Piepeloe nieuwsgierige mama's, stoere papa's, knorrige opa's, lieve mammie's,...veel tantes en de man van de tantes,...onze kapoenen, oud- leerlingen,..KORTOM iedereen!
Hier vind je een beetje van mezelf terug...de activiteiten van onze Hunnegemmertjes,...ons leefwereldje!
Fijn dat je komt piepeloeren....welkom!
Juf Tamara, juf Stefanie, juf Marijke en juf Valerie
Hé rups,
Ja, jij daar…
Kom maar,kom maar bij ons…
Neem maar de tijd die je nodig hebt om een vlinder te worden,
Doe maar , op je gemakje.
Zoals je zelf wilt.
Dag vlinder,
Wees maar een vlinder, een vlinder zoals er maar eentje op de hele wereld is.
Toon je mooiste kleuren en fladder,fladder maar.
Vlieg met je vleugels daar waar je heen wil.
Wil je samen vliegen,dan vliegen wij met je mee.
Wil je sneller vliegen,dan vliegen we met je mee.
Of doe je het liever op je eigen tempo? Wij vliegen naast jou…
Wij zullen je steeds toefluisteren:
“Leef je leven zoals een vlinder
Neem op tijd eventjes rust
Maar vergeet nooit te blijven vliegen”
31-01-2016
Vol met ideetjes...dat moet de leerlibgenraad zijn...
Morgen staat terug de leerlingenraadvergadering gepland. Voor de techniekdag staat er een datum gepland, morgen zal deze voorgelegd worden aan mevrouw directeur! Van zodra deze goedgekeurd is, kom je deze ook te weten op deze blog. ..een tipje van de sluier voor morgen:
Graffitimuurverkiezingen?
Dessertkaartjes als voorbode voor een dessertenstandje onder de middag in een dessertjesweek...?
Het wordt weer fijn vergaderen met onze leerlingen en hun leerlingenraadjuf! BEDANKT!
31-01-2016 om 19:30
geschreven door Zorgteam
21-01-2016
Samenwerken met externen
Omdat we samenwerken met externen als een kracht zien, hebben wij op 4 december 2015 een mooi staaltje van samenwerken getoond met Artevelde hogeschool. Onze school werd gevraagd als externe spreker voor hun studenten. ' Leerlingparticipatie' en alles wat er daarrond op onze school gebeurt...kon als praktijkvoorbeeld en inspiratiebron gelden voor de laatstejaarsstudenten. Vandaar dat het zorgteam, in naam van onze school, gastspreker was voor de studenten. Heel verrijkend, zowel voor ons, als voor de studenten. Na onze uiteenzetting en hoe wij trachten leerlingparticipatie te realiseren, gingen de studenten aan de slag. Het zorgteam ondersteunde deze groepen studenten en hun uit te werken project.
Bedankt Artevelde voor deze unieke kans, wij hebben veel ideetjes meegenomen naar onze school en laten deze systematisch binnensijpelen...en hopelijk waren wij voor jullie een inspirerend voorbeeld!
Wij dragen samenwerken ( lees: we leren aan onze kinderen: ' iedereen kan iets en niemand kan alles ' en ' samen kan je meer dan alleen' ) dus hoog in het vaandel!
21-01-2016 om 09:37
geschreven door Zorgteam
20-01-2016
Traject spelling: vervolg!
Ook ons spellingtraject wordt vanuit de zorg verder gezet. Samen met de pedagogische begeleiding en onze directie zijn we samengekomen om de volgende actie op de P.V. te organiseren. We gaan samen met het lagere leerkrachtenteam op zoek gaan naar een ' protocol voor spelling 'en onze daarbij horende visie opstellen gelinkt aan het leerplan schrijven, ook met het oog op de komende nieuwe leerplannen ' zin in leven, zin in leren'. Het zorgteam werkt dit verder concreet uit.
