Nu
gaan we het eens hebben over een heel erg eigenzinnig fenomeen de Dalai Lama.
Het is inderdaad een grote sprongnaar
Tibet .Maar in de context van mijn leven, en wat mij heeft geinspireerd en nog
steeds boeit is het niet zo'n gekke sprong. Ik hoorde zo'n tien jaar geleden
voor het eerst van deze man, en raakte toch wel onder de indruk van zijn manier
van het relativeren van zaken die wij hier in het Westen erg belangrijk
vinden.Wat ik ook erg mooi vond, is dat hij op geen enkele manier oordelen
uitspreekt of veroordeeld,hoe anderen
hun leven leiden.Integendeel hij is een groot voorstander van het eigen inzicht
van mensen.Hij doelt daarmee op het naar je innerlijke stem luisteren.Want alle
antwoorden zitten verscholen in je innerlijke bewust zijn.Dit is geen zweverige
conclusie maar even simpel als waar, aangezien de hele evolutie van het leven
in je genetische samenstelling zit opgeslagen.Dus het goddelijke zit ingepakt
in jouw wezen, en je kunt zonder moeite al een tipje van die wijsheid benutten
door af en toe je ogen te sluiten en naar je innerlijke stem te luisteren.Wees
dus altijd trots op wat je bij je draagt, ook al zijn er in je omgeving mensen
die vinden dat je in hun ogen minderwaardig bent.Of wanneer er weer eens iets
gebeurd wat jij als heel frustrerend ervaart.Vertrouw dan op je innelijke
kracht sluit je ogen luister naar en hier komt het;je eigen muziek, iets wat jou inspireerd, en
concentreer je op je innerlijke stem en als je dan dan heel diep en goed
luisterd komen de antwoorden vanzelf .
Meditatie-oefening2.(beginners)
Meditatie heeft als doel om inzicht te krijgen over een bepaald onderwerp. Om dit te oefenen kun je het beste beginnen met een vrij gewoon onderwerp/voorwerp en niet meteen met allerlei moeilijke levensvragen.
OEFENING:
Ga zitten in de lotushouding of een andere houding die je fijn vindt om tijdens het mediteren aan te nemen. Concentreer je eerst op je ademhaling (4-2-4-2) en neem het voorwerp in je hand en observeer het.
Sluit je ogen en probeer je het voorwerp voor de geest te halen. Laat nu alles in je opkomen wat met dit voorwerp te maken heeft. Van wat voor materiaal is het? Waar komt het vandaan? Waar wordt het voor gebruikt? Laat alles in je op komen, ook als je denkt dat het niets met het betreffende onderwerp te maken heeft.
Het kan zijn dat er in het begin slechts een klein aantal dingen in je opkomt. Dat geeft niets, blijf gewoon oefenen met verschillende voorwerpen.
Wanneer je een aantal voorwerpen hebt gebruikt om mee te mediteren, kun je over gaan op andere meditatie-onderwerpen. Probeer het bijvoorbeeld eens met de vijf elementen (water, lucht, vuur, aarde en geest).
Deze meditatie-oefening is handig om mee te beginnen en om bij te houden. Wanneer je het mediteren een beetje onder de knie hebt, kun je de techniek gebruiken als je antwoorden zoekt op bepaalde vragen die je bezig houden.
Als je me een mailtje stuurt, kan ik je nog meerdere meditatieve oefeningen doorsturen.
Van beginners en voor gevorderden.
Groeten!
Hoe Siddharta de Boeddha werd.
Siddharta werd rond 563 voor Chr. in India geboren gedurende de volle maan in de maand van Wesak. Hij was de zoon van een heerser van de Shakya Clan, een hoge kaste in India.
Enige dagen na zijn geboorte werd voorspeld dat hij in plaats van koning, een Boeddha zou worden om de sluier van onwetendheid van de wereld weg te nemen. Dit zou gebeuren nadat hij vier tekenen zou hebben gezien, namelijk: een oude man, een zieke man, een dode man en een heilige man. Het kind werd Siddharta genoemd (iemand van wie het doel vervuld wordt.)
De koning was hierover zò bezorgd dat hij alles in het werk stelde om zijn zoon te behoeden tegen pijn, ellende, ziekte en dood en hij omringde hem bovendien met allerlei mogelijke luxe.
Toen Siddharta zestien jaar was trouwde hij, maar ondanks alle pracht en praal om zich heen bleef hij zich rusteloos en onvoldaan voelen. Zo gingen de jaren voorbij en op zijn 29ste kwam het keerpunt.
Hij maakte vier reizen en zag de vier voorspelde tekenen: Een oude man die op zijn stok leunde, een doodzieke man die op de grond lag, een lijk en tenslotte een kaalgeschoren monnik die een goudgeel kleed droeg en in zijn hand een bedelnap had. Siddharta realiseerde zich toen voor het eerst in zijn leven, dat er in het aardse bestaan ouderdom, ziekte en dood kunnen voorkomen. En het zien van de monnik inspireerde hem tot het zoeken naar andere levenswaarden.
Na thuisgekomen te zijn van zijn vierde reis verliet hij zijn vrouw en pasgeboren zoon en sloop s'nachts vergezeld van zijn trouwe bediende het paleis uit om het pad te begaan van een zwervende Asceet. De aanstaande Boeddha ging in de leer bij wijze mannen (saddhoes), maar toch was dit niet wat hij zocht.
Nadat hij zich had teruggetrokken in het woud leefde hij bijna zes jaren lang op een zeer strenge ascetische manier. Gedurende deze tijd probeerde Mara, de Boze, hem steeds te verleiden om alles maar op te geven omdat dit toch tot niets zou leiden. Tegen het eind van de zes jaren was Siddharta zo uitgeput dat hij bijna stierf, maar op dit moment zag hij een jonge vrouw met een kom voedzame rijstepap. Dat was voor hem een keerpunt in zijn lange zoektocht naar de waarheid. Hij kwam tot de ontdekking dat de middenweg, die de geestelijke en fysieke kant van de spirituele zoeker in balans houdt, de kortste en de beste weg naar de verlichting is. De weg van asceten, die van hun eigen lichaam de uiterste spanning vragen lijdt tot de vernietiging van de fysieke tempel in plaats van verlichting. Dat was de conclusie van Siddharta na 6 jaar van zijn ascetisch leven. Nadat Gautama de rijstepap had gegeten was hij vastbesloten zijn fysieke lichaam niet meer te verwaarlozen.
Op een zekere dag ging hij onder een vijgenboom zitten en nam het vaste besluit dat hij daar niet eerder vandaan zou komen voordat hij de Verlichting bereikt had en de oorzaak en de remedie voor alle menselijk lijden gevonden heeft!
Zo zat Siddharta onder zijn eigen machtige Ik Ben Tegenwoordigheid (I AM Presence) die zijn eigen Goddelijke Zelf voorstelt. De boom werd naderhand bekend als de Bo-boom, een afkorting van bodhi of verlichting en die plek werd genoemd: de onwrikbare of onbewegelijke plek.
Terwijl Gautama in diepe meditatie zat probeerde de Boze (Mara) hem weer te verleiden; niet alleen door middel van zijn zeer verleidelijke dochters, maar ook met vreselijk natuurgeweld, hordes demonen en een diepe duisternis. Maar Gautama bleef onbewogen en bracht de rest van de tijd door in diepe meditatie. Hij ging door opeenvolgende niveaus van spirituele extase heen, waarna hij uiteindelijk de vormeloze staat van bewustzijn, bekend als nirvana, heeft bereikt. Nirvana is een uiterst hoog niveau van het Goddelijke bewustzijn waar de Heilige Geest zonder vorm en enige beperkingen van de lagere dimensies de Kosmische ruimte doordringt. De spirituele essentie en de Goddelijke realiteit van alles wat bestaat in de Geest en de Materie wordt voor ieder spirituele zoeker glashelder op het moment dat hij het geestelijke niveau van Nirvana heeft bereikt. Nadat Gautama dagen in het Nirvana heeft volbracht heeft hij de ultieme verlichting bereikt en alle antwoorden die hij zocht verkregen. Siddharta keerde terug op het menselijke niveau van bewustzijn en was vastbesloten de Vier Edele Waarheden en Het Achtvoudige Pad aan de mensheid voor te leggen als de oplossing voor het lijden in de Materie en de middenweg naar de verlossing van de ziel van de eindeloze cirkel van reïncarnaties. Nadat Gautama de verlichting heeft bereikt, was hij gevraagd door zijn leerlingen of hij een God of het hoogst geïnitieerde adept was geworden, hij antwoordde: Ik Ben Wakker! Zo was hij Boeddha - 'De Verlichte' geworden.
TIBETAANS BOEDDHISME
Het Tibetaans boeddhisme, ook wel lamaïsme genoemd, is de verzameling boeddhistische scholen die hun oorsprong in Tibet hebben en de landen in de Himalaya. De belangrijkste scholen zijn nyingma, kagyu, sakya en gelug. De veelgebruikte term lama is in feite een vertaling van het Indiase goeroe of spiritueel leraar.
