Ik ben De Wilde Fred
Ik ben een man en woon in Vrasene (Belgie) en mijn beroep is Sinds 1 mei 2012 ben ik op pensioen..
Ik ben geboren op 27/04/1952 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wielertoerist / Muziek.
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Een interessant adres?
forum
Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
Fred , de wielertoerist
18-07-2011
Seizoen 1988.
In mei starte ikterug in het,,Ardeens Brevet".Maar daar het die dag zeer slecht weer was heb ik met mijn medefietster besloten om de korte versie van 110 km's te fietsen.De gehele rit hebben wij in de regen gefietst. Op 5 juni heb ik voor de tweede keer de,,Reynaert fietstocht" gereden.Afstand : 100 km's. En dan Op 12 juni 1988 : Mijn Eerste ,, Parijs-Roubaix" ( 265 km's en 51 km's kasseien ). Mijn training daarvoor deed ik als volgt : Daar ik regelmatig ritten van om en bij de 200 km's fietste,had ik van de afstand eigenlijk geen schrik.Maar voor de kasseien Dat was andere koek. Gelukkig was er in die jaren in Kemzeke een baan van 2,5 km's waar de kasseien er erg slecht bijlagen.Deze kasseistrook was toendertijd vooral bekend uit de finale van,,De Omloop van het Waasland"voor profs.Bij ons was deze beruchte strook gekend als,,Het Hol".Daar ging ik dan 10 x over fietsen ,3 x in de week en dit twee weken na elkaar.Via een ommetje van +/- 4km's ging ik er dan telkens 1 keer over. Anecdote : Tijdens,,Parijs-Roubaix"zelf was mijn achtertube op één van de vele kasseistroeken aan het leeglopen.Toen ik stopte aan het eind van deze strook,kwamen er plots twee Fransmannen naar mij toegelopen.Ik dacht toen : Oei , ik word hier overvallen.Maar deze personen kwamen mij gewoonweg helpen om mijn tube te vervangen.En ik moet toegeven , ik heb zelf niks moeten doen.Alles werd voor mij gedaan.Na een dikke,,Merci"van mijnenwege naar die mensen toe , kreeg ik nog een duwtje om vlot terug te kunnen vertrekken. Ik heb deze,,Parijs-Roubaix"dan verder zonder problemen uitgefietst.De laatste 15 km's kreeg ik wel een zwak moment,maar ik ben toch nog goed op de piste van,,Roubaix"aangekomen.
Op 11 juni heb ik mijn tweede,,Parijs-Roubaix"( 245 km's ),gefietst.Met een zelfde training als in 1988 nam ik met een goed gevoel de start.Mijn conditie was in orde. Na amper +/- 85 km's had ik reeds 2 x lek gereden en dit nog voor ik de eerste kasseisteen onder de wielen moest krijgen.Dat belooft dacht ik toen. De rest van deze,,Parijs-Roubaix"moest ik dan verder fietsen zonder een reservetube.Alhoewel ik wel kon rekenen op de hulp van mijn medefietsers gaf mij dit toch geen goed gevoel.Gelukkig werd ik verder van pech gespaard.Deze editie heb ik verder goed uitgereden.
In augustus ben ik enkele dagen op vakantie geweest in,,L'Alpe D'Hues".0p 9 augustus 89 heb ik dan voor de eerste keer de col,,L'Alpe D'Hues"( 14 km's ),opgefietst , in een tijd van 1u12min. De tweede keer en dit op 11 augustus 89 was mijn tijd : 1u11min02sec. Voor ik deze beklimming deed moest ik deze col eerst naar beneden fietsten,want onze studio lag boven op deze berg.Dan heb ik in de omgeving van Bourg d'Oisans telkens een ritje van rond de 50 km's gedaan. Daarna heb ik daar een rit gefietst van 155 km's :,,L'Alpe D'Hues-Col du Calibier-L'Alpe D'Hues". Beklimmingen die ik tijdens deze rit moest op fietsen :,,Les Deux Alpes"---,,Col Le Lautaret"---Col du Calibier en de klim terug naar,,L'Alpe D'Hues". De klim naar,,L'Alpe D'Hues"was , na reeds 140 km's te hebben gefietst , wel zware kost voor mij. Ik heb er toen 1u45min. over gedaan.
Op 27 mei heb ik toen,,De Scheldeprijs"( 205 km's ),met vertrek en aankomst in Schoten gefietst.Een zeer mooie tocht met prachtige wegen.Enkel op het einde van de rit moesten wij een kasseistrook van +/-3,5 km.over. Deze,,Scheldeprijs"is nu terug gebracht tot 155 km's.
