Zoals eerder al gezegd is omwille van de regen het programma aangepast geworden en zo hebben we met een aantal vrijwilligers een bezoek gebracht aan de "Terme di Caracalla". Zeer de moeite waard al was het dan onder de stromende regen. Die thermen zijn in het begin van de derde eeuw begonnen en ook ingewijd door Keizer Caracalla die niet alleen beroemd maar ook zeer berucht de geschiedenis is ingegaan (ze zijn verder verfraaid en afgewerkt door zijn opvolger). Die thermen waren reusachtig zoals we hebben kunnen zien (330m x 330m), in die tijd veruit de grootste, een eeuw later nog overtroffen door die van Diocleziano tussen het stazione Termini en de Piazza della Repubblica. Via aquaducten werd het water aangevoerd uit de heuvels rond Rome. Er waren een groot aantal verschillende voorzieningen waarvan de baden maar een onderdeel waren. Zo konden er ca. 2500 mensen binnen met voor ca. 1600 mensen ruimte in een van de baden (warme, lauwe en koude baden, zwembaden...). En ze kenden een echte bloeitijd, ook nog in latere eeuwen tot in 537 de aquaducten vernield werden toen de Goten de stad veroverden. Want daarna begon het verval, natuurlijk nog in de hand gewerkt zoals bij talrijke Klassieke meesterwerken, door het "ontvreemden" van talrijke ornamenten door latere gezagsdragers om ze in de Kerken en de eigen Paleizen aan een tweede leven te laten beginnen.
Sinds een eind in de vorige eeuw bieden de thermen podium voor zeer bekende zomerconcerten in Rome. De titelfoto bij dit blog is genomen bij zo'n concert.
Zie voor meer info de foto's in de bijlagen met hier beneden een weinig uitleg. Deze foto's zijn er die ik eerder zelf genomen heb omdat die van ons er nogal verregend uitzagen.
Bijlage1: Het machtige vooraanzicht
genomen van de plaats waar het podium staat bij de concerten zoals je kan zien op de titelfoto.
Bijlage2: Detail
van de inkijk nog steeds vooraan.
Bijlage3: Gang
Een lange gang met aan weerszijden toegang tot diverse delen van de thermen.
Bijlage4: Vloer
Een mooi bijna ongeschonden stukje mozaïekvloer.
Bijlage5: Detail van zo'n vloer
Bijlage6: Ornamenten
Hier en daar staan mooie stukken van vloer- of wandversieringen. Deze foto toont daar een mooi voorbeeld van.
Citytrip dag 6 - San Paolo fuori le Mura / Sint-Paulus buiten de Muren
Wij ondanks de nattigheid met goede moed, maar vooral toch met de metro, naar het zuiden, naar Sint-Paulus. Maar eerst toch even afstappen aan de Porta San Paolo, voor een zicht op de fameuze poort en de indrukwekkende resten van de stadsmuren. En wat verder de Piramide van Cestio. Dan terug de trein op naar de Basilica di San Paolo fuori le Mura. Van het station naar de ingang van de Basiliek is Christiane dan erg ongelukkig gevallen, waardoor de resterende reisdag voor haar met veel pijn en ongemak verlopen is. Brute pech dus die niet kon goedgemaakt worden door al het moois dat er te zien valt. Zie daarvoor de bijlagen hier benden met enkele woorden uitleg.
Bijlage1: Aandacht
voor de uitleg van de gids bij de bezienswaardigheden in de buurt van Porta San Paolo
Bijlage2: Het buitenportaal
van de basiliek, al indrukwekkend. Het sluit de voortuin af met het beeld van S Paulus en het zicht op de mooie gevelmozaïek (titelfoto), op dit beeld net verborgen. Deze basiliek maakt zoals al eerder gezegd deel uit van de groep van 4 grote patriarchale basilieken, extra-territoriale gebieden van het Vaticaan. De eerste versie ervan zoals ook de andere trouwens, dateert uit de 4° E de tijd van Keizer Constantijn die ze liet bouwen boven op het graf van Paulus. Later kwam er een veel grotere versie met een grondvlak als van de Basilica Ulpia op het Forum van Trajanus, en bleef zodoende de grootste kerk van de wereld tot de nieuwbouw van Sint-Pieter. Er waren verscheidene restauraties na branden in de middeleeuwen, maar na de verwoestende brand van 1823 moest de kerk volledig worden heropgebouwd op hetzelfde grondvlak maar met een ander interieur. Veel stukken van het vroegere geheel zijn te zien in de kloostertuin en in de galerij naast de basiliek.
Bijlage3: Globaal binnenzicht vanaf de poorten bij het voorportaal.
Zo zie je het dus als je via de voortuin en het voorportaal de basiliek betreed van achter uit. Een lege grote kerk indrukwekkende zuilen en met prachtige ornamenten.
Linksboven zien we een gedeelte van de rij medaillons met beeltenissen van Pausen (zie verder). Boven het plafond en vooruit de triomfboog met beneden op die boog beeltenissen van S Paulus met het zwaard en S Petrus. Deze boog uit de 5°E is ondanks de verschillende branden bewaard gebleven, zoals ook de mozaïeken uit de apsis die uit de 12°E dateren.
Daaronder de standbeelden van diezelfde heiligen. En rechts de bekende kaarskandelaar (13°E, Vasaletto).
Wat verder naar voren het baldakijn (1285, Arnolfo di Cambio) boven het graf van S Paulus en dan de tweede triomfboog met de apsis.
Bijlage4: Interieur vanaf de apsis
Met mooi in beeld de twee heiligenbeelden, het baldakijn en de paaskandelaar, en de rest van het schip mooi in perspectief. Hier zie je ook een gedeelte van de dwarsbeuk, die hier naar links naar de kloostertuin leidt en naar de zijgalerij.
Bijlage5: Pausen-medaillons
Deze basiliek is ook die van de pausen-medaillons zoals we op de sommige voorgaande foto's al konden zien, medaillons van alle pausen met de duur van hun regeerperiode erbij vermeld. Dat zijn er nu al zoveel dat de gehele binnenomtrek al benut is. Hier zien we het verlichte beeld van de huidige paus, verlicht omdat hij nog regeert.
Bijlage6: Overzicht
Er is ook een globaal foto-overzicht van alle pausen. Hier zie je het begin van dat overzicht waarbij op sommige foto's ook de regeerperiode is aangegeven.
Bijlage7: Kloostertuin
Zicht op de zeer mooie kloostertuin, volgens de meeste waarnemers de mooiste van Rome. Op verschillende plaatsen zie je de mooie zuiltjes (helemaal links en rechts) met inlegwerk van goud en gekleurd glas van de hand van Vassaletti uit de eerste helft van de 13°E.
Bijlage8: Resten
Een foto genomen in de zijgalerij buiten, van een van de talrijke resten van de vroegere basiliek, hier van muurresten van de oude basiliek (5°E).