Het Tibetaans boeddhisme is esoterisch en tantrisch. Soms wordt dit ook wel occult-magisch genoemd, waarbij de overdracht via geschriften en lezingen slechts een gedeelte van de overdracht is; een ander gedeelte vindt op mystieke wijze plaats tussen leraar en leerling. De tantra wordt beoefend, om het pad naar verlichting te versnellen. De technieken die gebruikt worden zijn krachtig en zouden bij onjuist gebruik schadelijke gevolgen kunnen hebben. Dit is de hoofdreden dat de boeddhistische tantra geheimgehouden wordt, zodat de meditatietechnieken uitsluitend onder begeleiding van een leraar worden beoefend.
Met name mantra's (herhalingen van zinnen, meestal in het Sanskriet) zijn een belangrijk onderdeel van de tantrische scholen. Het meest bekende voorbeeld van een mantra is Om mani padme hum.
Er zijn binnen het Tibetaans boeddhisme verschillende vormen van beoefening: er zijn monniken en nonnen in kloosters, yogi's ofwel mannen en vrouwen die in de bossen en grotten de leer perfectioneren (al dan niet leek), en de gewone leken. In het Westen zijn de volgelingen vooral yogi's en leken.
ONTSTAANSGESCHIEDENIS
Voor de oudst bekende religie in Tibet is nooit een naam gevonden. Aurel Stein gebruikt hiervoor de term the nameless religion. De bön en het boeddhisme zouden in dezelfde periode in Tibet zijn geïntroduceerd.
In 174 kwam tijdens het bewind van Totori Nyantsen, de toenmalige koning van Tibet, het zuiden het eerst in aanraking met boeddhisme vanuit India. Gedurende de 3e eeuw verspreidde het zich naar het noorden van Tibet. De invloed van deze eerste stroming was beperkt en het ging om een beperkt aantal geschriften.
Rond 760 nodigde koning Trisong Detsen de boeddhistische meesters Shantarakshita en Padmasambhava uit om het boeddhisme in Tibet te verspreiden en alle bekende geschriften te vertalen. Padmasambhava bracht vooral het tantrisch boeddhisme naar Tibet. Deze school van de oude vertalingen wordt de nyingma genoemd.
Tijdens het bewind van koning Langdarma (836 - 842) werd volgens traditionele bronnen het boeddhisme onderdrukt. Aan deze visie wordt sinds de bestudering van de manuscripten van Dunhuang echter getwijfeld.
Atisha
Rond 1040-42 kreeg de beoefening van het boeddhisme opnieuw een impuls, toen Atisha door de zoon van de koning Guge werd uitgenodigd om het boeddhisme in zijn rijk te verspreiden. De komst van Atisha betekende de inluiding van de periode van de nieuwe vertalingen en de stichting van de kadamschool door zijn voornaamste leerling Dromtön.
Vervolgens ontwikkelden zich twee belangrijke nieuwe scholen, de kagyu en sakya, en werd de kadampa door Tsongkhapa hervormd tot de gelugschool; dit is de school waartoe ook de dalai en pänchen lama behoren. Belangrijke spirituele leiders van de kagyu zijn de gyalwa karmapa en de shamarpa en van de sakya is dat de sakya trizin.
Na invasie van Tibet 1950-51 door het Chinese Volksbevrijdingsleger werd het boeddhisme opnieuw onderdrukt met als climax de Culturele Revolutie (1966-76). Tijdens Deng Xiaoping verlichtte de situatie enigszins, hoewel de meeste belangrijke Tibetaanse geestelijken tijdens de Tibetaanse diaspora naar India, Nepal en het Westen waren gevlucht.
Deze exodus had als gevolg dat het Tibetaans boeddhisme zich in de tweede helft van de 20e eeuw verspreidde over de rest van de wereld. In België werd het Tibetaans Instituut gevestigd met twee vestigingen in Brussel, een in Hoei en een vestiging in Zeeuws-Vlaanderen. In Nederland bevindt zich het Maitreya Instituut en is er in Noord-Friesland het Tibetaanse klooster Wene Karmae Chö Ling.
Vormen van boeddhisme
De bodhisattva Chenrezig,
Guge, 11e eeuw
In het Tibetaans boeddhisme zijn alle andere vormen van boeddhisme terug te vinden:
Het hinayana of het fundamentele voertuig: met name de vinaya en de patimokkha, het beoefenen van samatha (éénpuntige concentratie) en vipassana (penetrerend inzicht).
Het mahayana of soetrayana en het bodhisattva-ideaal: de beoefening van mededogen en altruïsme gekoppeld aan wijsheid en de beoefening van de zes perfecties: vrijgevigheid, ethiek, geduld, inzet, concentratie en wijsheid.
Het vajrayana, of mantrayana; de beoefening van boeddhistische tantra. Binnen het mantrayana wordt vooral nadruk gelegd op de tantra's van de anattura yogaklasse.
Beste bloggers,
Als je je inschrijft voor de mailinglijst, stuur ik je een gratis E-book toe over Positieve Affirmaties.
Je kan hier alles lezen over dit onderwerp.
Zeker doen!
Qi
Gong betekent "energie werk" en is de kunst om chi te gebruiken om
gezondheid en vitaliteit te ondersteunen. Qi staat voor levensenergie en gong
voor discipline, oefening en doorzettingsvermogen. Qi Gong is zeer uitgebreid
en bestaat onder andere uit zachte technieken voor ademhaling, meridianen,
drukpunten, sierlijke bewegingen, meditatie, zelfmassages en andere manieren om
met energie te werken. Over het algemeen zijn de bewegingen langzaam, gracieus,
gelijkmatig op basis van ontspanning en niet brute kracht. Dynamische oefeningen
bevorderen zowel de bloeddoorstroming, lymfestelsels als de kwaliteit en
circulatie van chi. 'Vervuilde' chi wordt afgestoten, verse chi opgenomen,
blokkades in de energiemeridianen doorbroken en de verdeling van chi over het
lichaam geoptimaliseerd. In Qi Gong worden meditatie, ademhalingstechnieken en
speciale bewegingen gebruikt. Er wordt veel gebruik gemaakt van visualisaties
waarin de geest leert energiestromen te volgen. De oefeningen eisen totale
aandacht en bewustzijn. Qi Gong is mediteren in beweging
QiGong Oefeningen
We zullen wat qigong oefeningen
beschrijven. We starten met een eenvoudige oefening om warme voeten te krijgen,
daarna volgt een serie oefeningen die bekend staat als de ademhalingsopeners.
Een van de simpelste oefeningen om
warme voeten te krijgen is de zogenaamde bron van de nieren oefening. De
nierenergie is bij veel chronische aandoeningen gestoord, en deze oefening
helpt de niermeridiaan om weer in balans te komen.
Ga zitten in de kleermakerszit en omvat
beide voeten met de handen, zodanig dat de duim op de punt van de voetzool kan
drukken die in de afbeelding is aangegeven. Dit is het Nieren 1 punt, of ook
wel de bron van de nieren genoemd. Druk op dit punt en ga er met je aandacht
heen. Probeer van binnen uit te voelen hoe het punt voelt en probeer er contact
mee te krijgen; laat de warme qi vanuit je onderbuik naar die punten stromen.
Met een inademing adem je verse qi in en met de uitademing stel je voor dat de
opgewarmde qi vanuit borst en buik naar de voeten stroomt.
De Qigong ademhalingscyclus
De ademhalingscyclus bestaat uit een
cyclus van 7 maal 3 oefeningen
Doelstelling van deze Qigong serie:
-Openen van de ademhaling
-Versterken van de afweer en hart en
longen
-Toename van de Zong-qi (de qi van de
borstkas)
Deze cyclus van 7 ademhalingsoefeningen
helpt om de energie van hart en longen en de afweerenergie in het lichaam te
versterken. Als deze oefeningen regelmatig gedaan worden zult u merken dat u
minder vaak bezocht wordt door verkoudheid- en griepvirussen, en de algehele
energie van het lichaam zal verbeteren.
De oefeningen worden gedaan met de
voeten ter hoogte van de schouders stevig op de grond, de knieën zijn licht
gebogen en ontspannen; ook de kaken dienen ontspannen te zijn. Dit is de
klassieke Qigongbasisstand. Het is belangrijk om in de beweging de ademhaling
synchroon te laten worden met de bewegingen zelf. Adem langzaam door de neus
in, in de richting van de buik en adem uit met de mond open. Probeer tijdens
deze oefeningen steeds ontspannen te blijven, zonder dat er spanningen ontstaan
in het lichaam. Men doet deze oefeningen het beste met losse kleren en met
weinig of niets in de maag. Probeer naar binnen voelen, contact te maken met
het eigen lichaam, het ritme van de ademhaling van binnenuit voelen. De
oefeningen behoren niet automatisch te worden, dan verliezen ze het effect.
Elke beweging moet driemaal herhaald worden.
Voordat u met de cyclus begint, probeer
eerst rustig te staan in het hier en nu; voel het lichaam, hoor de geluiden om
u heen, zie de omgeving, alsof u een waarnemer vanuit afstand bent. Deze vorm
van bewustzijn wordt wel de Watcher-on-the-hill genoemd. Het is een staat van
rustig meditatief bewustzijn, waarbij alles waargenomen wordt (ook de
ademhaling zelf, en de emoties en de lichamelijke gewaarwordingen), zonder dat
iets zich op de voorgrond dringt. Zodra u merkt dat u gaat denken aan allerlei
dingen tijdens de oefening, begin dan opnieuw met eerst staan in de Qigongbasisstand
en weer leeg worden in het hoofd.
