Foto

Zoeken in blog

Dropbox

Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

Gastenboek
  • een leuke donderdagmorgen

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Inhoud blog
  • Kim
  • Stichting Landelijk Fietsplatform Links
  • Tour de France 2021: Stage 21 Highlights
  • Fietskampioen Kim
  • 2012 Tour de France stage 3 finish crash & interview
  • Fietstochten Actueel Nieuws
  • Fietsen voor een goed doel
  • Fietsroutes Azië
  • Fietsroutes Zuid Amerika
  • Fietsroutes Noord Amerika
  • Fietsroutes Zwitserland
  • Fietsroutes Zweden
  • Fietsoutes Tsjechië
  • Fietsroutes Spanje
  • Fietsroutes Slowakije
  • Fietsroutes Slovenië
  • Fietsroutes Portugal
  • Fietsroutes Oostenrijk
  • Fietsroutes Noorwegen
  • Fietsroutes Luxemburg
  • Fietsroutes Italië
  • Fietsroutes IJsland
  • Fietsroutes Ierland
  • Fietsroutes Hongarije
  • Fietsroutes Groot-Brittannië
  • Lange afstands fietsroutes door Europa
  • Fietsroutes Griekenland
  • Fietsroutes Frankrijk
  • Fietsroutes Finland
  • Fietsroutes Duitsland
  • Fietsroutes Denemarken
  • Fietsroutes Belgie
  • Fietsroutes Overijssel
  • Fietsroutes Drenthe
  • Fietsroutes Groningen
    Een interessant adres?
    Laatste commentaren
  • Bike rental for groups (Tim)
        op Fietsverhuur Nl
  • Kamperen bij de boer - overzicht van alle overnachtigingen (Jarno Nijzing)
        op Stichting Landelijk Fietsplatform Links
  • Vuelta e.a. (Eef Hübbers)
        op Vuelta a España 2010 course CG
  • Categorieën
  • #Aluminium #Racefiets met SHIMANO 14 SPEED (1)
  • #Arrow MTB #Aluminium #Crosshybride #Shimano (1)
  • #Batavus #Gabana (0)
  • #Elektrische Fiets met 36V Lithium voor 70 - 80 km fietsplezier (1)
  • #Fiets #vacatures #Belgie (1)
  • #Fietsenmaker #Vacatures #Nederland (1)
  • #freelance #vacatures #zzp #internationaal (0)
  • #liefde Love Top 50 Tips (0)
  • #Moederfiets # SHIMANO #NEXUS #3Speed # ROLLERBRAKES (1)
  • #Mountainbike #SHIMANO DEORE XT 27 SP (1)
  • #Opafiets basic zwart (1)
  • #Phat #Tsunami #Cruiser #Beach #Shimano #Nexus (1)
  • #Stadsfiets Mount Everest Sturmey Archer 3 Man (1)
  • #Superdegelijke #opa #fiets met dubbele buis (1)
  • 10 tips om sneller te kunnen fietsen (1)
  • Actievoordeel (1)
  • Actueel Wieler Nieuws (1)
  • Actuele profs (1)
  • Afrodisiaca voor hogere prestaties in de liefde (1)
  • Algemene organisaties (1)
  • Algemene Wieler paginas (1)
  • Artikelen (6)
  • Baanrenners (1)
  • Belga Nieuws Journaal (1)
  • Bergen en beklimmingen (1)
  • Blogs (1)
  • Bonden, Comité Federaties (5)
  • Carnaval (1)
  • Chat en discussie (1)
  • CQ Cycling Quotient Top (1)
  • Cyclosportieven (1)
  • Discricten en regios Nederland (1)
  • Een fiets kiezen (1)
  • Elektrische fiets oplaadpunten (1)
  • Evenementen speciaal (1)
  • Fabrikanten (1)
  • Feiten en cijfers (1)
  • Fiets Nieuws Headlines Yahoo (0)
  • Fiets Nieuws Journaal (0)
  • Fiets Punt Sitemap (0)
  • Fiets reizen (1)
  • Fietsen voor goed doel (2)
  • Fietsmagazine's Facebook Wall (0)
  • Fietsroutes (28)
  • Fietsroutes nl (2)
  • Fietsvakantie (1)
  • Fietsverhuur Nederland (1)
  • Fietsvierdaagsen (1)
  • Fietszaken (1)
  • Freeelance Nederland Marktplaats (0)
  • Giro d`Italia (1)
  • Google Tools Wielrenliefhebbers (1)
  • Handleidingen (2)
  • Informatie (4)
  • Kalender (0)
  • Klassiekers (1)
  • Klimervaringen (1)
  • Koersen (1)
  • Magazines Wieler Tijdschriften (1)
  • Mentale training in de wielersport (2)
  • Mountain Biking Video Tutorial (9)
  • Naslagwerk Wieler Info databank (1)
  • News video feed (1)
  • Nieuws (1)
  • Nieuws Headlines Yahoo Wielers (0)
  • Nieuws links (2)
  • On line fietsenwinkels (0)
  • Ploegen Europe Tour (1)
  • Procontinentale Teams (1)
  • Profronde Nieuws Twitter (0)
  • Programmas rondes (0)
  • Protour Teams (1)
  • Rabo Ronde Heerlen Nieuws & Tweets (1)
  • Rabo Ronde Heerlen Programma (1)
  • Rabo Sport Nieuws (1)
  • Raboronde Heerlen Rennerslijst (1)
  • Recente Video's (2)
  • Scooters (2)
  • Stayeren dernysport (1)
  • Stichting Landelijk Fietsplatform Links (1)
  • Techniek (3)
  • Tochten Voor Goede doelen (1)
  • Tour de France (3)
  • Tour de france video & tutorials (3)
  • UCI - Press release (0)
  • Uitslagen Klassiekers (2)
  • UNicef (1)
  • Veldrijden (1)
  • Video fiets humor (6)
  • Video Reportages (8)
  • Video tutorials,video handleidingen (27)
  • Vragen en antwoord fietsen (8)
  • Vuelta (4)
  • Weerdiensten (1)
  • Welke fiets is precies geschikt voor u? (1)
  • Wieler Archief (1)
  • Wieler forums (1)
  • Wieler Startpaginas (1)
  • Wieler Training (1)
  • Wieler video (4)
  • Wielerarrangementen (1)
  • Wielerbanen (1)
  • Wielerclubs Nederland (1)
  • Wielerhelden (1)
  • Wielersites Belgie (1)
  • Wielerspelen (1)
  • Wielervaria (1)
  • Wielren nieuws internationaal (1)
  • Wielrennen Nieuws (0)
  • Wielrenners Yahoo (0)
  • Zesdaagsen (1)
  • Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    hertenman
    www.bloggen.be/hertenm
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    movie
    www.bloggen.be/movie
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    windowsgids
    www.bloggen.be/windows
    Fiets Plezier
    Fietsen met Plezier
    fietsen met plezier
    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cranks,crank techniek en info


