 |
|
 |
Do not follow where the path may lead. Go instead where there is no path and leave a trail. -Ralph Waldo Emerson |
|
 |
31-03-2010 |
Wat is het goede leven - persoonlijke verwerkingstekst |
Wat is het goede leven?
Het goede leven in zeer uiteenlopende lichtinvallen
De oorsprong van het woord filosofie -liefde voor de wijsheid- kan gerust aan haar fundamentele ambitie worden gekoppeld. Deze houdt echter de beantwoording van de meest complexe filosofische vraag ooit in: wat is het goede leven ? Om aan te tonen dat geen 2 filosofen ons eenzelfde antwoord bieden, doorkruisen we hier kort de visies en pogingen tot beantwoording van verschillende filosofen, die elk op hun beurt een totaal ander licht werpen op de inhoud van hét goede leven .
Zo ligt volgens Plato ( 428/427 - 347 v.Chr.)enkel een tekort aan kennis aan de basis van alle kwaad en ongeluk. Een goed leven dus, is dit dat zich toespitst op allerlei rationele benaderingen van de werkelijkheid, het beste is dit dat vorm krijgt door het filosoferen zelf. De menselijke ziel is gelaagd. Eenvoudig gesteld bestaat hij enerzijds uit de lagere delen, die zich het doel stellen om onbevredigende en vooral onbetrouwbare geneugten te beleven, zoals seksuele genoegens, consumptie van voedsel of het verwerven van roem. Dat het leven inderdaad niet louter door het najagen van primitieve deugden kan ingekleurd worden om het etiket goed op geplakt te krijgen, steunt volgens mij vooral op de evolutie van het menselijk individu. In de groei van primitieve mensaap naar een sociaal gevormd individu met ontwikkelde denkpatronen en een persoonlijk gevoel voor moraal stapten we af van het fundamenteel doel primitiviteit na te jagen, en stelden we dus meer verwachtingen aan onszelf en ook aan het leven. Anderzijds zijn er de hogere delen die worden voort gestuwd door een liefde voor de waarheid, het Goede in zijn diepste dimensie. Het Goede vormt dus in Platos filosofie geenszins een vaste eenheid met genot of geluk, het staat volledig los van verlangens en deugden. Minder begaafden vallen in deze filosofie dus onmiddellijk uit de boot op weg naar een goed leven. Ook in Platos ideale staatsvorm, gebaseerd op zijn visie, worden dezen zo buitenspel gezet. Zijn louter intellectuele opvatting van het goede leven is dus vanzelfsprekend niet aan het grote publiek gegund in zijn blindheid voor respect voor uiteenlopende gezichtspunten van verschillende mensen, die echter allemaal van even grote waarde zijn. De moraal van het goede leven hoeft immers niet louter intellectualistisch te zijn, maar kan ook perfect steunen op historische, individuele belevenissen of visies eigen aan verschillende individuen.
Aristoteles (384 - 322 v.Chr. )diept de betekenis van het goede leven echter wel uit tot op die fundamenten. Zijn uitgangspunt is eudaimonia (letterlijk goede geest), een zeer ruime vorm van geluk, die zicht ontpopt in de openbaring van iemands diepste vermogens. Om dit ideaal te bereiken, moeten we naast ons intellectueel inzicht ook onze individuele, typerende karaktereigenschappen vooropstellen. In zijn inzicht in de sociale eigenschap van het menselijk wezen komt Aristoteles tot het besef dat alle deugdzame karaktereigenschappen tussen 2 extremen van dat sociaal gedrag liggen. Hiermee opent hij de deur naar de filosofie van de gulden middenweg, waarin gematigdheid synoniem is voor deugd. Met een vorming in goede gewoonten wil hij de jeugd voorzien van de nodige zelfcontrole om deze weg van aurea mediocritas te bewandelen.
Epicurus (341 - 270 v.Chr.) is met zijn overtuiging dat genot het grootste doel en belang van het leven is, een trendsetter voor een hele groep volgelingen, ook vandaag nog. Steunend op een fundamenteel onmaterialistische houding raadt hij echter elke belevenis die oorspronkelijk genot, maar later pijn brengt, radicaal af (zoals een seksuele liefdesrelatie gepaard gaat met pijn en vermoeidheid, gaat ook drinken gepaard met een kater). Deze nuancering is niet onbelangrijk voor de massa die zich blindeling epicurist noemt, louter omdat ze van het leven willen genieten. Epicurus visie ruimt vrijwel elke nieuwe vorm van verlangen uit de weg en prijst enkel het genot in de betekenis van het invullen van natuurlijke behoeften. Volgens mij schuilt echter geen onbelangrijk deel van het goede leven in het vormen van verlangens, want het zijn zij die ons de stuwkracht geven om reikhalzend uit te kijken naar wat komen zal.