Basisstand
Bij de Qigong bewegingsoefeningen is
het belangrijk dat het lichaam in de basisstand geheel ontspannen is. De voeten
staan op schouderbreedte afstand recht naar voren, de knieën zijn licht
gebogen, de buik is ontspannen (het doen uitpuilen van de buik), de schouders
en armen zijn los en het hoofd is ontspannen. De handen liggen op elkaar voor
de buik. De blik is niet gefocust en concentreer op de ademhaling. Op het
moment dat niet meer aan het verleden of de toekomst wordt gedacht, maar je in
het hier-en-nu zit, kunnen de oefeningen veel doeltreffender uitgevoerd worden.
Adem bij elke oefening in door de neus
en adem uit door de mond. Elke cyclus van een oefening wordt 3 maal achter
elkaar gedaan.
Oefening1
In de eerste cyclus bewegingen brengt u
de gevouwen handen eerst ter hoogte van de buik als in de basisstand. Daar zit
de Dantian, enkele vingerbreedtes onder de navel, volgens de Chinezen het
centrum van alle energie in ons lichaam.
Bij de inademing gaan de handen omhoog,
draaien voor het hart en worden boven het hoofde gestrekt met de handpalmen
naar boven gericht. De armen zijn in de uiterste positie net niet gestrekt. De
handen gaan dezelfde weg weer terug naar de buik tijdens de uitademing. Aan het
einde van de uitademing brengt u gevouwen handen weer terug naar de plaats voor
de onderbuik. Deze beweging wordt 3 maal gedaan.
Oefening 2
Vanuit de basisstand beweegt u de
handen tijdens de inademing met handpalmen omhoog tot de hoogte van het hart,
waar ze draaien en verder boven het hoofd gestrekt worden als in oefening 1.
Tijdens de uitademing beweegt u de handen zijdelings naar beneden terug naar
uitgangspositie. Ook deze oefening wordt 3 maal herhaald.
Oefening 3
Tijdens de derde cyclus van bewegingen
brengt u bij de inademing de handen vanuit de basisstand met een boog
zijdelings omhoog totdat de handpalmen boven uw hoofd tegen elkaar aankomen.
Tijdens de uitademing brengt u de handen, terwijl handpalmen tegen elkaar
aanblijven, in de middellijn weer naar beneden terug naar uitgangspositie.
Oefening 4
In de vierde cyclus bewegingen brengt u
de handen vanuit de basisstand tijdens inademing omhoog tot borsthoogte en op
borst hoofd gekomen drukt u de handen met palmen naar buiten gericht tegen een
denkbeeldige wand, helemaal tot u armen uitgestrekt zijn. De handen maken een
hoek van ongeveer 90 graden met de onderarmen. Tijdens uit ademhaling ontspant u
de handen, beweegt u de armen in een boog naar beneden, waarna deze weer
terugkomen in de basisstand.
Oefening 5
De vijfde cyclus bewegingen begint weer
met de handen op elkaar, maar nu met de linker handpalm naar beneden gericht
(linkerhandpalm naar de aarde gericht) en de rechter handpalm omhoog gericht.
Tijdens de inademing draaint de rechterhand voor het hart en wordt naar boven
gestrekt, terwijl de linker arm naar beneden wordt gestrekt. Hemel en
aardeworden van elkaar gescheiden. Vervolgens brengt u tijdens de uitademing de
rechter arm weer naar beneden, als een molenwiek en sluit aan op de linkerhand.
De linkerhand wordt naar de buik gebracht en omgedraaid, zodat de handpalm naar
boven wijst. Bij volledige uitademing is het eerste gedeelte van de oefening
voltooid, alleen rust nu de linkerhand boven de rechterhand. Bij de volgende
inademing gaat nu de rechterhand omlaag en de linkerhand omhoog, waarna bij de
uitademing de hele cyclus is voltooid.
Oefening 6
De zesde cyclus van bewegingen is als
volgt: u brengt eerst tegelijkertijd de linkerarm schuin naar beneden en de
rechter arm schuin omhoog terwijl u kijkt naar de hand die zich links achter u
bevindt. In de positie aan het einde van de inademing bevinden beide armen zich
in een diagonaal. De armen worden net niet geheel gestrekt.Tijdens de
uitademing brengt u de handen weer terug in de uitgangspositie. Vervolgens doet
u ditzelfde in spiegelbeeld de andere kant uit, waarbij de linkerarm omhoog
gaat en rechterarm omlaag.
Oefening 7
Vanuit de basisstand worden bij de
inademing de handen naar boven gebracht, draaien ze voor het hart, worden de
armen boven het hoofd uitgestrekt en wordt er een lichte holle rug gemaakt. Bij
de uitademing gaan de handen weer in een cirkelbeweging aan de zijkant omlaag,
om weer in de basisstand uit te komen.
1)"Als je geen
oog krijgt voor het wezen van je geest, zul je de geest met verstandelijk
denken inperken."
Huang Po
Chinees Zen meester.
2) "Als je met
je bewustzijn begrippen schept, stap je buiten het wezenlijke en hecht je aan
vormen. De Eeuwige Levende Boeddha is geen Boeddha van vorm of
gebondenheid."
Huang Po
3) "Als je naar
een druppel water kijkt, zie je het wezen van al het water in het heelal."
Huang Po
4) "Als je
verlicht wilt worden, hoef je alleen maar te leren voorkomen dat je naar iets
gaat zoeken of je aan iets gaat hechten."
Huang Po
5) "Bewustzijn
is een geweldige oceaan, water zonder grenzen. Woorden zijn slechts lotuspoeder
voor kleine verwondingen."
Huang Po
6) "Gewone mensen kijken naar hun omgeving.
Wie de Weg volgt kijkt naar de Geest. Je moet echter beide zienswijzen vergeten
om Dharma te bereiken."
Huang Po
7) "Hoe hoog je
een pijl ook schiet, hij valt altijd krachteloos omlaag."
Huang Po
8) "Streef er
vooral niet naar ooit een Boeddha te worden. Let er alleen op dat je door geen
enkele gedachte geboeid wordt."
Huang Po
9) "Streef er
vooral niet naar ooit een Boeddha te worden. Let er alleen op dat je door geen
enkele gedachte geboeid wordt."
Huang Po
10) "Duivels
zijn voortbrengsels van je eigen geest."
Als je iedere week
een Zen-uitspraak in je mailbox wil ontvangen,
Zen is
een Japanse vorm van het boeddhisme. De zen is een vorm van het boeddhisme die
nadruk legt op za-zen: meditatie als middel tot verlichting. Bij deze
meditatievorm zijn onder andere beheersing, wijsheid en een goed gevoel voor
humor van belang. In bijna ieder boek of artikel over zen wordt al in een vroeg
stadium vermeld, dat het eigenlijk onmogelijk is zen te beschrijven of uit een
boek te leren.
De
overlevering vertelt dat rond het jaar 500 de legendarische monnik Bodhidharma
(afbeelding) naar China trekt. Hij brengt de meditatieve kern van het
Mahayana-boeddhisme naar dit land en daar komt het in contact met het Chinese
taoïsme. De vrucht van deze ontmoeting wordt later Ch'an genoemd en Bodhidharma
de eerste Zen-patriarch. In de naam ligt de kern van de leer verankerd:
meditatie is in het Sanskriet 'dhyana' en dit verbastert in het Chinees tot
'Ch'an'. Later zal het in het Japans tot 'Zen' worden. In het feit dat we vanaf
Bodhidharma namen kennen van opeenvolgende Zen-patriarchen zien we al een
typisch Chinese invloed. De voorouderverering staat namelijk in hoog aanzien in
China en weerspiegelt zich dan ook in de verering van de opeenvolgende
zenmeesters die de leer van eeuw tot eeuw hebben doorgegeven. Dit staat haaks
op de Indische gewoonte om personen totaal ondergeschikt te maken aan de leer
waardoor we slechts heel weinig namen uit de oude hindoeïstische en
boeddhistische traditie kennen om van jaartallen nog maar te zwijgen.
De
belangrijkste invloed van het taoïsme is de praktische benadering van het
boeddhistische erfgoed. Het naturalisme, het eenvoudige intuïtieve 'zijn' wordt
het handelsmerk van Zen: 'Doen wat je doet'. Zen is een wijze van in het leven
staan.
Een
leerling vroeg aan zijn Zen-meester: 'Spant u zich voortdurend in om de
waarheid te beoefenen?'
De
meester antwoordde: 'Jazeker.'
De
leerling vroeg: 'Hoe doet u dat?'
De
meester antwoordde: 'Als ik honger heb, eet ik en als ik moe ben, ga ik
slapen.'
De
leerling: 'Maar dat doet iedereen. Kan je dan van iedereen zeggen dat hij doet
wat u doet?'
De
meester: 'Nee!'
De
leerling: 'Waarom niet?'
De
meester antwoordde: 'Omdat anderen niet eten als ze eten, maar tijdens het eten
aan allerlei dingen denken, waardoor hun aandacht verstoord wordt. Als ze
slapen, slapen ze niet, maar dromen over duizend en één dingen. Daarom zijn ze
niet zoals ik ben.'
Verder
erft Zen van het taoïsme de afwijzing van alle verering, de sterke relativering
van leerstellingen en de humor waarmee het denken onderuit wordt gehaald (zie
Zen is humor).
