Piepeloe nieuwsgierige mama's, stoere papa's, knorrige opa's, lieve mammie's,...veel tantes en de man van de tantes,...onze kapoenen, oud- leerlingen,..KORTOM iedereen!
Hier vind je een beetje van mezelf terug...de activiteiten van onze Hunnegemmertjes,...ons leefwereldje!
Fijn dat je komt piepeloeren....welkom!
Juf Tamara, juf Stefanie, juf Marijke en juf Valerie
Hé rups,
Ja, jij daar…
Kom maar,kom maar bij ons…
Neem maar de tijd die je nodig hebt om een vlinder te worden,
Doe maar , op je gemakje.
Zoals je zelf wilt.
Dag vlinder,
Wees maar een vlinder, een vlinder zoals er maar eentje op de hele wereld is.
Toon je mooiste kleuren en fladder,fladder maar.
Vlieg met je vleugels daar waar je heen wil.
Wil je samen vliegen,dan vliegen wij met je mee.
Wil je sneller vliegen,dan vliegen we met je mee.
Of doe je het liever op je eigen tempo? Wij vliegen naast jou…
Wij zullen je steeds toefluisteren:
“Leef je leven zoals een vlinder
Neem op tijd eventjes rust
Maar vergeet nooit te blijven vliegen”
17-03-2016
Foto's van Kapla 3D
17-03-2016 om 14:00
geschreven door Zorgteam
04-03-2016
Kangoeroenieuws vijfde leerjaar : wij maken Kaplasfinx
Hallo beste mensen,
na twee kangoeroelessen is het eindelijk gelukt, onze sfinx is af!
Het was geen makkelijke opdracht, we moesten veel denken en meten.
Het samenwerken was het belangrijkste.
We hebben ons gebaseerd op 1 sfinx van internet.
We zijn op het idee gekomen door het thema: 'fantastische farao's'.
Bij dat thema hebben wij veel geleerd over Toetanchamon en over Egyptisch rekenen, over papyrus, het balsemen en ook nog over de mummies.
Kortom, het was heel tof!
Hieronder zie je de sfinx
Met vele groeten van de kangoeroevrienden: Mansour, Jarich en Marie-Elise.
04-03-2016 om 00:00
geschreven door Zorgteam
03-03-2016
Nieuws van het IDP6-traject
Zoals je kon lezen op de blog betreffende het IDP- traject, gingen we de laatste fase in. De werkgroep IDP heeft de laatste sessie in Gent niet kunnen bijwonen, aangezien we generale repetitie hadden voor ons schoolbal. Geen erg, want de laatste stap van het IDP-traject vroeg om een actieplan. Zo gezegd, zo gedaan!
Waar gaat we van uit?
Deze gegevens vertellen ons veel over de kwaliteit van onze school. De resultaten van ons IDP6-rapport zijn outputgegevens waarmee de school haar eigen werking kan beoordelen. Ze helpen een antwoord te vinden op de vraag of men erin slaagt de getoetste leerplandoelen van de leergebieden Nederlands en Wiskunde doorheen de basisschool bij de leerlingen te realiseren. Deze resultaten kunnen gebruikt worden om het onderwijsaanbod op school - en klasniveau te verbeteren en draagt daarom bij aan onze interne kwaliteitszorg. Het opgestelde actieplan gaat uit van 4 stappen: plan - do - check- act. Vanuit de resultaten van het IDP6-rapport, die we jaarlijks in augustus digitaal ontvangen, stellen we een sterkte - zwakte analyse voorop. Van daaruit zullen deze gegevens doorsijpelen naar het team. We stellen ons de vraag: ' wat nemen we mee? , waar werken we aan? Wat kunnen we doen om onze kwaliteit op een bepaald item te verbeteren? Welke doelen stellen we voorop? Wat zegt dit over onze school?...' Dit is voer om mee te nemen naar de startvergadering van augustus, elk schooljaar. Aan het eind van het schooljaar koppelen we terug: ' welk effect merken me? wat kunnen we bijsturen? wat bannen we? ' ...om dan bij terug het ' act' deel te zitten en nieuwe acties voorop te stellen!
Schip ahoi piraatjes!
03-03-2016 om 14:26
geschreven door Zorgteam
02-03-2016
Teamvergadering 15 maart 2016 - vervolg traject spelling
Dag allemaal,
We zetten ons traject van spelling verder op de eerstkomende pedagogische teamvergadering. In bijlage kunnen jullie de uitnodiging en het programma nalezen.
