voor hun artistiek
werk. Ze mogen het werk wel begeleiden en omkaderen om de drempel te
verlagen.
|
Iedereen moet naar het theater.
|
Iedereen moet er de kans toe krijgen.
|
Kunst is niet voor gewone mensen.
|
De culturele rijkdom (= kennis, kunde en vaardigheden)
moet zo goed mogelijk worden verdeeld.
|
Kunstinstellingen en cultuurhuizen communiceren in een
taal die iedereen begrijpt.
|
Er moet meer aandacht worden besteed aan het gebruiken
van toegankelijke taal.
|
Je mag geen onderscheid aanbrengen tussen
cultuuruitingen, dat werkt discriminatie in de hand.
|
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen hoge en
lage cultuur om de keuzemogelijkheden van de mensen te vergroten.
|
De materiële en financiële drempels zijn onbetekenend.
|
Cultuureducatie moet zo goedkoop mogelijk of gratis
worden aangeboden.
|
Sociaal-artistiek werk is bedoeld om
cultuurparticipatie te verhogen.
|
Sociaal-artistiek werk kan verbindingen leggen met
nieuw publiek, maar dat is niet het oorspronkelijke doel.
|
De invloed van de media is verwaarloosbaar.
|
De media bepalen heel sterk het waarden- en normenkader
van mensen en spelen een heel belangrijke rol.
|
Het kan artiesten niet schelen hoeveel volk er komt
kijken.
|
Men wil een zo ruim mogelijk en betrokken publiek.
|
Iedereen kent de regels en rituelen.
|
Etiquette en rituelen veroorzaken grote drempels
waardoor mensen niet op hun gemak zijn. Deze moeten worden weggewerkt om de
participatie te vergroten.
|
Dankzij het beleid van cultuurspreiding bereiken we
iedereen.
|
De cultuurcentra moeten een gevarieerd programma hebben
om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken.
|
13-08-2016 om 00:00
geschreven door jhiele 
Categorie:Participatie
|