De cynische en stoïcijnse filosofen gaan in dit opzicht nog een stap verder. Zij menen de externe beïnvloeding als synoniem voor bron van ongeluk en willen daarom de gehele samenleving verwerpen, om zo immuniteit voor elke invloed van buitenaf aan te moedigen (cfr Diogenes (404 - 323 v.Chr.). De emotie steunt enkel op een onjuist oordeel. De uiteindelijke balans van deze opvatting zal uiterste sereniteit zijn, die in geen geval door een gebeurtenis verstoord kan worden. Door de intrede van de romantiek, die enorme waarde toekent aan emoties en aan de expressie ervan, hebben velen van ons deze filosofie verdrongen. Het onderdrukken van emoties, staat nu immers parallel aan een immens gebrek. In dit opzicht vertoont de stoïcijnse filosofie inderdaad gebreken, maar ze leert ons wel het belang van de kunst zich af te schermen van de buitenwereld, die heil kan bieden in het klimaat van chaos van vandaag. De stoïcijnen en cynici inspireren op hun beurt o.a. Augustinus (354 - 430), die de christenen wil onttrekken aan de ijdelheid en hypocrisie in de wereld, door hen het ideaal van eenvoud en solitaire levenswandel aan te reiken. Ook Rousseau (1712 - 1778) reageert tegen de degoutante levenswijze van de elites in Frankrijk. Zij moeten terugkeren naar een eenvoudiger, gelukkiger bestaan: weelde maakt niet gelukkig. Dit grondbeginsel werd in economische context overgenomen door Karl Marx (1818 - 1883). Hij gelooft dat het kapitalisme, met zijn enorme belanghechting aan geld, het menselijk geluk verdrongen heeft. Door gevolg te geven aan zijn radicale opvattingen stortte hij zich in revolutie. Deze vorm van strijden voor het goede leven wordt niet in dank opgenomen in de geschiedenisboeken, wat er volgens J.S. Mill (1806 - 1873) voor zorgt dat filosofen veel voorzichtiger worden in hun verkondigingen over het goede leven. Het moderne leven laat geen regels meer toe omtrent hoe het goed te leven, maar heeft als enig ideaal het zelfbeschikkingsrecht : individualiteit in de hoogste graad. Net daarom moet deze sleutelvraag terug in de kijker worden gesteld in onze maatschappelijke warboel van vluchtigheid. We moeten het steeds asocialer wordend individu confronteren met het belang van solidariteit en sociaal gedrag in de zoektocht naar het antwoord op deze prangende levensvraag.
Een modern antwoord op de meest fundamentele vraag
Joep Dohmen maakte zich de laatste jaren als fervent filosoof meester van het analyseren van het grote vraagstuk rond levenskunst. Zijn visie op het goede leven zet zich volledig af tegen de dominante levenshoudingen van vandaag, zoals onverschilligheid en cynisme en vooral tegen de vermarkting. Hij pleit voor een radicaal nieuwe publieke moraliteit waarin de grote levensvragen opnieuw aan het oppervlak komen. Ook de heersende communicatieve vrijheid in de wereld is voor hem geenszins bron van intense goedheid. We doen nog steeds alsof succes en niet geluk ons levensdoel is. doet zijn visie op onze gemoderniseerde samenleving grondig uit de doeken.
Door de geseculariseerde wereld van vandaag, waar voor een god en ideologie geen plaats meer is, zijn de mensen hun richtlijnen in hoe goed te leven verloren. De wetenschap en techniek, die ons in het leven al een hele stap vooruit hebben geholpen en zo onze hoogste noden kunnen inlossen, kunnen toch niet diezelfde leidraad geven als pakweg het geloof of ideologie. In tegenstelling tot het oorspronkelijk doel ervan, ons meer vrije tijd leveren, heeft techniek ons in de mogelijkheid gesteld continu te werken, continu in dienst te staan van een ander en van de techniek zelf. Ze duwt ons meedogenloos in de afgrond van het permanente bezig zijn, van het alles tegelijk doen, van de vluchtigheid en misschien wel oppervlakkigheid. Techniek vult de gaten in de tijd en neemt ons zo het recht op bezinning en overpeinzing genadeloos af. Deze gehaaste levensstijl, die elkeen van ons hanteert, doet de levenskust de das om. De markt heeft zich de laatste jaren ook opgewerkt als een placebo voor die verloren god. Die vult nu met monopolie de termen van noodzaak en geluk in. Want In onze maatschappij van vermarkting zijn vandaag allerlei waardevolle zaken als vrije tijd, seksualiteit, rust, geluk,
plots voor geld te verkrijgen. Alles is product geworden. Het goede leven wordt als aankoop aan de toonbanken ingescand. Bovendien bevinden we ons vandaag in een Idols-cultuur, waar we slechts iemand zijn als we succesvol zijn, als we een ander overtreffen. Dit milieu vormt echter een broeihaard voor plagen als jaloezie en egoïsme, die op hun beurt weer de levenskunst het harnas in jagen. En succes, het hoogste goed van de samenleving, drukken we uit in materialisme. Materialisme biedt echter geen echte erkenning, en succes evenmin. Maar dat ervaart de mens vaak pas als het te laat is. We leven dus kortweg enkel in de breedte, een carrière, reizen, eigendom, passionele relaties, uitgaan e.d. zijn vandaag gevestigde waarden geworden. Voor minder dan alles doen we het niet. Maar toch voelen velen dat er iets ontbreekt. We stellen simpelweg te veel doelstellingen, zonder grondige kennis over hoe we een goed leven kunnen leiden.
We moeten erkennen dat we niet automatisch weten wat het goede leven inhoudt, maar dat het een zoektocht is naar je eigen ik. Een zoektocht die zijn oorsprong vindt in zelfkennis, weten wat voor jou persoonlijk van belang is. En dat is niet zo vanzelfsprekend. In tegenstelling tot wat elkeen van ons denkt, laten we ons meeslepen door de leidende waarden in de samenleving en zijn we bijlange niet allemaal autonoom en authentiek. Zelfkennis opent via de weg van tijd en aandacht de deuren naar inzicht in het eigen leven en de eigen ik. De beste middelen tot zelfreflectie zijn verhalen, gesprekken. Een nieuwe vriendschapscultuur moet ons daarin bijstaan. Vrienden en relaties zijn immers de spiegel tot je eigen ziel. Maar we moeten de tijd nemen. We hebben ook nood aan een nieuwe cultuur van zelfzorg, aandacht voor de eigen levenshouding. We moeten daarbij de sterk geïndividualiseerde karaktertrekken van de hedendaagse mens in het achterhoofd houden, het feit dat we geen gezag tolereren bijvoorbeeld. Het is onze plicht onszelf af te houden van het worden van producten van verkeerde zelfgerichtheid. We moeten onszelf ontwikkelen als rijke individuen. Individuen die leven in overeenstemming met hun autonome en authentieke ik, met wat zij zelf belangrijk vinden en niet met wat de maatschappij hen oplegt. Mensen die streven naar deugden en zich afhouden van extremen. De Grieken en Romeinen vonden het onverantwoord als slaaf van hun passie door het leven te gaan. Autonoom betekent ook zelfwetgeving. Dan kun je ook veel beter trouw zijn aan jezelf. En dat is de essentie van het goede leven, trouw zijn aan jezelf, trouw zijn aan de fundamentele waarden en trouw zijn aan de wetendheid dat het nastreven van levenskunst van groots belang is. De mens IS immers tot hij sterft. En het is onze aardse eindigheid die ons de ogen opent voor het belang van zingeving. Alles is in reflectie tot de dood : wie wil je geweest zijn als je sterft? Wat wil je nalaten? Wat wil je bereikt hebben?
Maar levenskunst is niet alleen zelfreflectie, na zelfkennis komt het maken van keuzes, je leven invullen met echte wensen. Dit brengt grote vreugde mee, maar eist ook offers en legt beperkingen op, want kiezen is steeds winnen en verliezen tegelijk. Waarachtig geluk ligt in jezelf beperkingen opleggen. Ik stel voor dat we weer leren leven in de diepte in plaats van in de breedte.'
(Bronnen: over levenskunst (boek), levenskunst zou een schoolvak moeten zijn (interview) )
De termen van de levenskunst ingevuld door zelfreflectie
De filosofie van Joep Dohmen is ook grotendeels een inleiding op die van mij. De Idolscultuur is inderdaad nefast voor de levenskunst, net als de intrede van overdreven nood aan techniek, net als de vermarkting. Het goede leven stemt overeen met een in praktijk gebrachte filosofie, een uitgewerkt gedachtegoed, een uithangbord van persoonlijke waarden en ethische normen. Daarom vereist het inderdaad niks minder, maar ook niet veel meer dan grondige zelfkennis. Die zelfkennis groeit echter mee met het mens-zijn, dus ook de levenskunst kent geen afgebakende grenzen of een vast stramien. We worden op de wereld gezet als afhankelijke, weerloze individuen die het geluk vinden in de armen van mama en groeien op via de weg van onuitputtelijke energie en spel tot een mens met ontwikkelde visies op geluk. We worden hier geboren, met als doel te slagen in het leven, ja, ook dat is onmiskenbaar belangrijk. De postmoderne samenleving, die vooral in dienst staat van de economie, is immers meedogenloos streng en stelt de mens inderdaad de eis zichzelf te ontplooien tot succesvol individu, dat bevrediging put uit zijn beroep. Maar dit is, volgens mij, enkel een leidraad die het leven ons aanreikt, geenszins een beperking. Met haar talloze mogelijkheden tot zelfontplooiing op het gebied van studiekeuze en werkaanbieding, omarmt de maatschappij vrijwel elk individu, weliswaar enkel zij die bereid zijn hun leven zin te geven. Het zijn immers ook enkel zij die ernaar streven, die uiteindelijk de kunst van het leven zullen beheersen. Maar we worden vooral geboren met als doel de zoektocht te beginnen naar een rijke persoonlijkheid. Daarom moeten we inderdaad terug leven in de diepte, juist omdat we als persoonlijkheid sporen zouden kunnen nalaten. Want het goede leven is : sporen nalaten. Sporen, in de zin van waardevolle herinneringen. Want het zijn zij die intens geluk schenken, die geluk over de grenzen van de concrete werkelijkheid naar het hart van eindeloze vervulling brengen. Sporen, in de zin van invloeden. Ja, het goede leven is invloeden uitoefenen. Want het is in beïnvloeding dat we merken dat onze visies en handelingen steek houden, dat we een inspiratie kunnen zijn om het goede in anderen naar boven te brengen. En dat biedt grenzeloze euforie. Levenskunst kent geen grenzen en dit ook letterlijk. De kunst van het leven is het te overstijgen. Het is de grenzen van het Ik openbreken : geluk scheppen uit de ander, met de ander maar ook persoonlijk geluk in dienst stellen van de ander. Het is poorten openen in de omheining van de tijd, leven van dag tot dag maar eeuwigheid scheppen in innige en tedere momenten. Het is de beperking van de gevestigde waarden en vaststaande wetten opheffen met de vervulling van eigen termen van blijdschap. Geluk is een kwestie van harmonie, harmonie met de ander, met de natuur maar vooral met jezelf. Appreciatie en respect tonen voor je eigen lichaam, evenveel als voor het grote geheel van de wereld, wat automatisch zal leiden tot appreciatie en respect krijgen. Wat ook van levensnoodzakelijk belang is om een leven van deugdzaamheid te beleven, is weten hoe het scherpe af te ronden, hoe te relativeren. Want in relativeren schuilt de grootste vorm van zelfbeheersing. Door te relativeren kan de mens zijn primitieve (vaak (te) hevige) emoties onder controle houden en in perspectief brengen. Dit voorkomt dat pieken van blijdschap abrupt afgestompt worden door de kille wind van verdriet. Relativeren helpt ons een evenwicht te vinden. Het in perspectief brengen van zaken is echter van een fundamenteel andere betekenis dan het vergelijken. Vergelijking schept automatisch een klimaat van vijandigheid tegenover hetgeen wat vergeleken wordt : of je voelt je superieur aan het/de andere, of je benijdt het. Deze gevoelens leiden tot onoverkomelijke kloven met het andere, waarin we meestal onszelf verliezen. En dat is juist waarvoor levenskunst ons moet behoeden. Een concreet aspect van het goede leven wordt vertolkt door de menselijke relaties. Nadat een individu zichzelf zo volledig mogelijk gevonden heeft en zijn eigen visies aan het leven heeft overgedragen, wordt ook het sociale aspect van immens belang. Een eerlijke en open opstelling van jezelf naar de buitenwereld toe, zal ongetwijfeld mensen in jouw aantrekkingsveld brengen. Want ook daar kiemt intens geluk, in het slaan van bruggen tussen jou en de andere. Deze bruggen hebben echter, willen zij echt van belang zijn en ondersteunend, nood aan enorme fundamenten van appreciatie en liefde . Slechts wie zichzelf ten diepste leert te appreciëren, kan zich openstellen voor appreciatie van de ander. Wie van zichzelf niet houdt, kan nooit van een ander houden. En dat is wat het goede leven inhoudt, zichzelf aanvaarden en zich gesteund voelen in relaties met de andere. Zelfwaardering evenals zelfaanvaarding en leren omgaan met je eigen beperkingen en onvolmaaktheden vormen zo de hoeksteen van een waardevol leven.
|
|
|
 |
Reacties op bericht (10)
11-09-2015 |
new red bottom high heels |
ESPN bluetooth in-ear headphones oakley sunglasses sale from my energy found on Monday specified outside of the cheap dr dre beats Gambling took over new balance minimus Mata Weiss Bryant (Martavis Dez bryant) as a consequence of physical or designer sunglasses cheap jordans for sale women sunglasses men polarized kate spade handbag sale polarized shoes college football oakley sunglasses cheap jerseys mental ray ban sale abuse together with marijuana and jordans for cheap possibly was ralph lauren promo code rayban sunglasses on sale new balance shoes actually cheap beats by dr jordans for sale dre sentenced to help you dr dre headphones dangling to dr dre beats black friday beats by dre four contests rrn sunglasses women the little league. The moment definitive revocation started, it follows that into the Steelers has got to be not at all sunglasses men smaller sized news, slim oakley sunglasses outlet beats for dr dre jordans on sale beats red bottom pumps beats by dre sale red bottom heels sale sale key lineup workout Wei Lei Weiang bell Le (a dr dre wireless headphones new 'veon Gong) owns observed cheap beats by dre headphones jordans kate spade wallet sale on sale the absence of continuously pair computer games headphones bluetooth sport up until red bottom high heels the gameplay, Bryant christian louboutin sneakers is now League keep going vacation a really general took red bottom high heel shoes new balance 574 control red bottom shoes for cheap of, the two cheap ray red bottom heels for cheap ban sunglasses major male the beats ray ban outlet studio absence will buy beats new balance 990 online definitely intensely affect what Steelers batailleuse competence.Bryant round the luxury shoes for jordans 9 women cheap top season useful functionality is very good, survive year most of the Pittsburgh steelers beats by dre cheap wireless headphones bluetooth kate spade outlet online sport ray ban sunglasses sale quarterback this person introduced all bowling ball of the might kate spade handbags sale .258 quarterback set, the comprehensive data row location of your league. And working each and every single going for walks methods accessed program choice kate spade outlet handbags in order to achieve 275 lawns, to the next dr dre beats cheap involving Antonio Brown lightly (Antonio Blonde), Randall Cobb (Randall Cobb and as a result Jordy Nelson (Jordy Nelson) stop smoking .. beats on sale babe beneficiary is in fact probably higher. beats by dre wireless Herrrs moreover "big" beloved trail meets powerful mlb throwback jerseys article, spend which will Bryant fitness ball at 41.7% try are powerful. Your current pink beats by dre 5 moments the individual throwback dr dre beats headphones on sale jerseys baseball was given headphones beats by dre for sale bluetooth stereo the capacity to run into a person's unique often the second each pitch safely and effectively, in particular Step 4 fill in landing. Dez bryant, with regard to dilemma is to get polo ralph lauren factory store rid of, burn off persistently at the Team and additionally be dependent on the list of most excellent, sell off amount beats by dr dre on sale beats for cheap - nhl hockey jerseys 15.33%.Even though the Steelers take fee popularity, actual coalition towards retreat discipline is red bottom shoes for women unlikely, at the least on the buy beats operator from your patriot contest Dez bryant is not able to adventure. Perfectly as the displacement together with Dez bryant Markus Wheaton (Markus Wheaton is normally with your "big" are unable to method their tacit grasping, their own finalized months, perhaps the get cheap designer shoes level is in fact Bryant users off head.A Ladislao Marinho was red bottom shoes for men a here in Belo Horizonte red ralph lauren sale bottom shoes online area skiing device, this person you should never accomplished wish for gaming by or perhaps destination, along with the fuesen manage. By Jake Luiz job the primary online video media of your event off, little league details reveals rather than cinema ralph lauren polo shirts perceived that this the puppy's red bottom shoes sale mother outlined all the Brazil appreciation relating to your large softball team. "For all Brazilian organization to create just about every child's daydream. To be a father or mother, I can tell the children on the part our South america local class, In my opinion these fantasy red bottom shoes on sale was exactly true, South america music star Brian Ruiz's pops Ladislao Marinho wanted to say.
To be guy included in the personal loan companies Belo Horizonte Marinho dreamed, winning on behalf of South america. With a close a professional driver, he has objective to focus diligently, nevertheless the predicaments of one's limitations and too a modest kids pressured him or her to the mans preferred. "It is very to spell out traditional casino Brazilian and then a follower linked to decryption, the love for motherland, dressed up in soccer jerseys kids teal moreover alternative throwback baseball jerseys and after that brighte. Right now, all the people shall be united. Individuals will neglect the opposition, and as a result deal chicago blackhawk jerseys with the problem for similar object.Rrn . The entire process of setting up the particular Brazil teams even reveals honour associated with romance. "It's exceptional observe to create this opportunity to development our own t-shirt,Ins expressed Martin Lodi, "the modern owner off the nfl. "This kit is symbolic of a state additionally, the country pin. While your opposition is your Brazilian team, an individual pointed 12 families, on the other hand a back corner to help with their valuable 210 guys. It's good to purchase homage to the reality when you unit the very caban.Inches
11-09-2015, 10:54 geschreven door cheap sneakers online
|
|
|
 |
08-05-2010 |
a Tomas y Hanne |
Aan Hanne en Tomas, ik vind die stoïcijnse ideeën echt nog goed. Niet dat ik er volledig achter sta. Maar op één of andere manier geloof ik wel dat die levenswijze voor die rustige, bewuste tevredenheid kan zorgen. Die mij toch meer waard lijkt dan enkele toffe en zotte momenten. Ik geniet evenveel van met mijn hond te gaan wandelen als een hele avond feesten met alle toffe en typische feestmomenten erop en eraan. En eerlijk zelfs heb ik meestal na zo een avond het gevoel van dat ik weer niks nuttigs heb gedaan, of komt de gedachte naar boven dat mensen toch onnozel en dom kunnen zijn, haha. Maar nu ben ik toch weer te veel aan het afwijken. Tja, dit ligt alweer persoonlijk. Of zou er een algemene juiste levenshouding of wijze bestaan? Eigenlijk zouden we binnen 70 jaar nog eens moeten afspreken, en dan vergelijken. Misschien dat we wel dé conclusie vinden ! Haha
08-05-2010, 23:53 geschreven door Sigrid
|
|
|
 |
|
2e antwoord @ Hanne |
Verder over dat relativeren. Mijn visie op deze zaak is eigenlijk nog maar wankel, en ik ga het ook niet met overgave gaan verdedigen. Want ik weet dat ik ook goed fout kan zitten.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Maar ik heb het gevoel dat mensen die niet kunnen relativeren altijd wel iets kunnen vinden waar ze zich aan kunnen ergeren, waar ze slecht gezind door zijn, steeds het slechte zoeken achter bepaalde daden van personen, .. Gewoon, altijd ellende, altijd miserie, en nooit eens gewoon kunnen zeggen, ok, die bedoelt er vast niks mee, of , ach ja, kan wel vaker gebeuren. Dit is om jezelf te gaan opvreten! Relativeren is het altijd vanuit een positief perspectief bekijken, iedereen als gelijke aanzien, zich snel tevreden stellen, Ik vind dit wel moeilijk om uit te leggen. Ik heb een paar concrete voorbeelden in mijn hoofd wel. Ik zal ze je wel eens op school uitleggen als het moment gepast is!
En i.v.m. die aanvaarding en zelfaanvaarding.. Ja inderdaad is het wel belangrijk dat je jezelf aanvaard, ik zie nu ook in dat het belachelijk is om zich voor te stellen dat iemand gelukkig kan zijn zonder die tevreden is met zichzelf, denk maar aan anorexia patiënten e.d. .
Maar die liefde, en gewaardeerd worden, Ik denk dat we mogen besluiten dat dat voor de één gewoon belangrijker is dan voor de ander. Logisch natuurlijk, het gaat hier om trachten het geluk te kunnen bereiken, wat voor ieder heel persoonlijk is. En dus liggen mijn gelukstroeven misschien wel ergens anders dan de jouwe hé ! Maar natuurlijk, dat daar over het liefje, daar kan ik wel mee instemmen dat het een zalig gevoel is. Maar toch, , op dit moment weet ik dat dat voor mij toch niet hét is.
08-05-2010, 23:43 geschreven door Sigrid
|
|
|
 |
02-05-2010 |
antwoord aan Tomas |
Tomas,
De Stoïcijnse levensvisie kan ook mij niet bekoren! Waarin kunnen we geluk herkennen als we de grootste boodschappers ervan, onze emoties, uit het leven bannen?
02-05-2010, 17:04 geschreven door hanne
|
|
|
 |
|
antwoord aan Nina... |
Nina, <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Voor mij gaat het goede leven over een combinatie van beide. Zoals ik al zei is het een uithangbord van onze waarden en visies. Wanneer we ons leven kunnen inkleuren naar onze persoonlijke waarden, lopen we dan niet automatisch uit op een gelukkig leven? Als we in het leven de anderen met waardigheid behandelen, zoals we zelf behandeld zouden willen worden, leven we moreel correct. Maar dat zal jou ook door het leven in dank worden afgenomen. Ik geloof dat het leven in veelvoud terug geeft wat jij eraan geeft. Dus als jij leeft in teken van jouw moreel gedachtegoed en jouw waarden, zal het leven jou ook met waardigheid behandelen en daarin schuilt geluk. Als jij je leven volgens je persoonlijke moraal invult, ben je eerlijk met jezelf. Over de invulling van een gelukkig leven los van morele waarden kan je gelijk hebben. Maar voor mij stemt dit geenszins overeen met echt geluk. Wanneer je geluk nastreeft zonder morele waarden, stuit je volgens mij enkel op oppervlakkige bevrediging van korte duur. De stelling die je inneemt tegenover Joep Dohmen kan ik zeker volgen, maar spijtig genoeg wordt techniek niet altijd op de goede manier aangewend. In tegenstelling, ze wordt vaak misbruikt...
