Uitcheck om 8:45u, nog enkele foto's en
dan richting Martin Luther King Jr National Historic Site. Vrij
nieuwe of vernieuwde site met informatie, en in de buurt van de man's
ouderlijke thuis en de kerk waar hij dominee was.
Daarna verlaten we de grootstad en
trekken richting Appalachen. Vandaag staan er vooral kilometers op
het programma. Maar natuurlijk af en toe ook eens stoppen. Oa bij
Tellulah Falls, met een korte wandeling langs de ravijn, over zo'n
500 trappen en een hangbrug. Een tochtje van een klein uurtje, maar
als ik terug ben mag ik al direct een ander t-shirt aantrekken. Want
hoewel het plaatsje al wat hoger ligt, en iets meer naar het noorden,
het blijft nog steeds te warm om aangenaam te zijn. Later op de dag
ook nog een stukje van de Blue Ridge Parkway afgereden, een scenic
route door een deel van de bergketen. Veel bochten, op en neer, en
hier en daar spectaculaire vergezichten. Compleet met donder en
bliksem boven de toppen in de verte. In het laatste deel van de tocht
moet ik ook enkele keren een bui trotseren, maar het valt al bij al
wel mee. Bij het Rodeway Inn Motel aangekomen is het droog, en toch
al een paar graden minder zwoel. Maar spectaculair is het verschil
niet. Morgen werken we de Blue Ridge Parkway verder af naar het
zuidwesten.
Terloops enkele algemene opmerkingen.
Altijd plezant om de plaatselijke gebruiken met thuis te vergelijken.
1. Verkeer. Verkeerslichten hangen hier
(aan kabels, niet aan palen) achter het kruispunt, soms erboven. Is
naar zichtbaarheid toe wel logisch (als je bv dicht bij het kruispunt
staat moet je niet over je stuur naar voren leunen om ze te zien),
maar toch even wennen als je dit niet gewoon bent. Heb er gelukkig
nog geen gemist. Het is er ook volkomen normaal om als je met de
wagen rechtsaf moet en er geen verkeer die richting op komt, dit
manoeuvre uit te voeren ook al staan de lichten voor de straat
waaruit je komt op rood. Ok, als dit met voorzichtigheid wordt
uitgevoerd lijkt me dat ook wel een verbetering. Wat
snelheidsbeperkingen betreft is het hier net of je in België rijdt:
ze veranderen om de haverklap, en niemand die er zich aan houdt. Ik
probeer er wel op te letten, en wordt dan ook door haast iedereen
voorbij gestoken. Ook door de vrachtwagens, die hier even snel rijden
als alle anderen. Minstens 5 mijl/uur te snel dus. Nu, de
snelheidslimieten liggen hier, óók net als bij ons, meestal wel een
10 mijl/uur lager dan wat je normaal op gevoel zou rijden. Op de
snelwegen (dubbele 2 tot 4 vaks banen) ben ik nog niet boven de
70 mijl/uur (= 112 km/u) mogen gaan, maar meestal is 45 tot 60 de
standaard. En dit op goed onderhouden en zeer overzichtelijke wegen.
Toch beetje jammer.
Vandaag staan 3 puur toeristische attracties
op de planning. Meestal staan die minder op het menu, maar hier zijn
er toch een paar waar ik niet omheen kan. Als tegenprestatie wordt
beslist om de auto op de parking van het hotel te laten, en de
afstand van zo'n 3 km te voet af te leggen. Ook deels om de omgeving
wat te verkennen.
's Morgens valt de hitte nog een beetje
mee, al duurt het maar een paar straten voor het zweet al op m'n
voorhoofd parelt. Het is hier warm, drukkend warm. De
eerstvolgende eclips is in Zuid-Amerika, 2 juli 2019. Dan zal het er
hopelijk toch eens wat koeler zijn, want winter daar. Dit is echt
niet mijn meest geliefde weertype.
De korte weg naar Pemberton Place maakt
onmiddellijk duidelijk dat het hier zeker niet al rozengeur en
maneschijn is. In beide kleine parkjes die ik passeer liggen hier
en daar nog mensen te slapen, in een andere straat zitten mensen op
het trottoir of in hun openstaande wagens, en het is duidelijk dat ze
hier al zitten van de vorige dag. Geen aanrader, maar ik voel me er
niet echt onveilig.