In juni heb ik toen mijn derde en laatste,,Parijs-Roubaix"( 256 km's ),gefietst.Voor deze editie had ik mij te weinig kunnen voorbereiden en dit moest ik toch wel bekopen.Tot op km. 210 ging alles redelijk goed.Maar toen was hij daar,,De man met de Hamer".De laatste 46 km's heb ik afgezien als de beesten.Op karakter heb ik toen verder gefietst.Eigenlijk,willen of niet,moest ik wel verder fietsen,want de bus die ons begeleide was kort voor mijn inzinking reeds naar de aankomst in Roubaix gereden.Ik denk dat ik anders wel had opgegeven. Die laatste km's werd ik wel goed bijgestaan door Etienne Piessens en Marc Van Garsse,beiden uit St.Niklaas.Die mannen zijn steeds bij mij gebleven en met hen ben ik dan ook samen de piste van,,Roubaix"opgefietst.
Tijdens het seizoen van 1990 heb ik ook veel werk verricht om de nieuwe wielertoeristenclub,,Rustig Aan"in 1991 van start te kunnen laten gaan.Ik heb toen de kontakten gelegd met sponsors/volgwagen/clublokaal en aanwerving van leden.Ook de clubritten heb ik allemaal alleen uitgetekend en gefietst.En dit ging toch over 27 ritten en een totaal van 2460 km's.
Op 8 maart ging ik dan als stichter van de nieuwe wielertoeristenclub,,Rustig Aan"in Vrasene , voor de eerste keer de weg op.Met 26 ingeschreven leden was ik zeer tevreden , te meer , daar er al een club was in Vrasene. Met verschillende kopmannen naast mij heb ik toen dit volledige seizoen het tempo bepaald.Wij fietsten dat jaar 2705 club km's bijeen. De voornaamste ritten van het 1é seizoen vnn,,Rustig Aan", seizoen 1993 : 20 mei : Vrasene-Pamel-Asbeek-Vrasene ( 130 km's ) : Hellingen : ,,De Puttenberg"in Pamel (Roosdaal ),De Edinsesteenweg"in Asse, en ,,De Putberg"in Asbeek. 23 juni : Vrasene-Geraardsbergen-Vrasene ( 158 km's ) : Hellingen : ,,De Kloosterstraat" , ,,De Muur" en ,,De Bosberg". Ook de glooiende wegen in Haaltert en Kerksen zijn ferme kuitenbijters. 6 juli : ,,De Liefkenshoektunnel Route" ( 115 km's ). Ter ere van de opening van de,,Liefkeshoektunnel",werd er een rit georganiseerd voor alle wielertoeristen / fietsers.Die dag mochten wij dan éénmalig door deze tunnel fietsen.
1992 : 2é seizoen bij,,Rustig Aan" Voor dit seizoen kon ik rekenen op Robert De Prekel uit Vrasene als mijn vaste medekopman. Op 23 augustus 92 behaalde ik met deze club een eerste clubtrofee.Op deze dag werd voor de eerste keer de,,100 km's van Groot-Beveren"voor wielertoeristen ingericht.Dit was een evenement dat vanaf dan bij,,De Beverse Feesten"hoorde.Als club met de meeste deelnemers ( 22 ),behaalden wij daar de 1é plaats,met een prachtige trofee als prijs.
Andere ritten : 19 april : ,,Waaslandse Hellingenroute" ( 75 km's ). 21 juni : Vrasene-Scherpenheuvel-Vrasene ( 160 km's ) 13 september : ,,Waaslandse Kasseientocht" ( 85 km's )
Wat voor mij in 1991 begon als iets om fier op te zijn ( oprichten van de nieuwe wielertoeristenclub,,Rustig Aan"in Vrasene ),viel voor mij dit jaar fel tegen. Na er lang over nagedacht te hebben , heb ik dan op 29 augustus 93 mijn ontslag gegeven als secretaris / kopman.Ik zag deze club in een sfeer geraken die zeker mijn richting niet meer uitging.Bemoeienissen van leden achter de rug van het bestuur om , gezeur en vervelend kommentaar tijdens de ritten zelf begon mij zwaar op de heupen te werken.Ook de problemen met bestuursleden van toendertijd konden voor mij niet meer.Velen waren blijkbaar al vergeten wat ik allemaal gedaan had om deze club op te kunnen richten.
