Coral Gables is een grote en erg drukke deelgemeente in het zuiden van Miami. Aan de begroeiing kan je zien dat Miami echt een subtropisch klimaat heeft. De bomen halen gemakkelijk een diameter van 3 tot 4 meter.
Omwille van verschillende redenen heeft het zolang geduurd.
Er was ten eerste de normale pauze na het einde van het reguliere verslag van onze Rome-trip.
En daarna hadden we een langere trip naar Florida-USA, meer bepaald de omgeving van Miami, waaraan enkele van de volgende blogs gewijd zullen zijn. En net terug waren er de verschrikkelijke gebeurtenissen in Brussel.
Na de Florida-bijdragen komen wat verder beslist een aantal misschien onverwachte links in Rome aan de orde.
Verderop in de straat, bijna tegenover de zijingang van het Quirinaal kom je bij een andere bekende kerk met name de Sant' Andrea al Quirinale, al onze derde Sant' Andrea. Ook een mooie kleine kerk, onder leiding van Bernini gebouwd in de tweede helft van de 17°E met een prachtig elliptisch interieur, een belangrijke sacristie enz....
Wat verder komen we op de Piazza del Quirinale. Het Quirinaal is de hoogste van de 7 bekende heuvels van Rome waarop het paleis met dezelfde naam gebouwd is. Dit paleis, het Quirinaal dus, is de residentie van de president van Italië en daardoor komen er wel eens mensen uit politiek of staatshoofden op bezoek.
Verder staat er een mooie fontein met beelden van de dioskuren Castor en Pollux en met een van de bekende Romeinse obelisken, en tenslotte en niet te vergeten heb je vanaf deze hoge plek een mooi zicht op een gedeelte van Rome.
Op de bijlagen hier beneden zie je een beeld van de ingang van de Sant' Andrea, behoorlijk indrukwekkend voor zo'n kleine kerk, ook eentje van het plafond in de sacristie en tenslotte de hoofdingang van het Quirinaal.
Het kruispunt aan de 4 fonteinen "L' incrocio delle quattro fontane", is om verschillende redenen bekend in Rome. Het is een kruispunt van 4 belangrijke straten, de Via venti Settembre, de Via Sistina, de Via del Quirinale en de Via delle Quattro Fontane.
Doorheen drie van die straten kan je een obelisk zien en door de vierde een poort. Dichtbij de obelisk op Piazza del Quirinale, in de tegenovergestelde richting de Porta Pia, en dwars daarop in de ene richting de obelisk op de Esquilijn bij Santa Maria Maggiore en in de andere die van Trinità dei Monti bij Piazza di Spagna. En er zijn natuurlijk de vier fonteinen waar de naam vandaan komt , een op elke hoek. Verder het bekende kerkje San Carlino alle quattro Fontane net aan dat kruispunt in de Via del Quirinale en wat verderop het Quirinaal, de residentie van de president.
Voor enkele beelden zie zoals gewoonlijk, de bijlagen hier beneden.
Bijlage1: De fonteinen werden aangelegd eind 16°E aangelegd door onbekende kunstenaars naar ontwerpen van P da Cortona en D Fontana. De twee bebaarde mannen staan voor de rivieren Arno (Firenze) en de Tiber (Rome), de beide vrouwen staan voor de godinnen Juno en Diana. Hier in beeld de fontein die staat voor Arno-Firenze.
Bijlage2: De gevel van het minuscule kerkje San Carlino, eigenlijk San Carlo (Carolus Borromeus) alle Quattro Fontane, aangelegd onder leiding van Borromini in de eerste helft van de 17°E
Bijlage3: Binnenopname van de mooie koepel.