De kangoeroeklas is als een mijn, je vindt er goud maar voor je brein...!onze kangoeroeklassen zijn al enige tijd ingeburgerd in ons schoolleven. Om privacyredenen zetten we heel weinig foto's op onze blog...Al gehoord van het stenenmuseum? Ons clowncanon? Onze Italiaanse les? Ons project over farao's?...Momenteel werken we in de kangoeroeklas van het vijfde leerjaar het project van farao's af...we maken als procesevaluatie een 3D-constructie met KAPLA-blokken van de Sfinx...want een denk- en rekenwerk, niet evident! Nu vrijdag werken we aan het vervolg van onze 3D- constructie, hoor je ons brein kraken?
Ook in het eerste leerjaar wordt er gretig gewerkt...onze monstertjes vormden onze basis van overgang derde kleuterklas -eerste leerjaar...vooral het 'ik wil leren-monster' overheerst,lol! Wij hebben ook al een aantal projectjes achter de rug, waaronder ons stenenmuseum, onze beresterke gedachten, onze filolesjes...we kennen Marie de mus en Tipper de schildpad al een geruime tijd en werken nu verder...binnenkort leren we ook een 'hexagoon ' kennen...het blijft spannend!
Groetjes uit de kangoeroeklas en hun kangoeroejuf!
29-02-2016 om 14:56
geschreven door Zorgteam
22-02-2016
Ons team is...
Ons team is...
22-02-2016 om 13:11
geschreven door Zorgteam
MDO' s..voor deze week en volgende week op de planning!
Deze week staan de MDO's op het programma...Wat wil de afkorting zeggen? Multi Disciplinair Overleg...We gaan onze leerlingen tussentijds evalueren midden het schooljaar.
We doen dit aan de hand van de principes van HGW die onze leerkrachten beheersen:
- we houden rekening met de onderwijsbehoeften van de kinderen
- we werken systematisch en transparant
-we werken constructief samen
- er is een afstemming en wisselwerking tussen leerkrachten, ouders, externen...
- de leerkracht is de spilfiguur
- we werken doelgericht
- én we benutten het positieve in elk kind....vanuit deze sterkte vertrekken we met de bespreking.
We doen dit met de klasleerkrachten, het zorgteam, de directie en CLB via een coachend gesprek...' wat is de huidige situatie? ' ' wat is de wenselijke situatie?' ' wat hebben WE nodig om het doel te bereiken?' ' wat zien we als een mogelijke hindernis? ' ' wie werkt wanneer aan welk doel?' en ' hoe en wanneer gaan we dit tussentijds evalueren? '
Het worden boeiende ( en op het einde van de dagen vermoeiende,lol!) overleggen...wij kijken er al naar uit!
22-02-2016 om 13:08
geschreven door Zorgteam
Questi...Een kwestie van jaaa!
Het zorgteam had als opdracht binnen de prioriteiten om dit schooljaar aan de slag te gaan met een digitaal zorgsysteem. Zo gezegd, zo gedaan...het zorgteam is sinds oktober aan het werk in het digitaal programma Questi, de leerkrachten sinds september voor de rapporten...vorige donderdag stond de personeelsvergadering op het programma.. Het deel van ZORG/GOK stond in het teken van de MDO's en Questi. Onze leerkrachten zijn nu volop aan de slag gegaan in Questi, ook met het deeltje van de ZORG. Wat een leuke reacties dat de leerkrachten geven! We zijn al helemaal into Questi...een kwestie van 'joehoe'!
22-02-2016 om 12:23
geschreven door Zorgteam
31-01-2016
Vol met ideetjes...dat moet de leerlibgenraad zijn...
Morgen staat terug de leerlingenraadvergadering gepland. Voor de techniekdag staat er een datum gepland, morgen zal deze voorgelegd worden aan mevrouw directeur! Van zodra deze goedgekeurd is, kom je deze ook te weten op deze blog. ..een tipje van de sluier voor morgen:
Graffitimuurverkiezingen?
Dessertkaartjes als voorbode voor een dessertenstandje onder de middag in een dessertjesweek...?
Het wordt weer fijn vergaderen met onze leerlingen en hun leerlingenraadjuf! BEDANKT!
31-01-2016 om 19:30
geschreven door Zorgteam
21-01-2016
Samenwerken met externen
Omdat we samenwerken met externen als een kracht zien, hebben wij op 4 december 2015 een mooi staaltje van samenwerken getoond met Artevelde hogeschool. Onze school werd gevraagd als externe spreker voor hun studenten. ' Leerlingparticipatie' en alles wat er daarrond op onze school gebeurt...kon als praktijkvoorbeeld en inspiratiebron gelden voor de laatstejaarsstudenten. Vandaar dat het zorgteam, in naam van onze school, gastspreker was voor de studenten. Heel verrijkend, zowel voor ons, als voor de studenten. Na onze uiteenzetting en hoe wij trachten leerlingparticipatie te realiseren, gingen de studenten aan de slag. Het zorgteam ondersteunde deze groepen studenten en hun uit te werken project.