Voor het seizoen 1994 heb ik mij dan toch nog als gewoon rijdend lid bij,,Rustig Aan"aangesloten. Maar het zat mij daar zeker niet lekker meer.Tenslotte heb ik dan op 29 mei mijn laatste rit bij deze club meegefietst.De rest van het seizoen 94 heb ik dan samen met : Werner en Freddy Hendricks , Mario Cap en Roger Heyrman verder op ons zelf volgemaakt.Deze jongens zagen het bij deze club ook niet meer zitten en zijn mij toen uit zichzelf gevolgd.Iedere zondag kwamen we bij mij thuis samen en fietsten ritten van +/- 90 km's. Wielertoeristen als Jan Braem , Ronny Noens , Wim Vertenten e.n.a.kwamen er in de loop van dat jaar ook nog bij.Op een gegeven moment waren wij met een zestiental fietsers.In samenspraak met Remy Verté ( Kleding Great Shape ) en vroegere uitbater van dancing,,All-In"te Vrasene,kwamen wij dan samen aan Remy zijn zaak.
Tijdens deze twee seizoenen heb ik dan samen met enkele jongens een groepje gevormd waarmee ik vertrok bij Remy Verté en aankwamen in café,,Rozenboom"bij George Van Havere ( allebei gevestigd in Vrasene ). Op zaterdag 26 augustus organiseerden wij dan éénmalig de,,Waaslandse Kasseientocht"voor wielertoeristen.Deze tocht ging over 12 kasseistroken en dit over een afstand van 12,5 km's kasseien.De totale afstand van deze rit was 85 km's. De zwaarste kasseistroken waren : de lange-blauwe en kleine gaanweg in Bazel , de St.Jacobsdreef in Haasdonk , de Beeldstraat en de Dennestraat in St.Niklaas en vooral de Cadzandstraat in Sinaai. Mijn sreefdoel was 100 vertrekkers.Tenslotte hadden wij 85 vertrekkers.
Andere grotere ritten : Op zaterdag 6 mei namen wij deel aan de klassieker,,Zottegem-Roubaix-Zottegem".Met 9 deelnemers voor de grote afstand ( 165 km's ),die over een gedeelte van,,Parijs-Roubaix"liep en met 7 fietsers voor de afstand van 40 km's waren wij daar goed vertegenwoordigd.Hiermee behaalden wij daar een mooie 4é plaats op 74 deelnemende clubs.Het parcour was wel zeer zwaar met kasseien en veel zware hellingen. Op 6 augustus 95 heb ik toen mijn eerste,,Fietsdodentocht"( 100 km's ) met start en aankomst in Bornem gereden.De drukte tijdens deze rit , door het grote aantal deelnemers ( 4600 ) , verraste mij wel wat.Maar al bij al vond ik het wel een mooie rit. Ikzelf heb in 1995 ,, 8500"km's gefietst.
1996 : Buiten mijn tweede deelname aan de,,Fietsdodentocht",heb ik verder dat jaar geen speciale ritten gefietst.Wel heb ik toen 7400 km's in totaal gefietst. In de loop van 1996 werd ik gecontacteerd door Andy Huybens.Die wilde in 1997,,W.t.c.Beveren"oprichten.Daar hij geen enkele ervaring had met wielertoerisme , vroeg hij mij of ik hem wilde helpen bij het oprichten van deze club.Met wat ik meegemaakt had bij rustig aan nog in mijn achterhoofd , twijfelde ik eerst , maar heb Andy tenslotte dan toch op weg geholpen.
Tijdens dit seizoen heb ik mij aangesloten bij de V.W.B.( Vlaamse Wielrijders Bond ). Op 14 maart 97 ging,,W.t.c.Beveren"dan ook officieel van start met toch ook al 28 ingeschreven leden.Deze club heb ik dan toch ook weer een goede opbouw meegegeven. De voornaamste ritten : 27 april : ,,De Waaslandse Hellingenroute" ( 78 km's ). 18 mei : ,,Eco-route-Doel" ( 85 km's ). 1 juni : ,,Beveren-Pamel-Asbeek-Beveren" ( 120 km's ). Hellingen :De Puttenberg ( Pamel,Roosdaal )-De Edingsesteenweg ( Asse)-De Putberg ( Asbeek ). 22 juni : Beveren- Geraardsbergen-Beveren ( 145 km's ). Verslagje : Deze keer zijn we via Wetteren en Zottegem zo naar Geraardsbergen gefietst.Via deze weg zijn het zwaar golvende wegen.Zeker de baan van Wetteren naar Zottegem is niet van de poes.Tijdens deze rit hadden wij ook nog af te rekenen met felle tegenwind.Na amper 60 km's gefietst te hebben kreeg Roger Heyman het reeds zeer moeilijk ,maar dankzij zijn doorzettings vermogen reed hij deze trip toch nog volledig uit. Op onze terugweg hadden we wel nog wat tegenslagen : Op km.103 en km.130 reed Erwin Heyrman lek , in Elversele en dit na 125 km's moest Wim Vertenten opgeven daar hij last kreeg van zijn onlangs geopereerde knie en op Eigenlo ( De Velle ),viel Wim zijn fiets dan ook nog van de volgwagen,gelukkig zonder erge gevolgen. Onze jongste deelneemster, Stefanie De Rudder ( nog net geen 14 jaar ),heeft deze rit volledig uitgefietst en is tevens goed over alle hellingen gefietst.Waaronder,,De Muur"en,,De Bosberg".
