Het hier en nu
In onze gedachten dwalen we vaak af naar gebeurtenissen die in het verleden zijn gebeurd, of we denken aan de dingen die nog moeten komen. Constant projecteren we onze gedachten in de toekomst of in het verleden. Maar wat is de enige tijd die echt bestaat? Dat is het hier en nu, dit moment. De rest is al gebeurd of moet nog gebeuren.
er bestaat niets anders dan het hier en nu, als we dit inzien kunnen we het piekeren bekijken als een projectie van onze geest in het verleden of de toekomst.
Je denkt aan vroeger, maar dat doe je altijd in het hier en nu. Als we in het moment leven, laten we de projecties los en gaan we erin op. Dit kan bevrijdend aanvoelen omdat we dan het huidige moment erkennen.
Als we dit doen, kan er een nieuwe wereld voor ons opengaan. Probeer het maar eens, ga ergens rustig staan of zitten en absorbeer als het ware alles in je omgeving. Het hier en nu is er altijd, want je bent er altijd. Zelfs als we naar de toekomst konden gaan met een teletijdsmachine, zouden we nog in het hier en nu zijn van de toekomst. Hoe meer je in het hier en nu leeft, hoe beter. Verleden en toekomst zijn eigenlijk twee ingebeelde tijdsfragmenten. Is een interessante gedachte vind ik.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:ANDERE SPIRITUELE ONDERWERPEN Tags:Het nu,leven in het nu,mystiek,spiritueel,spiritualiteit,hier en nu,
De taal van bewustzijn
Wat is Bewustzijn?
Als ik hier over Bewustzijn spreek, kan je het indien gewenst ook vervangen door het Goddelijke, de Bron, je Hogere Zelf of de naam die voor jou het beste past.
Bewustzijn houdt ons in leven.Het stelt ons in staat gedachten te denken en emoties te voelen.Gedachten en gevoelens zijn niet meer dan uitingen van dit bewustzijn.
Je bent niet wat je denkt of voelt, je bent het Bewuszijn dat erachter schuilt. Dit Bewustzijn kan je ervaren als er innerlijke stilte is. Waarom dan pas? Omdat de stilte de stem is van het Bewustzijn.
Als je de volumeknop van je gedachten stiller zet, ervaar je het Bewustzijn dat erachter schuilt. Via meditatie kan je zo een staat ervaren. Een besef dat je degene bent die vanop een afstand alles observeert. Je kan dit gevoel van 'zijn' niet denken, het is een ervaring die ontstaat bij een pauze van de één naar de volgende gedachte.
Als gedachten bij iemand overheersen, zijn er weinig momenten zijn dat je in contact staat met dit Bewustzijn. Dit komt omdat gedachten juist verhinderen dat je het kan ervaren. Het komt als je even niet-denkt.
De taal van het Bewustzijn is de stem van de stilte.
Besluit.
- Bewustzijn is leven. Alles wat leeft heeft tot op zekere hoogte bewustzijn.
- Gedachten belemmeren dat je in contact kan staan met je "Hogere Bewustzijn".
- Gevoelens en gedachten zijn niet meer dan uitingen van dit Bewustzijn.
- Bewustzijn kan je niet denken, alleen ervaren.
Met het toenemen van
de trilling van de aarde groeit het aantal mensen dat de Derde Dimensie
ontstijgt. Steeds meer mensen zullen in het tijdspad naar 2012 toe de Vierde
Dimensie gaan ervaren. Sommigen zitten nu nog vast in de Derde Dimensie, maar
voor anderen is de Vierde Dimensie al duidelijk merkbaar. Waar kunnen we dat
dan aan herkennen? Dit artikel gaat over de verschillende kenmerken van de
Vierde Dimensie.
Zoals eerder al
geschreven is over de Derde Dimensie, gaat het hier bij de Vierde Dimensie ook
om een trillingsdimensie; om een bepaald niveau van bewustzijn. Vergeleken met
de Derde Dimensie is er bij de Vierde Dimensie sprake van een hoger
trillingsniveau en daarmee van een hoger niveau van bewustzijn; verhoogd
bewustzijn. Naar verluid zullen we ons relatief kort in die Vierde Dimensie
bevinden. Gedacht/verwacht wordt dat de Vijfde Dimensie de Vierde Dimensie
snel zal opvolgen. Als dat inderdaad zo is, dan zou de Vierde Dimensie vooral
het karakter van een overgangsdimensie hebben. De Vierde Dimensie vormt daarmee
een brug tussen de Derde en de Vijfde Dimensie. De Vierde Dimensie zou
beschouwd kunnen worden als een voorbereidingsfase naar de Vijfde Dimensie toe.
Het gaat ons voorbereiden en ontvankelijk maken voor datgene wat we gaan
ontvangen en ervaren in de Vijfde Dimensie.
Vele voorbereidingen
op de komende veranderingen naar 2012 toe zijn al in volle gang.
Nieuwe Tijdskinderen
die al een hoger bewustzijn in zich hebben, Voorlopers en Lichtwerkers spelen
hierin een belangrijke rol. Deze mensen zijn hard nodig niet alleen op dit
moment, maar ook de komende tijd. Zij zorgen ervoor dat andere mensen op de
hoogte gebracht worden en voorzien worden van informatie. Tevens zorgen zij
voor begeleiding, coaching, en uitleg over de komende ontwikkelingen en
bewustzijnsverhoging (ascensie).
Eveneens ligt er voor
hen de taak van geruststelling. Belangrijk is dat zij de eventuele angst die
aanwezig is bij mensen die leven vanuit de Derde Dimensie, verminderen of
wegnemen, opdat ook die mensen in staat worden gesteld om de overgang naar de
Vierde (en Vijfde) Dimensie te maken.
De Vierde Dimensie
De Vierde Dimensie
brengt een verhoogd bewustzijn met zich mee. Dit heeft consequenties voor hoe
mensen zullen denken en hoe mensen in het leven zullen staan. Immers:
verandering van inzichten/bewustzijn levert nu eenmaal verandering van denken,
voelen en handelen op.
