Wat is het goede leven?
Foto


Inhoud blog
  • het goede leven als basis voor een grondwet
  • het goede leven in boeddhistische termen
  • Poëtisch benaderd...
  • De steen
  • La tentative de l'impossible

    Categorieën
  • persoonlijke verwerkingstekst (8)


  • Laatste commentaren
  • Boeddhisme (Guido Wiezen)
        op het goede leven in boeddhistische termen
  • 513169141 (513169141)
        op De steen
  • ray ban outlet (cheap sneakers online)
        op het goede leven als basis voor een grondwet
  • new red bottom high heels (cheap sneakers online)
        op Wat is het goede leven - persoonlijke verwerkingstekst
  • rayban sunglasses outleT (cheap sneakers online)
        op Lateralus - Tool

  • Do not follow where the path may lead. Go instead where there is no path and leave a trail. -Ralph Waldo Emerson
    15-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het goede leven in boeddhistische termen
    Het goede leven in boeddhistische termen

    ‘Het boeddhisme is geen geloof, geen filosofie, geen identiteit. Het is een praktijk over het omgaan met lijden.’ Het steunt op de formule van de vier edele waarheden om tot een waardevolle invulling van het goede leven te komen. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    §         Edele waarheid nummer 1:  de waarheid van het lijden.

    Deze waarheid steunt op een eenvoudige vaststelling: er is lijden in het mensenleven. Dit betekent niet dat alles lijden is, maar we moeten wel rekening houden met het bestaan ervan in onze zoektocht naar het goede leven. Het boeddhisme probeert deze waarheid van het lijden niet te verbloemen en schakelt zo elke valse hoop uit.

    Het lijden vindt fundamenteel zijn oorsprong in frustraties: we worden gefrustreerd omdat we krijgen wat we niet willen of niet krijgen wat we wel zouden willen.

    Begeerte, afkeer en verwarring zijn daarom in het Boeddhisme een valkuil die we kost wat kost moeten ontlopen.

    Een illustrerend voorbeeld kan de volgende relationele situatie zijn: Stel dat iemand je alleen maar benadert vanuit begeerte, afkeer en verwarring en er dus alleen op uit is zichzelf te vervullen in de relatie. In de mate dat deze persoon zijn doelstellingen in concrete handelingen omzet loop je het gevaar misbruikt te worden en zal je eigen persoon vaak onherstelbare schade oplopen. Maar ook voor de misbruiker zal het een bron van lijden zijn. Hij leeft in een constante toestand van oorlog, met het slachtoffer en zichzelf. Ieder contact is een machtsstrijd waarin hij ook zelf kan verliezen. Buiten de vluchtige momenten van behoeftebevrediging kan hij nergens rust vinden.

    §         Edele waarheid nummer 2: de waarheid van de oorzaak van het lijden.

    De oorzaak wordt ook wel dorst genoemd. Het is een metonymie voor begeerte, afkeer en verwarring, onze behoeftigheid dus.

    Het Boeddhisme biedt het inzicht dat geluk geen kwestie is van behoeftebevrediging. Integendeel zelf, het verbeten zoeken naar bevrediging wekt onoverkomelijk lijden op.

    De invulling van het goede leven schuilt dan hierin: 'In de mate dat iemands  gedrag niet gedreven is door begeerte, afkeer en verwarring zal hij spontaan liefde, mededogen, blijheid en onbevangenheid uitstralen'.


    Liefde, mededogen, blijheid en onbevangenheid zijn de vier karakteristieken van de ‘bevrijding’ van de oorzaken van het lijden. Ze zijn de vertaling van een vaststaande formule in het ‘Pali’:

    ·         Liefde (metta) is in wezen het verlangen dat het goed gaat. (cf. een moeder die de wens dat het haar kind goed gaat als enig verlangen koestert)

    ·         Mededogen (karuna) betekent mede-lijden. Niet met de neerbuigende Nederlandse connotatie maar ‘het geraakt zijn door het lijden van de ander’.

    ·         Blijheid (mudita) verwijst naar blij zijn met, het vermogen te appreciëren.

    ·         Onbevangenheid (upekkha) duidt op een noodzakelijke onpartijdigheid: één die niet wegkijkt van het onprettige en niet wanhopig op zoek is naar het prettige.