Bijlage4: Het mooie binnenhof met de rondgang en de pozzo (put)
Vandaag onze laatste dag dus! Behalve het echt naar huis gaan in de late namiddag hebben we die dag in verspreide slagorde doorgebracht. Een groepje heeft wat winkels bezocht, een groepje vrijwilligers heeft met mij een laatste stadswandeling gemaakt, en Christiane heeft, de pijn verbijtend het uiteindelijk vertrek samen met René in het hotel afgewacht. En nadien hebben we tegen 16 uur dan met zijn tienen de verlegde halte van de Ryanairbus opgezocht, en dan na wat discussie met de verantwoordelijke uiteindelijk koers gezet richting Fiumicino. Met z'n tienen, want Christian en René hebben onder begeleiding van Luce die trip met de taxi gemaakt vanaf het hotel.
Hier schrijf ik dan nog een kort relaas van die laatste stadswandeling gestoffeerd met enkele foto's. Maar eerst in grote lijnen het traject. Via het inmiddels klassieke stukje naar Termini maar dan verder naar de nabije Piazza della Repubblica voor eerst een bezoek aan de Santa Maria degli Angeli e dei Martiri en daarna langs de fameuze fontein naar de Via Nazionale om zo af te dalen naar het centrum. Na enkele hectometer slaan we dan rechtsaf in de Via delle quattro Fontane ( vier fonteinen) waar we dan op het bekende kruispunt met dezelfde naam uitkomen. Vier fonteinen dus en pas gerestaureerd, de moeite van het bekijken waard. En vlakbij het minuscule kerkje San Carlo (Karel) alle Quattro Fontane, in de volksmond San Carlino (Kareltje) genoemd omdat het zo klein is. Een bezoek meer dan waard en het zelfde geldt wat verder in de Via del Quirinale, voor de Sant' Andrea al Quirinale. Dan over Piazza del Quirinale met de prachtige fontein met obelisk met de reusachtige standbeelden van Castor en Pollux, afdalen naar de Via IV novembre. Verder de trappen naar de Colonna Traiana, een mooi fotomoment, om uiteindelijk af te sluiten op Piazza Venezia.
De omgeving van de Piazza is interessant omwille van verschillende redenen. Er staan een mooie grote fontein, de Fontana delle Naiadi, hier op de titelfoto te zien, die het enorme verkeer (Termini, via Nazionale, via Venti Settembre....) daar over de rotonde min of meer in goede banen leidt. De bekende Romeinse kerk (ingang zie bijlage 1) Santa Maria degli Angeli e dei Martiri (..Maria van de Engelen en van de Martelaren die ingewerkt is in de Termen van Diocletianus. Die termen namen in de 4°E vrijwel de gehele ruimte in van hier tot het stazione Termini dat trouwens zijn naam een die Termen te danken heeft.
Dan de verrassende binnenruimte van die kerk met heel wat schilderwerk, en met op de grond een hele constructie om de meridiaan van Rome (bijlage 3) aan te geven. Verder nog allerlei met onder meer sommige restanten van de enorm boeiende tentoonstelling over Galileo (2010).
En dan is er natuurlijk de fontein, zoals gezegd te zien op de titelfoto en vanuit een ander standpunt op de foto in bijlage 2.
Zoals eerder al gezegd is omwille van de regen het programma aangepast geworden en zo hebben we met een aantal vrijwilligers een bezoek gebracht aan de "Terme di Caracalla". Zeer de moeite waard al was het dan onder de stromende regen. Die thermen zijn in het begin van de derde eeuw begonnen en ook ingewijd door Keizer Caracalla die niet alleen beroemd maar ook zeer berucht de geschiedenis is ingegaan (ze zijn verder verfraaid en afgewerkt door zijn opvolger). Die thermen waren reusachtig zoals we hebben kunnen zien (330m x 330m), in die tijd veruit de grootste, een eeuw later nog overtroffen door die van Diocleziano tussen het stazione Termini en de Piazza della Repubblica. Via aquaducten werd het water aangevoerd uit de heuvels rond Rome. Er waren een groot aantal verschillende voorzieningen waarvan de baden maar een onderdeel waren. Zo konden er ca. 2500 mensen binnen met voor ca. 1600 mensen ruimte in een van de baden (warme, lauwe en koude baden, zwembaden...). En ze kenden een echte bloeitijd, ook nog in latere eeuwen tot in 537 de aquaducten vernield werden toen de Goten de stad veroverden. Want daarna begon het verval, natuurlijk nog in de hand gewerkt zoals bij talrijke Klassieke meesterwerken, door het "ontvreemden" van talrijke ornamenten door latere gezagsdragers om ze in de Kerken en de eigen Paleizen aan een tweede leven te laten beginnen.