10 augustus : ,,Fietsdodentocht" ( 108 km's ). Voor mij was dit mijn derde deelname aan deze tocht. 24 augustus : ,,100 km's van Groot-Beveren"
Op 1 mei 98 heb ik mijn eerste,,Ronde van Vlaanderen" ( 125 km's ),van de V.W.B. gefietst. Het vertrek en de aankomst was in Geraardsbergen.Tien zware hellingen en enkele kasseistroken waren het menu van de dag.Voor en tijdens deze tocht hadden enkele medefietsers af te rekenen met een paar ongemakken.Hody Michel fietste tijdens deze rit een zestal km's verkeerd en verloor ook nog eens 1200 franken.Gunther Van Cleemput had aan de tweede controlepost last van spierpijnen aan zijn onderrug.Onze jongste deelneemster Stefanie De Rudder , amper 14 jaar , fietste op een bewonderenswaardige manier ook deze ronde uit.Met een gemiddelde van 26,6 km's/u kwam ik dan als eerste binnen.
9 augustus 98 : ,,Fietsdodentocht" ( 110 km's ).Voor mij mijn vierde deelname aan deze tocht.
Voor de eerste keer heb ik meer dan 10.000 km's gefietst op één jaar.Om juist te zijn 10.950 km's.
1999 : 1 mei :,,Ronde van Vlaanderen" ( 135 km's ), van de V.W.B. Voor mij mijn tweede deelname aan deze klassieker.Buiten een val van één van mijn medefietsers op,,De Patersberg" is deze ronde voor iedereen goed verlopen.
8 augustus : ,,Fietsdodentocht" ( 107 km's ).Voor mij was dit mijn 5é deelname. 28 augustus : ,,De 100 km's van Groot-Beveren". Mijn totaal verreden km's in 1999 : 9280 km's.
Op 16 januari 2000 ben ik met enkele sportievelingen en supporters van op mijn werk voor één uur rondjes gaan draaien op de piste van,,Het Sportpaleis"in Antwerpen. Een verslagje : Met een redelijke opkomst , zowel voor het fietsen als voor de leute ( pintjes pakken ) op het middenplein , was het een succes.Over het fietsen kunnen wij wel zeggen dat er aan een zeer hoog tempo gereden werd door mijzelf en dit tegen de KCD-ers Gunther Van Den Bosch en Kurt Carpentier.Deze twee hebben zelf tot vier keer toe geprobeerd om een ronde te pakken , maar na enkele meters had ik ze telkens terug te pakken. Dat iedereen zich goed heeft geamuseerd , bewijst het spreekwoordelijke,,Onze jongens hebben de deuren van het sportpaleis helpen sluiten".
1 mei 2000 :,,Ronde van Vlaanderen" ( 136 km's ). Van deze ronde kan ik wel zeggen dat het een zeer zware opgave was.Na amper 6 km's moest wij,,De Oude Kwaremont"al beklimmen. Aan de eerste controlepost en dit na amper 52 km's , hadden wij al niet minder dan 8 zware Vlaamse hellingen onder de wielen gekregen.In volgorde waren dat :,,De Oude Kwaremont" - ,,De Patersberg" - ,,De Kortekeer" - ,,De Taaienberg"- ,,De Varent" - ,,De Molenberg" - ,,De Berendries" en ,,De Valkenberg". Tussen de 52é en de 128é km. kregen wij dan nog,,De Kloosterstraat" - ,,De Muur" - ,,Het Muziekbos" - ,,Hotond" en ,,De Knokteberg". Hier tussen kregen wij dan nog de niet vermelde helling te verteren :,,De Kanarieberg".
18 juni : ,,Beveren--Brugge" ( 97 km's ). Voor het vertrek van deze rit ben ik om 07u00 nog eerst naar mijn kinesist geweest om mijn bloccage in mijn rug te laten behandelen. Ik heb dan toch deze rit volledig kunnen uitfietsten. Een verslagje : Met echt zomerweer +/- 29° is deze uitstap een echt succes geworden.Terwijl onze partners 2 uren na ons vertrokken met de bus begonnen wij om 08u00 met zestien fietsers aan onze trip naar Brugge.Tijdens deze rit hadden wij af te rekenen met twee lekke banden. Bij onze aankomst in Assebroek-Brugge , waar wij in het,,Bloso Centum"konden douchen , zaten onze vrouwtjes daar al gezellig onder elkaar bij een drankje op ons te wachten.Verder heeft iedereen zich in Bruuge goed geamuseerd.Om 18u30 zijn wij allen tezamen met de bus naar huis gereden.
Tijdens de winter van 2000 en 2001 heb ik alle toertochten van de V.W.B. gereden.Hierin werd ik dan,samen met nog 7 anderen,eindlaureaat van het regelmatigheidscriterium,met een totaal van de te behalen punten : 80 punten.
17 maart : Koers op rollen : Samen met drie leden van wtc beveren heb ik tijdens een sportavond,ingericht door de,,Ritsers"uit Verrebroek,deelgenomen aan een koers op rollen.Met deze ploeg behaalde ik een fraaie derde plaats en dit op 13 deelnemende ploegen.Tot aan de finalerit ( ploegkoers ),stond ik met deze ploeg nog op een gedeelde 1é plaats met een ploeg bestaande uit jonge mannen van 20 à 25 jaar. Uislagen van de verschillende proeven: 400 meter vliegende start : Hierin behaalde ik een 2é plaats. Afvalling ( telkens over 200 meter ) :De reeks waarin ik opkwam,heb ik gewonnen. Finalerit ( ploegkoers ) :In deze reeks moest ik het samen met mijn ploegmaat,Peter Weyns,afleggen tegen onze veel jongere tegenstanders.
1 mei : ,,Ronde van Vlaanderen"( 130 km's ).Mijn vierde deelname. Voor deze editie was het zeer fris weer en bij momenten regende het ook wat.Na een lange tijd aan de inschrijving te moeten wachten,konden wij dan toch om 09u05 vertrekken.Op,,De Oude Kwaremont"en,,De Patersberg"hebben wij op elkaar gewacht.Daarna heb ik beslist om ieder op zijn eigen tempo verder te laten fietsen.Juist vijf uren heb ik over deze ronde van vlaanderen gedaan.De tweede kwam 5 minuten na mij binnen.
Mijn totaal verreden km's in 2001 : 12.400
2002 : In 2002 ben ik meer alleen beginnen fietsen en soms fietste ik al eens mee met de jongens van het K.W.B.uit Beveren.Met deze mannen was het wel prettig fietsen , maar zij fietsten wel veel dezelfde rit , nl. veel in de polders. Met hen heb ik wel,,Beveren-Scherpenheuvel-Beveren"gefietst.Bij thuiskomst toen had ik 185 km's gereden.
Andere ritten : ,,De Fietsdodentocht". Mijn 8é deelname aan deze tocht. Mijn totaal verreden km's in 2002 : 12.480
In 2003 heb ik veel meegefietst met de,,K.W.B."uit Beveren.Met deze mannen ben ik in september van dat jaar vijf dagen naar ,,De Mont Ventoux"gaan fietsen.Onder de leiding van Walter Rotthier hebben wij daar prachtige ritten gefietst.Met 10 personen zijn wij vrijdagmorgen 12 september om 04u00 met twee busjes vertrokken naar deze col in,,De Provence".Zonder problemen zijn wij dan om 15u00 aangekomen in het provencaals dorpje,,Caromb".Daar hebben wij dan de volgende 5 dagen verbleven in het kleine, maar gezellig dorpshotelletje,,Le Mirande",gelegen op +/-10 km's van,,Bedoin". Ritten : In rit 1 zijn wij richting,,Vaison La Romain"gefietst.Dit is de noordelijke kant van,,De Ventoux",met als hoogste punt de,,Col de Fontaube"( 635 m. ) Deze rit was 105 km's lang. Rit 2 : Zaterdag 14 september hebben wij dan de,,Mont Ventoux"via Bedoin opgefietst.Langs deze kant is het 21 km's klimmen. Mijn tijd was en dit zonder voet aan de grond gezet te hebben : 1u52min.33sec.Dit is een gemiddelde van 11.3. In totaal heb ik die dag juist 100 km's gefietst. Rit 3 : Een tocht van 117 km's met beklimmingen van,,Col de Maceugne"( 1068m. )en de,,Col de L'Homme Mort"( 1212m. ). Rit 4 : Beklimming,,Mont Ventoux"via Sault.Langs deze kant is hij niet zo zwaar.Enkel de laatste 6 km's van aan het,,Chalet Renard"is het dezelfde beklimming als via Bedoin.De afstand is wel 5 km's langer.Mijn tijd:,,Sault-Mont Ventoux"( 26 km's ) : 1u37min.57sec. Is een gemiddelde van 15.9 Totaal km's rit vier : 105 km's. Rit 5 : De laatste en meteen ook de langste rit : 129 km's.Toen zijn wij naar,,Gordes en Roussillon"en over de,,Col de Murs"( 627m. ) gefietst. In totaal heb ik daar op en rond de,,Mont Ventoux"toch 556 km's bijeen gefietst,door een prachtige streek en in het gezelschap van 9 toffe personen. Namelijk : Hubert Muysers - Frans Van Mieghem en zijn echtgenote Lydia - Franky Van Overtveldt ( mijn kamergenoot aldaar ), Raf Van Broeck - Eugeen Bosman - Kamiel Ivens - Edmond De Rycke en Walter Rotthier.