Het meest kenmerkende
voor de Vierde Dimensie is de steeds verder gaande onthechting van het EGO. Het
EGO zal steeds minder de leidraad zijn in het leven van de mens. Het
EGO-gerichte denken en handelen neemt verder af. Dit heeft te maken met het
toenemende spirituele ontwaken wat momenteel mondiaal gaande is. Mensen komen
er achter dat zij niet hun EGO zijn. Ze zullen in hun transformatie hun oude
themas, illusies en overtuigingen loslaten en nieuwe inzichten cultiveren.
Mensen zullen meer controle ervaren over hun gedachten en emoties. Men zal hier
meer meesterschap over verkrijgen. Mensen komen meer en meer in contact en in
verbinding met hun Hogere Zelf, hun ware Kern, hun Ziel en ontdekken een bron
van liefde in zichzelf. Dit zorgt voor een liefdevolle(re) benadering van de mens
naar zichzelf en naar anderen toe. Deze ontwikkeling hangt weer nauw samen met
het groeiende Eenheidsdenken.
Het Eenheidsdenken
komt geleidelijk in de plaats van het denken in dualiteiten. Het ene
(bijvoorbeeld de dag) houdt namelijk verband met het andere (de nacht). Het ene
houdt automatisch het andere al in. Het ene gaat in het andere over zonder van
elkaar gescheiden te worden. Het Eenheidsdenken initieert ook gevoelens van
eenheid en verbondenheid. Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit
dat we niet afgescheiden zijn van elkaar, maar dat we met alles en iedereen
verbonden zijn. Immers wij zijn allen afkomstig van Eén en de zelfde Bron: van
God. Met dit Eenheidsbewustzijn zal de behoefte om te oordelen ook verdwijnen
en plaats maken voor een oordeelsvrije houding en benadering. En de verbindende
kracht of energie is Liefde. Liefde komt in de Vierde Dimensie in plaats van de
angstgevoelens die voornamelijk de boventoon voeren in de Derde Dimensie. Al
onze angsten mogen we transformeren en loslaten. We zullen onszelf zuiveren en
ons bevrijden van blokkades en ballast. Mensen zullen meer gaan leven vanuit
hun hartchakra en hogere chakras. Chakras corresponderen met een bepaalde
trilling. Wanneer de trilling van de aarde (Schumannresonantie) toeneemt, dan
zullen hierdoor de hogere chakras geactiveerd worden. Mensen zullen zich niet
alleen verbonden voelen met hun medemensen, maar ook met hun Bron, de natuur en
de dieren. Dit brengt tevens meer respect voor zichzelf, de ander en de
omgeving met zich mee; iets waar het in de Derde Dimensie soms nog wel eens aan
ontbreekt, net als aan Zelfrealisatie.
Mensen komen niet
alleen in contact met hun Hogere Zelf, maar willen dit Hogere Zelf ook tot
uitdrukking brengen. Zij willen hun Zelf realiseren. Ze willen zich meer gaan
concentreren op hun eigen spirituele ontwikkeling en groei. Vaak ontmoeten deze
mensen dan in meerdere of in mindere mate verschillende transformatiesymptomen
gedurende hun spirituele ontwikkelingsproces c.q. transformatieproces. Veel
mensen komen in dit kader in aanraking met (de ontwikkeling van) bijzondere
kwaliteiten zoals energieën voelen of auras zien etcetera. De mogelijkheden
van de geest ontwikkelen zich vooral in de Vierde Dimensie. Een speciale
plaats zal ingenomen worden door de ontwikkeling van onze intuïtie. We zullen
meer met de stroom van het leven mee durven gaan en ons laten leiden door
synchroniciteit; door schijnbare toevalligheden die op ons pad komen en die ons
op verschillende momenten een boodschap aandragen en signalen aanreiken dat we
op de goeie weg zijn. We zullen meer gebruik maken van onze intuïtie. Vanuit
onze intuïtie zullen onze keuzes meer zielsvoedend zijn, wat zal leiden tot
meer innerlijke rust en balans. We komen niet alleen zelf meer in balans, maar
ook onze maatschappij zal meer in evenwicht komen. Met andere woorden: harmonie
en vrede met jezelf en de medemensen zal dichter in onze levenservaring komen.
Het mediteren kan hierbij een hulpmiddel zijn om dichter tot je Zelf te komen,
net als onder andere Reiki en Tai ji.
Als
je het contact met de innerlijke stilte in je verliest, verlies je het contact
met jezelf. Wanneer je het contact met jezelf verliest, verlies je jezelf in de
wereld. Je diepste besef van jezelf, van wie je bent, hangt nauw samen met
innerlijke stilte. Dat is het ik ben dat dieper gaat dan naam en vorm.
Innerlijke
stilte is je wezenlijke natuur. Wat is innerlijke stilte? De ruimte in je of
het bewustzijn van waaruit de woorden op deze bladzijden worden gezien en tot gedachten
worden. Zonder dat bewustzijn zou er geen waarneming zijn, zouden er geen
gedachten en geen wereld zijn.
Jij
bent dat bewustzijn, in de vermomming van een mens.
Het
equivalent van lawaai van buiten is het van binnen komende lawaai van het denken.
Het equivalent van stilte van buiten is de innerlijke stilte in jezelf.
Telkens
als het stil is om je heen, moet je naar die stilte luisteren. Dat betekent
gewoon dat je de stilte opmerkt. Besteed er aandacht aan. Door te luisteren
naar de stilte wek je de dimensie van de innerlijke stilte in jezelf, omdat je
je alleen door innerlijke stilte bewust kunt worden van de stilte om je heen.
Merk
op dat je op het moment dat je de stilte om je heen opmerkt, niet denkt. Je
bent je van alles om je heen bewust, maar je denkt niet.
Wanneer
je je bewust wordt van stilte, kun je meteen in een toestand van innerlijke
stille alertheid. Je bent er helemaal bij. Je bent uit een al duizenden
jarendurende collectieve menselijke
conditionering gestapt.
