gewoonweg
Inhoud blog
  • Mislukte aanslag op Dendermonde door malcontenten 1580
  • Familiestory
  • 2 3 4 september
  • Vet en andere hanen
  • kunst en andere kunstjes

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     



    Foto

    Foto

    Foto

    gewoon eenvoudig
    15-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Goelette

    Ik ga er toch eens werk van moeten maken.

    Nu ondertussen al 5 a 6 jaar geleden was ik aan de praat met een vriend ,ook geïnteresseerd

    in oud en minder oud ijzer dat nog kon bollen.

    Hij verzameld zowat alles waar hij ooit mee gereden heeft .Ik vooral dingen die dreigen op het oud-ijzer te belande.

    Zo stond er in zijn, nog aan te leggen, tuin een oude Renault Goelette volledig te verkommeren.

    Eentje met een beetje geschiedenis. Het was immers één van die Goeletten die destijds door het Franse leger aan België zijn overgemaakt in het kader van de oorlogsschuld.

    In Frankrijk gebruikt als radiowagen bij het beroemde en beruchte legion etrangère .

    Later in België verder gebruikt als radiowagen, ik denk bij de landmacht.

    In België kreeg het ook zijn bijnaam van Jeanette,omdat het de onhebbelijke gewoonte had

    bij een te bruusk rem manoeuvre op zijn neus te gaan staan met zijn achterste omhoog.

    Mijn vriend had een paar weken eerder bij mij op het erf mijn woonwagen gezien er was er ook in geïnteresseerd om zich zo een oude werfwagen aan te schaffen als speelhuis voor de kinderen.

    Dus kwamen we tot een akkoord ik zocht voor hem een oude werfkeet in redelijke staat en ik mocht met de goelette naar huis. Slepen want het ding wou maar niet starten Waarschijnlijk was de naft die er in was ook van kort na de oorlog.

    Eens thuis heb ik hem netjes binnen gezet om eens helemaal op te drogen en hem volledig te ontdoen van al zijn lompen hij stond er echt bij als een schooier.

    Na een vluchtig nazicht stond ik er van versteld dat al het hout en de karosserie nog in heel goede staat waren na zoveel jaren buiten in weer en wind.

    Maar wat nu, het staat daar nu ,wat moet ik daar nu van maken. Moet het weer in origineel militair

    of gaan we er iets anders mee doen.

    Eerst eens gaan zien wat er op internet van te vinden was. Ik ben op de site van de goelette club van België gestoten en daar heel snel een paar goelettisten van een speciaal soort ontdekt.

    Na een paar dagen genoeg inspiratie ,een paar schetsen,wat info over de mechaniek en wij weg.

    De eerste hindernis, starten .Begonnen met de benzinetank open te maken. In de vloer van de laadbak zit een luikje, daaronder de benzinemeter,open maken ,meter verwijderen,langs deze weg de tank leegmaken,

    Er zat een liter condenswater in,lozen en kuisen .Nieuwe naft in de bak. Bougies kuisen ,en starten. Hij deed het ,zij het wat sputterend en proestend,hij deed het.

    Heel klein ritje, voorzichtig remmen. Om naar rechts te draaien moest je niet eens sturen. Terug binnen en de remmen aanpakken. Vooraan ging het vrij vlot ,alles nog in goede staat en alles los vrijwel geen roest in de tamboers. Achteraan een ander paar mouwen. Hoe moest ik die tamboers er af krijgen?

    Na wat zoekwerk, bij de mannen van de goeletteclub en verder op internet,een werkplaats handboekgevonden.

     Eerste probleem, u neemt de speciale poulietrekker om de tamboers te verwijderen.

    Aangezien ik geen” speciale poulietrekker” had en nergens een kon vinden zat er maar een ding op ,er zelf een maken.

    Een ganse dag later na ,passen, slijpen,lassen,schuren en nog eens passen en schuren, kon ik er ,met behulp van een ferme tik van een hamer ,de eerste tamboer aftrekken. 