Sinds een eind in de vorige eeuw bieden de thermen podium voor zeer bekende zomerconcerten in Rome. De titelfoto bij dit blog is genomen bij zo'n concert.
Zie voor meer info de foto's in de bijlagen met hier beneden een weinig uitleg. Deze foto's zijn er die ik eerder zelf genomen heb omdat die van ons er nogal verregend uitzagen.
Bijlage1: Het machtige vooraanzicht
genomen van de plaats waar het podium staat bij de concerten zoals je kan zien op de titelfoto.
Bijlage2: Detail
van de inkijk nog steeds vooraan.
Bijlage3: Gang
Een lange gang met aan weerszijden toegang tot diverse delen van de thermen.
Bijlage4: Vloer
Een mooi bijna ongeschonden stukje mozaïekvloer.
Bijlage5: Detail van zo'n vloer
Bijlage6: Ornamenten
Hier en daar staan mooie stukken van vloer- of wandversieringen. Deze foto toont daar een mooi voorbeeld van.
Citytrip dag 6 - San Paolo fuori le Mura / Sint-Paulus buiten de Muren
Wij ondanks de nattigheid met goede moed, maar vooral toch met de metro, naar het zuiden, naar Sint-Paulus. Maar eerst toch even afstappen aan de Porta San Paolo, voor een zicht op de fameuze poort en de indrukwekkende resten van de stadsmuren. En wat verder de Piramide van Cestio. Dan terug de trein op naar de Basilica di San Paolo fuori le Mura. Van het station naar de ingang van de Basiliek is Christiane dan erg ongelukkig gevallen, waardoor de resterende reisdag voor haar met veel pijn en ongemak verlopen is. Brute pech dus die niet kon goedgemaakt worden door al het moois dat er te zien valt. Zie daarvoor de bijlagen hier benden met enkele woorden uitleg.
Bijlage1: Aandacht
voor de uitleg van de gids bij de bezienswaardigheden in de buurt van Porta San Paolo
Bijlage2: Het buitenportaal
van de basiliek, al indrukwekkend. Het sluit de voortuin af met het beeld van S Paulus en het zicht op de mooie gevelmozaïek (titelfoto), op dit beeld net verborgen. Deze basiliek maakt zoals al eerder gezegd deel uit van de groep van 4 grote patriarchale basilieken, extra-territoriale gebieden van het Vaticaan. De eerste versie ervan zoals ook de andere trouwens, dateert uit de 4° E de tijd van Keizer Constantijn die ze liet bouwen boven op het graf van Paulus. Later kwam er een veel grotere versie met een grondvlak als van de Basilica Ulpia op het Forum van Trajanus, en bleef zodoende de grootste kerk van de wereld tot de nieuwbouw van Sint-Pieter. Er waren verscheidene restauraties na branden in de middeleeuwen, maar na de verwoestende brand van 1823 moest de kerk volledig worden heropgebouwd op hetzelfde grondvlak maar met een ander interieur. Veel stukken van het vroegere geheel zijn te zien in de kloostertuin en in de galerij naast de basiliek.
Bijlage3: Globaal binnenzicht vanaf de poorten bij het voorportaal.
Zo zie je het dus als je via de voortuin en het voorportaal de basiliek betreed van achter uit. Een lege grote kerk indrukwekkende zuilen en met prachtige ornamenten.