02-05-2010, 17:01 geschreven door Hanne
|
|
|
 |
|
antwoord aan Sigrid... |
Sigrid,
Zoals ik het in mn tekst al zei gaat het goede leven om het in praktijk brengen van eigen levensvisies en morele waarden. Dus neen, een eenduidig, universeel antwoord op de vraag wat is het goede leven? is inderdaad niet te vinden. Het goede leven is een persoonlijke vertolking van een levensvisie en geen 2 visies zijn dezelfde. Je hebt volgens mij ook gelijk met de benadering van onze consumptiemaatschappij als een obstakel. Het is inderdaad niet onoverwinnelijk en veel mensen maken zich bewust los van alle nieuwe waarden om op zoek te gaan naar de échte, fundamentele waarde van het leven. Daarvan getuigen de vele nieuwe hypes als yoga en andere meditatievormen die de mens de kans geven in het reine te komen met zichzelf en zich even te distantiëren van de helse drukte van vandaag. Maar daar stoten we dan weer op het fenomeen van de vermarkting . Geluk is volgens mij nog steeds geen goedje dat je zo maar kan kopen. Maar inderdaad, jij bent het levende bewijs van de stelling dat de drempel wel degelijk te overwinnen is! Mensen die er een minder materialistische kijk op nahouden en een sterke persoonlijkheid bezitten, kunnen dergelijke drempels makkelijk uit te weg ruimen. Over de link tussen het niet kunnen relativeren en moeilijk bevredigbaar zijn, kan ik je toch niet zo goed volgen, dat moet je nog eens uitleggen! En voor mij persoonlijk blijft de waarde van aanvaarden en aanvaarding nog steeds centraal staan. Akkoord dat er mensen zijn die er ook van genieten zich eventjes af te zonderen, maar waar sta je als je jezelf niet aanvaardt? Zonder zelfaanvaarding zal een mens nooit geluk kunnen scheppen uit om het even wat. Kijk hierbij maar naar het immense succes van cosmetische behandelingen, waardoor mensen het geluk proberen vinden in hun eigen spiegelbeeld. En zelfaanvaarding opent de poorten naar de aanvaarding van en door anderen. Schept vriendschap, een impliciete vorm van aanvaarding geen geluk? Pept het geliefd zijn niet automatisch je gevoel van eigenwaardering op? Voel je je niet intens gelukkig in de armen van je liefje, hij die je het meeste aanvaardt, zowel in je gebreken als in je schoonheden?
02-05-2010, 16:41 geschreven door hanne
|
|
|
 |
25-04-2010 |
Goede leven |
Het goede leven, wat is het goede leven? En hoe kun je er voor zorgen dat je op het einde van je leven kunt zeggen dat het goed was ? Het is precies moeilijk om er een goed antwoord op te geven. Misschien wel logisch J. Joep Dohmen heeft zeker een punt met dat onze consumptiegerichte maatschappij er voor zorgt dat de mens begint te geloven in andere valse, voorgeschotelde waarden. De mens zou inderdaad wat meer moeten stilstaan bij de echte waarheid. Maar het is nu niet dat het dramatisch is. Het is misschien een obstakel maar kan makkelijk worden overwonnen. Het is alleen dat niet iedereen daarin kan slagen. Wat voor dat onderscheid zorgt tussen mensen, daar spreken we niet over J.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Wat je zegt over relativeren, daar kan ik mij volledig bij aansluiten. Het is inderdaad waar dat relativeren er voor zorgt dat je alles veel helderder en lichter opvat. Het zorgt er voor dat je er (mentaal)gezonde perspectieven op nahoudt. En ik ben ook van mening dat dit een zeer grote hulp en zelfs basis is tot het einddoel, namelijk het goede leven. Ik denk zelfs dat mensen die niet goed zijn kunnen relativeren minder slaagkans hebben in dat doel en uiteindelijk diegene zijn die niet gemakkelijk bevredigbaar zijn. Wat je daar zegt over de waardevolle herinneringen, ook volkomen mee eens. Want dat is toch uiteindelijk het enigste wat ons rest. Het is daarvan uiteindelijk waar onze beoordeling van ons leven van afhangt.
Maar die zelfkennis, ja, dat is wel van uiterst belang op de weg naar dat goede leven. Het zorgt ervoor dat je de juiste dingen kunt na streven, dat beseft wat jij waardeert in het leven. Maar ik weet niet, voor mij is die zelfkennis toch niet echt zo dát belangrijke element in het streven naar dat einddoel. Zichzelf aanvaarden en aanvaard worden is nog geen waarborg voor dat geluk.