Kijk
eens naar een boom, een bloem, een plant. Laat je bewustzijn erop rusten. Wat
zijn ze stil, wat zijn ze diep geworteld in Zijn. Laat de natuur je leren wat
innerlijke stilte is.
Als
je naar een boom kijkt en ziet hoe stil hij is, word je zelf ook innerlijk
stil. Je maakt er op een heel diep niveau contact mee. Je voelt een eenheid met
alles wat je in en door innerlijke stilte ziet. Het voelen van de eenheid van
jezelf met alle dingen is liefde.
Stilte
helpt maar je hebt het niet nodig om innerlijke stilte te vinden. Zelfs bij
lawaai kun je je bewust zijn van de innerlijke stilte onder het lawaai, van de
ruimte waarin het lawaai ontstaat. Dat is de innerlijke ruimte van zuivere
gewaarwording, van bewustzijn zelf.
Werkelijke
intelligentie werkt in stilte. Stilte is waar je creativiteit en oplossingen
voor problemen vindt.
Men neemt aan dat de Tao Te
Ching dateert uit de 6e eeuw vóór Christus en dat de schrijver
onbekend is. Lao Tzu betekent namelijk "de Oude Wijze" en het ligt
dus voor de hand dat het een verzameling is van eeuwenlang mondeling
doorgegeven wijsheden, die ergens in de geschiedenis opgeschreven zijn en daar
zit meteen het verraderlijke van het geschreven woord. Het waren namelijk
alleen de elite, de geschoolden, de geleerden, de clerus en de machthebbers (en
die door Lao Tzu als dwazen bestempeld werden), die het schrift machtig waren.
Zij hebben zich meester gemaakt van de Tao Te Ching en hebben de inhoud
en strekking bewust, maar wellicht ook onbewust, aangepast aan hun
doelstellingen. Zij hebben daardoor een parel van eenvoud vermaakt tot een
ingewikkeld en vaak onbegrijpelijk verhaal om hun eigen belangen, status en
positie te rechtvaardigen. Het bizarre is dat het nog steeds de geleerden zijn,
waarover Lao Tzu zegt dat ze niet wijs zijn, die hun interpretaties van de Tao
Te Ching geven, gekleurd door hun eigen dwaasheden en daar dus van alles uit
halen, wat er niet in zit.
Traduttore traditore, is het Italiaanse gezegde, waarmee bedoeld wordt, dat je
een tekst alleen juist kunt vertalen als je de bedoeling van de schrijver begrijpt
en wel verraad moet plegen aan die bedoeling als je die niet begrijpt. Dat wil
dus zeggen, dat iedereen, die een tekst vertaalt, dat vanuit zijn optiek doet
en dus aan de vertaling zal meegeven wat hij denkt dat de schrijver bedoeld
heeft. En omdat ieders optiek gekleurd wordt door zijn eigen belangen,
vooroordelen en overtuigingen zijn er dus net zoveel vertalingen en
interpretaties mogelijk als er mensen zijn en geen een ervan zal kunnen
weergeven wat Lao Tzu nou echt bedoeld heeft. Geen geleerde zal erin durven
lezen dat hij zelf een dwaas is, geen leider, dat hij een omhoog geklommen
onwetende is en geen filosoof dat hij slechts onzin vertelt.
Wat bedoelde Lao Tzu met de Tao Te Ching?
In wezen is Lao Tzu een
klokkenluider. Iemand die zich eerst zelf heeft afgevraagd waar hij nu
eigenlijk mee bezig was, zich afgewend heeft van de wereld en vervolgens als
buitenstaander ziet dat zijn medemensen slechts met gebakken lucht bezig zijn,
zich verstrikt hebben in hun eigen hersenspinsels, achter leiders aanlopen, die
het ook niet weten, vastzitten aan onzinnige tradities en gewoonten, praten
over niets, geregeerd worden door angst, niet weten wie ze zijn, zich druk
maken over van alles en nog wat, elkaar afmaken, gehecht zijn aan hun
bezittingen, opgesloten zitten in hun huizen, dorpen, steden en staten en in
werk en sleur en hoe ze zich daarbij hebben neergelegd. Hij roept hen op zich
te bevrijden van die kluisters, op te houden met de onzin waar ze mee bezig
zijn, niet meer op praatjes van anderen te vertrouwen, niet meer achter leiders
aan te lopen, en gewoon te genieten van het leven. Mens durf te leven!
Wat is
het zwakke punt in de Tao Te Ching
Toch is de Tao Te Ching een
ongelukkige mengeling van wijsheidsuitspraken en ontoereikende beschrijvingen van
het ervaren van de werkelijkheid en de manier waarop al het geschapene tot
uiting komt, met andere woorden over het scheppingsproces. En dat laatste is
nou precies wat niet in woorden uit te drukken valt en elke poging daartoe
verzandt in mystiekerig abracadabra. Wittgenstein schrijft daarover in zijn
Tractatus Logico-philosophicus: "Waarover je niet kunt spreken, daarover
moet je zwijgen"
Wat is
het verschil tussen deze versie en alle andere versies?
Lao Tzu begrijpen wil zeggen;
leven als Lao Tzu. Leven als Lao Tzu wil zeggen: ontsnapt zijn uit deze wereld,
geen mening of overtuiging meer hebben, geen belangen meer hebben, nergens aan
gebonden zijn, niets meer geloven, beseffen dat je niets kunt weten, geen
standpunt meer hebben, niets meer te verliezen hebben en dus ook niets meer te
verdedigen. De consequentie daarvan is, dat je bezittingen als volstrekt
overbodig ervaart en niets en niemand meer nodig hebt. Dat je het leven niet
meer naar je hand probeert te zetten, maar je op het leven mee laten drijven.
Alleen dat maakt belangeloze liefde tot je medemensen mogelijk.
Van daaruit is deze versie van de Tao Te Ching tot stand gekomen. Alle
tegenstrijdigheden, alle compromissen en alle inconsequenties die in de loop
van vijfentwintighonderd jaar dit eenvoudige, anarchistische en revolutionaire
wijsheidsgeschrift hebben bezoedeld, hebben wij er weer zorgvuldig uit
verwijderd, zoals je een diamant van het stof van eeuwen ontdoet, zodat het
weer in zijn oorspronkelijke stralende eenvoud kan schitteren.
Wat schiet
je er nou mee op om alles overboord te gooien en wijs te worden?
Tot nu toe is je geluk
afhankelijk van het gedrag van anderen, van schouderklopjes en waardering, van
prestaties, van bezittingen, van kinderen, van seks, van alkohol en drugs, van
het weer, van wensen en verwachtingen, en dat levert slechts momenten van geluk
en tevredenheid. Het bezit van de zaak is het eind van het vermaak, en dat doet
je verlangen naar meer en weer en nog een keer en het einde is zoek. Steeds zul
je meer moeten doen.
De Tao Te Ching beschrijft de weg terug, terug naar de eenvoud, terug naar
tevredenheid, terug naar jezelf, terug naar wat je ooit als klein kind geweest
bent. Steeds hoef je minder te doen, tot je uiteindelijk niets meer hoeft,
niets meer wil, niets meer te verliezen hebt. Dan ben je nooit meer bang, kent
geen pijn en verdriet meer, kun je nooit meer ziek worden, nooit gespannen,
nooit onrustig, geen verwachtingen dus ook geen teleurstellingen meer. Dan ben
je wijs en onkwetsbaar.
Beste bloggers,
Als je je inschrijft voor de mailinglijst, stuur ik je een gratis E-book toe over Positieve Affirmaties.
Je kan hier alles lezen over dit onderwerp.
Zeker doen!
Qi
Gong betekent "energie werk" en is de kunst om chi te gebruiken om
gezondheid en vitaliteit te ondersteunen. Qi staat voor levensenergie en gong
voor discipline, oefening en doorzettingsvermogen. Qi Gong is zeer uitgebreid
en bestaat onder andere uit zachte technieken voor ademhaling, meridianen,
drukpunten, sierlijke bewegingen, meditatie, zelfmassages en andere manieren om
met energie te werken. Over het algemeen zijn de bewegingen langzaam, gracieus,
gelijkmatig op basis van ontspanning en niet brute kracht. Dynamische oefeningen
bevorderen zowel de bloeddoorstroming, lymfestelsels als de kwaliteit en
circulatie van chi. 'Vervuilde' chi wordt afgestoten, verse chi opgenomen,
blokkades in de energiemeridianen doorbroken en de verdeling van chi over het
lichaam geoptimaliseerd. In Qi Gong worden meditatie, ademhalingstechnieken en
speciale bewegingen gebruikt. Er wordt veel gebruik gemaakt van visualisaties
waarin de geest leert energiestromen te volgen. De oefeningen eisen totale
aandacht en bewustzijn. Qi Gong is mediteren in beweging
QiGong Oefeningen
We zullen wat qigong oefeningen
beschrijven. We starten met een eenvoudige oefening om warme voeten te krijgen,
daarna volgt een serie oefeningen die bekend staat als de ademhalingsopeners.
Een van de simpelste oefeningen om
warme voeten te krijgen is de zogenaamde bron van de nieren oefening. De
nierenergie is bij veel chronische aandoeningen gestoord, en deze oefening
helpt de niermeridiaan om weer in balans te komen.
Ga zitten in de kleermakerszit en omvat
beide voeten met de handen, zodanig dat de duim op de punt van de voetzool kan
drukken die in de afbeelding is aangegeven. Dit is het Nieren 1 punt, of ook
wel de bron van de nieren genoemd. Druk op dit punt en ga er met je aandacht
heen. Probeer van binnen uit te voelen hoe het punt voelt en probeer er contact
mee te krijgen; laat de warme qi vanuit je onderbuik naar die punten stromen.
Met een inademing adem je verse qi in en met de uitademing stel je voor dat de
opgewarmde qi vanuit borst en buik naar de voeten stroomt.
De Qigong ademhalingscyclus
De ademhalingscyclus bestaat uit een
cyclus van 7 maal 3 oefeningen
Doelstelling van deze Qigong serie:
-Openen van de ademhaling
-Versterken van de afweer en hart en
longen
-Toename van de Zong-qi (de qi van de
borstkas)
Deze cyclus van 7 ademhalingsoefeningen
helpt om de energie van hart en longen en de afweerenergie in het lichaam te
versterken. Als deze oefeningen regelmatig gedaan worden zult u merken dat u
minder vaak bezocht wordt door verkoudheid- en griepvirussen, en de algehele
energie van het lichaam zal verbeteren.
De oefeningen worden gedaan met de
voeten ter hoogte van de schouders stevig op de grond, de knieën zijn licht
gebogen en ontspannen; ook de kaken dienen ontspannen te zijn. Dit is de
klassieke Qigongbasisstand. Het is belangrijk om in de beweging de ademhaling
synchroon te laten worden met de bewegingen zelf. Adem langzaam door de neus
in, in de richting van de buik en adem uit met de mond open. Probeer tijdens
deze oefeningen steeds ontspannen te blijven, zonder dat er spanningen ontstaan
in het lichaam. Men doet deze oefeningen het beste met losse kleren en met
weinig of niets in de maag. Probeer naar binnen voelen, contact te maken met
het eigen lichaam, het ritme van de ademhaling van binnenuit voelen. De
oefeningen behoren niet automatisch te worden, dan verliezen ze het effect.
Elke beweging moet driemaal herhaald worden.
Voordat u met de cyclus begint, probeer
eerst rustig te staan in het hier en nu; voel het lichaam, hoor de geluiden om
u heen, zie de omgeving, alsof u een waarnemer vanuit afstand bent. Deze vorm
van bewustzijn wordt wel de Watcher-on-the-hill genoemd. Het is een staat van
rustig meditatief bewustzijn, waarbij alles waargenomen wordt (ook de
ademhaling zelf, en de emoties en de lichamelijke gewaarwordingen), zonder dat
iets zich op de voorgrond dringt. Zodra u merkt dat u gaat denken aan allerlei
dingen tijdens de oefening, begin dan opnieuw met eerst staan in de Qigongbasisstand
en weer leeg worden in het hoofd.
Basisstand
Bij de Qigong bewegingsoefeningen is
het belangrijk dat het lichaam in de basisstand geheel ontspannen is. De voeten
staan op schouderbreedte afstand recht naar voren, de knieën zijn licht
gebogen, de buik is ontspannen (het doen uitpuilen van de buik), de schouders
en armen zijn los en het hoofd is ontspannen. De handen liggen op elkaar voor
de buik. De blik is niet gefocust en concentreer op de ademhaling. Op het
moment dat niet meer aan het verleden of de toekomst wordt gedacht, maar je in
het hier-en-nu zit, kunnen de oefeningen veel doeltreffender uitgevoerd worden.
Adem bij elke oefening in door de neus
en adem uit door de mond. Elke cyclus van een oefening wordt 3 maal achter
elkaar gedaan.
Oefening1
In de eerste cyclus bewegingen brengt u
de gevouwen handen eerst ter hoogte van de buik als in de basisstand. Daar zit
de Dantian, enkele vingerbreedtes onder de navel, volgens de Chinezen het
centrum van alle energie in ons lichaam.
Bij de inademing gaan de handen omhoog,
draaien voor het hart en worden boven het hoofde gestrekt met de handpalmen
naar boven gericht. De armen zijn in de uiterste positie net niet gestrekt. De
handen gaan dezelfde weg weer terug naar de buik tijdens de uitademing. Aan het
einde van de uitademing brengt u gevouwen handen weer terug naar de plaats voor
de onderbuik. Deze beweging wordt 3 maal gedaan.
Oefening 2
Vanuit de basisstand beweegt u de
handen tijdens de inademing met handpalmen omhoog tot de hoogte van het hart,
waar ze draaien en verder boven het hoofd gestrekt worden als in oefening 1.
Tijdens de uitademing beweegt u de handen zijdelings naar beneden terug naar
uitgangspositie. Ook deze oefening wordt 3 maal herhaald.
Oefening 3
Tijdens de derde cyclus van bewegingen
brengt u bij de inademing de handen vanuit de basisstand met een boog
zijdelings omhoog totdat de handpalmen boven uw hoofd tegen elkaar aankomen.
Tijdens de uitademing brengt u de handen, terwijl handpalmen tegen elkaar
aanblijven, in de middellijn weer naar beneden terug naar uitgangspositie.
Oefening 4
In de vierde cyclus bewegingen brengt u
de handen vanuit de basisstand tijdens inademing omhoog tot borsthoogte en op
borst hoofd gekomen drukt u de handen met palmen naar buiten gericht tegen een
denkbeeldige wand, helemaal tot u armen uitgestrekt zijn. De handen maken een
hoek van ongeveer 90 graden met de onderarmen. Tijdens uit ademhaling ontspant u
de handen, beweegt u de armen in een boog naar beneden, waarna deze weer
terugkomen in de basisstand.
Oefening 5
De vijfde cyclus bewegingen begint weer
met de handen op elkaar, maar nu met de linker handpalm naar beneden gericht
(linkerhandpalm naar de aarde gericht) en de rechter handpalm omhoog gericht.
Tijdens de inademing draaint de rechterhand voor het hart en wordt naar boven
gestrekt, terwijl de linker arm naar beneden wordt gestrekt. Hemel en
aardeworden van elkaar gescheiden. Vervolgens brengt u tijdens de uitademing de
rechter arm weer naar beneden, als een molenwiek en sluit aan op de linkerhand.
De linkerhand wordt naar de buik gebracht en omgedraaid, zodat de handpalm naar
boven wijst. Bij volledige uitademing is het eerste gedeelte van de oefening
voltooid, alleen rust nu de linkerhand boven de rechterhand. Bij de volgende
inademing gaat nu de rechterhand omlaag en de linkerhand omhoog, waarna bij de
uitademing de hele cyclus is voltooid.
Oefening 6
De zesde cyclus van bewegingen is als
volgt: u brengt eerst tegelijkertijd de linkerarm schuin naar beneden en de
rechter arm schuin omhoog terwijl u kijkt naar de hand die zich links achter u
bevindt. In de positie aan het einde van de inademing bevinden beide armen zich
in een diagonaal. De armen worden net niet geheel gestrekt.Tijdens de
uitademing brengt u de handen weer terug in de uitgangspositie. Vervolgens doet
u ditzelfde in spiegelbeeld de andere kant uit, waarbij de linkerarm omhoog
gaat en rechterarm omlaag.
Oefening 7
Vanuit de basisstand worden bij de
inademing de handen naar boven gebracht, draaien ze voor het hart, worden de
armen boven het hoofd uitgestrekt en wordt er een lichte holle rug gemaakt. Bij
de uitademing gaan de handen weer in een cirkelbeweging aan de zijkant omlaag,
om weer in de basisstand uit te komen.
Traditionele acupunctuur, zoals ze nu toegepast wordt,
bestaat uit het inbrengen van roestvrijstalen naalden in verschillende delen
van het lichaam. Bij moderne toepassing kunnen eventueel andere stimuli op punten
van keuze worden toegepast, zoals bestraling met laser, een laagfrequente
wisselstroom op de geplaatste naalden of zelfs toediening van kleine injecties
in acupunctuurpunten. Sommige praktiserende acupuncturisten plaatsen naalden
op, of bij de plaats van de ziektehaard, waar anderen punten kiezen op basis
van de symptomen. In de traditionele acupunctuur wordt meestal een combinatie
van punten gebruikt.
Binnen de traditionele Chinese geneeskunde verklaart men ziekte en gezondheid
(onder meer) de volgende uitgangspunten:
Levensenergie (chi of qi) circuleert door 14 kanalen, meridianen genoemd, die
vertakkingen hebben naar alle organen en lichaamsfuncties.
