Dag allemaal,
Terwijl onze Hunnegemmertjes vrijdag een dagje thuis waren, zijn de juffen, de meester en mevrouw directeur voorbeeldig naar school geweest. Voor ons lager team kent het digitaal systeem ' Questie ' geen geheimen meer en zullen jullie binnenkort de nieuwe rapportering ontvangen. ( schoolrapport van jullie kind) Onze kleuterleidsters hebben zich verdiept in de materie ' materialen inzetten om tegemoet te komen aan zorgvragen'. We hebben ontdekt hoe je via observatie tot de kern van de zorgvraag kan komen en hoe we de speelwerkplekken/materialen kunnen inzetten om tegemoet te komen aan hun onderzoeksvragen. De klemtoon ligt op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen in hun klasje...
Flitsend observeren, continue observeren en testend observeren kent voor ons kleuterteam geen geheimen meer! Het stokpaardje op onze school is dat we steeds vertrekken vanuit het positieve...dit hebben we grondig meegenomen...een kind kan enkel en alleen maar tot leren komen als deze kapoen zich goed voelt bij ons...we sluiten dus al onze vriendjes in ons hart...we vertrekken van het positieve, programmeren succeservaringen, bouwen teamoverleg in ( formeel of informeel) en we stippelen een voorrangsweg uit op de betrokkenheid en de positieve ingesteldheid van onze kinderen.
Ook het meespelen in de hoeken kwam als grote item op de ped. studiedag: 'welke houding nemen we aan? ' ' welke rol nemen we op in het spel?'' hoe kunnen we het spel naar een hoger niveau tillen?' ' hoe gaan we onrechtstreeks naar gewenst gedrag binnen het spel tussen kleuters onderling....' ...kortom heel wat onderzoeksvragen waar we een antwoord op hebben gevonden!
Het zorgteam zou het zorgteam niet zijn als we ook onze kleuterjuffen huiswerk hebben gegeven: onderzoeksvragen stellen, onderwijsbehoeften observeren, interventies bekijken vanuit de juf - de speelwerkplekken- leuke materialen én de belangrijkste: meespelen in de hoeken, joehoe!!! Tegen de volgende P.V. brengen ze hun bevindingen, verhalen, ervaringen mee! We leren van en met elkaar en luisteren naar elkaars ervaring, interne expertise gevraagd!
Oo ja , voor de ouders, tot morgen...met 1 grijs haartje meer OP het hoofd, maar met meer bagage IN het hoofd, lol!
Ik ben een toren, blokken op elkaar, ik sta een beetje scheef, ik heb al wat meegemaakt. Sommige mensen kijken naar mij, en zien alleen wat scheef staat. Een duwtje hier, een duwtje daar...ze willen me rechtzetten maar ik zal nooit in het rijtje passen.
Deze blokken zijn , zijn alles wat ik heb. Deze scheve blokken zijn ook wie ik ben. Ik vraag jou: kijk naar mij, naar wie ik ben, kom dicht bij mij, zie mij graag.. en laat me niet vallen
28-09-2015 om 21:37
geschreven door Zorgteam
|