    Informatie over cranks

    Inhoud


    • Uitvoeringen
      • Sportieve cranks met twee of drie kettingbladen
      • Stadsfiets-cranks met één kettingblad
    • Online kopen
    • Merken
    • Gerelateerde onderwerpen

    Uitvoeringen


    Sportieve cranks met twee of drie kettingbladen

    Dit type crank wordt toegepast op fietsen met derailleur-versnellingen, dus op ATB's, hybrides en racefietsen.

    Onderdelen

    Een crank bestaat uit een crank-arm, waarvan één uiteinde op de trapas wordt gemonteerd. In de andere zijde word het pedaal geplaatst. Op de rechtse crank zijn twee of drie kettingbladen gemonteerd. Hier zijn speciale kettingbladbouten voor.


    Maatvoering cranks

    Voor de aansluiting van de crank op de trapas zijn er vijf manieren:


    JIS-systeem; het vertrouwde en meestgebruikte systeem volgens de Japanse norm. Met vierkant gat, wordt vastgezet met een speciale bout (M8x1). Het europese ISO-systeem lijkt hierop, is meestal uitwisselbaar en komt bijna niet voor.


    Spie-systeem; waarbij de crank over een ronde trapas wordt geschoven en vastgezet wordt met een spie. Komt alleen voor op hele oude fietsen.


    Shimano Octalink systeem; hierbij zijn de crank en de trapas voorzien van acht nokken; deze worden over elkaar geschoven en vastgezet met een speciale bout.


    ISIS-systeem; het antwoord van de rest van de fietsindustrie  op het Shimano Octalink-systeem. Wordt toegepast door meerdere merken en is niet uitwisselbaar met Shimano Octalink.


    Shimano Hollowtech II-systeem; stijf, sterk, licht en duur. De trapas is één geheel met de rechtse crank en wordt in lagers geschoven, die op hun beurt aan weerszijden in het bracket (frame) geschroefd zijn.

     

     Naast de bovenstaande aansluitmethode dient u bij de keuze van een crank te letten op de volgende punten:

    • Aantal tanden per blad: mountainbikes hebben ca. 42 tanden op het grootste kettingblad, hybrides ca. 48 en racefietsen ongeveerd 52. Wanneer u een afwijkende maat in vergelijking met uw huidige crank koopt dan moet de voorderailleur afgesteld worden, dat wil zeggen: verschoven over de framebuis. Het aantal tanden op de overige kettingbladen ligt altijd in verhouding met het aantal tanden op het grootste kettingblad. Hier hoeft u dus niet op te letten bij de aanschaf van een crank

    • Lijn 1 is tegen de stuitnok gepostitioneerd, de pijltjes op lijn 2 geven het verschil in ligging aan ten opzichte van het kleinste kettingblad.