Bovenal
belichaamt Zen een terugkeer naar de oude boeddhistische bronnen: geen
filosofie, geen metafysica, alleen de verlossing staat centraal. Zen is
daardoor een heel zuivere vorm van boeddhisme. Zelfkennis vervult daarin een
centrale rol (zie Zen is zelfkennis). De beroemde latere Zenmeester Dogen vat
de weg van Zen als volgt samen:
Het pad
van de Boeddha gaan is jezelf leren kennen.
Jezelf
leren kennen is jezelf vergeten.
Jezelf
vergeten is verlicht worden door alle dingen.
Wanneer
je je eigen leven nader onder de loep neemt, zie je hoe je ingesponnen bent in
een web van relaties en vaste afspraken die cultureel en maatschappelijk
bepaald zijn. Dit web kan zo benauwend zijn, dat je bij tijd en wijle naar adem
moet happen om enigszins bij jezelf te kunnen blijven. Je dagelijkse bezigheden
worden voor een groot deel voorgeschreven doordat dingen van je worden
verwacht, je 'moet' wel. Maar je kunt je afvragen hoe groot die dwang is, of zou
mogen zijn. Het gevaar is groot dat je geen recht doet aan wie je in diepste
wezen bent. Je kunt er geen recht aan doen omdat je de tijd niet neemt om naar
je hart te luisteren. Wil je je bevrijden uit dat keurslijf, dan worden een
aantal zaken onzeker. Wellicht zul je de goedkeuring en waardering van mensen
om je heen verspelen, je voldoet immers niet meer aan de verwachtingspatronen
zoals ze jarenlang gegroeid en misschien zelfs vastgeroest zijn. Je doet niet
meer wat je 'moet' doen in de ogen van je omgeving. Dat misprijzen doet pijn,
maar opent de weg naar een nieuwe ontmoeting met je leefwereld, met de mensen
om je heen, en vooral met jezelf. Zo leidt ont-moeten tot ontmoeten.
Zen
vraagt van je dat je authentiek bent. Dat betekent dat je al je keuzes en
bezigheden tegen het licht houdt en je afvraagt of ze zinnig zijn in het
samenspel tussen jou en de wereld om je heen. En dat proces kun je niet alleen
met je verstand sturen. Je denken weet vaak niet wat je hart wél voelt. Hierin
zou je dus je intuïtie de ruimte moeten geven. Dat vraagt in ieder geval om
tijd en ruimte om je spontaniteit de nodige vrijheid te kunnen geven.
Ont-moeting gebeurt niet door de ene keuze
door een
schijnbaar weloverwogen andere keuze te vervangen. Dan houd je jezelf voor de gek
door het ene 'moeten' te vervangen door het andere. Als je van jezelf je werk
moet onderbreken omdat je een half uurtje moet wandelen, kan dat misschien goed
zijn voor je fysieke welzijn, maar het schept geen echte vrijheid, je leeft
daardoor niet intuïtiever. Je raakt alleen maar verstrikt in een nieuw, door
jezelf geweven web.
Ont-moeten
heeft dus niet zozeer met 'anders plannen' te maken. Wel heeft het te maken met
het bewustzijn en de aandacht waarmee je een keuze maakt op een bepaald moment.
Je baseert haar niet meer alleen op wat de omgeving van je verwacht, maar
vooral op wat dat moment jou aan mogelijkheden biedt. Het vraagt om een open
oor, een open oog, een open hart van ogenblik tot ogenblik door de dag heen.
Dan komt de sturing niet alleen van een schema, een werkafspraak of een
deadline, maar ook vanuit je hart, een toevallige ontmoeting of een spontane
inval. Dat kan nooit als je als een machine, zuiver op routine, je
werkzaamheden verricht. Dat kan alleen als je met aandacht en een open geest
door de dag gaat. Dan kan zelfs de weg die je 'moet' afleggen van huis naar je
werk, omgetoverd worden tot een ontdekkingsreis. De ont-moeting van iedere stap
die je zet, leidt onherroepelijk tot een ontmoeting met een nieuwe wereld om je
heen en in jezelf.
Hoe
ontwikkel je een houding van alertheid en aandacht, hoe kun je je dagelijkse
patronen doorbreken en zo je leven ont-moeten? De volgende overwegingen zouden
kunnen helpen. Besef in de eerste plaats dat het benauwende web van
verwachtingspatronen, meestal vooral door jezelf geweven, je creativiteit doodt
en je levensgeluk in de weg staat. Realiseer je dat van te voren uitgestippelde
lijnen vaak niet voorzien in de behoeften van dit moment. Dat ondermijnt het
dwingende karakter van projectplannen, beleidslijnen en tijdspaden die je doen
en laten dirigeren.
En dan is
er dat bevrijdende perspectief dat het doorbreken van verwachtingspatronen
enerzijds soms leidt tot botsingen met anderen, maar daarnaast vrijwel steevast
tot een openbreken van vastgeroeste relaties waardoor deze kunnen vernieuwen en
verdiepen. Het is in ieder geval wijs om meer te luisteren dan te praten en om
met open ogen om je heen te kijken, waar je ook bent of waarheen je ook op weg
bent, losgeweekt uit dwingende patronen van plannen en schema's die je blind
maken voor het hier en nu.
Een heel
concrete manier om de macht van de dwingende agenda te breken is de afspraak
met jezelf om momenten te reserveren voor gewoon niets-doen, plekken in je
agenda te creëren die leeg zijn, zodat er ruimte ontstaat voor het onverwachte,
het scheppende, het vernieuwende
Deze meditatie is ideaal voor mensen die willen starten met de beoefening
van meditatie.
Veel succes!
De makkelijkste en eenvoudigste
ademhalingsmeditatie die je altijd en overal kan toepassen. Goed om je hoofd
weer helder te maken en om stress en spanning te verlichten
In de volgende meditatie is de ademhaling ons meditatieobject. We proberen ons
te focussen op het ritme van de ademhaling. Om onze focus te vergemakkelijken
tellen we elke in en uitademing. Elke keer als we afdwalen in onze gedachten
keren we terug naar onze ademhaling en beginnen we op nieuw te tellen.
Schrik niet als je steeds afdwaalt en zelfs niet tot vijf of tien komt zonder
aan iets anders te denken. Het is heel normaal en laat alleen maar zien hoe
actief onze geest is. Met de tijd lukt het je vast en zeker om steeds langer
ongestoord je aandacht op de ademhaling te focussen en de meditatie te
verdiepen. Het kan het concentreren vergemakkelijken om de tel gedurende de
gehele in of uitademing uit te spreken. Bijvoorbeeld;'v-i-i-i-i-i-i-i-i-i-i-e-e-e-e-e-e-e-e-r'. Het is ook
mogelijk om na verloop van tijd in deze oefening alleen de uit of de inademing
te tellen. Misschien gaat het je zo makkelijk af dat je liever niet meer telt
en alleen nog 'in' en 'uit' denkt.
Als je verder gevorderd bent kan je ook i.p.v. tellen een affirmatie zoals
'ontspan' of 'laat los' herhalen.
Deze ademhaling tellen meditatie kan ook goed lopend worden beoefend. Loop dan
wat minder snel dan normaal en concentreer de aandacht op je ademhaling. Tel
hoeveel stappen je neemt tijdens een inademing en tijdens een uitademing en
breng je geest weer terug als je merkt dat je concentratie verslapt.
Zoals bij elke meditatie proberen we niet te oordelen, als het minder gaat
kwaad op ons zelf te worden en resultaat gericht te zijn. Laten we beginnen!
Oefening: Ademhaling Tellen Meditatie
1)Ga zitten, sluit je ogen en breng al je aandacht naar je ademhaling. Word je
bewust van elke inademing en uitademing.
2)Laat je ademhaling vanzelf gaan en probeer deze niet te sturen. Neem waar hoe
de lucht langzaam door je neus naar binnen gaat, je longen vult en weer naar
buiten gaat.
3)Merk op of je door je buik, middenrif of juist door het bovenste gedeelte van
je borst ademt
4)Als je na een paar ademhalingen je lekker op je gemak voelt begin je met
tellen 'Inademen, een uitademen, twee..Inademen, drie uitademen ..vier ..
Inademen, vijf uitademen..zes..'
5)Als je aan iets anders dan je ademhaling gaat denken of iets anders dan je
ademhaling gaat voelen, neem dat waar en keer rustig terug naar de
ademhaling ..'Inademen, een..uitademen, twee..etc.'
6)Merk de sensaties van je ademhaling op. De diepte, de snelheid, of je
ademhaling steeds langzamer en rustiger wordt, of je ademhaling steeds meer
naar je buik of borst gaat of je lichaam ontspant door je ademhaling etc
7)'Inademen, 49 uitademen, 50..Inademen, 51 uitademen 52 etc.' Laat jezelf helemaal
een worden met je ademhaling
8)Als je plotseling tintelingen in je lichaam waarneemt of ontspanningsreacties
in je spieren dan is dat prima neem waar en ga terug naar je ademhaling
10)Goed, breng nu langzaam je aandacht terug naar de rest van je lichaam en de
geluiden in de kamer. Beweeg een beetje, stretch je spieren wat en open je ogen
Hier een paar goede technieken om je
concentratievermogen te verbeteren.
Veel plezier, en zeker je ervaringen met
deze oefening posten!