Linksboven zien we een gedeelte van de rij medaillons met beeltenissen van Pausen (zie verder). Boven het plafond en vooruit de triomfboog met beneden op die boog beeltenissen van S Paulus met het zwaard en S Petrus. Deze boog uit de 5°E is ondanks de verschillende branden bewaard gebleven, zoals ook de mozaïeken uit de apsis die uit de 12°E dateren.
Daaronder de standbeelden van diezelfde heiligen. En rechts de bekende kaarskandelaar (13°E, Vasaletto).
Wat verder naar voren het baldakijn (1285, Arnolfo di Cambio) boven het graf van S Paulus en dan de tweede triomfboog met de apsis.
Bijlage4: Interieur vanaf de apsis
Met mooi in beeld de twee heiligenbeelden, het baldakijn en de paaskandelaar, en de rest van het schip mooi in perspectief. Hier zie je ook een gedeelte van de dwarsbeuk, die hier naar links naar de kloostertuin leidt en naar de zijgalerij.
Bijlage5: Pausen-medaillons
Deze basiliek is ook die van de pausen-medaillons zoals we op de sommige voorgaande foto's al konden zien, medaillons van alle pausen met de duur van hun regeerperiode erbij vermeld. Dat zijn er nu al zoveel dat de gehele binnenomtrek al benut is. Hier zien we het verlichte beeld van de huidige paus, verlicht omdat hij nog regeert.
Bijlage6: Overzicht
Er is ook een globaal foto-overzicht van alle pausen. Hier zie je het begin van dat overzicht waarbij op sommige foto's ook de regeerperiode is aangegeven.
Bijlage7: Kloostertuin
Zicht op de zeer mooie kloostertuin, volgens de meeste waarnemers de mooiste van Rome. Op verschillende plaatsen zie je de mooie zuiltjes (helemaal links en rechts) met inlegwerk van goud en gekleurd glas van de hand van Vassaletti uit de eerste helft van de 13°E.
Bijlage8: Resten
Een foto genomen in de zijgalerij buiten, van een van de talrijke resten van de vroegere basiliek, hier van muurresten van de oude basiliek (5°E).
Rometrip dag6 - Ten zuiden van het centrum - en veel water
Deze dag is enigszins speciaal verlopen, anders dan gepland en dat door de overvloedige regen. Je zou dus terecht kunnen zeggen dat het belangrijkste gedeelte, een bezoek aan Ostia Antica, in het water gevallen is. Want de planning was dus de dag te besteden aan de bezienswaardigheden ten zuiden van het centrum, te beginnen met Piazza Ostiense en de Porta San Paolo, ook de Piramide van Cestio, en verder naar het zuiden de indrukwekkende San Paolo fuori le Mura (Sint Paulus buiten de muren). En we zouden dan de kroon op het werk zetten in Ostia Antica. Maar een bezoek van 3 a 4 uur aan een site in open lucht, tja daar moet dus het weer voor meezitten, en dat was helaas die dag absoluut niet het geval. Bij uitzondering mag je wel zeggen want goed tot zeer goed de vijf vorige dagen. We hebben dus wel nog op een redelijke manier in de voormiddag het eerste gedeelte kunnen afwerken. Waarbij Christiane helaas een ongelukkig tuimelpartij gemaakt heeft ....
In de namiddag hebben we dan in werkelijk stromende regen met vrijwilligers een bezoek gebracht aan de Termen van Caracalla. Overigens ook zeer interessant, maar wel erg nat.
Ik verneem net via SPQR dat er vorig jaar 6,55 miljoen bezoekers geweest zijn in het Colosseum, in alle musea in Italia samen trouwens 43 miljoen. Voor het Colosseum is dat veel meer dan de 6000 per dag zoals dat gepland was. Want met die beperking zou het maximale aantal voor het gehele jaar elke dag meegerekend, gelijk zijn aan: 6000x365= 2,91 miljoen. Dus ze hebben mij toch wat op de mouw gespeld toen ik de inkomkaarten ging afhalen.