      Let bij het JIS- en Octalinksysteem op de plaatsing van de stuitnok (het afgeplatte stuk links in het midden van de crank) ten opzichte van het kleinste kettingblad. Dit is van invloed op de kettinglijn. Bij een juiste kettinglijn staat de ketting gemiddeld genomen evenwijdig met de hartlijn van de fiets. Naast de plaatsing van de stuitnok is ook de lengte van de traps van invloed op de kettinglijn.
    • Cranklengte. De standaard afstand van hart-pedaalas tot hart-trapas is 170 mm. Voor lange personen kan het bij sportief gebruik prettig zijn om te kiezen voor langere cranks, bijvoorbeeld 175 mm.



     

    Maatvoering kettingbladen

    Niet ieder kettingblad past op elke crank. Let bij de keuze van een kettingblad op:

    • het aantal montagegaten (vier of vijf).
    • De afstand tussen twee opéénvolgende montagegaten.
    • De maximale hoeveelheid achter-tandwielen (7 tot 10). Dit in verband met de breedte van de ketting

     


    Een set bouten voor de montage van kettingbladen.

    Kettingbladen worden vastgezet met speciale bouten. Deze bouten worden met inbus-sleutel 5 mm vast- en losgedraaid. In uitzonderlijke gevallen draait de achterkant van een bout mee en is er een speciale sleutel nodig om deze tegen te houden.

     

     

    Demontage

    De cranks uitgevoerd in het JIS/ISO systeem worden vastgezet met M8x1 (fijne draad) bouten. Daar overheen is meestal een kunststof kapje geplaatst. De bouten worden losgedraaid met pijpsleutel 14 of 15, ook verkrijgbaar als speciale crankbout-sleutel. Bouten met inbus-kop 8 mm komen ook voor. De crank is nu nog stevig op de trapas geklemd en kan losgenomen worden met een speciale cranktrekker.

    Bij spie-cranks is het een kwestie van het verwijderen van de spie. Dit gaat door de moer op de spie los te draaien met ringsleutel 10 mm en de spie daarna met een hamer uit de crank te tikken. Wanneer u bij het uittikken de moer nog losjes laat zitten dan wordt het schroefdraad niet beschadigd. Als de cranks er uit zijn dan kunnen de cranks van de trapas genomen worden. Door de crank tijdens het lostrekken te draaien over de trapas gaat de crank een stuk makkelijker los.

    Shimano Octalink en ISIS-cranks gaan vanzelf los door de bout waarmee de crank vastgezet wordt los te draaien; deze werkt als het ware als cranktrekker.

    Ook het losnemen van Shimano Hollowtech II-cranks is éénvoudig: draai de stelschroef en de inbusschroeven in de linkercrank los. De cranks kunnen nu uit de lagers geschoven worden.

    Montage & Afstellen

    Bij alle cranks, behalve Shimano Hollowtech II, houdt montage eenvoudigweg in: het plaatsen van de crank op de trapas en krachtig vastzetten met een geschikte bout. Verdere afstelling is niet nodig en mogelijk.

    Shimano Hollowtech II cranks worden anders gemonteerd: Schuif de as aan de rechtercrank in de lagers, die op hun beurt weer in het bracket (in het frame) gedraaid zijn. Plaats de linker crank op de as. Draai de stelschroef in de linkercrank aan met een speciale stelsleutel totdat hij nog net soepel draait. Draai daarna de linker crank vast met de twee inbussleutels in de crank.

    Gebruik altijd montagepasta tussen op elkaar klemmende delen om vastrotten en invreten te voorkomen.

    Onderhoud

    Cranks vereisen geen onderhoud.

    Veel voorkomende problemen

    Het middelste blad wordt het meeste gebruikt en is daarom als eerste versleten. U kunt dan een nieuw blad monteren. Bij goedkopere cranks (tot ca. € 35,-) is het vaak economischer om de gehele crank te vervangen; u hoeft dan niet op zoek naar een passend kettingblad, de overige bladen zijn meteen ook nieuw en het scheelt weinig in prijs of is soms zelfs goedkoper.

    Vervang bij een nieuw voorblad altijd ook de ketting en de achtertandwielen; deze elementen slijten op elkaar in en een oude ketting op een nieuw voorblad "loopt" niet lekker.



    Stadsfiets-cranks met één kettingblad

    Dit type crank wordt toegepast op fietsen zonder versnellingen en fietsen met versnellingen in de naaf.

    Shimano Nexus crank met de karakterestieke "schijf".

    Onderdelen

    Bij deze crank zijn er alleen een linkse en een rechtse crank, en geen verdere losse onderdelen. Het kettingblad is één geheel met de rechtse crank.