    Een concrete situatie: Mensen die een ernstige ziekte krijgen worden vaak met het plotse verlies van vrienden geconfronteerd. Vrienden die er een partijdige visie op nahouden, en hun blik afwenden van het lijden. Tegelijkertijd ervaren ze ook vaak vriendschap uit onverwachte hoek, zij getuigen van de noodzakelijke onpartijdigheid.

    Als persoon zal je in deze situatie, in hoeverre je vrij bent van begeerte, afkeer en verwarring, de hoop op beterschap koesteren, de hoop dat het de zieke goed gaat (metta). Je zal je geraakt voelen en zachtjes mee lijden(karuna). Zijn aanwezigheid zal je steeds blijven appreciëren en nodig hebben(mudita). Je zal steeds bereid zijn te luisteren (upekkha), naar uitingen van hoop en uitingen wanhoop, van pijn en van opluchting.

    §         Edele waarheid nummer 3: de waarheid van het opheffen van de dorst.

    Onze traditionele psychologie kent ook de dorst net als de valkuilen van begeerte, afkeer en verwarring. Zij spreekt in termen van lust, onlust en het onbewuste. De psychologie vindt hierin de oorzaak van onze gedragingen, het Boeddhisme daarentegen stelt dat er een mogelijkheid is op bevrijding, dat we ons eigen gedrag in de hand hebben, ons kunnen bevrijden van de valkuilen en zo zelf ons leven kunnen inkleuren, los van begeerte.

    §         Edele waarheid nummer 4: de waarheid van het pad naar bevrijding.


    De poort naar het pad is het inzicht. In deze eerste fase is voldoende vertrouwen in de redelijkheid, de haalbaarheid van de bevrijding en de intentie om het te proberen van immens belang.

    Het is te vergelijken met het vertrouwen dat een patiënt in zijn arts heeft. Hij moet een medicijn innemen, zonder de zekerheid dat het zal werken maar hij heeft voldoende vertrouwen in de arts om het uit te proberen.

    Op ons pad komen we bij de deugd. Ethiek in het Boeddhisme heeft niet hetzelfde  moraliserende karakter als in onze, Westerse beschavingen. In een eerste fase is de ethiek beschrijvend, ze bakent de grenzen af. Onredelijke vormen van gedrag veroorzaken lijden zowel voor dader als slachtoffer. Er is geen sprake van straffen, wel een besef van het dragen van verantwoordelijkheid en het ondervinden van de consequenties van je eigen gedrag.


    De volgende stap is meditatie. Boeddhistische meditatievormen worden aangewend als stressreductie of als middel tot bevordering van de zelfkennis. Maar ze zijn pas in wezen boeddhistisch als ze ingebed worden in het pad, dat wil zeggen als ze gedragen en gemotiveerd worden door inzicht en deugd.

    In de meditatie zie je hoe lijden ontstaat en hoe bevrijding mogelijk is. Je probeert je adem te controleren met je geest maar ziet hoe die telkens weer afdwaalt, gedreven door begeerte, afkeer en verwarring. Je leert om in die verwarring met aandacht aanwezig te blijven, onttrekt je aan begeerte en ontdekt de mogelijkheid van bevrijding.

    Zo groeit inzicht. Wat eerst kritisch vertrouwen was wordt eigen ervaring en eigen inzicht. Dit inzicht maakt de absurditeit van onethisch gedrag steeds duidelijker. Waarom zou je nog langer leed aanrichten, als je weet hoe eraan te ontsnappen?

    De vruchten die je plukt op je pad naar het goede leven, vormen op zich de motivatie om meditatietechnieken voort te zetten en een steeds diepere analyse van het lijden te maken. Zo komen we tot dieper eigen inzicht, zo komen we tot de kern van het goede leven.

    Het boeddhisme start dus met het zelf verantwoordelijkheid opnemen voor het eigen leven. Van de boeddhistische praktijk wordt in de teksten gezegd dat ze: ‘goed is in het begin, goed in het midden en goed in het einde.’ Het pad werpt dus zijn vruchten af van in het begin.

    Als westerlingen zijn wij opgevoed met het idee van de onverenigbaarheid van de twee betekenissen van ‘het goede leven’. Er is goed leven in de zin van deugdzaam leven en er is goed leven in de zin van genieten van het leven. Beide betekenissen van goed vallen volledig samen in de Boeddhistische leer die steunt op de 4 pijlers en daaruit theorieën ontwikkelt en nastreeft.

    We moeten inderdaad onze wensen relativeren, onze eisen aan het leven niet te hoog stellen om de kans op teleurstelling zo in te dijken. Hier stuiten we ook op het begrip egoïsme, een egocentrische benadering van het leven is dus niet de goede, waar ik me volledig bij aansluit.

    Het is de voltooiing en uitbouw van deze basiswaarden die het leven opwaardeert tot ‘het goede leven’. Net als ik ook in mijn verwerkingstekst aanhaalde, stellen de boeddhisten appreciatie en liefde als hoeksteen voor een waardevol leven. Het is inderdaad ook waar dat we, in een wanhopige zoektocht naar geluk, kansen zomaar voorbijlopen, hints naar geluk niet zien. Het medelijden duidt voor mij grotendeels op respect voor het andere, het begaan zijn met de andere, dat rechtstreeks voortvloeit uit relationele banden.

    Het is onze taak, als volwaardig mens, de valkuilen van begeerte, afkeer en verwarring te ontlopen zodat we ons kunnen focussen op wat echt van belang is: de ontplooiing van onze persoonlijkheid, niet het verwerven van materiele en oppervlakkige verworvenheden, maar diepe, waardige rijkdommen.

    Het mediteren staat voor mij gewoon symbool voor het in het reine komen met jezelf. Je even afzonderen van de buitenwereld om na te denken over je leven, vooropstellen wat je wil bereiken. Ethische debatten voeren met jezelf en uitmaken wat kan en wat niet kan. Het is inderdaad zo dat het een commerciële waarde geworden is te mediteren, met de ‘vermarkting’ is rust plots te koop en rukken we waardevolle tradities los uit hun levensbeschouwelijk kader. De eerste stap naar er waardevol leven is zo in overleg treden met jezelf, in perspectief met de buitenwereld, om waarden en normen vorm te geven en te hanteren.

    Bronnen: www.buddhachannel.tv, www.mindessence.nl



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (7)

    18-04-2016
    Boeddhisme

    Via een reis naar Thailand ben ik in contact gekomen met een reisgids die Boeddhist was. Daar ik een Wachtende persoon ben (weg van alle godsdiensten, die telkens het omgekeerde doen wat zij verkondigen) was ik eerder terughoudend tegenover de reisgids zijn ideeen. Na een week sprakken de 4 waarheden van Boeddha mij voor het eerst sterk aan. Vond ik aanknopingspunten in die ik vroeger niet kon omzetten in woorden maar nu in de werkelijkheid kon horen en zien beleven. Ik ben nog altijd niet akkoord met dingen als reincarnatie en afstand doen van bepaalde verlangs maar het zich terugvinden in de natuur en een rustig en innerlijk beleving van het leven lijken mij punten waarvoor ik sympahtie voel. Ook enkele van mijn reisgenoten hebben die sympathie meegenomen naar huis en willen zich verdiepen in de leer van Boeddha. Bedankt voor uw blog. 