Eerste van de 3 attracties is Georgia
Aquarium. Een water-zoo, met zoet- en zeewater vissen (bij sommigen
ook gekend als zout- en pepervissen), zee-otters en -leeuwen,
dolfijnen en beloega's, en als hoofdattractie een bassin van 24
miljoen liter water met 65 diersoorten waaronder 4 reuzenmanta's en 4
walvishaaien. Nu zijn die laatste nog niet volledig volgroeid, maar
met een 7 tot 12 meter toch al vrij imposant. Al helemaal als je ze
ziet gevoederd worden van achter een plexiwand van 19m breed op 7m
hoog. Ik boekte ook een achter-de-schermen tour, en blijkbaar ben ik
op dit uur de enige, dus krijg ik een privé rondleiding. Voor wie
dit interesseert zeker de moeite waard. Verschillende keren wordt de
bezoeker geïnformeerd dat de meeste van de (grotere) dieren hier
ooit werden gered van een gewisse dood in het wild, en dat men hier
meewerkt aan allerlei beschermings-programma's. Zo ook met de
walvishaaien, die eigenlijk gevangen werden om in Taiwan als
tofu-haai op het menu terecht te komen (ze eten daar ook werkelijk
alles wat beweegt). Het aquarium is een vzw, en doet hierdoor ook
veel beroep op vrijwilligers om alles draaiende te houden.
Daarna een bezoekje dat zeker niet kon
ontbreken: The World of Coca-Cola. Een ode aan de hier geboren
nectar. Een zeer enthousiaste medewerkster verwelkomt ons en leidt
ons binnen in het mekka van het donkere drankje. Verschillende
exposities over z'n geschiedenis, marketing, de kluis met de heilige
formule, een 4D presentatie... allemaal piekfijn uitgewerkt. Ik zie
er ook voor het eerst een werkende Krones-lijn waar geen techniekers
bij staan ;) . OK, toegegeven, ze werkt wel niet op commerciële
snelheid. Een van de leukste dingen is de gratis proeverij van
verschillende frisdranken uit het Coca-Cola gamma van over de ganse
wereld. En natuurlijk zoveel Cola als je op kunt. Het geeft deze
attractie toch wel een zeer hoog Willy Wonka gehalte.
Laatste op deze zelfde locatie is het
Centre for Civil and Human Rights, een minder entertaining maar
even professioneel uitgewerkt eerbetoon aan allen die zich voor
gelijke rechten (lees: gelijke behandeling voor de zwarten) hebben
ingezet, en dan natuurlijk vooral de uit Atlanta afkomstige Martin
Luther King. Naar Amerikaanse normen sober aangepakt, en net daarom
misschien des te effectiever. De recente gebeurtenissen alhier, net
als mijn impressies tijden de korte wandeling vanmorgen, maken
duidelijk dat dit nog lang geen gestreden strijd is.
Op de terugtocht naar het hotel is het
natuurlijk nog heter, en tegen dat ik in de kamer arriveer mag ik
gelijk al een douche nemen en andere kleren aantrekken. Het doet wat
aan Darwin denken.
Na het ochtendritueel de stad in, op
zoek naar een shoppingmall voor oa een lokale simkaart en nog wat
andere inkopen. De beslissing om het eerst in de winkelgalerijen
downtown te proberen blijkt niet de juiste: de eerste is
gesloten en ligt te wachten op een broodnodige renovatie. Ze werd in
iets oudere gidsen nog aangeprezen als toeristische attractie, maar
dat zal dan toch wel al een tijdje geleden zijn. De tweede is wel
operationeel, maar huisvest naast een handvol winkeltjes vooral een
divers aanbod aan eetgelegenheden. Het ziet er allemaal best lekker
uit, maar daarvoor is het me nog veel te vroeg. Ook in de straten die
ik passeerde weinig winkels opgemerkt, dus dan maar op zoek naar een
groter winkelcentrum aan de rand van de stad. Algemene opmerking
onderweg: downtown is een werkruimte. Kantoorgebouwen, enkele grotere
hotels, wat banken. Het ziet er niet naar uit dat hier ook mensen
wonen. De hoofdstraten zijn netjes, maar enkele blokken verder oogt
het al wat groezeliger. Ook de omgeving van mijn hotel is 's nachts
wellicht geen aanrader. Maar overdag valt het wel mee. Hoe meer ik
echter van het centrum weg rij, hoe luxueuzer de huizen worden.
Meestal neergeplant in strak omheinde clusters, compleet met
toegangscontrole. Geen ongenode gasten gewenst.
In het winkelcentrum alle gezochte
artikelen gevonden, alsook de simkaart en bijhorend prepaid plan.
Ongelimiteerd bellen, texten (sms-en zoals wij het noemen) en
internet. Waar is de tijd van de eerste Australië-reis, met de
omslachtige verbinding gsm(geen smartphone)-laptop en het moeizame
inbellen?
Verder geen activiteiten voor vandaag,
maar een verdere planning opgemaakt en overnachtingen geboekt voor de
eerstvolgende dagen. En de verbinding met het thuisfront met Skype
getest. Dit laatste zal misschien iets moeilijker worden, oa door het
tijdsverschil (6u), dan maar FB en texting.
We zijn weer vertrokken. Bijna 5 jaar
na de vorige trip (voor de diehards: nog steeds te lezen op
www.bloggen.be/hbggs_down_under ), het was dus al een beetje aan 't
kriebelen.
De verplaatsing naar Zaventem verliep
vlot, dankzij vakantie en brugdag. Ruim op tijd, vlotte check-in en
controle, dus op het gemakje nog wat rondkijken. Onze vlucht vertrekt
op tijd, en ik heb wat geluk: hoewel het vliegtuig vol zit, net dat
ene zitje naast me blijft leeg. Zo heb ik toch een beetje meer ruimte
om 1 been te strekken. Ik heb bij het boeken een zitje aan het raam
besproken, en heb opnieuw geluk: de lucht is zo goed als volledig
opgeklaard, wat een perfect zicht naar de steeds kleiner wordende
wereld beneden oplevert. De resultaten hiervan staan ondertussen al
op FB. Verbazend om van daarboven te constateren hoe alles zo kort
bijeen ligt. Hint voor de terugreis: vluchtnummer is BA0398 en
vermoedelijke passage over West-Vlaanderen is ergens rond 18:00u,
voor wie op de grond over een spotter-app beschikt. Dan kunnen we
misschien eens zwaaien.
Ook op Heathrow verloopt alles vlot, we
worden er ook opnieuw gescand. Terminal 5 is aanzienlijk groter dan
die van Zaventem, de enkele uurtjes wachten kunnen dus deels opgevuld
worden met window-shoppen. Voor de vlucht naar Atlanta werd specifiek
een zitje aan de nooduitgang geboekt, om toch maar zeker te zijn van
voldoende beenruimte. Ik moet er helaas wel een raampje door missen.
Nu dus geen foto of video, maar ik merk wel door de andere ramen dat
er veel meer bewolking hangt en er dus toch maar weinig is te zien.
De vlucht verloopt vlekkeloos, zo goed als geen turbulentie. Aan boord
een warme maaltijd (rijst met kip) en een ontbijtje.
In de omgeving van Atlanta hangen er
enkele onweders. We ondervinden er geen rechtstreeks ongemak van,
maar ze zorgen er wel voor dat het vliegtuig enkele keren moet
rondcirkelen omdat er blijkbaar een file is ontstaan. Door het raam
zien we inderdaad verschillende andere vliegtuigen langs vliegen. We
landen een klein half uur later dan voorzien, op een luchthaven die
zover ik kan zien nog groter is dan die van Londen. Het taxiën naar
de terminal duurt bijna een half uur! Ook de douanecontrole zorgt
voor enige vertraging (typisch: er zijn zeker 30 loketten, waarvan er
nog geen derde bezet is), zo ook het wachten op de
verbindings-shuttle, maar rond 22:00u plaatselijke tijd staan we dan
toch aan de desk van National, het autoverhuurbedrijf. Omdat het
bijna mijn verjaardag is (hint, hint) krijg ik de kans om mijn
economy klasse te upgraden naar een full size of een SUV,
voor een meerprijs van een $150. Ik hap toe, en rij even later
richting hotel in een luxueuze Dodge.
De online foto's van het The Ponce
Hotel zijn kennelijk al van een tijdje geleden, het hotel kan wel een
opfrisbeurt gebruiken. Maar de kamer is proper en het bedje lonkt.
Douchen en licht uit.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen) Tags:Zaventem naar Atlanta