Met Pesach herdenken de Joden de Bevrijding van hun Volk uit Egypte. Dit komt door het volgende verhaal: het Joodse volk werkte in Egypte als slaven. Ze moesten daar hard werken aan de gebouwen van de farao. Tot overmaat van ramp gaf de farao het bevel, dat alle pasgeboren Joodse jongetjes moesten worden gedood. Om haar kind voor dit lot te behoeden, verborg een vrouw haar baby in het riet aan de oever van de Nijl. De baby werd gevonden door de dochter van de farao die hem adopteerde en Mozes noemde. Hij groeide in het paleis van de farao op. Toen hij als jongeman zich onder de Joodse slaven begaf, voelde hij zich op mysterieuze wijze verwant met hen. En als hij besluit bij hen te blijven verschijnt God aan hem als brandende braamstruik. Hij droeg Mozes op dit volk, Zijn Volk, naar hun vrijheid te leiden. Mozes probeerde de farao te overtuigen, zonder resultaat. Toen riep Mozes de tien plagen over Egypte af. De plagen vernietigen het rijkdom van het Egyptische Rijk. De tiende plaag doodt alle eerstgeborenen van de Egyptenaren, maar slaat de Joden over. Hier komt de naam "Pesach" vandaan, wat "overslaan" betekent. De farao liet na de tiende plaag het Joodse volk gaan en zij vluchtten de woestijn in. De Joden moesten snel vertrekken waardoor ze geen tijd hadden gehad om het brood te laten rijzen en ze het ongerezen brood moesten eten. Deze bevrijding uit Egypte herdenken de Joden met Pesach. Ze herdenken het Overslaan en eten Matzes: het Ongerezen Brood.
In een van de lessen van het thema 'Levensadem' maakten de leerlingen van het vierde leerjaar in Octopus onder leiding van de stagejuf Lauren kennis met gebedsmolens.
Boeddhisten gebruiken vaak een gebedsmolen om te bidden. Op het molentje staat een tekst gegraveerd. In het molentje zitten rolletjes papier waarop duizenden malen de mantra 'Om mani padme hum' geschreven staat. Ook bij de tempels staan gebedsmolens die de gelovigen laten draaien, zodat ze de gebeden als het ware de wereld in sturen.
De leerlingen mochten van juffrouw Lauren ook eens proberen of zij zelf een tekst konden schrijven voor op zo'n molentje.
Een bloemlezing:
"Liefste God,
jij bent mijn vader
en Jezus dus ook jouw zoon.
Daarom is Jezus en de wereld mijn broer.
Geef ons een goed en blij leven als we het verdienen.
En geef ons dan geen ruzie als we het niet verdienen.
Als mensen hulp nodig hebben en het lieve mensen zijn, help ze dan.
Dank U God."
Jonas
"God,
als ik ween, dan lach je naar mij.
Dan word ik terug blij."
Victor
"Onze Vader,
U hebt de wereld gemaakt met allerlei dieren en verschillende mensen.
Daardoor is het hier een paradijs geworden.
Vroeger toen we er niet waren was er alleen water.
Kijk nu toch eens wat er nu allemaal is.
Er is zoveel te beleven."
Femke
"Jezus, onze beste vriend.
Hij is ook onze vader.
Je kunt er tegen praten.
Hij helpt ons.
We moeten hem bedanken omdat hij ons gemaakt heeft."
Ronald
"Dag God, waar ben je?
Ik ben hier, ik wil je echt zien.
Dan kan je me liefde, vriendschap, trouw en kracht geven."
Ruben
"Lieve God,
je bent de heer die ik vertrouw
en ik wil je bedanken
voor al wat je voor de mensen hebt gedaan."
Lexi
"Lieve God,
geef ieder mens een liefdevol lang en gelukkig leven.
Want dan is er geen ruzie, boosheid en oorlog.
Bedankt!"
Chinouk
"God,
jij bent onze goede vriend.
Jij kan alles
en dat accepteren wij heel hard."
Senne
"God, Onze Vader, heeft de wereld geschapen.
Als hij er nooit was, dan zouden we nu niet leven.
