Uitcheck om 8:45u, nog enkele foto's en
dan richting Martin Luther King Jr National Historic Site. Vrij
nieuwe of vernieuwde site met informatie, en in de buurt van de man's
ouderlijke thuis en de kerk waar hij dominee was.
Daarna verlaten we de grootstad en
trekken richting Appalachen. Vandaag staan er vooral kilometers op
het programma. Maar natuurlijk af en toe ook eens stoppen. Oa bij
Tellulah Falls, met een korte wandeling langs de ravijn, over zo'n
500 trappen en een hangbrug. Een tochtje van een klein uurtje, maar
als ik terug ben mag ik al direct een ander t-shirt aantrekken. Want
hoewel het plaatsje al wat hoger ligt, en iets meer naar het noorden,
het blijft nog steeds te warm om aangenaam te zijn. Later op de dag
ook nog een stukje van de Blue Ridge Parkway afgereden, een scenic
route door een deel van de bergketen. Veel bochten, op en neer, en
hier en daar spectaculaire vergezichten. Compleet met donder en
bliksem boven de toppen in de verte. In het laatste deel van de tocht
moet ik ook enkele keren een bui trotseren, maar het valt al bij al
wel mee. Bij het Rodeway Inn Motel aangekomen is het droog, en toch
al een paar graden minder zwoel. Maar spectaculair is het verschil
niet. Morgen werken we de Blue Ridge Parkway verder af naar het
zuidwesten.
Terloops enkele algemene opmerkingen.
Altijd plezant om de plaatselijke gebruiken met thuis te vergelijken.
1. Verkeer. Verkeerslichten hangen hier
(aan kabels, niet aan palen) achter het kruispunt, soms erboven. Is
naar zichtbaarheid toe wel logisch (als je bv dicht bij het kruispunt
staat moet je niet over je stuur naar voren leunen om ze te zien),
maar toch even wennen als je dit niet gewoon bent. Heb er gelukkig
nog geen gemist. Het is er ook volkomen normaal om als je met de
wagen rechtsaf moet en er geen verkeer die richting op komt, dit
manoeuvre uit te voeren ook al staan de lichten voor de straat
waaruit je komt op rood. Ok, als dit met voorzichtigheid wordt
uitgevoerd lijkt me dat ook wel een verbetering. Wat
snelheidsbeperkingen betreft is het hier net of je in België rijdt:
ze veranderen om de haverklap, en niemand die er zich aan houdt. Ik
probeer er wel op te letten, en wordt dan ook door haast iedereen
voorbij gestoken. Ook door de vrachtwagens, die hier even snel rijden
als alle anderen. Minstens 5 mijl/uur te snel dus. Nu, de
snelheidslimieten liggen hier, óók net als bij ons, meestal wel een
10 mijl/uur lager dan wat je normaal op gevoel zou rijden. Op de
snelwegen (dubbele 2 tot 4 vaks banen) ben ik nog niet boven de
70 mijl/uur (= 112 km/u) mogen gaan, maar meestal is 45 tot 60 de
standaard. En dit op goed onderhouden en zeer overzichtelijke wegen.
Toch beetje jammer.
|