Ook in ons zorgteam wordt er soms 'ernstig' werk verricht!
We zijn volop bezig met het evalueren van onze vooropgestelde acties. Eentje daarvan was het evalueren van het HANDELINGSGERICHT werken op onze school...Dat houdt 7 uitgangspunten in:
- onderwijsbehoeften van onze Hunnegemmertjes: wat heeft deze leerling nodig, in deze school, in deze klas, met deze leerkracht?
- We werken systematisch en transparant...we werken met onze kinderen, met hun ouders....we trachten duidelijk te zijn in onze communicatie...we zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen....afspraken...stappenplannen....
- We werken constructief samen ...waarbij we vertrekken vanuit het positieve van het kind en de sterktes van onze leerkrachten...MET leerkrachten, met onze kapeloentjes, onze directie, onze betrokken ouders, en eventueel onze externe partners.
- We zorgen voor afstemming en wisselwerking...we vertrekken vanuit de nood van het kind...en houden de 'als- dan' relatie voor ogen...
- onze leerkrachten doen ertoe...ze zijn de klasmanager...de spilfiguur...de eerstelijnszorger...zij zien de nood van het kind
- we trachten altijd doelgericht te werken....wat is nu de concrete vraag? Wat heeft dit kind nodig? We stellen doelen voorop...kunnen observeren...stappen ondernemen..evalueren...bijsturen....altijd SAMEN met het kind en met de ouders...
- doorheen dit alles benutten we het positieve....wat kan het kind goed? Hoe voelen de ouders zich hierbij? Hoe kunnen we de ouders mee betrekken in ons verhaal? Wat kan de leerkracht in kwestie goed?
Samen met onze CLB- medewerkers en onze directie hebben we samen overlegd over het zorgteam en HGW.
We deden dit uiteraard doelgericht ( hehe) aan de hand van een eigen aangemaakt ' spiegelreflectiedocument ' ( eens in de spiegel kijken kan soms helend werken, grapje!). Vragen zoals ' Welke nieuwe inzichten hebben we opgedaan?', ' Waarover ben je fier bij ons op school als het gaat over HGW?' ' hoe hebben wij ons de principes eigen gemaakt?'.... werden door ons CLB-team als zeer positief ervaren.
We werken systematisch, we houden steeds dezelfde structuur aan, onze leerkrachten hebben zich de principes van HGW zeer sterk eigen gemaakt, we reflecteren veel, onze leerkrachten doen ertoe en we gaan steeds uit van het positieve...we staan al school ver in de HGW-weg...
Vandaar even dit...
Onze kleurpotloodjes blijven voorhanden om elkaars dagje in te kleuren...
de puzzelstukjes passen omdat wij allemaal een deeltje van ONS geheel zijn...de paperclipjes hebben alles samengehouden dit schooljaar....onze knoop heeft er doen aan herinneren dat niet alles dadelijk ontward moet worden...EN ons prikkertje was er om elke dag de goede kwaliteiten in onszelf, in onze kinderen en in de anderen te prikken...wij hebben samen zorg gedragen....DANK je wel aan dit fantastisch leerkrachtenteam...wat een zorginzet...onze fijne ouders voor het vertrouwen... jullie open, eerlijke, soms tot tranens toe bewogen gesprekken...., en de zegen die we krijgen om elke dag voor JULLIE kapoen(en) te mogen zorgen!
29-05-2015 om 12:06
geschreven door Zorgteam
|