    Maatvoering

    Cranks voor de stadsfiets zijn grofweg onder te verdelen in twee types: conventionele cranks en Shimano Nexus-cranks. Het verschil zit bij Nexus cranks in:


    • Shimano Nexus crank met de karakteristieke "schijf".

      Minder tanden; maximaal 38. Shimano Nexus versnellingsnaven zijn op deze overbrengingsverhouding aangepast. In speciale Nexus kettingkasten is geen ruimte voor een crank met meer tanden.
    • Schijf in het midden: Bij Nexus kettingkasten is het gat voor de crank groter (meestal 95 mm). Dit gat wordt precies opgevuld door de schijf op de crank.

    Let verder op de volgende punten:

    • Montagesysteem: met spie of JIS/ISO.
    • Aantal tanden per blad: Dit bepaalt de overbrengingsverhouding van uw fiets; hoe meer tanden, hoe "zwaarder" het fietst.

    Demontage

     


    De cranks uitgevoerd in het JIS/ISO systeem worden vastgezet met M8x1 (fijne draad) bouten. Daar overheen is meestal een kunststof kapje geplaatst. De bouten worden losgedraaid met pijpsleutel 14 of 15, ook verkrijgbaar als speciale crankbout-sleutel. Bouten met inbus-kop 8 mm komen ook voor. De crank is nu nog stevig op de trapas geklemd en kan losgenomen worden met een speciale cranktrekker.

     

    Bij spie-cranks is het een kwestie van het verwijderen van de spie. Dit gaat door de moer op de spie los te draaien met ringsleutel 10 mm en de spie daarna met een hamer uit de crank te tikken. Wanneer u bij het uittikken de moer nog losjes laat zitten dan wordt het schroefdraad niet beschadigd. Als de cranks er uit zijn dan kunnen de cranks van de trapas genomen worden. Door de crank tijdens het lostrekken te draaien over de trapas gaat de crank een stuk makkelijker los.

    Montage

    Bij JIS/ISO cranks houdt montage eenvoudigweg in: het plaatsen van de crank op de trapas en krachtig vastzetten met een geschikte bout. Verdere afstelling is niet nodig en mogelijk.

    Een spie-crank wordt op een speciale ronde trapas met spiebanen geschoven en vastgezet met een spie. Plaats de spie vanaf boven als de crank naar voren staat; dit ter voorkoming van het haken van de broek aan de spie.

    Afstellen

    Aan cranks is niets af te stellen.

    Onderhoud

    Bescherm verchroomde cranks tegen roest door ze in te smeren met vaseline, siliconenspray of een dun laagje vet.

    Veel voorkomende problemen

    • Krom kettingblad; dit is te verhelpen door het blad met een waterpomptang op de juiste plaats weer recht te buigen.
    • Ovaal kettingblad; hierdoor is de ketting in sommige standen van de crank strak gespannen, en staat hij in andere standen slap. De enige oplossing is hierbij het plaatsen van een nieuwe crank.
    • Losse crank; dit gebeurt als de crank bij aflevering van de fiets en/of bij de eerste servicebeurt na enkele maanden niet goed is vastgezet. Als vastzetten niet helpt is de crank en soms ook de trapas te veel uitgesleten. Vervang de gesleten onderdelen.
    • Kromme crank; vaak na een valpartij of botsing. Bij stalen cranks kan dit gesteld worden met speciale crankrichter. Aluminium cranks moeten in verband met breukgevaar vervangen worden als ze krom zijn.


    Cranks online kopen

     

    Bookmark and Share



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Foto

    Startpagina !

    Klik hier
    om dit blog als uw startpagina in te stellen!




    Mijn favorieten
  • Fiets Samen
  • Fiets Plezier
  • Stan Kunstenaars Blog
  • Mondkapjes Schadelijk
  • Mode Shows mooie vrouwen TV Live

  • Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Foto

    Blijf altijd op de hoogte van de ontwikkelingen op KimTube.nl.
    Krijg als eerste te horen wanneer er nieuwe filmpjes van Kim en haar geile vriendinnen online zijn!

    klik Gratis Kim Holland Film en vul  jouw email-adres in en je krijgt een gratis Kim Holland film kado!

    Nog meer...

    HotLive
    HotErotic
    AskAlina
    HotMatching
    My Exposures
    PinkPlace
    QRotic
    Dating Force



    Archief per maand
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 07-2013
  • 03-2013
  • 02-2012
  • 12-2011
  • 07-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 11-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010

    Subscribe UEFA Journaal in a reader


    Subscribe FIFA Journaal



    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    filiph2009
    www.bloggen.be/filiph2
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    mira_erwin
    www.bloggen.be/mira_er
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    deinze
    www.bloggen.be/deinze

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs