Na onze gesmaakte middagpauze op Campo dei Fiori, op naar de Corso Vittorio en verder naar Piazza Navona. Maar net de Corso Vittorio overgestoken, belanden we al bij Pasquino en vlak daarna op Piazza Navona, een van dé pleinen van Rome met zijn speciale langgerekte vorm, overgehouden van het Stadio di Domiziano van eind eerste eeuw. Maar met ook zijn fonteinen en zijn gebouwen, de restaurants, de speciale sfeer, de talrijke schilders en diverse kunstenaars. En niet te vergeten de omgeving, bijzonder pittoresk, met kleine handwerkhuizen, meubelen vooral, en met ook de Tiber in de nabijheid. De Tiber en de Ponte Umberto, het Justitiepaleis en het fantastische zicht op Sint-Pieter, voor ons behoorlijk bedorven door de reklamepanelen, maar..zie verder. Veel meer dus dan we hier in de bijlagen kunnen laten zien met de beperking tot max. 10 foto's per rubriek! Voor meer beeld en tekst zie de bijlagen hier beneden.
Bijlage1: Dit "sprekende" beeld is een fragment van een Romeinse kopie van een Griekse beeldengroep uit de 3de E.v.C. Kleermaker Pasquino hing er nota's aan met kritische bemerkingen over de overheid. Andere Romeinen begonnen te antwoorden en zo ontstond een hele groep van "sprekende beelden".
Bijlage2: Piazza Navona is een barokplein in de vorm van een langgerekte piste op het eerdere stadion van Keizer Domitianus (80-96 n.C.). Dit globaal beeld is genomen van de zuidkant met de Fontana del Moro op de voorgrond. Links in het midden de kerk0 Sant' Agnese in Agone ontworpen door Borromini in 1648, en in het midden de beroemde vierstromen'fontein van Bernini. Er circuleren heelwat verhaaltjes over hoe de rivaliteit van de 2 meesters tot uiting wordt gebracht in hun werken op dit plein.
Bijlage3: De fontana del Moro in 1576 al aangelegd (G della Porta) maar in 1653 door Bernini gerestaureerd met toevoeging van de Moro.
Bijlage4: mooi detail van een waterspuwer in de fontana del Moro.
Bijlage5: De beroemde vierstromen'fontein in het midden van het plein is door Bernini voltooid in 1551 als decor voor de centrale obelisk. De vier figuren stellen de grote stromen voor van de toen bekende werelddelen: de Ganges (met krans en stok) voor Azië, de Nijl (met een doek over het hoofd) voor Afrika, de Rio della Plata (afwerend gebaar) voor Amerika en de Donau (met baard en krans) voor Europa.
Bijlage6: Detail van de Rio della Plata met het afwerend gebaar. Spottend werd gezegd dat Bernini het afwerend gebaar toegevoegd had om zijn beeld te beschermen tegen het instorten van de gevel van de kerk die door Borromini gebouwd was. De Nijl, in het algemene beeld was zogezegd gesluierd om het lelijke beeld niet te hoeven aanschouwen.
Bijlage7: Ook dat vind je rond Piazza Navona. Fijne vleeswaren....
Bijlage8: Vlakbij Santa Maria della Pace, met belangrijke kunst van Pietro da Cortona en Rafael.
Bijlage9 en 10: Op Ponte Umberto sta je vlakbij het justitiepaleis, maar je hebt er vooral een zeer mooi zicht op Via della Conciliazione en Sint-Pieter. Nu in september eigenlijk verknald door reklameborden maar gewoonlijk veel beter. Daarom heb ik 2 foto's van mezelf toegevoegd, een genomen bij dag en een bij nacht in 2004 al.
In deze zone beginnen we na het bezoek aan San Andrea della Valle. De talrijke kleine steegjes met namen van handwerklui voeren richting via Arenula, piazza Cairoli en Tiber. Even (naar rechts) langs de Tiber struinen tot de via Giuglia. Dan Verder naar Piazza Farnese en Campo de' Fiori. De titelfoto hierbij toont de bekende markt in volle actie met het standbeeld van Giordano Bruno. Zie verder in de bijlagen hier beneden de commentaar bij onze foto's uit deze zone.