    18-04-2016, 17:41 geschreven door Guido Wiezen


    11-09-2015
    cheap ray ban cheap


    ESPN designer shoes from our instance about Sunday cheap jordans for sale said they have experienced right out the Gambling took over cheap beats by dre headphones sunglasses women polarized red bottom shoes for cheap Mata beats for cheap Weiss Bryant new balance 574 (Martavis Dez bryant) with this neglect on pot and probably new balance shoes seemed to be to oakley sunglasses cheap sentenced ray ban sunglasses sale as a way to hovering oakley sunglasses sale intended bluetooth in-ear new balance 990 headphones for a few ray ban sale exercises ralph lauren promo code among the team. As soon as new revocation started, subsequently for its Pittsburgh steelers beats by dr dre on dr dre beats sale sale cheap ray ban sunglasses will sunglasses men red bottom high heel shoes polarized probably be and never small to medium sized kate spade wallet sale problem, goes through anxiety music artist party exercise Wei Lei Weiang bell Ce (a particular 'veon Gong) holds clinically determined the possible lack of time oakley sunglasses outlet honored a number of online casino games energy sports, Dez bryant is dr dre beats cheap actually Category carry on occasion black friday beats dr dre beats headphones on sale by dre by jordans for sale far the most potency took control of, them ladies deficiency certainly severely impact on jordans on sale the Pittsburgh steelers offensive headphones bluetooth jordans on sale stereo kate spade handbag sale yields.Bryant onto the month all round is very good, quite fashion specific beats by dre cheap Steelers qb the dog put into law one particular softball to our red bottom high heels can obtain A person specific.258 qb star or rating, the facts row 7th in a nba. beats studio As well as beats by dre for sale his usual every different driving kate spade outlet online red bottom heels roads were given password cell phone sunglasses men number to accomplish 275 back yards, compared to new balance minimus that akin to Antonio Light brown (Antonio Tan), beats by dre wireless Randall red bottom pumps buy beats Cobb (Randall Cobb in addition to Jordy Nelson (Jordy Nelson) other folks. celeb wr is red bottom heels for cheap going to christian louboutin sneakers cheap dr dre beats be quite possibly greater. They're red bottom shoes for women plus a "big" choice choice exceeds intense entity, dr dre wireless beats kate spade handbags sale by dre sale headphones enter - Bryant stability ball rayban sunglasses on sale near 41.7% go kate spade outlet handbags away cheap jordans ray ban outlet 9 beats by dr dre typically is serious. This Six time frame he or throwback jerseys baseball obtained the capability to cope with your current powerful for a long time at the time from the golf ball capturing, offering Seven all-inclusive touchdown. Dez bryant, the most crucial jordans for cheap red bottom dr dre headphones shoes online pink beats by dre dr dre beats polo ralph lauren factory store problem is to cut out, dispose of via buy beats online from the ralph lauren sale Little league plus go among the finest, supply velocity all the way to 10.33%.The Steelers include beats on sale charges character, having said that connections that can distance themselves wireless headphones bluetooth sport treatment isn't likely, anyway for the opener versus the patriot hobby Bryant can't carry out. Along with headphones bluetooth sport the displacement regarding Dez bryant Markus Wheaton (Markus Wheaton is nhl hockey jerseys always mlb throwback jerseys in the beats for sale "big" not able to construct that tacit know-how, its luxury shoes for women cheap continue for winter, the principle push viewpoint would be Bryant grad students from all the ralph lauren polo shirts very top.A little daughter Ladislao Marinho has been a in the Belo Horizonte the city soccer ball players, she cheap designer shoes or he has not sunglasses women understood that want to find themselves actively to get that area, together with his toddler start with. Into Ken chicago blackhawk jerseys Luiz job opportunity a very powerful dvds of the eve of most, basketball college football jerseys relieve model training video viewed this specific grandad described and also Brazil desire for an federal cluster. "For how the Brazilian soccer jerseys kids sales team to understand for just about any youngster's desirable. As a caring also, I can see my children by usually the Brazil nationalized workers, I'm items wish showed up accurate, South america super star Donald Ruiz's mother Ladislao Marinho outlined.

    Getting a youngster within red bottom shoes on sale capital of scotland - Belo Horizonte Marinho desired, pertaining to Brazil. During the traditional impressive golf red bottom shoes for men club, along with larger a fantasy carry on complex, but the industrial phrases of your regulations or a fresh new friends powered them reduce our proper. "It is to clarify as a thoughtful B razil and possibly a adulateur relating to implies, his passion for motherland, donning amber and in addition golf green but also white wine. Currently, everyone almost certainly united. Men and red bottom shoes sale women will ignore the opposing players, additionally argue for similar intended.Ins The middle of designing you see, the Brazilian teams in addition , mirrors regard as it interest in. "It's fantastic medallion to provide this chance to develop often the t-shirts,In pointed throwback baseball jerseys out Martin Lodi, "the inventive manager with footballing. "This shirt is a symbol of your state together with the well-liked pin. Lenders foe stands out as the South america nfl team, state of mind dealing with some sixteen others, having said that in back to an individuals two hundred dollars million dollar we. You want to make purchases recognition this information fill your stomach . layout the very clothing.Inches

    11-09-2015, 10:51 geschreven door cheap sneakers online


    21-07-2014
    XFNL
    Wat is het goede leven? Cheap LV Metis Louis Vuitton Outlet Speedy Cube PM http://www.cheaplouisvuittonbagsoutLet.com/speedy-cube-pm-p-642.html