25-04-2010, 23:03 geschreven door sigrid
|
|
|
 |
|
het goede leven |
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ik moet toegeven dat ik het er met eens ben dat we het goede leven vandaag de dag aan het verwaarlozen zijn. Het is inderdaad zoals je vermeld hebt in de tekst een groot commercieel zaakje geworden. Mensen kopen cadeautjes voor anderen om vergeven te worden,...
Men is de werkelijke betekenis van het goede leven vergeten. Ook ben ik het er met eens dat de basis van het goede leven ligt in zelfkennis. Eenmaal je je eigen goed leert kennen, je jezelf aanvaardt zoals je bent en respect toont voor je eigen zal het een stuk makkelijker zijn om ook voor anderen respect te tonen en ze te accepteren. Je leert jezelf controleren en zo voorkom je overdreven reacties. Zowel overdreven positieve reacties als overdreven slechte reacties. Het is volgens mij ook niet de bedoeling dat je je bv. volledig stoïcijns gaat gaan gedragen want dan zijn er helemaal geen hoogtepunten meer in je leven, maar gewoon simpelweg de dingen leert relativeren.
25-04-2010, 20:15 geschreven door tomas
|
|
|
 |
|
Verwerkingstekst |
Wat ik in deze teksten mis is een duidelijke omschrijving van wat het goede leven juist inhoudt. Spreekt men hier over goed in de zin van moreel correct wat dit afhankelijk van het waardenkader dat men hanteert ook mag zijn- of goed leven in de zin van een gelukkig leven. Alhoewel een goed leven in de eerste betekenis voor velen kan leiden tot een gelukkig leven, kan men deze twee niet zomaar gelijkschakelen. De invulling van een gelukkig leven kan volgens mij puur individueel bepaald worden zonder dat men zich verplicht hoeft te voelen ook moreel correct te leven. Het feit dat men dit onderscheid niet duidelijk maakt zorgt ervoor dat alles soms niet zo duidelijk en nogal wazig is.
Het valt mij trouwens op dat het woord geluk in al deze teksten nauwelijks voorkomt.
Ik vind ook dat Joep Dohmen zeer negatief oordeelt over wetenschap en techniek die ons meedogenloos in de afgrond van het permanente bezig zijn duwt. Had de mens voor de Industriële Revolutie soms meer vrije tijd dan nu? Juist door wetenschap en techniek hebben nog nooit zoveel mensen het zo goed gehad als nu en juist door wetenschap en techniek hebben we de mogelijkheid om ook aan de minderbedeelden een beter leven te geven. Natuurlijk moeten wetenschap en techniek dan wel op de goede manier worden aangewend.
Ik vind jouw tekst dan eigenlijk ook beter en origineler dan die van Joep Dohmen. Jij wijst ons tenminste ook op de mogelijkheden die onze materialistische maatschappij ons biedt. Vooral de nadruk die je legt op relativeren vind ik zeer goed omdat relativeren enorm belangrijk is, zowel om te komen tot aanvaarding van zichzelf als tot aanvaarding van de andere.
25-04-2010, 11:56 geschreven door Nina
|
|
|
 |
24-04-2010 |
Goede leven |
Ik vind de visie op het goede leven van Joep Van Dohmen
nogal negatief om niet te zeggen deprimerend. Ik denk dat iedereen van zijn
leven een goed leven probeert te maken. Dit kan zijn door het naleven van
succes, door de wens op een gezin, door een mooi huis, door het zoeken naar de
ware liefde, Iedereen moet voor zichzelf keuzes maken in zijn leven om zijn
leven goed te maken. Sommige van deze keuzes zullen verkeerd blijken, anderen
dragen bij tot grote voldoening. Maar daarom leven wij om onze wensen tot
vervulling te brengen. Sommigen kunnen we inderdaad niet vervullen. Maar hoop
doet leven! Is dit niet een van de zaken die niet kan ontbreken om gelukkig te
zijn? We krijgen inderdaad niet alles wat we hopen. Maar dan moeten we kunnen
relativeren zoals Hanne zei. Joep lijkt mij moeilijk te kunnen relativeren. Hij
blijft vast hangen aan het leven van vroeger waar alles nog beter was. Toen
de Grieken en de Romeinen niet als slaaf van hun passie door het leven gingen. Volgens
mij heeft Joep niet stilgestaan bij de orgiën van de Romeinen , de veroveringen
van de Grieken, We kunnen ons leven ook goed leiden samen met techniek ,
geld, idolen, Laten we gewoon voor ons zelf uitmaken wat goed is en proberen
samen met anderen er een goed leven van te maken.
24-04-2010, 17:36 geschreven door Astrid
|
|
|
 |
 |
|
|
|
 |
|
 |
|
|
|
 |