In de klas liet ik jullie een powerpoint zien over enkele personen en organisaties die verantwoordelijkheid en engagement in hun hart dragen. De verkorte versie van die powerpointvoorstelling kan je hieronder nogmaals bekijken. Je vindt ook een linkje naar de youtubevideo over Nick Vujicic die ik jullie liet zien in het begin van de les.
Gedurende de eerste lessen van het derde trimester werkten we het mini-project 'Wat is Pasen?' uit.
Dit project is overgenomen van de Nederlandse website 'Maar wie is God'. De link vind je hieronder.
Op de website gaan de kinderen van het Bureau voor Grote Vragen op zoek naar de antwoorden op enkele prangende vragen.
De vragen uit deze tv-reeks zijn gebaseerd op het gelijknamige boek, 'Maar wie is God'.
Maar wie ís God? is een boek met 150 vragen die kinderen zelf stellen over het ontstaan van het leven, God en Jezus, mens en dier, geweld en vrede, samenleving en toekomst. Die vragen worden door pastores, journalisten en leerkrachten op een kindvriendelijke manier beantwoord.
In de komende lessen kunnen de jongens en de meisjes van het vijfde leerjaar in 't Kompas werken aan de voorbereidingen van hun groepspresentaties.
Het thema van deze presentaties is: 'Natuur en cultuur'.
Het is de bedoeling dat jullie één uitvinder voorstellen aan de andere leerlingen van de klas.
Jullie hebben de keuze uit de volgende personen: John Baird, Alexander Graham Bell, Marie Curie, Henry Ford, Alfred Bernhard Nobel en Jonas Edward Salk.
In jullie presentatie moeten jullie de positieve aspecten en de negatieve aspecten van de uitvindingen van deze personen naar voren brengen.
De presentatie kan verschillende vormen hebben: een toneeltje, een poppenkast, een powerpointpresentatie, een affiche, ...
Er zijn ook nog twee alternatieven voor de leerlingen die liever rond een ander onderwerp werken: 1. De natuur als spelbreker; 2. Het verhaal 'De gedachtespreker'.
Wie nu al vraagjes of ideeën heeft kan hieronder een berichtje sturen.
Alvast heel veel succes en inspiratie bij de uitwerking van jullie presentaties !!!
Ook in Octopus zullen we deze presentaties voorbereiden in de komende weken. Maar de leerlingen daar moeten nog eventjes geduld oefenen omdat enkele lessen wegvallen wegens verlofdagen of andere activiteiten.
Vanaf volgende week beginnen we in het eerste leerjaar in Octopus met een nieuw thema.
We gaan eerst naar een filmpje kijken. Je kan het hier al in primeur bekijken. Ook op de website van Ketnet vind je een filmpje hierover. De link vind je hieronder.
Waarom we voor dit filmpje kozen vertellen we maandag ...
De laatste weken gingen de leerlingen van het zesde leerjaar aan de slag rond de apostel Paulus.
Paulus leefde in de eerste eeuw na Christus.
Hij werd eerst Saulus genoemd.
Hij was eerst een vervolger van de christenen en werd later zelf een vurig christen.
Hij stichtte op verschillende plaatsen christelijke gemeenten.
Hij was samen met Petrus een van de eerste kerkvaders.
De leerlingen mochten zelf kiezen hoe ze hun project uitwerkten:
via een presentatie, via een powerpoint, via Thinkquest (www.thinkquest.org), ...
Enkele leerlingen maakten een hele mooie powerpointpresentatie.
Een bloemlezing:
1) Aline & Bente:
2) Elina & June:
3) Julie:
4) Margot, Emilie, Sary & Yannah:
5) Siebe:
6) Almira, Lennert & Melissa:
Een dikke proficiat aan alle leerlingen voor het enthousiasme, de creativiteit en de bezieling waarmee jullie aan dit project werkten !!!
DOELEN
Kinderen leven zich in in de personages van het verhaal.
Ze kunnen de symbolische betekenis vatten van voorwerpen en situaties die erin voorkomen.
Ze verstaan de tekst als uitdrukking van geloof, hoop en liefde, door te ontdekken wat er gezegd wordt over de relatie tussen God en mens en tussen mens en wereld.
Ze ontdekken in de brieven van Paulus zijn geloofsgetuigenis.
Ze vinden in de tekst een oproep tot geloof, hoop en liefde.
Ze brengen hun indrukken in verband met een verhaal tot expressie:in woord, drama, muzische expressie, enz.
Ze reflecteren op het Gods- en Jezusbeeld dat spreekt uit de verhalen en de teksten.
Ze reflecteren op de betekenis van het verhaal voor mensen van vroeger en nu en denken erover na hoe aspecten van de bijbelse boodschap een invloed kunnen hebben op hun eigen manier van denken, zijn en doen.
Ze kunnen de relatie zien tussen de onderwerpen die in de loop van het jaar aan bod komen en aspecten ervan die in de verhalenreeks ter sprake komen.
Ze kunnen aspecten van de boodschap van een verhaal actualiseren en in verband brengen met verschillende relatievelden in hun eigen bestaan. Voor de derde cyclus ligt hierbij het accent vooral op het relatieveld 'zij - ik - zij'.
Nabbi, de kinderen- en jongerenwebsite van de Vlaamse bisschoppen, werd enkele weken geleden het slachtoffer van internetcriminelen waardoor de inhoud vervangen werd door zinloze teksten.
Daardoor moest de website tijdelijk van het internet gehaald worden.
Maar sinds deze week is de website terug helemaal bereikbaar.
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Over mijzelf
Ik ben Meester Geert
Ik ben een man en woon in Bouwel (Vlaanderen) en mijn beroep is godsdienstmeester in Duffel en Sint-Katelijne-Waver.
Ik ben geboren op 07/08/1970 en ben nu dus 54 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: voetbal, fietsen, gezelschapsspelen.
Mijn blog is gestart op 09/03/2009 en geëindigd op 02/01/2014. Hij is dus exaxt 1760 dagen oud geworden!