De realiteit is dualistisch geordend naar een van de tegengestelde kwaliteiten
van chi: hetzij yin (vrouwelijk, donker, koud, zacht, ontvangend, comprimerend
enz.) dan wel yang (mannelijk, licht, warm, hard, gevend, expanderend enz.)
Fenomenen uit de natuur en het lichaam zijn geordend naar vijf groepen die
elementen worden genoemd: water, hout, vuur, aarde en metaal.
Ziekte wordt toegeschreven aan een uit het evenwicht zijn van chi. Waar het
normale stromen van chi geblokkeerd of anderszins uit balans raakt gaat dat
gepaard met verschijnselen c.q. symptomen. Met praktijken zoals acupunctuur en
qigong probeert men dit evenwicht te herstellen.
Het betreft hier een model - ontstaan in de Chinese traditie - dat probeert de
waargenomen werkelijkheid te beschrijven.
Geschiedenis
In een der
oudste leerboeken over geneeskunde, de "Nei-Tjing" (of
"Neijing") (het 'Boek van de Gele Keizer') uit 200 á 300 v. Chr. (dat
uit ongeveer dezelfde tijdsperiode stamt als de I Tjing) werd acupunctuur reeds
besproken.[4] Hierin wordt acupunctuur weliswaar als mogelijke
behandelingsmethode besproken, maar wordt er ook op gewezen dat naast
acupunctuur ook behandeling met geneesmiddelen en psychosomatische methoden
plaatsvinden kan. De oudste publicatie waarin acupunctuurpunten en meridianen
in Europa door een westerse arts werden bekendgemaakt dateert van 1683 (het
proefschrift Dissertatio de arthritide van Willem ten Rhyne). In de 18e eeuw
ontstaat er in Europa met de opkomst van het rationalisme (en door de
uitwisselingen van culturen die door de koloniale ontdekkingsreizen tot stand
zijn gebracht) tevens interesse in de oude Chinese en Japanse tradities en
beschavingen, hetgeen weerklinkt in de literatuur en filosofische geschriften
uit die tijd waarin aandacht voor oosterse levenshoudingen aanwijsbaar is.[5]
Door het westerse superioriteitsgevoel waarvan de periode vanaf circa 1800 is
doordrongen werd de Chinese geneeskunst in Europa lange tijd echter niet
serieus genomen. Door de opkomst van aandacht voor elektro-magnetische
processen vanaf begin 20e eeuw (onder andere ook de ontwikkeling van het
Elektro-encefalogram) werd ook de studie naar effectiviteit en werking van
acupunctuur aangewakkerd. De rol van meridianen in de acupunctuur werd in
verband gebracht met de banen van lagere elektrische weerstand van de huid
(potentiaalverschillen).[6] De benaming 'meridiaan' stamt van de Franse arts
Soulié de Morant, die trachtte als een der eersten om een wetenschappelijk
gezichtspunt te bepalen. Aanhangers der acupunctuur verwierpen de term soms
omdat het begrip 'meridiaan' een incomplete vertaling van het begrip 'king'
(tjing, mei) uit de Nei-Tjing zou betreffen, en een meridiaan een
aardrijkskundige connotatie van een denkbeeldige lijn op de aardbol zou zijn,
terwijl ze in de realiteit van de energiebanen zouden geloven. Andere
aanhangers daarentegen vonden de term passend, juist omdat het fictieve banen
zou betreffen. In de originele Chinese termen zouden de energiebanen
psychosomatische functies zijn, die de huid en organen op een bepaalde manier
met elkaar verbinden.
[bewerken]
Controverse
Over de werkzaamheid van acupunctuur bestaat veel controverse. Zowel voor- als
tegenstanders menen de werkzaamheid of onwerkzaamheid te kunnen beargumenteren
of aantonen aan de hand van onderzoeken of publicaties. In Cochrane[7], de
grote database voor evidence-based medicine staan enkele reviews waaruit blijkt
dat acupunctuur een matig pijnstillend effect lijkt te hebben, maar uit andere
reviews blijkt dat het bepalen van de effectiviteit van acupunctuur niet
gemakkelijk is aan te geven.[8]
Als een probleem in het aangeven van de effectiviteit in de acupunctuur geldt
onder meer het probleem van het samenstellen van een met nep-acupunctuur te
behandelen controlegroep waarmee de groep die met 'echte' acupunctuur wordt
behandeld in een onderzoek moet worden vergeleken. Ook wordt als probleem ervaren
dat de met betrekking tot acupunctuur gangbare begrippen niet in de reguliere
geneeskunde worden gehanteerd. Zo is bijvoorbeeld nooit een duidelijk
anatomisch substraat voor meridianen en acupunctuurpunten vastgesteld, maar
kunnen acupunctuurpunten wel worden opgespoord met een elektrische
weerstandsmeter. Een embryologische, neuro-anatomische en neurofysiologische
benadering van acupunctuur, zoals in de segmentale acupunctuur en de aan Franse
universiteiten gedoceerde ooracupunctuur gebruikelijk zijn, helpt mogelijk
ogenschijnlijk erg verschillende werelden met elkaar te kunnen verbinden.