In augustus heb ik ook de,,Sean Kelly Classics"( 135 km's )gereden,met vertrek en aankomst in Vielsalm. Op 29 augustus 2003 heb ik mijn persoonlijk uurrecord op de rollen gevestigd : 45.3 km's. In totaal heb ik in 2003 : 11.670 km's bijeen gefietst
Van 2004 tot en met 2007 heb ik jaarlijks veel km's gefietst en zo goed als allemaal alleen.Klassiekers heb ik toen niet gefietst.In 2006 heb ik,wat ik zelf zo noemde,mijn eigen,,Classics"gefietst.,,Vrasene-Geraardsbergen-Vrasene 165 km's, plus,,De Muur" en ,,De Bosberg". Verreden km's in 2004 : 10.302 km's Verreden km's in 2005 : 10.758 km's Verreden km's in 2006 : 9564 km's Verreden km's in 2007 : 9660 km's
19 augustus 2008 : Van mijn werk uit gestart om te trainen,doch na 10 km's begon het te regenen en nog niet stilletjes.Het was echt een striemende regen.Snel mijn regenjasje aangedaan,maar wat bleek,ik had mijn schoenovertrekjes niet bij. Bijgevolg waren mijn schoenen na korte tijd precies twee badkuipjes. Ik ben dan maar naar huis gefietst en heb dan, na mijzelf eerst goed afgedroogd te hebben,nog 30 km's op de rollen gereden.
Zondag 3 augustus 2008 : ,,Fietsdodentocht" 145 km's Na een stevig ontbijt stapte ik om 07u35 op mijn fiets richting Bornem.Om 08u45 kwam ik dan aan in de,,Breeven",startplaats voor de,,Fietsdodentocht".Na een vlotte inschrijving begon ik dan om 08u50 aan mijn negende,,Fietsdodentocht". Het was wel al van 2002 geleden dat ik deze tocht nog eens gefietst had.Bijna onmiddelijk kon ik aansluiten bij een groep wielertoeristen die zowat mijn tempo reden.Bij deze groep ben ik gebleven tot aan de eerste controlepost.Daar bleven deze mannen wat,,hangen"en heb ik dan de resterende 65 km's zo goed als alleen verder gefietst.Kort voor de laatste controlepost,,Brouwerij Palm"in Steenhuffel,begon het te regenen. De laatste 20 km's van deze rit heb ik dan verder in de regen gereden.Bij de aankomst in Bornem had ik voor de 100 km's een gemiddelde van 28.4. Van Bornem naar Vrasene heb ik met mooi weer gefietst.Het was gestopt met regenen.