    Remcilinders zo vast as wat,open en kuisen en rubbers vervangen.

    Nog niets,de flexibels ,potdicht .Vervangen ,andere kant het zelfde en alles ok.

     Hij beist dat het een plezier is. Bij kort remmen gaat hij zeker 30cm met zijn neus naar beneden.

    Nu nog wat dichtingskes vervangen ,andere olie op en hij staat mechanisch redelijk in orde.

    Tot zo ver de mechaniek nu de esthetiek,dat is een ander paar mouwen.

    Terwijl ik bezig was aan rem en co zag ik in mijn ooghoek steeds mijn woonwagen staan.

    Als ik nu eens in de achterbak van de goelette een slaapvertrek kon maken en dat in combinatie met de woonwagen, dat zou een heel mooi getrek worden.

    Er aan begonnen ,de laadbak strippen. De beugels opkuisen en antiroest behandeling geven. Beugels met hout bekleden en kader maken. Raampjes maken en insteken en dakgedeelte uitbuigen. Voor en zijkanten bekleden. Achterpartij met deur maken .Isolatie aanbrengen en bekleden.

    Oef dat was al dat.

    Voor de binnen inrichting is het een ode aan de jaren 50. Ik heb een slaapkamer van de jaren 50 uit elkaar gehaald en op maat aangepast. Jaren 50 ,gebogen deuren vloeiende lijnen en nieuwe materialen.

    Het stapelbed, kan ook worden omgevormd tot tweepersoons met een paar handelingen.

    De cabine op zich ,wou ik wel behouden ,als open cabine. Alles in bache ,gaf wel wat problemen. Daarom heb ik er voor gekozen om een metalen opbouw te maken met twee zijruitjes .

    Gemaakt van achterzijruitjes van ,ik weet het ,de concurrentie, een twee pk van citroen.

    Maar volgens mij volledig passend in de tijdsgeest.

    Hierbij heb ik geopteerd ,om met een half open dak ,toch nog in de geest van het oorspronkelijk

    ontwerp van de goelette te blijven.

    Stukken van de zijruit-verbinding en het dak heb ik met stoom geplooid in triplex.

    Afgewerkt met een,oprolbaar, bache dak.


    Kleur kiezen is niet altijd makkelijk ,maar nu voor mij wel.

    Ik heb er voor gekozen(om nergens aan te komen een twee drie)om heel het getrek ,woonwagen én goelette, in de zelfde kleurcombinaties te zetten. Hetzij ,eierschaal en diepgroen als basis met naturel hout als contrast.


    Het plezantste van de restauratie is voorbij. Nu nog de papierwinkel.

    Het ging hier om een ex militair voertuig. Zonder papieren..

    Op zoek naar de aankoopbewijzen .Gevonden.

    Op zoek naar de bewijzen van herkomst. Militair. Gevonden .

    Op zoek naar inschrijvingspapieren. Gevonden.

    Aanvraag voor verzekering, het betreft hier een lichte vracht. Gevonden.


    Met een groot hart naar Zwijnaarde.

    Eerst een hele rit alom ,dit ding rijd maar veilig onder de 60km per uur,dus alle grote ,steen, wegen meiden. Met een omtrekkende beweging over Eke naar Zwijnaarde , aangekomen op de keuring .Enige konsternatie bij het personeel. Heel gewillige mensen en heel hulpvaardig. 

    De oldtimerkeuring volledig doorlopen. Geslaagd in de remtest !.In het bezit van de nodige gevaardriehoek.

    Papier voor een O plaat op zak .Ter plaatse afgehaald(zo ging dat vroeger),en wijlen weg.

    Ik ben nu de gelukkige bezitter van een Renault Goelette in rijvaardige staat.


    Tot onderweg.



    .  



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 25/12-31/12 2017
  • 05/09-11/09 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 17/01-23/01 2011
  • 23/03-29/03 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 10/09-16/09 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!