Bedankt Artevelde voor deze unieke kans, wij hebben veel ideetjes meegenomen naar onze school en laten deze systematisch binnensijpelen...en hopelijk waren wij voor jullie een inspirerend voorbeeld!
Wij dragen samenwerken ( lees: we leren aan onze kinderen: ' iedereen kan iets en niemand kan alles ' en ' samen kan je meer dan alleen' ) dus hoog in het vaandel!
21-01-2016 om 09:37
geschreven door Zorgteam
20-01-2016
Traject spelling: vervolg!
Ook ons spellingtraject wordt vanuit de zorg verder gezet. Samen met de pedagogische begeleiding en onze directie zijn we samengekomen om de volgende actie op de P.V. te organiseren. We gaan samen met het lagere leerkrachtenteam op zoek gaan naar een ' protocol voor spelling 'en onze daarbij horende visie opstellen gelinkt aan het leerplan schrijven, ook met het oog op de komende nieuwe leerplannen ' zin in leven, zin in leren'. Het zorgteam werkt dit verder concreet uit.
Ook terug een bloosvraagje waar we fier over mogen zijn: onze school werd door de ped. begeleiding gevraagd om op 25 februari 2016 een deel van een taalbeleidstraject met andere scholen op te nemen. Concreet wil dit zeggen dat wij vanuit het zorgteam een nascholing volgen bij de pedagogische begeleiders van taal...samen met andere scholen. Blijkbaar vindt de begeleiding onze school daarin een fantastisch praktijkvoorbeeld en werden we gevraagd om deze dag mee vorm te geven en naar voor te treden met al onze acties. Natuurlijk willen wij onze expertise delen en andere scholen inspireren....toch wel een blooskaakje en waarschijnlijk een klein beetje zenuwen...maar spannend is leuk, spannend is nooit saai....met een pluim voor onze leerkrachten!
20-01-2016 om 11:10
geschreven door Zorgteam
15-01-2016
Nieuws van de leerlingenraad!
De proefjes uitgetest, de vergadering achter de rug, de leerlingen aangesproken en hun TOP 3- keuze sijpelt stilletjes aan binnen....kortom, de TECHNIEKDAG is bijna een feit! Wij zijn er bijna klaar voor!
Groetjes,
De leerlingenraad en hun leerlingenraadjuf!
15-01-2016 om 09:50
geschreven door Zorgteam
14-01-2016
De kleuterleidsters zitten niet stil!
In het kader van de prioriteiten van kleuter zit kleuter absoluut niet stil, integendeel! Binnenkort staat er een P.V. gepland rond hoekenverrijking. Juf Tamara en de directie hebben de koppen bij elkaar gestoken en zijn reeds goed voorbereid! ' Vanuit welke invalshoeken kunnen we onze hoeken verrijken? ' Vanuit BC's...dominante ontwikkelingsaspecten...een zorgvraag...interesse van de kinderen...' Welke kracht gaat er uit bij welke leerling, en wat ervaren we bij een bepaald onderdeel als een hindernis? ' De cases en opdrachten van wat de kleuterleidsters dienden uit te proberen komen grondig aan bod. Jaja, je leest het goed, niet enkel onze kinderen hebben huiswerken en lessen, ook onze leerkrachten! Zij gaan aan de slag met hun opdracht en maken de balans op. ' Zijn er nog acties die we kunnen koppelen aan onze analyse? ' Kortom, we worden terug een beetje slimmer! De kleuterleidsters eindigen met de ' grootste troeven om aan een zorgvraag tegemoet te komen' en...hoe ze veeeel materialen gedifferentieerd kunnen inzetten...mijn gedacht! Lol! Alles voor blije gezichtjes!
14-01-2016 om 14:33
geschreven door Zorgteam
05-01-2016
Traject IDP6
Ook voor de vakantie zaten we niet stil! Ons IDP-traject werd concreet gemakt met het volledige team, kleuter en lager via de personeelsvergadering van 10 december. Via een flexibele werkvorm, de puzzelstukken, werd ons leerkrachtenteam in groepen verdeeld. We hadden op onze school een babbelbox geïnstalleerd, dit werd het begin van de P.V. Grappig om onszelf op camera te zien, maar verrijkend om de beginsituatie van kleuter en lager in kaart te hebben. Het doel van de personeelsvergadering werd beklemtoond en deze ' waarom -items ' werden geduid:
IDP en de gelijkgerichtheid van het team. Welke visie schuilt hierachter binnen onze school?
We hebben een gedeelde verantwoordelijkheid
We zien IDP als een vorm van output en GEEN leerlingevaluatie
Decretale verplichting maar we zien het in de geest van interne kwaliteitszorg.
Het is een duidelijk bewijs van een kwaliteitskenmerk voor het realiseren van de eindtermen van de leerplannen.
Onze leerkrachten gingen zelf aan de slag met de geselecteerde vragen die onze leerlingen vorig schooljaar ook dienden op te lossen. Tevens dienden ze met deze vragen bepaalde onderzoeken op punt te stellen: ' werd deze vraag goed, minder goed beantwoord? ' ' wat is de oorzaak?' ' wat is de analyse van de resultaten? ' ...Kortom, samen de koppen bij elkaar en sterkte- zwakte analyse opmaken!
Het was een vruchtbare DOE- vergadering met oog voor vervolg van analyse en daaruit vloeiend actieplan. De werkgroep gaat eind januari terug naar Gent om met deze outputgegevens aan de slag te gaan. Wordt terug vervolgd! Horen jullie ons brein thuis kraken? ( lol!)
05-01-2016 om 13:59
geschreven door Zorgteam
31-12-2015
Happy new year
Die laatste vrije parkeerplek...
Een kleine wachtrij in de supermarkt...
Een parapluutje als het regent...
Een dosis warme knuffels wanneer je er nood aan hebt...
Mensen, vrienden om je heen waarbij je jezelf kan zijn...maar vooral...deze 2016- spreuk: als we dicht bij onszelf blijven...kunnen we heel ver komen..een 'dichtbij -jezelf -jaartje' gewenst aan jullie allemaal!
Dank voor het vertrouwen in 2015!
31-12-2015 om 12:15
geschreven door Zorgteam
17-11-2015
Heb je onze 2 nieuwe goalen al gezien?
En weeral goed nieuws dankzij jullie! Onze lagere afdeling kan genieten van twee extra goalen die aangekocht zijn met een deel van de opbrengst van de Lotusverkoop. Ook de beamer van het zesde leerjaar werkt uitvoerig! De rest van het budget wordt geïnvesteerd in de speelplaatswinkel lagere en de buitenspeelbakken kleuter...dit dient nog overlegd te worden...wordt zeker vervolgd! Nogmaals dank voor jullie steun!
17-11-2015 om 15:18
geschreven door Zorgteam
Maandag 23 november 2015 paraat op netwerk zorgdag in JC de Spiraal
Nu maandag 23 november 2015 vindt er in Jeugdcentrum De Spiraal een netwerkdag in thema van zorg en binnenklasdifferentiatie plaats. Wij, als school, zijn gevraagd om een werkwinkel te begeleiden en onze expertise mee te geven en andere scholen in een bepaalde thematiek te inspireren...spannend! Leuk dat wij dit mogen doen...Deze dag is vrijgehouden voor de scholengemeenschap Geraardsbergen-Deftinge, scholengemeenschap De Zevensprong en scholengemeenschap De Ster. Wij kijken er al naar uit
17-11-2015 om 15:11
geschreven door Zorgteam
Een beetje vanalles...update!
Een beetje van alles wat er de laatste 2 weken op het programma stond! Lees het hier:
Alle MDO's zijn achter de rug! We kunnen weer verder met nieuwe acties...
We zijn gestart met ONS nieuw digitaal zorgsysteem...alweer een digitale stap vooruit, joehoe!
Ook is gisteren de leerlingenraad terug samengekomen: brainstormen over ons ' PROEFPROJECT'
17-11-2015 om 15:04
geschreven door Zorgteam
26-10-2015
Jaarplanning MDO 's
Reeds enkele weken verder en de leerkrachten zijn vertrouwd met hun ' nieuwe ' kapeloenen!
Er zijn reeds heel wat oudergesprekken achter de rug...vrijdag het eerste rapport. In bijlage kan je de jaarplanning vinden van onze school betreffende MDO: Multi Disciplinair Overleg...deze staan na de vakantie gepland...Lekker druk!
Vorige week donderdag zijn we terug naar Gent geweest , met het kernteam IDP, om ons vervolgtraject verder te zetten.
DEEL 1 zit erop, namelijk de analyse van ons eigen schoolrapport...we gaan verder met het diagnosticeren en de link leggen naar het volledige leerkrachtenteam kleuter en lager! Dit wordt een hele boterham maar onze trein zit op het goede spoor! Sjoek sjoek...we sjoeken verder! Wordt verder vervolgd via onze blog!