24 september 2008 : Wat een leuk trainingsritje moest worden is afgelopen op een sisser.Na prettig fietsen kwam ik na 30 km's op de baan van St.Gillis naar St.Niklaas.Ik reed op het fietspad ( voor beide richtingen ).Aan feestzaal,,Moleken" zag ik enkele jonge fietsers vrolijk naast elkaar rijden in mijn richting.Na menige keren gebeld te hebben bleven zij maar naast elkaar rijden.Wat ik vreesde gebeurde:toen wij elkaar paseerden raakte ik één van deze degoutante gasten .Alle pech aan mijn kant:ik geraakte door deze aanrijding vast in een soort klimop aan de gevel van een huis en kwam zo ten val Gevolg : schaafwonden aan hand,knie,bil een verwrongen stuur,vest en broek kapot.Deze gasten keken nog niet eens om.Vol woede ben ik toen nog achter deze snoodaarts gereden en heb hen toen gevraagd hoe we dit nu gingen regelen.Wat dacht u,deze snotneuzen van,schat ik rond de 16 jaar,lachtten mij gewoon uit.Gelukkig kon ik mij toen bedwingen of ik had één van deze debielen een klap rond zijn oren gegeven.Daar zij niet luisterden heb ik toen besloten om achter hen te blijven fietsen tot zij thuis waren en dan zou ik daar met mijn gsm de politie opgebeld hebben.Maar de pech stopte nog niet.Plots begon mijn voorwiel te slingeren,en moest ik stoppen om het terug vast te zetten.Ondertussen waren deze gasten ergens een straat ingeslagen en heb ik hen niet meer gezien.Nu heb ik voor mijzelf uitgemaakt : kom ik nog in zo'n situatie dan gaan mijn ellebogen gewoon open.
:- Mijn madam zat naast mij in de zetel toen ik weer eens naar een wielerwedstrijd op tv zat te kijken. Plots vroeg zij : ,,Is er nu echt niks anders op die tv?" Ik antwoorde : ,,Ja , alleen maar stof "
Hoe ontstaan krampen in de spieren bij het fietsen en wat kan je er tegen doen Krampen ontstaan omdat er onvoldoende bloed naar de spieren vloeit tijdens de inspanning.Er ontstaan restproducten in de spieren , zoals melkzuur , die een samentrekking veroorzaken.Preventief kan je antiekramp middelen nemen.Die middelen vormen een buffer tegen het melkzuur , maar je moet ze wel voldoende op voorhand innemen.Als de kramp er is , is het te laat. Ook regelmatig drinken is zeer belangrijk.Uitdroging leidt tot algemene vermoeidheid. Kan een verkeerde positie op de fiets tot krampen leiden Een verkeerde positie geeft problemen aan de nek en rug.Krampen in de kuiten en bil , ontstaan vooral door verzuring.Als het dan toch zo ver is , dan is stretching vaak nog de enige uitweg. Even wat snelheid minderen , stretchen en op een klein verzet verder rijden , doet de kramp meestal verdwijnen.
Zoals gewoonlijk vertrok ik om rond 07u25 met mijn fiets naar het werk.Na amper 2,5 km , bij het bovenkomen op het viaduct van Vrasene , was er een haastige automobilist die op nauwelijks 1 meter voor mij nog gauw de oprit richting Antwerpen opreedt.Juist gevolgd door een andere chauffeur.Toen heb ik alles moeten dichtknijpen , zoniet was ik frontaal op deze auto gereden. Doordat ik zo bruusk in de remmen moest gaan , ben ik gewoon over kop gegaan.Gevolg : zwaar geraakte oogkast , een oog dat volledig dicht zit en verder kneuzingen aan nek , schouder en linkerduim.Gelukkig kom ik er van af zonder breuken.Regelmatig heb ik thuis reeds gezegd dat ik ooit wel eens aan of op dit viaduct wel eens iets zou tegen komen.Spijtig genoeg heb ik nu gelijk gekregen. Ik moet wel vermelden dat de chauffeur meteen toegaf dat hij mij niet gezien had , omdat hij zo kort achter die andere automobilist reed.Ook heeft deze mens mij zo goed als het kon , mij in zijn wagen laten plaats nemen totdat de ambulance er was.Rond de middag mocht ik het ziekenhuis wel al verlaten.
Dus aan alle fietsers die op het spitsuur over dit viaduct moeten : het is er oppassen en uitkijken geblazen.
21 juni 2009 : Eerste rit : 52,3 km's. Heb ik voorzien als een opwarmertje voor de ritten die nog zouden volgen. Over redelijk vlakke wegen ben ik naar , Blanes , Sta.Christina , Malgrat de Mar en zo terug naar Lloret gefietst.Wel zeer drukke wegen , kan men beter vermijden.
22 juni 2009 : Tweede rit : 55,7 km's. Lloret - Tossa de Mar - Ermita de Sant Grau - Lloret : Eens uit het drukke Lloret de Mar was het steeds op en af en dit tot aan camping Llevada.Van af dan gaat het naar beneden tot in Tossa.Eens door Tossa was het steeds klimmen geblazen met soms een kort stukje dalend.Op 10 km's van St.Feliu ben ik links af gegaan tot aan ket kerkje Ermita ( 5 km's flink klimwerk ) Daar teruggekeerd naar Lloret.
24 juni 2009 : Derde rit : 69 km's. Lloret de Mar - Sant Feliu - Lloret : Vertrokken met bewolkt weer.Na 20 km's kwam de zon er dan toch door.Groot gedeelte zelfde als in rit twee , maar daar waar ik afsloeg naar Ermita ben ik nu doorgefietst naar St.Feliu.En weeral veel klimwerk.
25 juni 2009 : Vierde rit : 41,4 km's. Lloret - Sils - Lloret : Herstelritje , voor zover men hier in deze streek van een herstelrit kan spreken.Maar de weg naar Sils via Vedrera is redelijk vlak , buiten de eerste 4 km's tot buiten Lloret.Deze zijn weer goed hellend en moest ik weer stevig op de trappers duwen.
26 juni 2009 : Vijfde rit : 75,4 km's. Lloret - Llagostera - Blanes - Lloret : Hier heb ik echt op mooie wegen gefietst De beklimming naar Llagostera was er één om echt van te genieten.In Llagostera kwam er een agent naast mij gereden en deed teken dat ik een helm op moest zetten , maar deze lag in het hotel ( te warm ).Gelukkig liet deze agent mij toch verder fietsen.
28 juni 2009 : Zesde rit : 80,3 km's. Lloret - Platja d'Aro - Lloret : Een zware rit , mede door de hitte.Ook moest ik buiten het vele klimwerk dat ik al achter de rug had , nog een zware helling over bij het buiten rijden van s'Agaro .Toen moest ik nog 40 km's terug.Op de terugweg ben ik mijn tank eens gaan bijvullen aan de bar van de camping,,Llevada". De laatste 10 km's moest ik bij het dalen zelfs nog goed bijtrappen , want er was net wat wind opgekomen en die blies fel in het nadeel.
29 juni 2009 : Zevende rit : 31,7 km's : Kort laatste ritje.Wat losrijden en meteen een mooie koersbroek en trui gaan kopen in Blanes.
Normaal zou ik nog meer km's gefietst hebben , maar ik kon mijn vrouw moeilijk alle dagen een paar uren alleen laten zitten in het hotel , het was tenslotte voor haar ook vakantie.
Voor de tiende keer deelgenomen aan de,,Fietsdodentocht".Om 07u25 ben ik met de fiets van bij mij thuis in Vrasene vertrokken naar de startplaats in Bornem.Daar aangekomen,(om08u15),stonden er reeds een massa w.t.aan te schuiven aan de inschrijvingstafels.Mijn eertse gedacht was,dat gaat hier een tijdje duren.Doch na amper 10 minuten aanschuiven kon ik reeds vertrekken. Bij het vertrek was het zeer druk,maar na de eerste controlepost en een paar stevige hellingen,werden de opstroppingen van fietsers heel wat minder en werd het echt aangenaam fietsen. Deze tocht was weer prachtig georganiseerd.Met seingevers aan de drukste kruispunten en een goede bevoorrading.Om 12u20 was ik terug in Bornem en ben dan via een ommetje langs St.Niklaas en St.Gillis zo terug naar huis gefietst,waar ik bij aankomst 163 km's had afgelegd.
Voor de eerste keer heb ik de,,Avalon Bike Rock"gefietst , met start en aankomst in Buggenhout.Ik heb de 120 km's gereden. Mooie en goed georganiseerde,,Semi Klassieker"met een bevoorrading om U tegen te zeggen , ruime parkings en een goed afgepijlde omloop Alleen waren sommige wegen in slechte staat , waardoor er verscheidene w.t. lek reden , waaronder ikzelf ook Voor mij gingen de eerste 20 km's zeer moeizaam.Mijn benen gingen zeker niet vlot rond .Gelukkig kwam er toch snel verbetering , want op zo een toch redelijk zwaar parcour ( ook mede door de felle wind ),met vierkante benen benen blijven fietsen , zou zeker niet ideaal geweest zijn .
Vandaag eens lekker op de rollen getraind , een duurtraining van liefst 95 km's. Na één uur fietsen , ongeveer 5 minuten gerust . Meteen mij ook eens goed afgedroogd en droge kledij aangetrokken. Na dit eerste uur had ik 35,9 km's afgelegd en dit met een hartslag tussen de 140 en 148. Na het tweede uur volgereden te hebben , had ik 74,8 km's afgelegd wat mij een gemiddelde gaf van 37,4 en een hartslag tussen de 155 en 168. Zonder nog te stoppen heb ik dan doorgefietst tot op 95 km's. Tijdens deze training heb ik 2537 calorieén verbruikt.Deze 95 km's heb ik afgelegd in een tijd van 2u31minut.21sec. Het gemiddelde kwam neer op 37,6