En niet te vergeten: de leerkracht
Bij dit alles mogen we de leerkracht niet vergeten! Hij vervult een cruciale rol. Hij bepaalt het evenwicht tussen het spelen en leren. Bovendien zorgt hij voor transfer en reflectie van het geleerde en staat hij in voor een diepere leerervaring. Wanneer games ingezet worden als een pedagogische tool, ontstaat naast boekengeletterdheid, mediageletterdheid,
ook digitale geletterdheid. Verschillende games kunnen in de klas gebruikt worden, maar veel leerkrachten weten hier nog geen weg mee of staan nog afwijzend tegenover de toepassing van technologische vernieuwingen. Daarnaast kunnen er zich soms complexe situaties voordoen aangezien leerlingen/studenten meer digitaal geletterd kunnen zijn dan hun lesgevers. De leerlingen worden dan als digital natives aangeduidt: zij zijn met computervaardigheden opgegroeid. Leerkrachten worden daartegenover gezien als digital immigrants die pas op latere leeftijd in contact komen met games. Deze tegenstelling kan positieve perspectieven bieden, in die zin dat leerkrachten kunnen leren van leerlingen. Zo komt een vorm van co-educatie tot stand. Het is echter niet altijd even gemakkelijk voor leerkrachten om met deze houding om te gaan.
Er zou meer aandacht moeten komen om leerkrachten te tonen hoe ze games kunnen gebruiken in hun lessen. Het zou nuttig zijn bijscholingen te organiseren hoe leerkrachten games in hun lessen kunnen implementeren. Deze bijscholingen zouden praktijkgericht moeten zijn, zodat de leerkrachten daar mee aan de slag kunnen, dat ze weet hebben van de mogelijkheden, dat ze een aantal goede voorbeelden krijgen,
. In de lerarenopleiding zou dit aspect ook aan bod kunnen komen. Er zijn reeds in een aantal opleidingen projecten uitgewerkt. Naast dit alles, wordt er in de Katholieke Hogeschool Limburg een postgraduaat edutainment & gaming aangeboden. Dit is een twee jaar durende opleiding die vooral focust op de drie linken die kunnen gelegd worden tussen games en educatie (zoals hierboven besproken).
Momenteel is de toepassing van games in de klas verre van volledig geïntegreerd. Deze implementatie zal niet direct vlot verlopen. Op korte termijn zal vooral de inpassing van commerciële games in het onderwijs haalbaar blijken. Op langere termijn zullen steeds meer leerkrachten zelf sterk digitaal geletterd zijn doordat ze als kind zelf opgegroeid zijn binnen een omgeving waar games alom vertegenwoordigd zijn. Dit zal er voor zorgen dat in de toekomst leerkrachten misschien wel meer geneigd zullen zijn games toe te passen in hun lessen. We moeten er wel rekening mee houden dat de digitale kloof tussen leerlingen en leerkrachten zal verkleinen, maar nooit verdwijnen.
Categorie:D) En de leerkracht
|