De laatste weken gingen de leerlingen van het zesde leerjaar aan de slag rond de apostel Paulus.
Paulus leefde in de eerste eeuw na Christus.
Hij werd eerst Saulus genoemd.
Hij was eerst een vervolger van de christenen en werd later zelf een vurig christen.
Hij stichtte op verschillende plaatsen christelijke gemeenten.
Hij was samen met Petrus een van de eerste kerkvaders.
De leerlingen mochten zelf kiezen hoe ze hun project uitwerkten:
via een presentatie, via een powerpoint, via Thinkquest (www.thinkquest.org), ...
Enkele leerlingen maakten een hele mooie powerpointpresentatie.
Een bloemlezing:
1) Aline & Bente:
2) Elina & June:
3) Julie:
4) Margot, Emilie, Sary & Yannah:
5) Siebe:
6) Almira, Lennert & Melissa:
Een dikke proficiat aan alle leerlingen voor het enthousiasme, de creativiteit en de bezieling waarmee jullie aan dit project werkten !!!
DOELEN
Kinderen leven zich in in de personages van het verhaal.
Ze kunnen de symbolische betekenis vatten van voorwerpen en situaties die erin voorkomen.
Ze verstaan de tekst als uitdrukking van geloof, hoop en liefde, door te ontdekken wat er gezegd wordt over de relatie tussen God en mens en tussen mens en wereld.
Ze ontdekken in de brieven van Paulus zijn geloofsgetuigenis.
Ze vinden in de tekst een oproep tot geloof, hoop en liefde.
Ze brengen hun indrukken in verband met een verhaal tot expressie:in woord, drama, muzische expressie, enz.
Ze reflecteren op het Gods- en Jezusbeeld dat spreekt uit de verhalen en de teksten.
Ze reflecteren op de betekenis van het verhaal voor mensen van vroeger en nu en denken erover na hoe aspecten van de bijbelse boodschap een invloed kunnen hebben op hun eigen manier van denken, zijn en doen.
Ze kunnen de relatie zien tussen de onderwerpen die in de loop van het jaar aan bod komen en aspecten ervan die in de verhalenreeks ter sprake komen.
Ze kunnen aspecten van de boodschap van een verhaal actualiseren en in verband brengen met verschillende relatievelden in hun eigen bestaan. Voor de derde cyclus ligt hierbij het accent vooral op het relatieveld 'zij - ik - zij'.
Nabbi, de kinderen- en jongerenwebsite van de Vlaamse bisschoppen, werd enkele weken geleden het slachtoffer van internetcriminelen waardoor de inhoud vervangen werd door zinloze teksten.
Daardoor moest de website tijdelijk van het internet gehaald worden.
Maar sinds deze week is de website terug helemaal bereikbaar.
Vanaf volgende week startten we in de lessen in Octopus met het Thinkquest-project. Als je vragen hebt over dit project, mag je me steeds via deze weg een mailtje sturen. Of nog beter ... je kan ook rechtstreeks een berichtje sturen naar de meester vanuit de Thinkquest-website. Alvast heel veel plezier en succes met deze leuke website.
P.S. De leerlingen van het zesde leerjaar in 't Kompas moeten nog even wachten voor we ook met dit project beginnen. Eerst werken we nog even rond de Damiaanactie waarvoor jullie al volop stiftjes hebben verkocht. Tof !!!
Nu woensdag komt een medewerker van de Damiaanactie de campagne van dit jaar voorstellen aan de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van 't Kompas.
Het land in de kijker is Congo.
In de film 'Operatie Congo' gaan we op reis naar Oost-Congo. Aan de rand van het reusachtige Tanganyikameer voeren twee onzichtbare vijanden een terreurbewind: lepra en tbc.
Ze slaan genadeloos toe, doden en verminken. Eén vastberaden team bindt de strijd aan, gewapend met moed, doorzettingsvermogen en creativiteit.
Op de website
www.damiaanactie-jongeren.be kan je nu al wat meer informatie vinden over de film en de hoofdrolspelers.
Nog meer informatie vind je via de onderstaande links.
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Over mijzelf
Ik ben Meester Geert
Ik ben een man en woon in Bouwel (Vlaanderen) en mijn beroep is godsdienstmeester in Duffel en Sint-Katelijne-Waver.
Ik ben geboren op 07/08/1970 en ben nu dus 54 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: voetbal, fietsen, gezelschapsspelen.
Mijn blog is gestart op 09/03/2009 en geëindigd op 02/01/2014. Hij is dus exaxt 1760 dagen oud geworden!