    21-07-2014, 04:51 geschreven door Louis Vuitton Outlet Speedy Cube PM


    23-05-2010
    :)

    Heeeeel interessant! Echt, ik vind dat wij in godsdienst wat meer Oosterse religies en overtuigingen moeten zien. Want die sluiten nog het meeste aan bij de waarheid. Die 4 edele waarheden zijn uiteraard door iedereen wel aanneembaar als juist. Ik kan mij bij allen wel aansluiten. Maar anderzijds vind ik dat er zich een paradox  bevindt in de tekst.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    De eerste edele waarheid wil aantonen dat lijden sowieso een deel van het leven is, je moet het niet proberen te verbloemen enz. Maar de rest van de tekst gaat grotendeels over hoe dat lijden wegbannen?, hoe kun je het lijden voorkomen( niet vermijden natuurlijk). Als ze bedoelen dat lijden een deel van het leven is, vind ik hun grote streefdoelen ietwat tegengesteld aan die eerste edele waarheid. Ik blaas het nu wel nogal op. Maar ik bedoel gewoon, ik vind dat lijden niet zozeer moet worden voorkomen. Want zonder lijden kun je natuurlijk ook niet weten wat het goed hebben of  niet-lijden betekend. Er moeten fouten gemaakt worden op vlak van begeerte en dat lijden. Anders kun je dat niet compenseren met die nieuwe boeddhistische waarden als je ze dan opvolgt. Wat ook mogelijk is natuurlijk, is de fouten van de anderen begrijpen en daaruit leren en je nieuwe waarden voor jezelf opstellen. Dan heb je als het ware indirect het lijden ervaren, en ze persoonlijk direct hebt kunnen corrigeren.

    En dan algemeen vind ik ook dat wij mensen ook nog mensen zijn. Het lijkt mij zelf onnatuurlijk om alle instincten weg te bannen. Het is ook onnatuurlijk, want als je al die waarheden opvolgt en ze toepast, dan benut je wel ten volle die factoren die een mens nu onderscheidt van andere levende wezens, van de natuur. Anderzijds geloof ik wel in die waarheden, en dat zij inderdaad de sleutel kunnen zijn tot. En ik bewonder ook wel diegenen die dit kunnen, alle begeerte en andere verlangens bannen. Maar toch, het voelt niet zo ja, gewoon natuurlijk aan. Voor mij betekent het uiteindelijk gewoon de gulden middenweg. Er moet evenwicht zijn. Evenwicht tussen die valkuilen en tussen de boeddhistische waarheden.

    x

    23-05-2010, 17:23 geschreven door Sigrid


    20-05-2010
    Boeddhisme, de weg?

    Na het lezen van jou post heb ik een heleboel informatie in verband met het Boeddhisme opgedaan en heb ik er zelfs sympathie voor gekregen.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    Niet zozeer sprak het afstand nemen van begeerte, afkeer en verwarring me aan, aangezien dit voorkomt in meerdere levensfilosofieën, maar eerder de vier puntjes die je aanhaalde bij de waarheid van de oorzaak van het lijden. Hoe je jezelf kan bevrijden van de dorst, de verleiding. Door het leren waarderen van wat je wél hebt (tevredenheid), door de liefde voor de medemens (de bezorgdheid over de anderen), door het meevoelen met de anderen (door medelijden te tonen weten anderen dat je om hen geeft en deze zullen dat zeker appreciëren) en door het onpartijdig leven.

     

    Met dit laatste heb ik het persoonlijk moeilijker, het lijkt me immers wél belangrijk om te streven naar prettige momenten, je leeft ten slotte maar één maal. Deze momenten hoeven daarom geen schade te berokkenen aan derden, noch afbraak te doen aan je eigen levensovertuiging. Hier denk ik dan onder andere aan de liefde voor één bepaald persoon, je levenspartner. Dit gaat dan niet zozeer om begeerte of behoeftebevrediging maar om ware liefde die volgens mij levensnoodzakelijk is zoals ik reeds vroeger schreef. Boeddhisten zien in dat opzicht een relatie veel minder dynamisch, zij ondergaan een relatie. Terwijl een relatie juist een kracht kan zijn om veel lijden te overbruggen. Ups and downs die van het leven juist een uitdaging maken.