Bijlage1: De Ponte Sisto, de brug over de Tiber bij de via Arenula.
Bijlage2: Stilstaan voor uitleg bij dit gedeelte en de aankomende via Giuglia
Bijlage3: Zicht op de schilderachtige brugboog die Palazzo Farnese over de via Guglia heen verbindt met de Tiber. De uiteindelijke bedoeling van Michelangelo was van dit Palazzo te verbinden met de Villa Farnesina aan de overkant van de Tiber maar dit laatste is in de plannen blijven steken.
Bijlage4: Halte bij de Fontana del Mascherone voor de groepsfoto.
Bijlage5: De beroemde voorgevel van het Palazzo Farnese.
Bijlage6: Zicht op het Palazzo en de Piazza Farnese vanaf Cmpo de' Fiori
Bijlage7: Boven de aan elkaar geschakelde tentdaken op de drukke markt torent het standbeeld uit van Giordano Bruno, die aldaar tijdens de inquisitie in 1600 omwille van "ketterij" op de brandstapel terecht is gekomen.
De eerste zone op onze langdurige wandeling voert van het Vittoriano over Largo di Torre Argentina naar San Andrea della Valle. Hieronder vind je wat uitleg bij de foto's gekozen voor deze zone.
Bijlage1: Piazza Venezia
Zoals gezegd de navel van de stad en een belangrijk verkeersknooppunt. Op de foto genomen met de rug naar het Vittoriano is dat goed merkbaar met achteraan recht vooruit de via del Corso naar Piazza del Popolo, links de Corso Vittorio naar het Vaticaan, rechts de via del XX sttembre naar stazione Termini, en vooraan links de via del Teatro di Marcello naar de Tiber en vooraan rechts de via dei Fori Imperiali naar het Colosseo en San Giovanni.
Bijlage2: Gevel van de bekende Jesuïtenkerk Il Gesù uit de 16de eeuw. Het internationaal Jesuïtencollege rechts maakt deel uit van het complex. Het is een erg belangrijke barokkerk met een weelderig interieur, die tot voorbeeld heeft gediend voor talrijke kerken.
Bijlage3: In de Area Sacra di Largo Argentina staan er restjes van 4 oud-Romeinse tempels uit de tijd van de Republiek waarvan de oudste dateert uit de 4de E.v.C. Het ronde platform in het midden behoort tot tempel B. Daarachter de resten van de centrale esedra in de Porticus van de Curia van Pompeius waar in 44 v.C. Caesar vermoord werd terwijl daar bij uitzondering een zitting van de Senaat plaats vond en niet in de Curia op het Forum.
Bijlage4: Fresco in een openbaar toilet (Latrina) in de Porticus van de Curia van Pompeius.
Bijlage5: Esclusieve winkels voor de liturgische uitrusting, o.a. "Gammarelli" vind je in de straatjes van de Area Sacra richting Pantheon.
Bijlage6: San Giuliano dei Fiamminghi, de kerk van de Vlamingen (de Vlaamse pelgrims) in Rome, bevindt zich in de Via del Sudario. Keizer Karel V en ook Rubens zijn hier wel eens op bezoek geweest. Johannes Paulus heeft hier 2 jaar gestudeerd in zijn jonge jaren.
Bijlage7: De San Andrea della Valle is een andere grote kerk in de buurt. De barokke gevel werd rond het midden van de 17de E. afgewerkt (Rainaldi). De koepel is de grootste van Rome na die van Sint-Pieter. Sinds een aantal jaren heeft men binnen grote spiegels onder een hoek van 45º geplaatst die het mogelijk maken van op een comfortabele manier de plafond- en koepelfresco's te bewonderen zoals deze foto laat zien. De hand en de camera moet je er dan wel bijnemen.