Ik ga er toch eens
werk van moeten maken.
Nu ondertussen al 5
a 6 jaar geleden was ik aan de praat met een vriend ,ook
geïnteresseerd
in oud en minder oud
ijzer dat nog kon bollen.
Hij verzameld zowat
alles waar hij ooit mee gereden heeft .Ik vooral dingen die dreigen
op het oud-ijzer te belande.
Zo stond er in zijn,
nog aan te leggen, tuin een oude Renault Goelette volledig te
verkommeren.
Eentje met een
beetje geschiedenis. Het was immers één van die Goeletten die
destijds door het Franse leger aan België zijn overgemaakt in het
kader van de oorlogsschuld.
In Frankrijk
gebruikt als radiowagen bij het beroemde en beruchte legion
etrangère .
Later in België
verder gebruikt als radiowagen, ik denk bij de landmacht.
In België kreeg het
ook zijn bijnaam van Jeanette,omdat het de onhebbelijke gewoonte had
bij een te bruusk
rem manoeuvre op zijn neus te gaan staan met zijn achterste omhoog.
Mijn vriend had een
paar weken eerder bij mij op het erf mijn woonwagen gezien er was er
ook in geïnteresseerd om zich zo een oude werfwagen aan te schaffen
als speelhuis voor de kinderen.
Dus kwamen we tot
een akkoord ik zocht voor hem een oude werfkeet in redelijke staat
en ik mocht met de goelette naar huis. Slepen want het ding wou maar
niet starten Waarschijnlijk was de naft die er in was ook van kort na
de oorlog.
Eens thuis heb ik
hem netjes binnen gezet om eens helemaal op te drogen en hem volledig
te ontdoen van al zijn lompen hij stond er echt bij als een schooier.
Na een vluchtig
nazicht stond ik er van versteld dat al het hout en de karosserie nog
in heel goede staat waren na zoveel jaren buiten in weer en wind.
Maar wat nu, het
staat daar nu ,wat moet ik daar nu van maken. Moet het weer in
origineel militair
of gaan we er iets
anders mee doen.
Eerst eens gaan zien
wat er op internet van te vinden was. Ik ben op de site van de
goelette club van België gestoten en daar heel snel een paar
goelettisten van een speciaal soort ontdekt.
Na een paar dagen
genoeg inspiratie ,een paar schetsen,wat info over de mechaniek en
wij weg.
De eerste hindernis,
starten .Begonnen met de benzinetank open te maken. In de vloer van
de laadbak zit een luikje, daaronder de benzinemeter,open maken
,meter verwijderen,langs deze weg de tank leegmaken,
Er zat een liter
condenswater in,lozen en kuisen .Nieuwe naft in de bak. Bougies kuisen ,en
starten. Hij deed het ,zij het wat sputterend en proestend,hij deed
het.
Heel klein ritje,
voorzichtig remmen. Om naar rechts te draaien moest je niet eens
sturen. Terug binnen en de remmen aanpakken. Vooraan ging het vrij
vlot ,alles nog in goede staat en alles los vrijwel geen roest in de
tamboers. Achteraan een ander paar mouwen. Hoe moest ik die tamboers
er af krijgen?
Na wat zoekwerk, bij
de mannen van de goeletteclub en verder op internet,een werkplaats
handboekgevonden.
Eerste
probleem, u neemt de speciale poulietrekker om de tamboers te
verwijderen.
Aangezien ik geen
speciale poulietrekker had en nergens een kon vinden zat er maar
een ding op ,er zelf een maken.
Een ganse dag later na ,passen, slijpen,lassen,schuren en nog eens passen en schuren, kon ik er ,met behulp van een ferme tik
van een hamer ,de eerste tamboer
aftrekken.
Remcilinders zo vast as wat,open en kuisen en rubbers
vervangen.
Nog niets,de
flexibels ,potdicht .Vervangen ,andere kant het zelfde en alles
ok.
Hij beist dat het een plezier is. Bij kort remmen gaat hij zeker
30cm met zijn neus naar beneden.
Nu nog wat
dichtingskes vervangen ,andere olie op en hij staat mechanisch
redelijk in orde.
Tot zo ver de
mechaniek nu de esthetiek,dat is een ander paar mouwen.
Terwijl ik bezig was
aan rem en co zag ik in mijn ooghoek steeds mijn woonwagen staan.
Als ik nu eens in de
achterbak van de goelette een slaapvertrek kon maken en dat in
combinatie met de woonwagen, dat zou een heel mooi getrek worden.
Er aan begonnen ,de
laadbak strippen. De beugels opkuisen en antiroest behandeling geven.
Beugels met hout bekleden en kader maken. Raampjes maken en insteken en
dakgedeelte uitbuigen. Voor en zijkanten bekleden. Achterpartij met
deur maken .Isolatie aanbrengen en bekleden.
Oef dat was al dat.
Voor de binnen
inrichting is het een ode aan de jaren 50. Ik heb een slaapkamer van
de jaren 50 uit elkaar gehaald en op maat aangepast. Jaren 50
,gebogen deuren vloeiende lijnen en nieuwe materialen.
Het stapelbed, kan
ook worden omgevormd tot tweepersoons met een paar handelingen.
De cabine op zich
,wou ik wel behouden ,als open cabine. Alles in bache ,gaf wel wat
problemen. Daarom heb ik er voor gekozen om een metalen opbouw te
maken met twee zijruitjes .
Gemaakt van
achterzijruitjes van ,ik weet het ,de concurrentie, een twee pk van
citroen.
Maar volgens mij
volledig passend in de tijdsgeest.
Hierbij heb ik
geopteerd ,om met een half open dak ,toch nog in de geest van het
oorspronkelijk
ontwerp van de
goelette te blijven.
Stukken van de
zijruit-verbinding en het dak heb ik met stoom geplooid in triplex.
Afgewerkt met
een,oprolbaar, bache dak.
Kleur kiezen is niet
altijd makkelijk ,maar nu voor mij wel.
Ik heb er voor
gekozen(om nergens aan te komen een twee drie)om heel het getrek
,woonwagen én goelette, in de zelfde kleurcombinaties te zetten.
Hetzij ,eierschaal en diepgroen als basis met naturel hout als
contrast.
Het plezantste van
de restauratie is voorbij. Nu nog de papierwinkel.
Het ging hier om een
ex militair voertuig. Zonder papieren..
Op zoek naar de
aankoopbewijzen .Gevonden.
Op zoek naar de
bewijzen van herkomst. Militair. Gevonden .
Op zoek naar
inschrijvingspapieren. Gevonden.
Aanvraag voor
verzekering, het betreft hier een lichte vracht. Gevonden.
Met een groot hart
naar Zwijnaarde.
Eerst een hele rit alom ,dit ding rijd maar veilig
onder de 60km per uur,dus alle grote ,steen, wegen meiden. Met een
omtrekkende beweging over Eke naar Zwijnaarde , aangekomen op de
keuring .Enige konsternatie bij het personeel. Heel gewillige mensen
en heel hulpvaardig.
De oldtimerkeuring volledig doorlopen. Geslaagd
in de remtest !.In het bezit van de nodige gevaardriehoek.
Papier voor een O
plaat op zak .Ter plaatse afgehaald(zo ging dat vroeger),en wijlen weg.
Ik ben nu de
gelukkige bezitter van een Renault Goelette in rijvaardige staat.
Tot onderweg.
.
15-03-2016, 00:00 geschreven door herman
|