'Do
not be tense, just be ready, not thinking but not dreaming, not being set but
being flexible. It is being "wholly" and quietly alive, aware and
alert, ready for whatever may come.' - Bruce Lee Het
maakt niet welke meditatieve techniek je kiest, de basis van alle technieken is
focus en aandacht. Daarom gaan
we allereerst werken met meditatie oefeningen aan de vaardigheid van
concentratie. We moeten leren focussen om de oneindige stroom van
gedachtespinsels tot rust te brengen en om de gedachten te kunnen afbakenen tot
enkel de gedachten die voor het moment relevant zijn. Het leegmaken van onze
geest d.m.v. focus en concentratie is voor velen het moeilijkste en misschien
ook wel het belangrijkste aspect van mediteren.
Het is daarom niet verwonderlijk dat het overgrote deel van alle
meditatietechnieken zich richt op dit aspect. Naast de vaardigheid van focus en
concentratie leren we ook in deze oefeningen onze gedachten zonder een oordeel
te waarnemen en te accepteren.
Maar wat
is nu dan mediteren? Is het een ervaring, techniek of gewoon een einddoel? In
onze visie is mediteren elke techniek die ons in staat stelt ons lichaam en
onze geest te relaxen en bovendien onze geest te verlossen van onnodige gedachtes
en hersenactiviteit. Mediteren is voor ons geen einddoel of bijzondere
ervaring, maar gewoon een bijzonder nuttige techniek die ons helpt de geest te
temmen en het lichaam te relaxen. Over het algemeen voldoet elke meditatie aan
de volgende drie basisprincipes;
1) We
focussen op één ding of object om onze geest te concentreren. Deze focus kan
o.a. op onze ademhaling, een woord dat we herhalen, sensaties in ons lichaam,
of zelfs onze gedachten zijn. Vaak concentreren we ons bij het mediteren op onze
zintuigen. Als we ruiken, voelen, luisteren of proeven ontsnappen we aan onze
gedachtespinsels en zijn we weer in het moment.
2) Als
onze gedachten afdwalen, brengen we deze terug naar ons meditatieobject of
focus. We proberen onze gedachten niet weg te stoppen of te onderdrukken.
Vechten om onze geest tot rust te brengen heeft niets met ontspannen en relaxen
te maken. Het hele proces is alsof we met een camera op een object inzoomen.
Het object treedt op de voorgrond en alle andere zaken zijn wel aanwezig maar
verdwijnen naar de achtergrond. Iedere keer als we afgeleid worden door
objecten op de achtergrond zoomen we weer in op ons object op de voorgrond. Dit
proces herhaalt zich tijdens een meditatie soms wel een oneindig aantal keer.
3) Alle
gedachten en sensaties laten we tijdens de meditatie aan ons voorbij gaan. Als
we mediteren horen we nog steeds het geluid van voorbij razend verkeer, voelen
we nog steeds de kater van gisteren, denken we nog steeds aan de klussen die we
morgen moeten doen etc. Het grote verschil is dat deze afleidingen ons niet
meer hoeven te storen. Tijdens het mediteren proberen we niet te oordelen,
conclusies te trekken of over bijzaken na te denken. We accepteren het huidige
moment zoals het is.
Mediteren
verschilt van andere vormen van ontspanning in de zin dat we tijdens de
ontspanning wakker, alert en gefocussed zijn. We zijn ontspannen en toch alert.
Onderzoek wijst uit dat naarmate we ons langer met meditatie bezighouden we
fundamenteel steeds ontspannener worden. Tegelijkertijd worden we ook
opmerkzamer en bewuster, iets wat andere ontspanningstechnieken niet tot stand
brengen, omdat ze het aandachtsvermogen niet trainen. We moeten mediteren dus
niet met een droom, slaap of trancestaat verwarren, want tijdens die momenten
zijn we, in tegenstelling tot bij meditatie, niet bewust en alert.
Tijdens mediteren focussen we op wat NU op dit moment, op
t=0 gebeurt. Elke gedachte heeft per definitie een tijdselement (verleden of
toekomst) en leidt ons af van wat NU gebeurt. Als we focussen geven onze geest
maar 1 enkele opdracht. Omdat we maar 1 opdracht hoeven te verwerken kost dat
weinig moeite en energie. Er is vast geen sprake van een mogelijke nood- of
stresssituatie en dus kunnen lichaam en geest lekker gaan relaxen. Omdat we
relaxed en ontspannen zijn kunnen we de ervaring helderder beleven en worden we
bewuster in ons doen en laten. Denk eens goed na over alle mooie momenten uit
je leven of hoe je bijvoorbeeld hobby's of gewoon een mooie moment ervaart.
Juist ja, bijna alle kwaliteitsmomenten in je leven vinden plaats als je niet
nadenkt, maar beleeft en dus in het huidige moment doorbrengt. Joan Borysenko,
Ph.D., een pioneer op het gebied van mind/body medicine, definieert meditatie
dan ook als elke activiteit die ons in het NU brengt en vasthoudt. De
methodologie van meditatie kunnen we ook bijzonder goed in het dagelijks leven
toepassen. Mediteren leert ons bewuster en opmerkzamer te worden, waardoor we
steeds meer tijd in het NU doorbrengen en de kwaliteit van ons leven verbetert.
We bereiken ons doel door gewoon te ZIJN en niet door iets te doen. Dat is de kern van meditatie!
Traditionele acupunctuur, zoals ze nu toegepast wordt,
bestaat uit het inbrengen van roestvrijstalen naalden in verschillende delen
van het lichaam. Bij moderne toepassing kunnen eventueel andere stimuli op punten
van keuze worden toegepast, zoals bestraling met laser, een laagfrequente
wisselstroom op de geplaatste naalden of zelfs toediening van kleine injecties
in acupunctuurpunten. Sommige praktiserende acupuncturisten plaatsen naalden
op, of bij de plaats van de ziektehaard, waar anderen punten kiezen op basis
van de symptomen. In de traditionele acupunctuur wordt meestal een combinatie
van punten gebruikt.
Binnen de traditionele Chinese geneeskunde verklaart men ziekte en gezondheid
(onder meer) de volgende uitgangspunten:
Levensenergie (chi of qi) circuleert door 14 kanalen, meridianen genoemd, die
vertakkingen hebben naar alle organen en lichaamsfuncties.
De realiteit is dualistisch geordend naar een van de tegengestelde kwaliteiten
van chi: hetzij yin (vrouwelijk, donker, koud, zacht, ontvangend, comprimerend
enz.) dan wel yang (mannelijk, licht, warm, hard, gevend, expanderend enz.)
Fenomenen uit de natuur en het lichaam zijn geordend naar vijf groepen die
elementen worden genoemd: water, hout, vuur, aarde en metaal.
Ziekte wordt toegeschreven aan een uit het evenwicht zijn van chi. Waar het
normale stromen van chi geblokkeerd of anderszins uit balans raakt gaat dat
gepaard met verschijnselen c.q. symptomen. Met praktijken zoals acupunctuur en
qigong probeert men dit evenwicht te herstellen.
Het betreft hier een model - ontstaan in de Chinese traditie - dat probeert de
waargenomen werkelijkheid te beschrijven.
Geschiedenis
In een der
oudste leerboeken over geneeskunde, de "Nei-Tjing" (of
"Neijing") (het 'Boek van de Gele Keizer') uit 200 á 300 v. Chr. (dat
uit ongeveer dezelfde tijdsperiode stamt als de I Tjing) werd acupunctuur reeds
besproken.[4] Hierin wordt acupunctuur weliswaar als mogelijke
behandelingsmethode besproken, maar wordt er ook op gewezen dat naast
acupunctuur ook behandeling met geneesmiddelen en psychosomatische methoden
plaatsvinden kan. De oudste publicatie waarin acupunctuurpunten en meridianen
in Europa door een westerse arts werden bekendgemaakt dateert van 1683 (het
proefschrift Dissertatio de arthritide van Willem ten Rhyne). In de 18e eeuw
ontstaat er in Europa met de opkomst van het rationalisme (en door de
uitwisselingen van culturen die door de koloniale ontdekkingsreizen tot stand
zijn gebracht) tevens interesse in de oude Chinese en Japanse tradities en
beschavingen, hetgeen weerklinkt in de literatuur en filosofische geschriften
uit die tijd waarin aandacht voor oosterse levenshoudingen aanwijsbaar is.[5]
Door het westerse superioriteitsgevoel waarvan de periode vanaf circa 1800 is
doordrongen werd de Chinese geneeskunst in Europa lange tijd echter niet
serieus genomen. Door de opkomst van aandacht voor elektro-magnetische
processen vanaf begin 20e eeuw (onder andere ook de ontwikkeling van het
Elektro-encefalogram) werd ook de studie naar effectiviteit en werking van
acupunctuur aangewakkerd. De rol van meridianen in de acupunctuur werd in
verband gebracht met de banen van lagere elektrische weerstand van de huid
(potentiaalverschillen).[6] De benaming 'meridiaan' stamt van de Franse arts
Soulié de Morant, die trachtte als een der eersten om een wetenschappelijk
gezichtspunt te bepalen. Aanhangers der acupunctuur verwierpen de term soms
omdat het begrip 'meridiaan' een incomplete vertaling van het begrip 'king'
(tjing, mei) uit de Nei-Tjing zou betreffen, en een meridiaan een
aardrijkskundige connotatie van een denkbeeldige lijn op de aardbol zou zijn,
terwijl ze in de realiteit van de energiebanen zouden geloven. Andere
aanhangers daarentegen vonden de term passend, juist omdat het fictieve banen
zou betreffen. In de originele Chinese termen zouden de energiebanen
psychosomatische functies zijn, die de huid en organen op een bepaalde manier
met elkaar verbinden.