Ook terug een bloosvraagje waar we fier over mogen zijn: onze school werd door de ped. begeleiding gevraagd om op 25 februari 2016 een deel van een taalbeleidstraject met andere scholen op te nemen. Concreet wil dit zeggen dat wij vanuit het zorgteam een nascholing volgen bij de pedagogische begeleiders van taal...samen met andere scholen. Blijkbaar vindt de begeleiding onze school daarin een fantastisch praktijkvoorbeeld en werden we gevraagd om deze dag mee vorm te geven en naar voor te treden met al onze acties. Natuurlijk willen wij onze expertise delen en andere scholen inspireren....toch wel een blooskaakje en waarschijnlijk een klein beetje zenuwen...maar spannend is leuk, spannend is nooit saai....met een pluim voor onze leerkrachten!
20-01-2016 om 11:10
geschreven door Zorgteam
15-01-2016
Nieuws van de leerlingenraad!
De proefjes uitgetest, de vergadering achter de rug, de leerlingen aangesproken en hun TOP 3- keuze sijpelt stilletjes aan binnen....kortom, de TECHNIEKDAG is bijna een feit! Wij zijn er bijna klaar voor!
Groetjes,
De leerlingenraad en hun leerlingenraadjuf!
15-01-2016 om 09:50
geschreven door Zorgteam
14-01-2016
De kleuterleidsters zitten niet stil!
In het kader van de prioriteiten van kleuter zit kleuter absoluut niet stil, integendeel! Binnenkort staat er een P.V. gepland rond hoekenverrijking. Juf Tamara en de directie hebben de koppen bij elkaar gestoken en zijn reeds goed voorbereid! ' Vanuit welke invalshoeken kunnen we onze hoeken verrijken? ' Vanuit BC's...dominante ontwikkelingsaspecten...een zorgvraag...interesse van de kinderen...' Welke kracht gaat er uit bij welke leerling, en wat ervaren we bij een bepaald onderdeel als een hindernis? ' De cases en opdrachten van wat de kleuterleidsters dienden uit te proberen komen grondig aan bod. Jaja, je leest het goed, niet enkel onze kinderen hebben huiswerken en lessen, ook onze leerkrachten! Zij gaan aan de slag met hun opdracht en maken de balans op. ' Zijn er nog acties die we kunnen koppelen aan onze analyse? ' Kortom, we worden terug een beetje slimmer! De kleuterleidsters eindigen met de ' grootste troeven om aan een zorgvraag tegemoet te komen' en...hoe ze veeeel materialen gedifferentieerd kunnen inzetten...mijn gedacht! Lol! Alles voor blije gezichtjes!
14-01-2016 om 14:33
geschreven door Zorgteam
05-01-2016
Traject IDP6
Ook voor de vakantie zaten we niet stil! Ons IDP-traject werd concreet gemakt met het volledige team, kleuter en lager via de personeelsvergadering van 10 december. Via een flexibele werkvorm, de puzzelstukken, werd ons leerkrachtenteam in groepen verdeeld. We hadden op onze school een babbelbox geïnstalleerd, dit werd het begin van de P.V. Grappig om onszelf op camera te zien, maar verrijkend om de beginsituatie van kleuter en lager in kaart te hebben. Het doel van de personeelsvergadering werd beklemtoond en deze ' waarom -items ' werden geduid:
IDP en de gelijkgerichtheid van het team. Welke visie schuilt hierachter binnen onze school?
We hebben een gedeelde verantwoordelijkheid
We zien IDP als een vorm van output en GEEN leerlingevaluatie
Decretale verplichting maar we zien het in de geest van interne kwaliteitszorg.
Het is een duidelijk bewijs van een kwaliteitskenmerk voor het realiseren van de eindtermen van de leerplannen.
Onze leerkrachten gingen zelf aan de slag met de geselecteerde vragen die onze leerlingen vorig schooljaar ook dienden op te lossen. Tevens dienden ze met deze vragen bepaalde onderzoeken op punt te stellen: ' werd deze vraag goed, minder goed beantwoord? ' ' wat is de oorzaak?' ' wat is de analyse van de resultaten? ' ...Kortom, samen de koppen bij elkaar en sterkte- zwakte analyse opmaken!
Het was een vruchtbare DOE- vergadering met oog voor vervolg van analyse en daaruit vloeiend actieplan. De werkgroep gaat eind januari terug naar Gent om met deze outputgegevens aan de slag te gaan. Wordt terug vervolgd! Horen jullie ons brein thuis kraken? ( lol!)