De laatste weken gingen de leerlingen van het zesde leerjaar aan de slag rond de apostel Paulus.
Paulus leefde in de eerste eeuw na Christus.
Hij werd eerst Saulus genoemd.
Hij was eerst een vervolger van de christenen en werd later zelf een vurig christen.
Hij stichtte op verschillende plaatsen christelijke gemeenten.
Hij was samen met Petrus een van de eerste kerkvaders.
De leerlingen mochten zelf kiezen hoe ze hun project uitwerkten:
Enkele leerlingen maakten een hele mooie powerpointpresentatie.
Een bloemlezing:
1) Aline & Bente:
2) Elina & June:
3) Julie:
4) Margot, Emilie, Sary & Yannah:
5) Siebe:
6) Almira, Lennert & Melissa:
Een dikke proficiat aan alle leerlingen voor het enthousiasme, de creativiteit en de bezieling waarmee jullie aan dit project werkten !!!
DOELEN
- Kinderen leven zich in in de personages van het verhaal.
- Ze kunnen de symbolische betekenis vatten van voorwerpen en situaties die erin voorkomen.
- Ze verstaan de tekst als uitdrukking van geloof, hoop en liefde, door te ontdekken wat er gezegd wordt over de relatie tussen God en mens en tussen mens en wereld.
- Ze ontdekken in de brieven van Paulus zijn geloofsgetuigenis.
- Ze vinden in de tekst een oproep tot geloof, hoop en liefde.
- Ze brengen hun indrukken in verband met een verhaal tot expressie:in woord, drama, muzische expressie, enz.
- Ze reflecteren op het Gods- en Jezusbeeld dat spreekt uit de verhalen en de teksten.
- Ze reflecteren op de betekenis van het verhaal voor mensen van vroeger en nu en denken erover na hoe aspecten van de bijbelse boodschap een invloed kunnen hebben op hun eigen manier van denken, zijn en doen.
- Ze kunnen de relatie zien tussen de onderwerpen die in de loop van het jaar aan bod komen en aspecten ervan die in de verhalenreeks ter sprake komen.
- Ze kunnen aspecten van de boodschap van een verhaal actualiseren en in verband brengen met verschillende relatievelden in hun eigen bestaan. Voor de derde cyclus ligt hierbij het accent vooral op het relatieveld 'zij - ik - zij'.
- Bron: Leerplan Godsdienst
|