Als argument voor de effectiviteit wordt wel aangevoerd dat een groot deel van
de wereldbevolking regelmatig gebruik maakt van acupunctuur, met name (maar
niet uitsluitend) de Chinese bevolking. In en buiten China werden en worden
tandextracties en zelfs operaties uitgevoerd waarbij de anesthesie ten dele of
zelfs volledig wordt gerealiseerd met acupunctuur.[9]
In een vergelijkend onderzoek werd een gering, statistisch significant
pijnstillend effect geconstateerd door behandeling met acupunctuur, vergeleken
met een placebo. Dit pijnstillende effect was echter zo gering dat van een
klinisch relevante pijnstilling geen sprake was. De manier waarop acupunctuur
pijnstilling geeft is niet bekend.[10]
In 1990 analyseerden drie Nederlandse epidemiologen 51 gecontroleerde studies
van acupunctuur bij chronische pijn, en besloten dat "zelfs de kwaliteit
van de betere studies middelmatig bleek te zijn en dat de werkzaamheid van acupunctuur
als behandeling tegen chronische pijn twijfelachtig blijft." Ze
onderzochten ook verslagen van acupunctuur als behandeling tegen verslaving aan
sigaretten, heroïne en alcohol, en concludeerden dat er geen bewijs is dat
acupunctuur helpt bij deze kwalen.[11] Ook in China, de geboorteplaats van
acupunctuur, kijkt men kritisch naar het gebruik van acupunctuur in de
gezondheidszorg.[12] Mede op basis van dergelijk onderzoek wordt acupunctuur
binnen de reguliere geneeskunde echter als onwerkzaam gezien en beschouwd als
kwakzalverij.[13]
De WHO publiceerde daarentegen na de door haar geëntameerde Consultations on
Acupuncture (in 1979 te Beijing en in 1996 Cervia) op basis van analyse van tal
van wetenschappelijke publicaties ronduit positieve berichten over de
werkzaamheid van acupunctuurbehandeling. De WHO betitelt acupunctuur als een
effectieve behandelmethode van onder meer nier- en galsteenkoliek, allergische
rinitis waaronder hooikoorts, lage rugpijn, nekpijn, hoofdpijn, misselijkheid,
braken, reumatoïde artritis, tennisarm, kniepijn enz.[14] [15] De WHO
beschrijft een uitgebreide lijst van indicaties waarbij acupunctuur mogelijk
effectief zou kunnen zijn of tenminste overwogen zou kunnen worden, maar die
nog nader zouden dienen te worden onderzocht.
Een acupunctuurbehandeling kan, evenals een conventionele medische behandeling,
leiden tot complicaties. Net als bij iedere ingreep waarbij de huid
gepenetreerd wordt kunnen bij acupunctuur lokale beschadigingen
(zenuwbeschadiging), nabloedingen en infecties optreden. Infecties kunnen
lokaal zijn, maar ook hepatitis B wordt wel toegeschreven aan het gebruik van
niet-steriele naalden.[16] Professionele acupuncturisten bedienen zich
uiteraard steeds van steriele naalden. Daarnaast is een case report beschreven
van een pneumothorax (een "klaplong").[17]. Verder zijn beschreven
een harttamponade en een nierbloeding. Indien uitgevoerd door ervaren
acupuncturisten en bij gebruik van steriele naalden is de kans op complicaties
uiterst gering.
[bewerken]
Erkenning van acupunctuur
Acupunctuur is geen erkend medisch beroep en wordt in Nederland veelal tot de
zogenoemde 'Complementary and Alternative Medicine' (complementaire en
alternatieve geneeskunde) gerekend. In de Verenigde staten wordt CAM
gedefinieerd als behandelwijzen die buiten de typische westerse (reguliere)
geneeskunde vallen.[18] De Nederlandse Patiëntenvereniging voor Acupunctuur
beschouwt acupunctuur als een (nog onvoldoende algemeen erkende) regulier
medische behandelwijze.[19] Buiten Nederland heeft acupunctuur zich een niet
onbelangrijke plaats verworven binnen de 'Integrative Medicine' (integrale
geneeskunde). 'Integrative Medicine' kenmerkt zich door een elkaar wederkerig
aanvullen van reguliere en niet-reguliere behandelwijzen. Binnen dit kader van
'Integrative Medicine' wordt acupunctuur onderwezen aan alleen al in de
Verenigde Staten meer dan tachtig universiteiten, waaronder Harvard Medical
School, Mount Sinai School of Medicine, Stanford University en Dukes
Uiniversity.[9] en heeft het haar plaats in de dagelijkse patiëntenzorg in
klinieken als de Mayo Clinic.[20]
Acupunctuur wordt zowel door artsen als door niet-artsen uitgeoefend. In
Nederland kunnen arts-acupuncturisten zich aansluiten bij bij de Nederlandse
Artsen Acupunctuur Vereniging (NAAV), die ongeveer 300 leden heeft.[21]
Niet-arts acupuncturisten kunnen lid worden van therapeuten-beroepsverenigingen
zoals de Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur (NVA) of de Nederlandse
Werkgroep voor Praktizijns in de Natuurlijke Geneeskunst NWP.[22] Elk van deze
beroepsorganisaties stelt kwaliteitseisen aan hun leden, waarbij de hoogste
eisen worden gesteld aan de arts-acupuncturisten. Eisen worden onder meer
gesteld ten aanzien van opleiding op het gebied van acupunctuur maar ook van
regulier medische kennis, nascholing, praktijkvoering, klachtrecht enz..
Verwacht wordt dat het Nederlandse Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport in 2010 een herregistratieregeling voor alle artsen in Nederland zal gaan
afkondigen. Om binnen de Wet BIG (Wet op de beroepen in de individuele
gezondheidszorg) als arts geregistreerd te kunnen blijven moet een arts
aantonen over voldoende werkervaring als arts te beschikken. Ondanks dat het
werk van arts-acupuncturisten voor een zeer groot deel gewoon artsenwerk is
(anamnese, lichamelijk onderzoek, aanvullend onderzoek enz.) wordt er rekening
gehouden met de mogelijkheid dat zij zich op basis van hun werk toch niet
zullen mogen herregistreren. Als arts-acupuncturisten zich inderdaad niet
zouden kunnen herregistreren, kan dat voor hun patiënten betekenen dat zij
declaraties van arts-acupuncturisten niet meer kunnen declareren bij hun
zorgverzekeraar. Het zou ook betekenen dat de arts-acupuncturisten het recht
ontvalt om recepten uit te schrijven, aanvullend onderzoek aan te vragen,
gegevens met collega-artsen uit te wisselen enz.
Sinds 1999 stelt de wet Colla (België) dat deze niet-conventionele
behandelwijze de "mogelijkheid" krijgt te ijveren voor een erkenning
als beroepsgroep. De eerste voorwaarde is dat zij zich verenigen. Een erkenning
bleef tot heden echter uit omdat aan essentiële criteria niet wordt voldaan:
sinds mei 1997 geldt het EU COST B4 rapport en het rapport van de zeven
Belgische universiteiten waar in staat dat er eerst een bewijs dient geleverd te
worden dat deze behandelingen werkzaam zijn alvorens sprake kan zijn van
erkenning als beroepsgroep
Affirmaties zijn eigenlijk suggesties die je door dagelijkse routine in je onderbewuste plant. Je bevestigt eigenlijk dagelijks (zonder dat je er bij stilstaat) je eigen negatieve affirmaties.Als er iets tegen zit op 't werk denk je misschien : 'ik ben toch eigenlijk niet geschikt voor deze job, of ik ben veel te min voor iemand. Let maar eens op hoe vaak deze slechte gedachtepatronen zich afspelen in je hoofd doorheen de dag. Het zijn er ontzettend veel. Positieve affirmaties zijn makkelijk aan te leren en makkelijk vol te houden.
Deze affirmaties gaan over het sterken van je zelfvertrouwen.
* Schrijf deze affirmaties op een briefje.
* Affirmatie 1: Ik heb de kracht om mezelf te veranderen.
* Affirmatie 2: Ik verdien het om gelukkig te zijn.
* Affirmatie 3: Ik verdien het om van gehouden te worden.
* Affirmatie 4: Vandaag is een dag gevuld met nieuwe kansen en leuke ervaringen.
* Affirmatie 5: Ik kan alles zijn wat ik wil zijn en kan mijn doelen bereiken.
Schrijf deze affirmaties op een blad papier en plak ze op een zichtbare plaats waar je veel komt.
Belangrijk is dat je deze affirmaties (bvb voor de spiegel) leest. 's Morgens en 's Avonds. Dan ben je het meest vatbaar voor suggestie. Dat is ook wetenschappelijk bewezen. ( Maar probeer ze buitenuit ook zoveel mogelijk in jezelf te zeggen).
Het werkt echt! Wat echter ook héél belangrijk is, is dat je jezelf moet proberen te overtuigen dat deze affirmaties ook zullen getransformeerd worden van een laag zelfbeeld naar een hoog zelfbeeld.
Oefening baart kunst. Maak er dus een dagelijkse routine van.
Na 2-3 weken dit iedere dag luidop te reciteren zou je al resultaat moeten ervaren.
Zoniet, mail me dan en ik kan je nog tips doorsturen.
Post je reactie als je met deze positieve suggesties 2-3 weken geëxperimenteerd hebt.
- De veda's zijn de
oudste spirituele teksten ter wereld. De waarheden van alle godsdiensten zouden
op deze teksten teruggaan. Ze worden traditoneel beschouwd als openbaringen van
God aan de grote ziener-dichters (kavi's) of verlichte heiligen uit het oude
India.
De Vedische
openbaringen werden deze wijzen bekendgemaakt d.m.v visionaire episodes,
extasetoestanden en mystieke inzichten.
- Veda betekent 'weten'
of 'wijsheid'. In samenhang met heilige geschriften betekent het woord zoveel
als spirituele kennis van de eeuwige werkelijkheid. De spirituele kennis werd
aanvankelijk mondeling van generatie op generatie doorgegeven en ca. 5000 jaar
geleden geleidelijk aan opgeschreven. De Veda's omvatten 4 boeken: de Rig Veda,
Sama Veda, Yahur Veda en Atharava Veda. Het oudste Vedaboek, dat tevens als het
belangrijkste wordt beschouwd, is de Rig Veda.
- De essentie van de Veda's werd later samengevat
in tekstendie de Upanishaden genoemd worden. In de
Upanishaden, een vervolg op de Vedische filosofie, wordt behandeld hoe de ziel,
Atman, verenigd kan worden met de Ene Ultieme Waarheid, Brahman, d.m.v meditatie en
gehoorzaamheid aan de wet van karma, de universele wet van oorzaak en gevolg
Het woord
Chakra komt uit het Sanskriet en betekent 'energiewiel of energieschijf'. De
term omvat tevens de notie van een draaiende of spinnende beweging, evenals van
het transformatieproces waarin psychofysieke energie wordt omgezet in
spirituele energie. Wanneer spirituele energie in het lichaam wordt gewekt,
leidt dat tot transformaties in bewustzijn en fysiologische veranderingen. De
chakra's spelen een integrale rol in dit fijnstoffelijke energetische proces.
Ze fungeren
als transformerende energiecentra in het systeem van onze fijnstoffelijke
energieën? Ze vormen een integraal onderdeel van de interface tussen de
universele energie, ofwel puur bewustzijn, en het individuele bewustzijn.
-PRANA is
de vitale levenskrachtenergie zonder welke het fysieke lichaam niet zou kunnen
functioneren.
Het is heel belangrijk om je chakra's in balans te houden en
te stimuleren.
Hieronder een simpele oefening om je chakra's te stimuleren
voor een hoger bewustzijn.
Stap 1: Zin in kleermakerszit of in een andere comfortabele
houding met een rechte rug. Zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden.
Stap 2: Leg de wijsvinger van je rechterhand op het midden
van je voorhoofd, zo'n 2,5cm boven je neus.
Stap 3: Neem je neusbrug tussen duim en middelvinger vast,
haal diep adem en houd je adem 10 tellen in.
Stap 4: Voel de energie van je rechterarm via je hand en
wijsvinger in je hoofd stromen. Adem na de tiende tel zachtjes uit.
Stap 5: Doe dit 5 keer zonder je hand weg te nemen.
-Deze oefening is goed om je chakra's te stimuleren. In een
volgende post zet ik ook een uitleg over de betekenis en kleur van de 7
hoofdchakra's.
Als je deze oefening
regelmatig doet, gelieve dan je ervaring ook hier neer te zetten.