[bewerken]
Controverse
Over de werkzaamheid van acupunctuur bestaat veel controverse. Zowel voor- als
tegenstanders menen de werkzaamheid of onwerkzaamheid te kunnen beargumenteren
of aantonen aan de hand van onderzoeken of publicaties. In Cochrane[7], de
grote database voor evidence-based medicine staan enkele reviews waaruit blijkt
dat acupunctuur een matig pijnstillend effect lijkt te hebben, maar uit andere
reviews blijkt dat het bepalen van de effectiviteit van acupunctuur niet
gemakkelijk is aan te geven.[8]
Als een probleem in het aangeven van de effectiviteit in de acupunctuur geldt
onder meer het probleem van het samenstellen van een met nep-acupunctuur te
behandelen controlegroep waarmee de groep die met 'echte' acupunctuur wordt
behandeld in een onderzoek moet worden vergeleken. Ook wordt als probleem ervaren
dat de met betrekking tot acupunctuur gangbare begrippen niet in de reguliere
geneeskunde worden gehanteerd. Zo is bijvoorbeeld nooit een duidelijk
anatomisch substraat voor meridianen en acupunctuurpunten vastgesteld, maar
kunnen acupunctuurpunten wel worden opgespoord met een elektrische
weerstandsmeter. Een embryologische, neuro-anatomische en neurofysiologische
benadering van acupunctuur, zoals in de segmentale acupunctuur en de aan Franse
universiteiten gedoceerde ooracupunctuur gebruikelijk zijn, helpt mogelijk
ogenschijnlijk erg verschillende werelden met elkaar te kunnen verbinden.
Als argument voor de effectiviteit wordt wel aangevoerd dat een groot deel van
de wereldbevolking regelmatig gebruik maakt van acupunctuur, met name (maar
niet uitsluitend) de Chinese bevolking. In en buiten China werden en worden
tandextracties en zelfs operaties uitgevoerd waarbij de anesthesie ten dele of
zelfs volledig wordt gerealiseerd met acupunctuur.[9]
In een vergelijkend onderzoek werd een gering, statistisch significant
pijnstillend effect geconstateerd door behandeling met acupunctuur, vergeleken
met een placebo. Dit pijnstillende effect was echter zo gering dat van een
klinisch relevante pijnstilling geen sprake was. De manier waarop acupunctuur
pijnstilling geeft is niet bekend.[10]
In 1990 analyseerden drie Nederlandse epidemiologen 51 gecontroleerde studies
van acupunctuur bij chronische pijn, en besloten dat "zelfs de kwaliteit
van de betere studies middelmatig bleek te zijn en dat de werkzaamheid van acupunctuur
als behandeling tegen chronische pijn twijfelachtig blijft." Ze
onderzochten ook verslagen van acupunctuur als behandeling tegen verslaving aan
sigaretten, heroïne en alcohol, en concludeerden dat er geen bewijs is dat
acupunctuur helpt bij deze kwalen.[11] Ook in China, de geboorteplaats van
acupunctuur, kijkt men kritisch naar het gebruik van acupunctuur in de
gezondheidszorg.[12] Mede op basis van dergelijk onderzoek wordt acupunctuur
binnen de reguliere geneeskunde echter als onwerkzaam gezien en beschouwd als
kwakzalverij.[13]
De WHO publiceerde daarentegen na de door haar geëntameerde Consultations on
Acupuncture (in 1979 te Beijing en in 1996 Cervia) op basis van analyse van tal
van wetenschappelijke publicaties ronduit positieve berichten over de
werkzaamheid van acupunctuurbehandeling. De WHO betitelt acupunctuur als een
effectieve behandelmethode van onder meer nier- en galsteenkoliek, allergische
rinitis waaronder hooikoorts, lage rugpijn, nekpijn, hoofdpijn, misselijkheid,
braken, reumatoïde artritis, tennisarm, kniepijn enz.[14] [15] De WHO
beschrijft een uitgebreide lijst van indicaties waarbij acupunctuur mogelijk
effectief zou kunnen zijn of tenminste overwogen zou kunnen worden, maar die
nog nader zouden dienen te worden onderzocht.
Een acupunctuurbehandeling kan, evenals een conventionele medische behandeling,
leiden tot complicaties. Net als bij iedere ingreep waarbij de huid
gepenetreerd wordt kunnen bij acupunctuur lokale beschadigingen
(zenuwbeschadiging), nabloedingen en infecties optreden. Infecties kunnen
lokaal zijn, maar ook hepatitis B wordt wel toegeschreven aan het gebruik van
niet-steriele naalden.[16] Professionele acupuncturisten bedienen zich
uiteraard steeds van steriele naalden. Daarnaast is een case report beschreven
van een pneumothorax (een "klaplong").[17]. Verder zijn beschreven
een harttamponade en een nierbloeding. Indien uitgevoerd door ervaren
acupuncturisten en bij gebruik van steriele naalden is de kans op complicaties
uiterst gering.
[bewerken]
Erkenning van acupunctuur
Acupunctuur is geen erkend medisch beroep en wordt in Nederland veelal tot de
zogenoemde 'Complementary and Alternative Medicine' (complementaire en
alternatieve geneeskunde) gerekend. In de Verenigde staten wordt CAM
gedefinieerd als behandelwijzen die buiten de typische westerse (reguliere)
geneeskunde vallen.[18] De Nederlandse Patiëntenvereniging voor Acupunctuur
beschouwt acupunctuur als een (nog onvoldoende algemeen erkende) regulier
medische behandelwijze.[19] Buiten Nederland heeft acupunctuur zich een niet
onbelangrijke plaats verworven binnen de 'Integrative Medicine' (integrale
geneeskunde). 'Integrative Medicine' kenmerkt zich door een elkaar wederkerig
aanvullen van reguliere en niet-reguliere behandelwijzen. Binnen dit kader van
'Integrative Medicine' wordt acupunctuur onderwezen aan alleen al in de
Verenigde Staten meer dan tachtig universiteiten, waaronder Harvard Medical
School, Mount Sinai School of Medicine, Stanford University en Dukes
Uiniversity.[9] en heeft het haar plaats in de dagelijkse patiëntenzorg in
klinieken als de Mayo Clinic.[20]
Acupunctuur wordt zowel door artsen als door niet-artsen uitgeoefend. In
Nederland kunnen arts-acupuncturisten zich aansluiten bij bij de Nederlandse
Artsen Acupunctuur Vereniging (NAAV), die ongeveer 300 leden heeft.[21]
Niet-arts acupuncturisten kunnen lid worden van therapeuten-beroepsverenigingen
zoals de Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur (NVA) of de Nederlandse
Werkgroep voor Praktizijns in de Natuurlijke Geneeskunst NWP.[22] Elk van deze
beroepsorganisaties stelt kwaliteitseisen aan hun leden, waarbij de hoogste
eisen worden gesteld aan de arts-acupuncturisten. Eisen worden onder meer
gesteld ten aanzien van opleiding op het gebied van acupunctuur maar ook van
regulier medische kennis, nascholing, praktijkvoering, klachtrecht enz..
Verwacht wordt dat het Nederlandse Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport in 2010 een herregistratieregeling voor alle artsen in Nederland zal gaan
afkondigen. Om binnen de Wet BIG (Wet op de beroepen in de individuele
gezondheidszorg) als arts geregistreerd te kunnen blijven moet een arts
aantonen over voldoende werkervaring als arts te beschikken. Ondanks dat het
werk van arts-acupuncturisten voor een zeer groot deel gewoon artsenwerk is
(anamnese, lichamelijk onderzoek, aanvullend onderzoek enz.) wordt er rekening
gehouden met de mogelijkheid dat zij zich op basis van hun werk toch niet
zullen mogen herregistreren. Als arts-acupuncturisten zich inderdaad niet
zouden kunnen herregistreren, kan dat voor hun patiënten betekenen dat zij
declaraties van arts-acupuncturisten niet meer kunnen declareren bij hun
zorgverzekeraar. Het zou ook betekenen dat de arts-acupuncturisten het recht
ontvalt om recepten uit te schrijven, aanvullend onderzoek aan te vragen,
gegevens met collega-artsen uit te wisselen enz.
Sinds 1999 stelt de wet Colla (België) dat deze niet-conventionele
behandelwijze de "mogelijkheid" krijgt te ijveren voor een erkenning
als beroepsgroep. De eerste voorwaarde is dat zij zich verenigen. Een erkenning
bleef tot heden echter uit omdat aan essentiële criteria niet wordt voldaan:
sinds mei 1997 geldt het EU COST B4 rapport en het rapport van de zeven
Belgische universiteiten waar in staat dat er eerst een bewijs dient geleverd te
worden dat deze behandelingen werkzaam zijn alvorens sprake kan zijn van
erkenning als beroepsgroep
Eigenschappen:
Plannen uitvoeren, huishoudelijke taken, verbeelding en inspiratie
Aartsengel van de
Maan en het Westen
Hoewel de
Aartsengelen gewoonlijk gevisualiseerd worden als iemand van het mannelijke
geslacht zijn ze in feite androgyn omdat ze zowel mannelijke als vrouwelijke
eigenschappen bezitten. Als aspecten van de levenskracht kunnen ze zowel
mannelijke als vrouwelijke aspecten aannemen.
Gabriël wordt daarom
in de oude heidense religies vertegenwoordigd door de Maangodinnen als Diana,
Selene, Hathor, Hecate en Ceridwen.
Er zijn aanwijzingen
voor mannelijke Maangoden als Thoth en Sin. Zij zijn waarschijnlijk gebaseerd
op de Maangodinnen en pas na hun ontstaan.
De magische
voorstelling van Gabriël is een rijpe man die de gebogen sikkel van de wassende
maan op zijn voorhoofd draagt.
Dit Maansymbool
bedekt het Derde Oog dat toegang verleent naar paranormale vermogens. Gabriël
draagt een zilveren mantel die het Licht reflecteert als kristallen glas.
Gabriël kan
opgeroepen worden om alle dingen te vermeerderen. Hij heeft in het bijzondere
de heerschappij over paranormale Krachten, astrale reizen, conceptie, dromen, geboorte,
alle zaken verbonden met vrouwen, zeereizen, het huis en de verbeelding.
Gabriël, heerser van
het maangetijde, hoor mij aan:
sta mij bij in de
alledaagse beslommeringen
en help mij mijn
intuïtie te ontwikkelen
en mijn gevoel te
vertrouwen.
Dat mijn verbeelding
moge bloeien
en mijn mentale
krachten mogen groeien,
opdat ik harmonieus
kan leven
en dat kan delen
met eenieder die mijn
pad kruist.
Machtige Gabriël,
zegen mij met het vermogen
helder te
communiceren
en te luisteren naar
al mijn zintuigen
Aartsengel Michaël
Betekenis: eruit zien als God
Heerst over: Ram -
Leeuw - Boogschutter
Eigenschappen: Doelen
bereiken, juridische zaken, huwelijkse zaken, moed en bescherming
Regeert over de Zon.
n oude mythen wordt
hij vertegenwoordigd door de zonnegoden als Helios, Appollo, Ra en Lugh. In
enkele van de vroegere matriarchale samenlevingen werd de Zon als vrouwelijk
beschouwd, een geloof dat overleefde in het Egyptische pantheon met de
Zonne/Vuurgodin Sechmet, en in Keltische mythen met de Vuurgodin Bridget.
Als een
personificatie van de zonne-energie staat de Aartsengel Michaël voor de
levenskracht. In alle culturen vertegenwoordigt de Zon het scheppende principe,
mannelijk, vrouwelijk of allebei.
Michaëls magische
voorstelling is een jonge man die een gouden mantel draagt. Zijn amberkleurige
haar valt rond een lang gezicht en zijn rechterhand rust op het glanzende
gevest van een gouden zwaard. De algemene indruk van deze magische voorstelling
is er een van de beheerste spirituele kracht.
De energie van
Michaël is heftiger en krachtiger (maar tegelijkertijd ook beschermend) dan van
de andere Aartsengelen. Als Michaël verschijnt en aan het werk gaat, dan gaat
de aarde en de mensen door allerlei crises heen.
Michaël is de grote
schoonmaker op het geestelijk vlak, hij woelt en schudt het leven flink door
elkaar. Hij maakt ons meer bewust van de geestelijk wereld, hij opent het
gordijn dat ons zo lang van de geestelijke wereld gescheiden hield van de
matriele wereld, hij legt een sterk verlangen van vrijheid in ons neer, hij
wijst ons de weg naar binnen, hij brengt ons ertoe om ontmoetingen ook tot
echte ontmoetingen te maken, hij helpt ons oud karma los te laten, hij stuurt
ons de nieuwetijdskinderen- om gevoelig te worden voor zijn werk, hij bereidt
ons voor op de geboorte van de innerlijke christus ons en op de ontmoeting met
de kosmische christus.
Mensen kennen in een
Michaëlperiode allerlei breuken in hun leven: huwelijke en vriendschappen lopen
stuk en ook tussen ouders en kinderen ontstaat er vaak een verwijdering en
afstand. De toename van echtscheidingen is een gevolg hiervan. Het is niet
alleen maar negatief, maar vooral bedoeld om op eigen benen te leren staan en
trouw te leren blijven aan jezelf, je eigen gevoel en innerlijk weten.
Michael staat voor de
Macht en is de eerste Engel naast God. Wil je bijstand in het uitoefenen van je
macht op deze aarde roep dan de aartsengel Michael aan je te helpen.
Michaël helpt ons
onze schaduwkanten te leren kennen en te accepteren om ons zo naar het Licht te
leiden. Zo kan hij ook helpen met het inlossen van karma. Hij laat je inzien
hoe je bij de materie bent betrokken en helpt met het afsnijden hiervan om zo
tot de Eenheid terug te komen. Met zijn kracht maakt hij ons bewust van onze
eigen kracht en geeft ons zo moed de uitdagingen in het leven aan te gaan.
Via onze Engel legt
Michaël in de nacht, tijdens onze slaap, 3 verlangens bij ons neer:
Het verlangen naar
vrijheid, het verlangen naar echte ontmoetingen (van hart tot hart) , het
verlangen om iets te gaan begrijpen van de samenhang tussen aardse
werkelijkheid en de geestelijke wereld.
De Aartsengel Michaël
kan opgeroepen worden voor alle zaken die te maken hebben met carrière, sport,
persoonlijke financiën, ambitie, bureaucratie, officiële zaken en de gezondheid
van het fysieke lichaam. Evenals Raphaël is hij een genezende engel.
Michaël, machtige
engel, hoor mij aan:
geef mij de moed om
elke situatie
het hoofd te bieden.
Laat mij waardig zijn
en evenwichtig;
grote Michaël,
genadige engel,
beschermer van het
recht,
help mij om geen
onderscheid te maken
en zorg dat ik niet
word benadeeld.
Leid mij tot succes
in al het goede dat
ik doe
en laat mij uw
rechtvaardigheid en genade
over de wereld
verspreiden
Aartsengel Gabriël
Betekenis: boodschapper van God
Heerst over: Vissen -
Kreeft - Schorpioen
Eigenschappen:
Plannen uitvoeren, huishoudelijke taken, verbeelding en inspiratie
Aartsengel van de
Maan en het Westen
Hoewel de
Aartsengelen gewoonlijk gevisualiseerd worden als iemand van het mannelijke
geslacht zijn ze in feite androgyn omdat ze zowel mannelijke als vrouwelijke
eigenschappen bezitten. Als aspecten van de levenskracht kunnen ze zowel
mannelijke als vrouwelijke aspecten aannemen.
Gabriël wordt daarom
in de oude heidense religies vertegenwoordigd door de Maangodinnen als Diana,
Selene, Hathor, Hecate en Ceridwen.
Er zijn aanwijzingen
voor mannelijke Maangoden als Thoth en Sin. Zij zijn waarschijnlijk gebaseerd
op de Maangodinnen en pas na hun ontstaan.
De magische
voorstelling van Gabriël is een rijpe man die de gebogen sikkel van de wassende
maan op zijn voorhoofd draagt.
Dit Maansymbool
bedekt het Derde Oog dat toegang verleent naar paranormale vermogens. Gabriël
draagt een zilveren mantel die het Licht reflecteert als kristallen glas.
Gabriël kan
opgeroepen worden om alle dingen te vermeerderen. Hij heeft in het bijzondere
de heerschappij over paranormale Krachten, astrale reizen, conceptie, dromen,
geboorte, alle zaken verbonden met vrouwen, zeereizen, het huis en de
verbeelding.
Gabriël, heerser van
het maangetijde, hoor mij aan:
Aartsengel van het
Noorden, heerser van de planeet Venus.
De naam betekent
"vuur van God". Uriël is de engel van de profetie en de openbaring.
Hij wordt meestal
afgebeeld met vlammen in zijn hand.
Uriël is de engel van
het lot en kent de geheimen van onze toekomst en ons verleden. Haar aanraking
is zacht, ze is zachtaardig en roept onze zielen terug naar haar liefde.
Uriel waarschuwde
Noah voor de dreigende vloed, hielp profeet Ezra om voorspellingen te
interpreteren over de komst van de Messiah. Hij bracht ook de kennis en de
praktijk van alchemie.
Hij wordt
vertegenwoordigd door de oude vruchtbaarheidsgodinnen als Aphrodite, Astarte,
Isis en Frigga. Zijn heidense mannelijke aspect wordt het beste
vertegenwoordigd door Eros en Cupido, wiens liefdespijlen geliefde met elkaar
verbind.
Uriëls magische
voorstelling is een jongeling die mannelijk noch vrouwelijk schijnt, maar de
schoonheid van beide seksen combineert. Hij draagt een lange groene mantel en
zijn lange zwarte haar is samengebonden met een krans van wilde bloemen en
rozen.
De Aartsengelen Anaël
en Uriël kunnen opgeroepen worden voor alle zaken die te maken hebben met
romantische liefde, harmonie, vriendschap, genot, huwelijkszaken, muziek, de
kunsten en schoonheid. Voor aardse liefde wordt vaak de Aartsengel Uriël
aangeroepen en voor kosmische Liefde Anaël.
Uriël, engel van
vrede en redding, hoor mij aan:
geef mij de wil om
zachtmoedig
en vol vriendschap te
leven
en laat mij niet onnodig
energie verspillen.
Wapen mij tegen de
gevaren van lusteloosheid en verveling,
die mijn vooruitgang
blokkeren
en mij wegdrijven van
geluk en succes.
Machtige Uriël,
verlicht mijn geest met uw wijsheid.
Geef mij de kracht om
te willen
en om anderen te helpen.
AARTSENGEL RAPHAÊL
Betekenis: genezer onder God
Heerst over: Waterman
- Tweelingen - Weegschaal
Eigenschappen:
Communicatie, genezing, kennis en reizen
Aartsengel van het
Oosten en is de heerser van de planeet Mercurius
Hij was bij de oude
Grieken bekend als Hermes, bij de Romeinen als Mercurius die de bode van de
Goden was, bij de Kelten als Ogma, bij de Egyptenaren als Thoth en bij de
Noord-Europeanen als Odin of Wodan.
De magische
voorstelling van Rapaël is een jonge man, gekleed als pelgrim of reiziger. Hij
draagt een gele mantel, een breedgerande hoed met een veer erop, gevleugelde
sandalen en hij heeft een staf omwonden met twee slangen, het symbool van de
Goddelijke genezer.
Rapaël moet
opgeroepen worden voor rituelen met betrekking tot genezing, communicatie,
reizen, jonge mensen, opvoeding, zakelijke contracten, commerciële verkoop,
schrijven en zelfexpressie. Omdat Hermes ook de God van de dieven is, kan zijn
hulp ingeroepen worden bij het opsporten van gestolen goederen of verloren
eigendommen. Op zijn hoogste niveau vertegenwoordigd Rapaël de Spirituele Gids
of Mentor die de persoon helpt wanneer men zijn reis op het Occulte Pad begint.
Affirmaties zijn eigenlijk suggesties die je door dagelijkse routine in je onderbewuste plant. Je bevestigt eigenlijk dagelijks (zonder dat je er bij stilstaat) je eigen negatieve affirmaties.Als er iets tegen zit op 't werk denk je misschien : 'ik ben toch eigenlijk niet geschikt voor deze job, of ik ben veel te min voor iemand. Let maar eens op hoe vaak deze slechte gedachtepatronen zich afspelen in je hoofd doorheen de dag. Het zijn er ontzettend veel. Positieve affirmaties zijn makkelijk aan te leren en makkelijk vol te houden.
Deze affirmaties gaan over het sterken van je zelfvertrouwen.
* Schrijf deze affirmaties op een briefje.
* Affirmatie 1: Ik heb de kracht om mezelf te veranderen.
* Affirmatie 2: Ik verdien het om gelukkig te zijn.
* Affirmatie 3: Ik verdien het om van gehouden te worden.
* Affirmatie 4: Vandaag is een dag gevuld met nieuwe kansen en leuke ervaringen.
* Affirmatie 5: Ik kan alles zijn wat ik wil zijn en kan mijn doelen bereiken.
Schrijf deze affirmaties op een blad papier en plak ze op een zichtbare plaats waar je veel komt.
Belangrijk is dat je deze affirmaties (bvb voor de spiegel) leest. 's Morgens en 's Avonds. Dan ben je het meest vatbaar voor suggestie. Dat is ook wetenschappelijk bewezen. ( Maar probeer ze buitenuit ook zoveel mogelijk in jezelf te zeggen).
Het werkt echt! Wat echter ook héél belangrijk is, is dat je jezelf moet proberen te overtuigen dat deze affirmaties ook zullen getransformeerd worden van een laag zelfbeeld naar een hoog zelfbeeld.
Oefening baart kunst. Maak er dus een dagelijkse routine van.
Na 2-3 weken dit iedere dag luidop te reciteren zou je al resultaat moeten ervaren.
Zoniet, mail me dan en ik kan je nog tips doorsturen.
Post je reactie als je met deze positieve suggesties 2-3 weken geëxperimenteerd hebt.
Ik kan jullie helpen door middel van je kaarten te leggen. Als je raad zoekt over een bepaald iets, kan ik je kaarten leggen zodat je er wat wijzer van wordt.
De tarotkaarten zijn een goed hulpmiddel om raad en zelfwijsheid te ontwikkelen.
Twijfel niet en mail me!
Stuur gewoon je naam gewoon door met je specifieke vraag. Je sterrenbeeld is ook nodig.
Een goede meditatie kan je helpen om je open te stellen voor
hogere gidsen en krachten. Iedereen heeft namelijk een spirituele gids die je
altijd bijstaat. Deze entiteit kan je helpen en raad geven voor je
levensproblemen.
Voor je contact met je gids kan maken, is het echter
belangrijk dat je dus een eenvoudige meditatie doet. Hieronder volgt een
simpele meditatie die je wel iedere dag moet doen. Zorg wel dat je dit niet na
een maaltijd doet, of als je heel moe bent. Dit kan er namelijk voor zorgen dat
je in slaap kan vallen. (wat niet de bedoeling is)
Stap 1: Ga op een plek zitten waar het rustig is en waar
niemand je kan storen. Schakel je gsm uit en ga ergens zitten waar je een steun
in de rug hebt.
Draag
comfortabele kleding.
Stap 2: Sluit je ogen en beeld je in dat de zon boven op je
hoofd aan het rusten is.
Stap 3: Stel je het cijfer 3 voor in het hartje van de zon.
Stap 4: Sta de zon toe om zachtjes in je hoofd te zakken en
zo verder je lichaam in te gaan. Voel de warmte van de zon in je neerdalen en
ontspanje.
Stap 5: Als de zon helemaal beneden is, sta haar dan toe om
via je tenen je lichaam te verlaten.
Stap 6:Zodra de zon
je lichaam verlaten heeft, visualiseer je opnieuw een zon die rust op je hoofd.
Deze keer staat het cijfer 2 op haar buik.
Stap 7: Sta deze zon hetzelfde toe als de vorige zon.
Laat haar zachtjes in je lichaam zakken, terwijl ze je verwarmt en ontspant.
Als ze helmaal isneergedaald tot aan je tenen, sta je
ook deze zon toe je lichaam te verlaten.
- De veda's zijn de
oudste spirituele teksten ter wereld. De waarheden van alle godsdiensten zouden
op deze teksten teruggaan. Ze worden traditoneel beschouwd als openbaringen van
God aan de grote ziener-dichters (kavi's) of verlichte heiligen uit het oude
India.
De Vedische
openbaringen werden deze wijzen bekendgemaakt d.m.v visionaire episodes,
extasetoestanden en mystieke inzichten.
- Veda betekent 'weten'
of 'wijsheid'. In samenhang met heilige geschriften betekent het woord zoveel
als spirituele kennis van de eeuwige werkelijkheid. De spirituele kennis werd
aanvankelijk mondeling van generatie op generatie doorgegeven en ca. 5000 jaar
geleden geleidelijk aan opgeschreven. De Veda's omvatten 4 boeken: de Rig Veda,
Sama Veda, Yahur Veda en Atharava Veda. Het oudste Vedaboek, dat tevens als het
belangrijkste wordt beschouwd, is de Rig Veda.
- De essentie van de Veda's werd later samengevat
in tekstendie de Upanishaden genoemd worden. In de
Upanishaden, een vervolg op de Vedische filosofie, wordt behandeld hoe de ziel,
Atman, verenigd kan worden met de Ene Ultieme Waarheid, Brahman, d.m.v meditatie en
gehoorzaamheid aan de wet van karma, de universele wet van oorzaak en gevolg
Het woord
Chakra komt uit het Sanskriet en betekent 'energiewiel of energieschijf'. De
term omvat tevens de notie van een draaiende of spinnende beweging, evenals van
het transformatieproces waarin psychofysieke energie wordt omgezet in
spirituele energie. Wanneer spirituele energie in het lichaam wordt gewekt,
leidt dat tot transformaties in bewustzijn en fysiologische veranderingen. De
chakra's spelen een integrale rol in dit fijnstoffelijke energetische proces.
Ze fungeren
als transformerende energiecentra in het systeem van onze fijnstoffelijke
energieën? Ze vormen een integraal onderdeel van de interface tussen de
universele energie, ofwel puur bewustzijn, en het individuele bewustzijn.
-PRANA is
de vitale levenskrachtenergie zonder welke het fysieke lichaam niet zou kunnen
functioneren.
Het is heel belangrijk om je chakra's in balans te houden en
te stimuleren.
Hieronder een simpele oefening om je chakra's te stimuleren
voor een hoger bewustzijn.
Stap 1: Zin in kleermakerszit of in een andere comfortabele
houding met een rechte rug. Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden.
Stap 2: Leg de wijsvinger van je rechterhand op het midden
van je voorhoofd, zo'n 2,5cm boven je neus.
Stap 3: Neem je neusbrug tussen duim en middelvinger vast,
haal diep adem en houd je adem 10 tellen in.
Stap 4: Voel de energie van je rechterarm via je hand en
wijsvinger in je hoofd stromen. Adem na de tiende tel zachtjes uit.
Stap 5: Doe dit 5 keer zonder je hand weg te nemen.
-Deze oefening is goed om je chakra's te stimuleren. In een
volgende post zet ik ook een uitleg over de betekenis en kleur van de 7
hoofdchakra's.
Als je deze oefening
regelmatig doet, gelieve dan je ervaring ook hier neer te zetten.