Daarom is hij onze beste vriend."
Jasper
Er zitten echt enkele pareltjes tussen. Proficiat, jongens en meisjes!
Op de Nederlandse televisie was enkele seizoenen het programma 'Omega Code' te zien. 'Omega Code' is een spannende bijbelquiz vol actie. De teams worden getest op hun bijbelkennis, reactievermogen, richtingsgevoel en uithoudingsvermogen. In elke aflevering staat een bijbelverhaal centraal. Bekijk hieronder drie afleveringen over Mozes.
In het thema 'Mens en natuur, gave en opgave' maakten we kennis met de twee eerste verhalen uit de bijbel. Dit zijn de twee scheppingsverhalen. In het eerste scheppingsverhaal wordt verteld hoe God de wereld heeft geschapen in zes dagen. Het tweede scheppingsverhaal is gekend als het verhaal over Adam en Eva en de prachtige tuin van Eden. Op internet vind je heel wat mooie voorstellingen van de scheppingsverhalen. Op www.nabbi.be vind je sinds kort een heel mooie presentatie van het verhaal van Adam en Eva. Je kan het verhaal zelfs beluisteren en een mooie tekenprent afprinten. Op dit deel van Nabbi vind je trouwens nog heel wat bekende en minder bekende bijbelverhalen. De link vind je hieronder. Links klik je op het Oude Testament. Helemaal bovenaan vind je het verhaal van Adam en Eva.
In de eerste twee lessen van ons nieuwe thema maakten we kennis met de twee scheppingsverhalen uit onze bijbel. Eerst ontleedden we Genesis 1, het verhaal waarin God de wereld schept in zes dagen. Daarna lazen we Genesis 2, het verhaal dat misschien het meest bekend is als het verhaal over Adam en Eva. In de eerste link hieronder vind je een mooie voorstelling van ons scheppingsverhaal.
Ook in andere culturen bestaan er scheppingsverhalen. In de klas bekeken we het scheppingsverhaal van de chibcha-indianen van naderbij. In de tweede link hieronder vind je een zeer knappe site waarin je een tweetal scheppingsverhalen in het Nederlands kan bekijken. Er staan ook enkele Engelstalige scheppingsverhalen op. Die kan je ook bekijken. Misschien vraag je hierbij best even de hulp van papa of mama of van grote broer of zus.
In het nieuwe thema leren de leerlingen van het vierde over goed en kwaad. Ze geven voorbeelden van wat zij als 'goed ' en 'kwaad' in hun omgeving ervaren. Goed is wat mij en anderen gelukkig maakt. Goed is wat mag. Kwaad is wat mij en anderen ongelukkig maakt. Kwaad is wat niet mag.
Tijdens de afgelopen weken werkten we in de klas rond het thema 'Mozes'.
Volgende week hebben we hierover een toets in de klas.
Misschien zit je nog met een vraagje.
Dan mag je dit hieronder stellen.
Alvast heel veel succes met de toets!
Gouden tip: lees elke avond één maal de tekst van het prachtige Mozeslied in jouw boek.
- De natuur is iets waarvoor je in bewondering kunt staan. - De natuur is iets waarvan je kunt leven, iets wat je kunt gebruiken, iets wat je moet beheren. - De natuur is iets wat bewaard, beschermd, behoed moet worden. Op het einde van dit thema kregen jullie, de kinderen van het vierde leerjaar, de kans om zelf een gedichtje of een gebedje te maken waarin jullie uitdrukten hoe wij als mensen verbonden zijn met de schepping. Hieronder krijgen jullie de kans om jullie brouwsels aan de hele wereld te laten horen!
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Over mijzelf
Ik ben Meester Geert
Ik ben een man en woon in Bouwel (Vlaanderen) en mijn beroep is godsdienstmeester in Duffel en Sint-Katelijne-Waver.
Ik ben geboren op 07/08/1970 en ben nu dus 53 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: voetbal, fietsen, gezelschapsspelen.
Mijn blog is gestart op 09/03/2009 en geëindigd op 02/01/2014. Hij is dus exaxt 1760 dagen oud geworden!