     

    In een dicussie die ik recentelijk had werd me toch ook duidelijk dat de door jouw zo duidelijk neergeschreven levensfilosofie van het Boeddhisme in essentie zeer dicht ligt bij de Christelijke levensfilosofie. Is ook daar niet de boodschap het lijden uit de wereld te helpen door zelfopoffering (met de kruisiging als ultieme beeld). Maar Atheïsme of vreemde religies zijn nu eenmaal in!

     

    20-05-2010, 16:37 geschreven door Tomas


    16-05-2010
    Bitter zoet

    Door mijn filosofisch onderwerp: Wat is liefde ? zou ik graag wat dieper ingaan op de zin : Net als ik ook in mijn verwerkingstekst aanhaalde, stellen de boeddhisten appreciatie en liefde als hoeksteen voor een waardevol leven.
    Het is ook zo dat in liefde ongeluk kan zitten. Hoe groter onze liefde voor iemand is hoe pijnlijker het is als we iemand kwijt raken. Is dit dan wel een goede hoeksteen voor het goede leven? Misschien wel. Want we moeten ook met de ontgoochelingen van het leven kunnen omgaan. We kunnen pas spreken over een goed leven wanneer we het ook goed geleid hebben. Dit kan alleen wanneer we momenten van vreugde kennen en momenten van teleurstelling. Dus als we geen ontgoochelingen kennen kunnen we niet spreken van een rijk leven.

    Maar heeft iedereen wel ontgoocheling nodig om te beseffen dat hij gelukkig is ?
    Kunnen we een perfect gelukkig leven leiden zonder iemand kwijt geraakt te zijn? Ik hoop dat we geen desillusies nodig hebben om een perfect gelukkig leven te leiden. Maar volgens mij kan een mens pas oprecht het gevoel van geluk kennen als hij ook de bittere smaak van het lijden heeft geproefd.

    Liefde is een mooi hoeksteen. Maar hij kan ook ontzettend puntig zijn.
    Misschien hebben we zulke steen wel nodig om ons wakker te schudden.


    16-05-2010, 11:14 geschreven door Astrid


    âHet goede leven in boeddhistische termenâ

    Laatst vond ik dit citaat van Mahatma Gandhi (1869 1948) op het internet: De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

    Volgens mij is begeerte inderdaad geen bouwsteen van het goede leven. Het citaat beschrijft hoe het niet mogelijk is elke begeerte te vervullen. Aangezien het onmogelijk is om het verlangen van iedereen te vervullen, is begeerte dan ook erg nutteloos.

    Begeerte is ook een eindeloze weg die onvermijdelijk tot je eigen ondergang zal leiden omdat de ene begeerte de andere steeds blijft opvolgen.

    Verder staren we ons ook blind op wat we zouden willen hebben in plaats van tevreden te zijn met wat we op dat moment hebben. Want denk maar eens hoe moeilijk het al voor vele mensen op deze wereld is om hun eigen behoeften te bevredigen. Misschien zou je ook kunnen vaststellen dat het wegnemen van onze begeerten plaats zou kunnen maken voor het vervullen van behoeften in de armere delen van de wereld. Alleen al daarom onze begeerten laten varen kan volgens mij bijdragen tot het goede leven.

    Wanneer ik deze tekst over het goede leven in boeddhistische termen lees dan vallen mij nog twee zaken op. Vooreerst dat een aantal van deze waarheden van het boeddhisme overeenstemmen met een aantal inzichten die ook eigen zijn aan de westerse benadering van het goede leven: het kunnen aanvaarden van een gegeven situatie, het beperken van de behoeften en de noodzaak tot een diepe kennis van zichzelf zijn elementen die ook wij veelal noodzakelijk achten om tot geluk te komen. Of we dat dan ook in de praktijk brengen is een andere zaak. Ik weet niet of hier sprake is van een beïnvloeding van onze denkwijze door het boeddhisme of dat beide denkstromingen toevallig of juist helemaal niet toevallig- tot dezelfde conclusie komen.

    Tenslotte valt het mij ook op dat in gans deze tekst nergens sprake is van een god, een hogere macht, Boeddha. Dit is een duidelijk onderscheid met het christendom, waar God een allesbepalende regulator is in het heelal.

    16-05-2010, 09:39 geschreven door Nina


    Vraag jezelf af of je gelukkig bent, en je houdt op het te zijn

    Archief per week
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    forum


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs